![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarEdebi türler 2 ![]() Bir sanat ya da düşünce eserini tanıtırken, zayıf ve güçlü yönlerini belirtme, bir yazarın gerçek değerini yansıtma amacıyla yazılan yazılara eleştiri (tenkit) denir ![]() ![]() ![]() Eleştiri (tenkit): Bir şeye kıymet biçme, o şeyi kıymetlendirme demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir eser ya da yazar hakkında inceleme yapan ve bir değer yargısına varan kişiye eleştirmen (münekkit = tenkitçi) denir ![]() ![]() Eleştiride amaç; iyi olanın değerini ortaya koymak, sanatı unutul-maktan kurtarmak, iyi olmayana ve kötüye fırsat vermemektir ![]() ![]() ![]() (S ![]() ![]() ![]() (E ![]() ![]() Eleştiri yazarken şu özelliklere dikkat etmek gerekir: (1) Eserin (ya da yazının), gerçeği yansıtmadaki başarısı nedir? (2) Eser (ya da yazı), okuyucu üzerinde nasıl bir etki bırakmıştır? (3) Eserin (ya da yazının) olayı okuyucularına anlatmasında, aktar-masında başarısı nasıldır? Eserdeki içtenlik, özgünlük ve hayal gücü; başarıya nasıl katkıda bulunmuştur? (4) Eserde (ya da yazıda) yansıtılan duygu ile sanatçı arasında nasıl bir ilgi vardır? (5) Genel olarak eser (ya da yazı) başarılı mıdır? Başarılı olduğu yanlar, başarılı olmadığı yanlar var mıdır? (E ![]() ![]() (S ![]() ![]() ![]() Sanat eserini meydana getiren bazı şartlar, hatta yasalar vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Eleştiri, sadece övgü ya da yergi değildir ![]() ![]() YERGİ: Bu tür ürünlerde toplum, kişi ya da olayların kusurları, kötü ve gülünç yönleri ele alınmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu tür yergiler, dikkatli ve iyi yapıldığında toplum sorunlarını dile getirmesi bakımından oldukça önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarMEKTUP Uzakta bulunan herhangi dosta, arkadaşa gönderilen ya da kamu kuruluşları arasında haberleşmeyi sağlayan bir yazı türüdür ![]() ![]() Mektupta kullanılacak anlatım, bunu okuyacak kişinin kültür düzeyine göre ayarlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Edebiyatımızda mektup türü, Tanzimat Edebiyatı döneminde gelişmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mektuplar, dört grupta sınıflanmaktadır: (1) Özel Mektuplar (2) Edebî Mektuplar (3) Resmî ve İş Mektupları (4) Açık Mektuplar 1) Özel Mektuplar Akraba ve dost gibi yakın çevredeki insanlara yazılan mektup çeşididir ![]() ![]() ![]() Özel mektupları yazarken dikkat edilecek özellikler şunlardır: (a) Mektup yazılacak kâğıt, şekil yönünden düzenli ve temiz olmalıdır ![]() (b) Mektup, mürekkepli ya da tükenmez siyah renkli kalemle yazılmalıdır ![]() (c) Mektubun sağ üst köşesine "tarih", yanına da yazıldığı "yerin adı" konmalıdır ![]() (d) Mektubu göndereceğimiz kişinin genel özelliklerine göre (yaşı, kültür düzeyi, yakınlık derecesi vb ![]() ![]() (e) Mektubun sağ alt köşesine "ad-soyad" yazılmalı ve "imza" atılmalıdır ![]() (f) Mektubun sol alt köşesine "adres" yazılmalıdır ![]() (E ![]() ![]() (S ![]() ![]() ![]() (H ![]() ![]() ![]() 2) Edebî Mektuplar: Edebî mektuplar; yazarları, içerikleri ve ifade şekilleri ile özel mektuplar içinde ayrı yer tutar ve ayrı şekilde ele alınırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünce ve edebiyat alanındaki görüşleri sergilemeleri bakımından mektupları yayımlanan yazar ve şairlerimizden bazıları şunlardır: