![]() |
Hacivat Ve Karagöz Oyunu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hacivat Ve Karagöz OyunuHacivat ve Karagöz oyunu HACİVAT - KARAGÖZ ![]() Karagöz-Hacivat Türk gölge oyununun tek temsilcisi olarak kabul edilen Karagöz oyununun kökeni konusunda değişik görüşler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hacivat Ve Karagöz Oyunu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hacivat Ve Karagöz OyunuKaragöz oyununun klasik dağarcığı (= repertuvarı) 28 oyundan bileşiktir ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz oyunları iki ana bölüme ayrılır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() «Kâr-ı kadîm» oyunlar şunlardır: Abdal Bekçi, Ağalık, Bahçe, Balık, Büyük Evlenme, Canbazlar, Câzûlar, Çeşme, Ferhad ile Şirin, Hamam, Kanlı Kavak, Kanlı Nigâr, Kayık, Kırgınlar, Mandıra, Meyhane, Orman, Ödüllü (Pehlivanlar), Salıncak, Sünnet, Şairlik, Tahir ile Zühre, Tahmis, Ters Evlenme, Tımarhane, Yalova Safâsı, Yazıcı ![]() Evliya Çelebi'nin «taklid» diye andığı 10 oyundan Civan Nigâr (= Kanlı Nigâr?), Civan Nigâr Hamama girüb Gazi Boşnak hamamda Civan Nigârı basub Karagöz'ü kirinden üryan bağlayub hamamdan çıkarması (= Hamam), Üç eşkiya çelebiler (= Orman?), Hoppa (= Yalova Safâsı?) adlı dört tanesinin «zamanımıza kadar devam ettiği» tahmin edilmektedir ![]() Karagöz oyunlarının kaynakları üzerinde bugüne değin gereği gibi çalışılmış değildir; kimi incelemeciler, bunlardan birkaçının (Ters Evlenme, Yalova Safâsı, Cincilik) Hint, Çin, Arap (Binbir Gece) hikâye, oyun ve masallarıyle yakınlık gösterdiğine işaret etmişlerdir ![]() «Nev-îcâd» oyunlar şunlardır: Aşçılık, Bakkal (Yangın), Bursalı Leylâ, Cincüik, Eczane, Hain Kâhya, Hançerli Hanım, Kerem ile Aslı, Leylâ ile Mecnun, Sahte Esirci, Sahte Kedi, Ortaklar, Karagöz'ün Fotoğrafçılığı, Karagöz Dans Salonunda v ![]() ![]() Karagöz, günlük olaylara açık bir sanat türü olduğu için, zamanın eğilimi ve ilgisi gözönünde bulundurularak, dağarcığa her devirde yeni yeni oyunlar eklenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz oyunları, kimi incelemeciler tarafından "konular gözönünde bulundurularak" birtakım gruplara ayrılmıştır ![]() Böyle bir ayırmayı ilk olarak deneyen Georg Jacob, karagöz oyunlarını 4 grupta toplamıştır:4 1 ![]() a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() c ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Sabri Esat Siyavuşgil, karagöz oyunlarını 3 grupta toplamıştır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() Her iki incelemecinin de gruplara ayırma çabası "Siyavuşgil'in de işaret ettiği gibi" ister istemez «indî» ve «itibarî» kalmış, birtakım oyunlar (sözgelimi Tımarhane oyunu) bu gruplardan birine sokulmak için zorlanmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hacivat Ve Karagöz Oyunu |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hacivat Ve Karagöz OyunuHacivat, geleneksel Türk gölge oyununun baş karakterlerinden biridir ![]() Tam bir düzen adamıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Değişik oyunlarda rol icabı değişik kıyafetler içinde Keçi Hacivat, Çıplak Hacivat, Kadın Hacivat, Kahya Hacivat gibi farklı Hacıvat tasvirleri vardır ![]() Karagöz, tek aktörlü, tek yazarlı, taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunu ![]() Eskiden hayali zıll, zıllı hayal, hayali sitare denilen Karagöz oyununun doğuşuna ilişkin en yaygın rivayet şöyledir: Orhan Gazi devrinde Bursa'da Ulucami inşaatında çalışan demirci ustası Kambur Bali Çelebi (Karagöz) ve duvarcı ustası Halil Hacı İvaz (Hacivat) arasındaki nükteli konuşmalar diğer çalışanları öyle güldürüyormuş ki, bunları dinlemek isteyenler işlerini bırakıp etraflarında toplanıyorlarmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagözün kukladan farkı iki boyutlu suretler ve bunların gölgeleriyle oynanmasıdır ![]() ![]() Oyun 2x2,5 veya 1x1,20'lik bir bez perde üzerine aksettirilen tasvirlerin gölgelerinin konuşturulmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Tasvirler manda, dana, deve derisinden yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz oynatıcısına hayali, hayalbaz denir ![]() ![]() ![]() Oyun 4 kısımdan oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyun boyunca müzik özellikle her tipin sahneye gelişinde etkili bir şekilde kullanılır ![]() Tipler şive taklitlerinde Kastamonulu, Kayserili, Bolulu, Laz, Kürt, Arnavut, Arap, Acem, Rumelili, Ermeni, Rum, Yahudi, Frenk'tir ![]() ![]() ![]() Oyunların konuları Ferhat ile Şirin, Hamam, Kanlı Nigar, meyhane, Sünnet, Tımarhane gibi eski, Bakkal, Cinci, Eczane, Kerem ile Aslı, Leyla ile Mecnun gibi yeni şekillerdedir ![]() Karagöz herşeye burnunu sokan, kaba, aşırı meraklı, okuma yazması kıt, cahil, cahillikten veya işine gelmediğinden herşeyi ters anlayan, anlamazlıktan gelen, yanlış yorumlayan, müstehcen konuşan, biedep çingene ve işsiz, mesleksiz, karısıyla sürekli kavga eden bir tiptir ![]() Hacivat, hali vakti yerinde, herkesle hoş geçinen, alıştığı gibi konuşan, akıl hocasıdır ![]() ![]() ![]() Konular genellikle Karagözün züğürtlüğü, işsizliği, Hacivatın onaiş bulmasına rağmen beceriksizliği, alışılmışın dışına çıkışı; Karagöz'ün yasak veya tehlikeli bir yere girişi, başına türlü işlerin gelmesi, tiplerle çatışması; bir maceraya karışması; halk edebiyatı konuları arasına karışmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalıplaşmış sözler: Hacivat'ın girişte 'yar bana bir eğlence' demesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karagöz sahneye hep sağdan gelir, Hacivat ve tipler soldan ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|