|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
biyografisi, duran, feyhaman, hayatı, kimdir |
![]() |
Feyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran Kimdir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Feyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran KimdirFeyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran Kimdir? Feyhaman Duran (1886-1970) Feyhaman Duran 17 Eylül 1886 tarihinde İstanbul’un Kadıköy semtinde doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Feyhaman Duran, Galatasaray Sultanisi’nin altıncı sınıfını 1908 yılında tamamladıktan sonra Bâb-ı Âli’de kâtip olarak işe başlamıştır ![]() ![]() Sanatçı okul çağlarında bile sağlam bir desen yeteneği ile gerçeğe uygun portreler yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Gençlik dönemi portrelerinde, genel fiziksel görüntünün yanında, şapka, saç modeli gibi bazı ayrıntılara da dikkat etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Feyhaman Duran’ın peyzajlarında konu, sanatçının üslubunu belirlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Çallı Kuşağı’nın hatta Türk resminin en önde gelen portre ustalarından biri olan Feyhaman Duran, 1970 yılında İstanbul’da hayatını kaybetmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Feyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran Kimdir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Feyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran KimdirFeyhaman Duran Kimdir, Hakkında Bilgi Feyhaman Duran (1886-1970) Ressam Malik Aksel, 1941’de Ankara’da düzenlenen üçüncü devlet sergisi çevresindeki düşünceleri, sanatçılar arasındaki konuşmaları ilginç bir anlatımla kaleme aldığı “Resim Sergisinde Otuz Gün” (1943) adlı kitabının bir yerinde, bir sanatçının ağzından portreye de değinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşmaya katılan sanatçılardan biri, bu geleneğin 1940’larda çiçek ve manzara resimleri yararına değişmiş olmasını, çağdaş sanatçıların sanki figürden kaçarcasına davranmalarını bir çelişki gibi görür ![]() ![]() ![]() Bir söyleşi ortamının dağınık havası içinde değerlendirilebilecek olan bu tür konuşmalar, kuşkusuz çağdaş resmimizde insan figürüne ve portreye ilişkin gelişmelere ve bu gelişmelerin nedenlerine nesnel açıdan ışık tutacak boyutlardan yoksundur ![]() ![]() ![]() ![]() Çevreden bağımsız insan figürü, ara dönem ressamları ve Türk primitifleri için yabancı bir konudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yelpazenin genişleyen noktalarından birinde ressam İbrahim Feyhaman Duranın da önemli bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Feyhaman Duran bir süre Paris Güzel Sanatlar Akademisinde çalışıyor ve Paul Richet’nin yanında anatomi bilgisini geliştiriyor; bir ara da Süsleme Sanatları Okulunda çalışıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1916 yılından başlayarak Galatasaraylılar Yurdu’nun düzenlediği karma resim sergilerine katılıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1939’dan başlayarak her yıl devlet sergilerine birkaç resimle katılmayı gelenek haline getirmişti Feyhaman Duran ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Feyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran Kimdir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Feyhaman Duran Biyografisi - Feyhaman Duran Hayatı - Feyhaman Duran Kimdir1970 yılının Kasım ayında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde düzenlenen ve resim-heykel müzesiyle ressam Güzin Duran’ın elindeki yapıtlardan oluşturulan “retrospektif” serginin broşüründe, Feyhaman Duran’ı yakından tanımış sanatçılar ve dostları, onun portreci yönü üzerinde duruyorlar, o zamana kadar insan figürüne genellikle kapalı kalan resim sanatımıza, bu portrelerin olumlu bir kapı açtığı konusunda birleşiyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten de Feyhaman’ın sanatının temel sorunsalı, doğaya uyumun izlenimci bir paletle kolayca ve kendiliğinden bütünleşen boyutları içinde yatmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Feyhaman Duran’ın sanatına zaman zaman klasik gerçekçi bir eğilimin de karışmış olduğu, hatta izlenimci paletin bu eğilimle daha ölçülü çizgilere ulaştığı görülür ![]() ![]() ![]() Feyhaman gibi, çağdaşı olan birçok Türk sanatçısı da portre çizmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arif Kaptan bir yazısında (Ankara Sanat: 50, ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene aynı yazıda Arif Kaptan, Feyhaman’ın portrede Renoir, sıcak renk uyuşumlarına tutkusu” nedeniyle de manzara ve natürmortlarda Gauguin’i ve Van Gogh’u sevdiğini, dört beş gün kaldığı bir Paris gezisinde iki gün sıkı çalışarak Louvre Müzesinde Gauguin’in “Dereden Su İçen Mavi Atlı”sını kopya ettiğini ve bu kopyayı atölyesinin varında tuttuğunu belirtiyor ![]() Portrelerinin yanı sıra natürmortları ve manzara konulu resimleri de önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Feyhaman Duran, Türk resminde yenileşme hareketlerinin başladığı bir dönemde, bu yeniliğin yalnız bir anlatım biçimi olarak algılanmaması gerektiğini kavramış ve kendi kuşağını bu yönüyle etkilemiş bir sanatçıdır ![]() ![]() Gösteri, 1980 Alıntı |
![]() |
![]() |
|