Ali Şir Nevaî (XV ![]() ![]() Kınalızade Ali (XVI ![]() ![]() Veysî (XVII ![]() ![]() Ragıp Paşa (XVIII ![]() ![]() Namık Kemal (XIX ![]() ![]() Ahmet Hamdi Tanpınar (XX ![]() ![]() Ayrıca mektup tarzında eleştiri, seyahatname, roman, hikâye, şiir gibi yazılı kompozisyon türlerinin (edebî türler) de yazıldığı görülmektedir ![]() 3) Resmî ve İş Mektupları: a) Resmî Mektuplar: Resmî dairelerin ve tüzel kişilik taşıyan kuruluşların birbirlerine yazdıkları resmî yazılarla; bunların, vatandaşların başvurularına verdikleri yazılı cevaplara denir ![]() ![]() Bu mektupların hitap başlığı, yazılan dairenin ya da tüzel kişilik sahibi kuruluşun kanun ve tüzüklerdeki tam adıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Resmî mektuplarda açık, kesin, anlaşılır bir dil kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İş Mektupları: Özel kişilerle iş kurumları ve iş kurumlarının kendi arasında, işle ilgili olarak yazılan mektuplara denir ![]() ![]() ![]() İş mektuplarını, konularına göre altı başlık altında inceleyebiliriz: -Sipariş mektupları -Satış mektupları -Şikâyet mektupları -Alacak mektupları -Tavsiye mektupları -Başvuru mektupları vb ![]() İş mektuplarına, kendisine mektup yazılan kişi ya da kurumun ad ve adresi ile başlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İş mektuplarında şekil birliğini sağlamak için, son zamanlarda satır başı yapılmamakta, satır başları, satır aralıkları daha da açılarak gösterilmektedir ![]() ![]() Resmî ve iş mektuplarında dikkat edilecek özellikler şunlardır: ı) Mektup yazılacak kâğıt şekil yönünden düzenli ve temiz olmalıdır ![]() ıı) Bu tür mektuplar, mümkünse daktilo ya da bilgisayarla yazılmalıdır ![]() ![]() ııı) Resmî mektuplarda yazının çıktığı kurumun adı, kâğıdın üstüne ortalanarak büyük harflerle yazılmalıdır ![]() ıv) Kâğıdın sağ üst köşesine tarih yazılmalıdır ![]() v) Mektubun gideceği makamın adı ve yeri ise kağıdın orta üst yerine ortalanarak yazılmalıdır ![]() vı) Yazı metnine başlamadan hangi tarih ve sayılı yazının cevabı olduğu yazılmalıdır ![]() vıı) Mektubun giriş paragrafında sorun ya da konu kısaca belirtilmelidir ![]() ![]() ![]() (E ![]() ![]() (S ![]() ![]() ![]() (H ![]() ![]() ![]() 4) Açık Mektup: Her hangi bir düşünceyi, görüşü açıklamak, bir tezi savunmak için bir devlet yetkilisine ya da halka hitaben, bir kişi ya da kurum tarafından yazılan, gazete, dergi aracılığı ile yayımlanan mektuplardır ![]() Açık mektuplarda sadece yazanı değil, geniş kitleleri ilgilendiren önemli konular ele alınır ![]() Açık mektubun türü; makale, fıkra, inceleme yazılarından birine uygun olabilir ![]() ![]() (S ![]() ![]() ![]() (H ![]() ![]() ![]() b ![]() Dilekçeler bir iş mektubu olarak da kabul edilebilir ![]() ![]() Dilekçeler genellikle çizgisiz ve beyaz dosya kâğıdına dolma kalemle ya da daktilo / bilgisayarla yazılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dilekçeler, ana hatlarıyla dört kısımdan ibarettir: Hitap: Dilekçeye gönderilen makamın adı ve yeri yazılarak başlanır ![]() ![]() Dilekçe Metni: İş mektuplarında olduğu gibi dilekçelerde de anlatılmak istenen ifadenin açık, anlaşılır, kesin, net ve öz olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarih ve İmza: İmzasız dilekçeler dikkate alınmadığı için dilekçe metninin biraz altında kâğıdın sağ alt tarafında tarih ve imzanın