|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
dede, ekitaplar, hikayeleri|kitap, korkut, özetleri |
![]() |
Dede Korkut Hikayeleri|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dede Korkut Hikayeleri|Kitap Özetleri E-KitaplarDEDE KOTKUT HİKAYELERİ Türk edebiyat tarihinin büyük alimi prof ![]() ![]() ![]() ![]() Dede korkut hikayelerinin her biri karşımıza bağımsız ve tamam bir hikaye olarak çıkmakta,fakat hepsi birden büyük bir bütün teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() Hikayeleri bir bütün teşkil edecek şekilde birbirine bağlayan asıl nesne hikayelere dağıtılmak suretiyle bütün esere yerleştirilmiş olan içtimai tablodur ![]() ![]() Hikayeler aynı devirde aynı bölgede yaşayan ve birbirine çeşitli şeklerde bağlı bulunan Oğuz beyleri etrafında toplanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İçindekiler bakımından böyle bütünlük gösteren dede korkut kitabında,hikayelerin kompozisyonuna özen gösterilmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunların içinde aynı kafir beylerinin her hikayenin sonunda Oğuz beyleri tarafından tekrar tekrar öldürülmesi gibi garipliklerde vardır ![]() Dede korkut hikayeleri genel olarak bir takım mücadelenin ikisi oğuzların kendi aralarında geçer ![]() ![]() ![]() Bunların dışında kalan sekiz hikayede mücadele oğuz beyleri ile kuzeydeki ve batıdaki kafirler arsındadır ![]() ![]() ![]() ![]() Hikayeler çok defa Bayındır han’ın veya Kazan bey’in ziyafetinde başlar ![]() ![]() Vakaların geçtiği alan kuzey-doğu Anadolu ve Azeri alanıdır ![]() ![]() ![]() Dede korkut akıl hocalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Dede korkut Türklüğün milli hayatını aksettirmekte Türk kültürünün zenginliklerini renkli folklorunun sayısız değerlerini, Türk milletinin yüksek insani vasıflarını,duygularını faziletlerini ve meziyetlerini dile getirmektedir ![]() Dede korkuta tabi bir şekilde büyük kahramanlık hikayesi ile karşı karşıya kalır ![]() ![]() ![]() ![]() Dede korkutta tabiat çok coşkundur mesela suyun en makbulü olarak “kanlı su” tabiri tekrarlanıp durur ![]() ![]() Dede korkutta eski Türklerin atlı bozkır medeniyetinin temel unsuru olan hayvan,büyük ve müstesna bir yer tutar;insanın hayatına karışır ![]() Dede korkutta baş döndürücü bir hareket içinde vakalar akıp giderler ![]() Dede korkutta Türk tarihinin derinliklerinde yatan bir çok vakalar silsilesinden derin izleri görülür ![]() ![]() dede korkut tam olarak destan değildir yarı manzum yarı mensurdur ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlardan hiç biri bir destan niteliğinde değildir ![]() ![]() Dede korkutta bir kahramanın etrafında dönen destan bütünlüğü yoktur ![]() ![]() Dede korkutun dili tam bir destan dili olarak Türkçe’nin emsalsiz bir şaheseri durumundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dede korkut hikayelerin de bir çok da öğütler verilmiştir; 1) Devlete verilen öğütler Dede korkutta genel bir ilke şeklinde oğuz birliğini devam ettirme fikri işlenmiştir ![]() Ekonomik güce sahip olma Hüner ve erdem sahibi olma Buyruk olmanın gereği anlatılmıştır ![]() Destanlarda vurgulanan bu unsurlar sanırız dünya döndüğü sürece devam edecektir ![]() Ayrıca Alplere de şöyle öğütler veriliyor Ok atmada ve yay çekmede hünerli