![]() |
Kağıt Taş Kumaş/Murathan Mungan |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kağıt Taş Kumaş/Murathan MunganKağıt Taş Kumaş Murathan Mungan Metis Yayınları, İstanbul 2007, 99 sayfa Murathan Mungan'ın Mezopotamya Üçlemesi'ni oluşturan Mahmud İle Yezida, Taziye ve Geyikler Lanetler ile Bir Garip Orhan Veli oyunlarına 2007'de yeni bir kitap eklendi: Kâğıt Taş Kumaş ![]() ![]() ![]() KİTAPTAN: AÇILIŞ SÖZÜ Kumaşların kaderi yoktur, giysilerin kaderi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biz dediğimiz zaten nedir ki? Kimdir? Etinden, kumaşından, var olduğu zamanın töresinden bağımsız bir biz var mıdır ki! Biz yapılır ![]() Ben demeye, biz demeye başladıkça ![]() Ben, bir yapımdır ![]() Bunu önce giysiler anlatır ![]() (Kısa sessizlik ![]() Parça parça ![]() (Yukarıdaki sözler ister yazılı olarak yansıtılsın, ister banttan ses olarak verilsin, ister birilerine söyletilsin; koral seslendirilsin, kitaptan okunsun ya da bambaşka bir biçimde değerlendirilsin; yazarın açılış sözüdür ![]() KUMAŞLARIN KADERİ Sahne zemini kemik rengi, uçuk pembe, ağarmış kül, kirli beyaz kumaş ![]() Düzlük ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşku uyandırıcı uzun bir sessizlikten sonra ![]() ![]() ![]() Geride mavi gökyüzü, ağır ağır yükselen birkaç bulut parçası belki ![]() Oyun alanının bir ucundan diğerine gerili bir ipin üzerinde, ipin ve sahnenin tam ortasında, güneşte kurumaya bırakılmış gibi asılı duran, uzun kollu, önü açık iki uzun giysi görülür ![]() ![]() ![]() Sonra İki kişi girer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman zaman açıp kapayan güneşin ve bulut gölgelerinin altında, çaba ve bilgelik gerektiren bir yol katediyormuş gibi, oyun alanında geniş bir kavis çizdikten sonra vardıkları yerde açık duran bir kitap bulurlar ![]() ![]() PERİAKTOİ Birinci Kişi, eline aldığı bu büyük boy kitaptan "periaktoi" sözcüğünün anlamını yüksek sesle okurken, diğeri sahne zemininden söküp, kazıp, koparıp aldığı basit malzemelerle bir "periaktoi" yapar ![]() ![]() ![]() Birinci Kişi, konuşmaya başladığında, üzerlerine geçip giden bulutların gölgesi düşer ![]() BİRİNCİ KİŞİ � Periaktoi, tiyatro tarihinin ilk dekoru sayılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşması bittiğinde bulutlar da diner ![]() ![]() İKİNCİ KİŞİ � Benim şu anda yapmakta olduğum işte budur ![]() BİRİNCİ KİŞİ (Elinden kitabı bırakır,) � Ham gerçek herkesçe bilinir ![]() İKİNCİ KİŞİ (Kitabı yerden alır,) � Ama her seferinde yeniden söylenir ![]() BİRİNCİ KİŞİ � Hemen her şey Antik Yunan'da söylenmiştir aslında ![]() ![]() İKİNCİ KİŞİ (Elinden kitabı bırakır,) � Geriye birkaç şey kalmışsa eğer, onları da Shakespeare söylemiştir zaten ![]() BİRİNCİ KİŞİ (Kitabı yerden alır,) � Bugün artık her şey yalnızca tekrarın bilgisidir ![]() İKİNCİ KİŞİ � Kendi ekseni etrafında dönen dünyanın en sevdiği şey, kendini tekrar etmektir ![]() ![]() ![]() BİRİNCİ KİŞİ (Elinden kitabı bırakır,) � Ama üç yüzey, üç boyut değildir ![]() İkisi de dizleri ve elleri üstünde yere çökerek aynı anda kitabı okurlar: BİRİNCİ VE İKİNCİ KİŞİ � Tekrar, yüzeyleri dalgalandırır, boşlukları doldurur, âlemlerin birbirine açılan kapılarından geçerek yeni zamanlar yeni mekânlar yeni var oluşlar yaratır ![]() ![]() ![]() Burası dünyadır ![]() ![]() ![]() Bakıştıkça eskir dünya ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|