mutlaka bulunması gerekir ![]() ![]() Gönderenin Adresi: Adres; tarih ve imza kısmından biraz aşağıda kâğıdın sol alt kısmına yazılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarSÖYLEŞİ (Sohbet) Söyleşi anlamındaki Arapça'dan dilimize geçmiş olan sohbet kelimesi, iki anlam içerir: 1 ![]() 2 ![]() ![]() Makalelerin bir konuşma havası içinde daha senli benli olarak yazılan tarzına Söyleşi (Sohbet) denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (H ![]() ![]() ![]() Söyleşi türünün genel özelliklerini şöyle sıralayabiliriz: * Kompozisyon türü olarak söyleşi; makale plânıyla, fakat bir karşılıklı konuşma havası içinde yazılan yazılardır ![]() * Söyleşiler, genellikle günlük sanat olaylarını konu olarak ele alır ![]() * Gazete ve dergi yazılarındandır ![]() * Yazarın, okuyucu ile bir sohbet havası içinde senli benli konuştuğu yazı türüdür ![]() * Yazar, düşüncelerinin doğruluğunda ısrar edici olmaz ![]() * Söyleşide, daha çok yazarın kişisel düşünceleri ağırlık kazanır ![]() * Söyleşilerin en önemli özelliği, yazarın samimi, içten bir ifade tarzını ortaya koymasıdır ![]() * Ayrıca, bu tür yazılarda anılar, fıkralar ve çeşitli güncel olaylar verilerek yazarın duygu ve düşünceleri desteklenebilir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarRÖPORTAJ Yazarın okuyucularına bir konuyu inandırmak için kişi, eşya, eser ya da bir yerle ilgili olarak yaptığı incelemeleri, fotoğraflarla süsleyerek, kendi görüşlerini de katarak yazdığı gazete ve dergi yazılarına Röportaj denir ![]() Röportaj yapacak kişide üstün bir görüş, anlayış ve gözlem yeteneği olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Röportaj türü, gazeteciliğin gelişmesiyle ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vikipedi Sözlüğe Göre: Röportaj, bir gazete yazarının çeşitli kimseler, yerler ve olaylarla ilgili inceleme ve araştırmalarına kendi görüşlerini de ekleyerek oluşturduğu yazı türü ![]() ![]() Röportaj, bir gazete yazısı olmasına karşın, gezi türüyle iç içe olması, bazen sanatsal kaygılarla kaleme alınması, sıradan bir aktarma değil de özel bir yorum değerlendirme değeri taşıması gibi özellikleriyle, edebiyat türü olarak da kabul edilmektedir ![]() Röportaj, başlangıçta "sorular" ve "yanıtlar"dan oluşan "mülakat"tan farklı değilken, gazeteciliğin gelişmesi ve ünlü edebiyatçıların röportaj türünde de yapıtlar ortaya koymaya başlamasıyla, daha çok, araştırmaya, incelemeye, soruşturmaya dayanan ve bazı gerçeklerin ortaya çıkmasına yardımcı olan bir dal haline gelmiştir ![]() Konu başlıkları 1 Yapısı 2 Konuları 3 Röportaj yazarlığı 4 Türkiye'de röportaj Yapısı Yapısına daima öznellik hakimdir ve bu öznellik bütünüyle gerçeklere odaklı basit haberin ve de hemen hemen aynı derecede yalın biçimlendirilmiş karmaşık haberin aksine aranan bir özelliktir ![]() Röportaj, gerçekleri, öznel yaşantılarla harmanlar ![]() ![]() ![]() ![]() Eylemler ve yaşantılar, gerçek olaya ilişkin haberlerle bağlanır ![]() ![]() Bir röportajda insanların da söze katılmaları (olası ise doğrudan anlatımla) önemlidir ![]() ![]() Bir röportaj asla yazı işlerinin dört duvarı arasında kurulan bağlantılarla araştırılamaz ![]() ![]() Bir röportaj, öykünün doğal anlatımına elverişli bir yapıya sahip olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Salt tarihsel bir yapı, çok ender kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Bir röportajın biçemi heyecan yaratmalıdır ve bu heyecanın ölçüsü genelde şimdiki zaman kullanımıyla arttırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Betimlemek (atmosfer, duygular, görünümler) anlatmak (süreçler, eylemler) alıntılamak (etkili ifadeler) ve yansıtmak (düşünmek, sonuçlar çıkarmak): Bir röportajda bu dört öğe iyi dağıtılarak kullanılmalıdır ![]() Konuları Röportajlar, yurtiçi ya da yurtdışı siyasal, toplumsal, ekonomik, kültürel, vb ![]() ![]() ![]() ![]() Röportaj, gazete ve gazetecilikle birlikte gelişen bir türdür ![]() ![]() Röportaj yazarlığı Dünyada pek çok ünlü edebiyatçı, aynı zamanda röportaj yazarlığı da yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de röportaj Türk basınında röportaj türü, başlangıçta mülakat niteliğinde gelişmiş, özellikle 1960'tan sonra, Türk toplumunun çeşitli sorunları kamuoyuna duyurulurken, edebiyatçılarımızın röportaj türünden oldukça başarılı bir biçimde yararlanmaları, aynı zamanda da röportaj tekniğinin gelişmesini, röportajın gazetelerin vazgeçilmez bir birimi haline gelmesini sağlamıştır ![]() Basınımızda röportaj türünde başlıca yapıtlar veren gazeteci ve edebiyatçıların başlıcaları arasında; Ruşen Eşref Ünaydın Hikmet Feridun Es Mustafa Baydar Gavsi Ozansoy Falih Rıfkı Atay Abdi İpekçi Yılmaz Çetiner Nurullah Berk Fikret Otyam Necmi Onur Dursun Akçam Yaşar Kemal Hikmet Çetinkaya Mete Akyol Mustafa Ekmekçi Halit Çapın, vb ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarMÜLAKAT NEDİR? İki kişi veya bir kişi ile bir grup arasında sözlü bilgi alışverişidir ![]() ![]() ![]() ![]() MÜLAKAT YÖNTEMLERİ VE TÜRLERİ Herhangi bir iş görüşmesi farklı şekillerde uygulanabilir ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() BİREBİR GÖRÜŞMELER Yapılandırılmamış mülakat da denir ![]() En çok kullanılan, esnek ama sonuçları çok tartışılan bir yöntemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tür görüşmelerde katılımcıya görüşmeyi yönlendirme imkanı verilmiştir ![]() ![]() ![]() Amaç, tartışmalarda alınmayacak bilgi, duygu ve davranışalr hakkında bilgi almaktır ![]() ![]() ![]() PANEL GÖRÜŞMELER Bu yöntem, ikiden fazla görüşmecinin veya yöneticinin, birlikte, tek bir aday ile yaptıkları görüşmelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ÇALIŞMA ARKADAŞLARI GRUBU Bu yöntem, son yıllarda gittikçe daha fazla önem kazanan ekip / takım anlayışının eleman seçme sistemine yansımasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SIRALI GÖRÜŞMELER Sıralı görüşmelerde birebir ancak birbiri ardına yapılan birkaç görüşme söz konusudur ![]() ![]() ![]() DEĞERLENDİRME MERKEZİ Bu yöntemde panel görüşmelerin tersine, adayların sayısı üçten fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TELEFON GÖRÜŞMELERİ Sonuçları sağlıklı ancak uygulanması zor bir yöntemdir ![]() Özellikle ülkemizde az kullanılan görüşme tekniklerinden biridir ![]() ![]() Bunlardan ilki gazete ilanında verilen telefonlara adayların başvurması ve telefon eden adaylarla görevliler tarafından telefonda bir ön görüşme yapılmasıdır İkinci bir alternatif ise başvuran adayların özgeçmişleri üzerinden bir ön eleme yapılmasının ardından yüzyüze görüşmelere geçilmeden önce bir ikinci eleme unsuru olarak; veya özgeçmişte açık olmayan bazı konuları aydınlatmak amacı ile telefon