![]() |
Mesut Uçakan - Kimdir Kısaca Hayatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mesut Uçakan - Kimdir Kısaca HayatıMesut Uçakan Hakkında Herşey ![]() Doğum Tarihi - 1953, Kırklareli 1970’ler, porno filmlerin başladığı ve dinî değerlere dayalı bir sinema anlayışının gündeme geldiği bir dönem oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk filmi olan "Lanet" 1977 yapımı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendini bir süre kenara çekerek, iç dünyasındaki manevi boyutu genişletmeye çalışır ![]() ![]() ![]() 8mm kamera ile İslam'ın itikat, ibadet, ahlak ve muamelat kısımlarını anlatan "Aşk ve Secde" adlı öğretici-belgesel bir film çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1987 yılında TRT için Kavanozdaki Adam isimli 4 bölümlük filmi yönetir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mehmet Akif Ersoy Fikir Fikir ve Sanat vakfının kurucuları arasında yer alır ve TRT tarafından çekilen Türk Büyükleri isimli belgesel dizilerden biri olan Ahmet Hamdi TANPINAR belgeselini yönetir ![]() ![]() Mesut Uçakan gençliğinde şiirle uğraşmış ve yazmıştır ![]() YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIĞI BELGESELLER Türk Büyükleri : Ahmet Hamdi TANPINAR - 1986 ( TRT ) Halının Türküsü - 1988 İslam'ın Şartları - 1989 Aşk ve Secde Asr-ı Saadet Akıncıları (İstanbul Sahabeleri) - 1991 YÖNETMEN FİLMOGRAFİSİ Lanet / İlenç - 1977 Rahmet Ve Gazap - 1980 Öç - 1984 Sessiz Ölüm - 1985 Yapayalnız - 1986 Uzak Kentin İnsanları (Köprü) - 1986 Kavanozdaki Adam - 1987 ( TRT ) Zeynepler Ölmesin - 1987 Reis Bey - 1988 İnsanlar Yaşadıkça - 1989 Yalnız Değilsiniz - 1990 Sonsuza Yürümek - 1991 Asr-ı Saadet Akıncıları (İstanbul Sahabeleri) - 1991 Sevdaların Ölümü - 1992 Çöküş - 1992 İskilipli Atıf Hoca / Kelebekler Sonsuza Uçar - 1993 Ölümsüz Karanfiller - 1995 SENARİST FİLMOGRAFİSİ Gençlik Köprüsü 1975 Lanet / İlenç 1977 Rahmet Ve Gazap 1980 Öç 1984 Sessiz Ölüm 1985 Uzak Kentin İnsanları (Köprü) 1986 Yapayalnız 1986 Zeynepler Ölmesin 1987 Erler Film Reis Bey 1988 Erler Film Sonsuza Yürümek 1991 Çöküş 1992 Sevdaların Ölümü 1992 İskilipli Atıf Hoca / Kelebekler Sonsuza Uçar 1993 Ölümsüz Karanfiller 1995 DİĞER FİLMOGRAFİSİ Unutma Beni 1974 ![]() ![]() ![]() ![]() ÖDÜLLERİ Olumsuz Karanfiller - Taşkent Uluslararası Film Festivalinde gösterildi ![]() Rahmet ve Gazap - Türkiye Yazarlar Birliği, Sinema Dalı Ödülü ![]() Reis Bey - Türkiye Yazarlar Birliği, Sinema Dalı Ödülü ![]() İskilipli Atıf Hoca - Türkiye Yazarlar Birliği, Sinema Dalı Ödülü ![]() YAYINLANMIŞ KİTAPLARI Türk sinemasında ideoloji - 1977 Düşünce Yayınları 200 sayfa, 32 sayfa fotoğraf Mesut Uçakan’ın sinemasına yüzeysel bir bakış İki ay kadar önce “Nida Dergisi”nden Suat Köçer isimli bir kardeşimiz aradı ![]() ![]() Hazırlayacakları dosyada daha çok sevgili Mesut Uçakan’ın kişisel dünyası ve fikirleri üzerinde yoğunlaşmak; hayatı, olaylara bakış açısı ve sinema anlayışını yansıtmak istiyorlardı ![]() Sevgili Uçakan’ın kişiliği ve amaçları… Sinema anlayışı… Sineması hakkındaki kanaat ve düşünceler… “Mesut Uçakan Sineması”nın ismi hakkındaki spekülasyonlara yönelik değerlendirme ![]() ![]() ![]() ![]() Benden de görüşlerim istenmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu genel girişten sonra, MTTB Sinema Kulübünün, MTTB çatısı altından kapı dışarı edildiği günlerden itibaren tanıdığım, mücadelesini, çalışmalarını yakından takip etmeye gayret ettiğim Mesut Uçakan adına bir dergide dosyadan öte çok daha geniş kitaplar hazırlanmalıydı ![]() ![]() ![]() Aslında bizim bir şeyler söylememize de gerek yok ![]() ![]() ![]() İlk filmleriyle ilgili olarak Mesut Uçakan dostum diyor ki; ‘Her ne kadar filmlerimizde zaman zaman ( öncelikle ilk çalışmalarımızda ) gençlik heyecanlarımızın getirdiği lâf ebelikleri, hamasî yaklaşımlar, anlatım düzensizlikleri söz konusu olsa da… Her sanatçı gibi her filmimizden sonra yaptıklarımızı beğenmediğimiz pek çok taraflarımız çıkıyor ![]() ![]() ![]() Bu sözler arasında en çarpıcı ve dışarıdan anlaşılma zorluğu çekilecek olanı, -sanırım-‘ticarî’ kelimesi altında gizli… Burada tek yönüyle ele alındığını sandığım ‘ticarî’ kelimesinin bir yönünde, ‘Seyirci böyle şeyi bekler benden’ mantığıyla eklenen ya da çıkarılan sahnelerdir ki… ‘Sinema’nın ruhunu zedeler böylesi ekleme/çıkarmalar… Mesut Uçakan’ın sinemasında bu örneğe uyacak sahneler bulmak mümkündür ![]() Bir de işin, filme para yatıran kişi ya da kurumla ilintili ‘ticarî’ boyutu vardır ki… ‘Parayı ben verdim/ biz verdik, müdahale de ederim/z!’ şeklindeki bir özetle anlatabiliriz onu da! Sinemaya para veren, yatırım yapmış görünen bazı holdinglerin, yaptıkları filmle/lerle birlikte üye sayılarını arttırıp kenara çekilmiş, bu bâkir alanı terk etmiş olmalarının vebalini soracak cesaret ve basirette çok sayıda insana ihtiyacımız olduğunu da belirtmeliyim bu arada! Sadece Mesut Uçakan’ın değil… Benzer durumdaki diğer sinemacı ağabey ve dostların da tiyatrocuların da haklı yönleri çok olmakla birlikte takıldıkları noktalardan birisi de kendi yazdıklarını filme çekme, oynama durumudur ![]() Konumuz madem ki Mesut Uçakan dostum, ona bakalım meselâ… Sinema yoluyla anlatmak istediklerini, bir plân ve program doğrultusunda yürütmedi, yürütemedi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|