olmak Düşman ile savaşta üstün gelmek Ülkesine sahip çıkmam Zengin ve eli açık olmak(aç doyurmak yoksul donatmak şeklinde geçen halka karşı merhametli ve cömert olmak) Soylu olmak ve soyunu küçük düşürmemek 2)Halka verilen öğütler Dede korkutta halka Alpler kadar yer verilmese de hem çoban gibi kahramanlarla hem de örnek Alplerle halka da bir takım öğütler verilmiştir; • Anaya babaya hürmet göstermek • Devlete sadık olmak • Misafirperver olmak • Dedikodu yapmamak • Gönlü zengin olmak • Dürüst olmak • Korkak olmamak • Çocuğunu iyi yetiştirmemek • Üstüne düşen görevi yerine getirmek • Eşine sadık olmak |
![]() |
![]() |
![]() |
Dede Korkut Hikayeleri|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dede Korkut Hikayeleri|Kitap Özetleri E-KitaplarDEDE KORKUT'UN SOYU Dede Korkut’un soyu hakkında kesin bir bilgi elde edilememekle birlikte, mukaddimede Bayat Boyu’ndan olduğu geçiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT’UN KİŞİLİĞİ Dede Korkut’un destanların ilk anlatıcısı olduğu tahmin edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korkut kelimesinin “kork-” fiil kökünden türemiş olma ihtimalinin yanı sıra Arapça kökenli olup elçi manasına gelmesi de mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Dede Korkut’un gerçek ismi, hayatı, yaşadığı çağ ve coğrafyayı kesin olarak aydınlatmak eldeki kaynaklar ve rivayet ile mümkün değildir ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT’UN KUTSAL KİŞİLİĞİ Destanlarda Dede Korkut kerâmet sahibi biridir ![]() ![]() 1- Gelecekten Haber Verme: “ Korkut Ata söyledi: Ahir zamanda hanlık tekrar Kayı’ya geçecek ![]() ![]() Destanda geçen örnekte de belirtildiği gibi Dede Korkut gelecekten haberler verirdi ![]() ![]() 2- Halkın Onun Sözünü Tutması: “ Korkut Ata Oğuz kavminin müşgülünü hallederdi ![]() ![]() ![]() ![]() Hanlardan çobana kadar herkes onun sözüne güvenirdi, ona danışırlardı ![]() 3- Duasının Allah Katında Kabul Olması: “… Ne derse olurdu ![]() ![]() ![]() “… Dede Korkut dedi: (Kılıç) Çalarsan elin kurusun dedi ![]() ![]() ![]() Birinci örnekte geçen “Ne derse olurdu ![]() ![]() ![]() Dede Korkut’taki bu kerametlerin iki kaynaktan gelmiş olabileceği düşünülmektedir; 1- İslam Tasavvufu 2- Şamanist İnanç Dede Korkut’un destanlarda İslam tasavvufuna uymayan davranışları bu ihtimali zayıflatıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dede Korkut’un kutsal kişiliğinin şamanist yaşantıdan gelmiş olabileceğini kabul edebiliriz ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT ’UN BİLGE KİŞİLİĞİ Dede Korkut sıradan insanlardan, devlet adamlarına kadar herkesin saydığı ve danıştığı bilgedir, öğüt vericidir ![]() ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT KİTABI HAKKINDA ÖN BİLGİ Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır ![]() ![]() ![]() Hikayeler Kuzeydoğu Anadolu dolaylarındaki Müslüman Oğuzların hayatını anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nüshalar üzerine ilk incelemeyi Alman Türkiyatçı Fr ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT KİTABI HAKKINDA ÖN BİLGİ Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır ![]() ![]() ![]() Hikayeler Kuzeydoğu Anadolu dolaylarındaki Müslüman Oğuzların hayatını anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nüshalar