görüşmelerinin yürütülmesidir ![]() Telefon görüşmelerinin en büyük avantajı diğer yöntemlere göre daha hızlı olmasıdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarBİYOGRAFİ Edebiyat, sanat, siyaset, ticaret vb ![]() ![]() ÖZELLİKLERİ 1-Yaşamı yazılan kişinin kendisi tarafından değil, onunla ilgili araştırma yapan, bilgi ve belgelere ulaşan veya onun yaşamına yakından tanıklık etmiş kişiler tarafından kaleme alınır ![]() 2- Tarafsız ve gerçekçi olunmalıdır ![]() 3-Bilgi ![]() ![]() 4- Kronolojik sıra izlenebilir ![]() 5- Kişiyi tüm yönleriyle tanıtır ![]() ![]() 6- Öznel bir tutum izlenmemeli, kişinin yaşamı aşırı yerme ve övmelerden uzak tutulmalıdır 7- Açık, sade bir dil kullanılır ![]() 8-Divan edebiyatında şairleri anlatan bu eserlere, "Tezkire" denirdi ![]() 9-Türün ünlüleri; Mithat Cemal Kuntay, Şevket Süreyya Aydemir ![]() *Ünlü bir kişinin hayat hikâyesini yazacak kimse, geniş bir araştırma yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() *Çoğu zaman bunlarda, sanatçı kendisiyle beraber aile büyüklerinden, çevreden, aile içi durumlardan da söz eder ![]() Ünlü kişilerin hayatlarını konu alan, bunları roman tarzında işleyen edebî yazılara biyografik roman denir ![]() Bir kişinin hayatını ayrıntılı olarak veren kişisel biyografi kitapları olduğu gibi, birden çok kişinin hayat hikâyelerini bir araya getiren genel biyografi eserleri de vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biyografiler yazım tekniğine göre de farklılıklar arz etmektedir ![]() a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() Roman, hikâye gibi tahkiye kurgusu içerisinde, olay anlatımı üslûbuyla kişiyi bir roman kahramanı gibi olayların içindeki konumlarıyla sunan eserlere de edebî biyografi ya da biyografik roman denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() Bu tür yazılara örnek olarak Yahya Kemal'in ölümü dolayısıyla kaleme alınmış şu yazıları verebiliriz: Vehbi Cem Aşkun, "İstanbul Aşığını Kaybetti" (Dün-ya, 5 Kasım 1958); Nimet Behsuz, "Büyük Şairin Arkasından" (Yeni Gün, 3 Kasım 1958); Cenap Gedikoğlu, "Bir Dev Şair Göçtü" (Yeni Gün, 5 Kasım 1958) ![]() TARİHİ GELİŞİMİ: Türk edebiyatında ilk biyografik eser, Malik Bahşi'nin Feridüddin-i Attar'dan çevirmiş olduğu “Tezkiretü'l-Evliya”dır ![]() Daha çok mesleklerine göre düzenlenmiş ve birden fazla kişinin biyografisinin yeraldığı tezkire, menakıb, vefeyat, devha, sefine, tuhfe, hadika, fihrist, silsilename, şairname, gazavatname, sicil gibi adlar altında birçok eser kaleme alınmıştır ![]() ![]() Yayımlanmış bazı menakıpnamelere şu örnekler gösterilebilir: Hacımsultan Velâyetnamesi (Rudolp Tschudi); Hacı Bektaş Velâyetnamesi (Erich Gross) ![]() ![]() Şuara Tezkireleri: Şairlerin biyografilerine, eserlerine yer veren, şiirleri hakkında değerlendirmelerin bulunduğu eserlere şuara tezkiresi denir ![]() OTOBİYOGRAFİ Kişinin kendi hayatını anlattığı yazıya otobiyografi denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MONOGRAFİ: Ünlü bir kimsenin hayatını, kişiliğini, eserlerini, başarılarını ayrıntılarıyla ele alan veya bilimsel bir alanda özel bir konu ya da sorun üzerine yazılan inceleme yazısına monografi (tek yazı) denir ![]() ![]() Otobiyografi Otobiyografi Bir düşünürün, bir sanatçının kendi yaşam öyküsünü anlattığı eserdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otobiyografinin