üzerine ilk incelemeyi Alman Türkiyatçı Fr ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT DESTANLARI Kitapta daha önce de belirttiğimiz gibi on iki tane destan vardır ![]() ![]() ![]() Hikayelerin dili oldukça sadedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DEDE KORKUT DESTANLARININ GENEL İÇ YAPISI Destanlar olağan üstü olayların yoğunluğundan sıyrılmış ve günlük, sade olaylar da konu olmuştur ![]() ![]() ![]() Hikayelerde dersler verilmiş, halk bilgilendirilmek istenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hikayelerde kadın da söz sahibidir ![]() ![]() ![]() ![]() Destanlarda yoğunlukla ideal Oğuz Alp'inin nasıl olması gerektiği anlatılıyorsa da Alplerin başına gelen olaylardan herkese pay düşüyor ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Devlete Verilen Öğütler; Destanlarda genel bir ilke şeklinde Oğuz birliğini devam ettirme fikri işlenmiştir ![]() · Ekonomik güce sahip olma, · Hüner ve erdem sahibi olma, · Buyruk olmanın gereği anlatılmıştır ![]() Destanlarda vurgulanan bu unsurlar sanırız dünya döndüğü sürece devam edecektir ![]() Ayrıca Alplere de şöyle öğütler veriliyor; · Ok atmada ve yay çekmede hünerli olmak · Düşman ile savaşta üstün gelmek · Ülkesine sahip çıkmak · Zengin ve eli açık olmak ( ‘Aç doyurmak, yoksul donatmak‘ şeklinde geçen halka karşı merhametli ve cömert olmak ) · Soylu olmak ve soyunu küçük düşürmemek ![]() 2- Halka Verilen Öğütler; Destanlarda halka Alpler kadar yer verilmese de ![]() · Devlete sadık olmak , · Misafirperver olmak , · Dedikodu yapmamak , · Gönlü zengin olmak , · Dürüst olmak , · Korkak olmamak , · Çocuğunu iyi yetiştirmek , · Üstüne düşen görevi yerine getirmek , · Eşine sadık olmak , · Ana babaya hürmet etmek ![]() ![]() ![]() Bazı öğütler de var ki, pek çoğu atasözleri gibi kalıplaşmıştır; · Ecel vakti ermeyince can çıkmaz ![]() · Çıkan can geri gelmez ![]() · Yığılı malın mülkün olsa da nasibinden fazlasını yiyemezsin ![]() · Kara eşek başına gem vursan katır olmaz, hizmetçiye elbise giydirsen hanım olmaz ![]() Ve bunlar gibi pek çoğu doğrudan olarak mukaddimede verilmiş ![]() ![]() DEDE KORKUT DESTANLARI'NDA YER ALAN ESKİ TÜRK GELENEKLERİ · Ad Koyma : Oğuz Türklerinde bir gencin ad alabilmesi için bir yiğitlik göstermesi gerekiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() · Toy etme ( Toplantı yapıp karar verme) : Oğuzlar mühim konularda karar vermek için toplantı yaparlardı; " Kudretli Oğuz beylerini hep çağırdılar evlerine getirdiler ![]() ![]() · Düğün : Halen devam eden bir geleneğimiz olan düğünlerde ziyafet verilir şenlik yapılırdı ![]() · Kız İsteme : Kız babasından veya abisinden istenirdi ![]() ![]() ![]() · Başlık Alma : Kız vermeye karşılık kızın ailesi başlık isterlerdi ![]() ![]() " Deli Karçar der : Dede, kız kardeşim yoluna ben ne istersem verir misin? Dede der : Verelim dedi, görelim ne istersin? Deli Karçar der : Bin erkek deve getirin dişi deve görmemiş olsun, bin de aygır getirin ki hiç kısrakla çiftleşmemiş olsun, bin de koyun görmemiş koç getirin, bin de pire getirin bana dedi ![]() · Sövüş Etme : Misafir İçin Hayvan Kesme ![]() ![]() · Düş Yorma : Rüyalarında gördükleri garip durumları Dede Korkut'a yorumlatıp mana çıkarırlardı ![]() |
![]() |
![]() |
|