belirleyici özellikleri: • Otobiyografi düşünsel plânla yazılır ![]() • Otobiyografi, belgelere dayanılarak yazılır ![]() ![]() • Derlenen bilgiler bilimsel araştırma yöntemiyle bir araya getirilmelidir ![]() • Biyografi yazarı objektif olmak zorundadır |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarRAPOR Her hangi bir konu ya da olayla ilgili inceleme sonucunu tespit ederek bildiren yazılara rapor denir ![]() İncelenmek istenen bir sorun; doğru, kesin, güvenilir bilgi gerektiren bir iş hakkında, onu soruşturmakla görevlendirilen kişinin yaptığı "araştırma, inceleme" sonucunu belli kurallara göre yazdığı yazı, rapor türüne girer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazılı anlatım türleri içinde rapor, çok değişik konularda kaleme alınan bir yazı türüdür ![]() ![]() Rapor konuları, şöyle sıralanabilir: (1) Eğitim ve öğretimle ilgili özel ve genel faaliyetleri değerlendirmek ![]() (2) Bir siyasî olayın, hareketin ya da olgunun genel yapısını değerlendirmek ![]() (3) Toplumun eğitim, kültür, sağlık vb ![]() ![]() (4) Ekonomik alanlardaki olumlu ya da olumsuz durumlar üzerinde yapılan değerlendirmeleri bir rapor hâline getirmek ![]() (5) Bilimsel çalışmaları değerlendirirken olumlu ve olumsuz gelişmeleri bir rapor hâlinde tespit etmek ![]() (6) Sanat eserlerini (edebiyat, resim, müzik vb ![]() ![]() Bir raporun hazırlanmasında göz önünde tutulması gereken nitelikleri de şöyle sıralayabiliriz: * Konunun uzmanı olmak ![]() * Raporun konusunu iyi kavramış olmak ![]() * Konuyla ilgili kaynakları taramak ![]() * Kaynaklardan elde edilen malzemeyi etkili, çarpıcı, inandırıcı ve doyurucu nitelikte hazırlamak ![]() * Objektif davranmak ![]() * Bilimsel çalışmaları değerlendirirken raporları bilimsel ölçüler içinde hazırlamak ![]() * Raporlarda ileri sürülen olumlu ya da olumsuz görüşleri kesin deliller ile somut bir biçimde açıklamak ![]() * Raporları belli bir plân dahilinde hazırlamak ve varılan yargıyı açıkça belirtmek ![]() * Gereksiz ayrıntılara girmeden özlü bir biçimde sınırlandırmak ![]() * Açık ve net bir ifade kullanmak ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-Kitaplar |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebi Türler 2.|Kitap Özetleri E-KitaplarSÖYLEV (NUTUK) Nutuk, kelime anlamı olarak, "söz, lakırdı; söyleyiş, söylemek kuvveti" demektir ![]() ![]() Dinleyenleri coşturmak ve belli bir amaca yöneltmek; onlara bir duyguyu, bir düşünceyi, bir isteği, bir ülküyü aşılamak; önemli açıklamalarda bulunmak için yapılan etkili, coşkulu konuşmalara Söylev (Nutuk) denir ![]() Söylevler; dinleyenlerin zekâ durumlarına, hayal güçlerine, duygularına, ilgilerine göre hazırlanır ![]() ![]() Söylevde; konuşmacıyı ve dinleyenleri yanılgıya düşürmemek için aceleye getirmeden düşünerek konuşmak, dinleyenlere karşı iyi niyet beslemek, dinleyenlerin inanmasını sağlayacak biçimde dürüst konuşmak, dinleyicilere karşı yaşının verdiği olgunluk içinde konuşmak, dinleyenleri kıracak biçimde konuşmamak, gerekirse kendini dinleyicilerin yerine koymasını bilmek, basmakalıp sözler kullanmamak, abartarak konuşmamak gibi ahlâk ölçülerine önem verilmeli, özen gösterilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Söylev (Nutuk), aslında bir sözlü kompozisyon ürünüdür ![]() ![]() Atatürk' ün "Büyük Nutku"dur ![]() |
![]() |
![]() |
|