![]() |
Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili BilgilerDivan Edebiyatı Nazım Şekilleri ile ilgili bilgiler DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Mevlânâ’nın ünlü tasavvufi mesnevisi 25 ![]() ![]() Mesneviler aşk, dini ve tasavvufi, ahlaki-öğretici, savaş ve kahramanlık, bir şehri ve şehrin güzelliklerini anlatma, mizah gibi türlü konularda yazılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BENTLERDE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ 1) RUBÂİ: Dört dizelik ve kendine özgü ayrı ölçüsü olan bir nazım biçimidir ![]() ![]() Edebiyatımızda bu türün en başarılı son temsilcisi olarak Yahya Kemal gösterilmektedir ![]() 2) TUYUĞ (TUYUK): Rubâi gibi dört dizelik bir nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() BİRDEN ÇOK DÖRTLÜKLER 1)MURABBA: Dört dizelik kıtalardan oluşur ![]() ![]() ![]() 2) ŞARKI: Genellikle aşk, içki, eğlence konularında yazılan dört dizelik nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: Divan edebiyatında üçlü ya da daha çok mısralı bentlerden meydana gelmiş nazım şekillerinin genel adı MUSAMMAT’tır ![]() ![]() TERKİB-İ BENT: Bentlerle kurulan bir nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() Terkib-i bentlerde genellikle talihten ve hayattan şikayetler, dini, tasavvufi, felsefi düşünceler anlatılmış, toplumsal yergi niteliğinde eleştirilere yer verilmiştir ![]() TERCİ-İ BENT: Biçim bakımından terkib-i bente benzer ; ancak vasıta beyti her bendin sonunda değişmez ve aynen tekrarlanır ![]() ![]() DİVAN EDEBİYATI NAZIM TÜRLERİ TEVHİT VE MÜNACÂT: Tanrının birliğini ve yüceliğini anlatan şiirlere tevhit, Tanrıya yapılan yalvarış ve yakarışları anlatan şiirlere de münacât denir ![]() ![]() NAAT: Hz ![]() ![]() ![]() MERSİYE: Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan üzüntü ve acıyı anlatmak için yazılan şiirlerdir ![]() ![]() ![]() METHİYE: Bir kimseyi övmek için yazılan şiirlerdir ![]() ![]() HİCVİYE: Bir kimseyi yermek için yazılan şiirlerdir ![]() FAHRİYE: Şairlerin kendilerini övmek amacıyla yazdıkları şiirlerdir ![]() NOT: Divan edebiyatında bir şairin şiirine, başka bir şair tarafından aynı ölçü, uyak ve redifle yazılan benzerine “Nazire” denir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili BilgilerDİVAN EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Nazım birimi genellikle beyittir ve cümle beyitte tamamlanır ![]() ![]() Nazım ölçüsü “aruz”dur ![]() Dili Arapça, Farsça, Türkçe karışımı olan Osmanlıca’dır ![]() Şiirlerde tam ve zengin uyak kullanılmıştır ![]() Şiirlerin konuyu içeren başlıkları olmadığı için nazım biçimlerine göre adlandırılmışlardır ![]() Klişe bir edebiyattır ![]() ![]() Anlatılan şey değil, anlatış biçimi ön plandadır ![]() Soyut bir edebiyattır ![]() ![]() Aydın zümrenin edebiyatıdır ![]() ![]() ![]() Sanatlara bolca yer verilmiş, sanat yapmak amaç durumuna gelmiştir ![]() Ulusal bir edebiyat olmayıp dinin etkisiyle şekillenmiştir ![]() ![]() Şiirde daha çok aşk, sevgili, içki, din ve kadercilik gibi konular işlenmiştir ![]() Nazım ön planda tutulmuş, nesre pek az yer verilmiştir ![]() Nesir alanında tezkireler (edebiyat tarihi görevini gören biyografik eser), münşeatlar (mektuplar), tarihler, dini metinler ve nasihatnamelere de rastlanmaktadır ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN EDEBİYATININ ÖNEMLİ ŞAİR VE YAZARLARI HOCA DEHHANİ: 13 ![]() ![]() ![]() ![]() MEVLANA : XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALİ ŞİR NEVÂİ: Çağatay lehçesinin en güzel örneklerini veren şair 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ŞEYHİ:15 ![]() ![]() ![]() ![]() SÜLEYMAN ÇELEBİ: 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FUZÛLİ: 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divanlarından başka bir naat olan “Su” kasidesi, Leyla vü Mecnun mesnevisi, Peygamber ailesini anlattığı Hadikat-üs-Süeda’sı Şah İsmail ile II:Bayezid’i karşılaştırdığı Beng ü Bâde’si ve tıp bilgisini sergilediği Sıhhat ve Maraz’ı en tanınmış eserleridir ![]() BÂKİ: 16 ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya nimetlerinin hepsinden yararlanma anlayışındadır ![]() ![]() ![]() NÂBİ: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Nâbi’nin Divan’ından başka Hayriye, Hayrâbâd adlı iki didaktik eseri, gezi notlarını içine alan Tuhfet-ül Harameyn’i ve Münşeat adlı eserleri vardır ![]() NEFİ: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NEDİM: 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ŞEYH GALİP: Divan edebiyatının 18 ![]() ![]() ![]() ![]() EVLİYA ÇELEBİ: (17 ![]() ![]() ![]() ![]() NOT: Divan edebiyatının nesir yazarı olarak tanınan diğer önemli yazarları şunlardır: SİNAN PAŞA: (15 ![]() MERCİMEK AHMET: (15 ![]() NAİMÂ: (17 ![]() KATİP ÇELEBİ: (17 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili BilgilerTASAVVUF FELSEFESİ Tanrı nedir? Evrenin oluşu nasıldır? Biz neyiz? Niçin geldik dünyaya? Yaşamımızın anlamı, var olmanın aslı, gerçek, başlangıç ve son nelerdir? Bu ve bunun gibi fizik ötesi sorulara cevap vermeye çalışan düşünüş yoluna “Tasavvuf” düşüncesi denir ![]() ![]() Bu düşünüşe göre Tanrı tek varlıktır ![]() ![]() ![]() Tek varlık olan Tanrı kendisini görecek gözler, sevecek gönüller istemiş ve kainat olarak tecelli etmiştir ![]() Bu tıpkı aynayla kaplı bir odada olmak gibidir ![]() ![]() O halde, evren ve tüm insanlar Tanrı’nın bir görüntüsüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün görüntülerde “Varlık” ve “Yokluk” ögeleri bir aradadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİVAN EDEBİYATI’NDA DÜZYAZI Divan, şiire ağırlık veren bir edebiyattır ![]() ![]() Divan Edebiyatı’nda düzyazılar, yazılış amacı ve dil tutumu dikkate alınarak üçe ayrılır: Sanatlı(süslü) Düzyazı Söz ustalığı göstermek amacıyla yazılır ![]() ![]() 2 ![]() Yer yer ağır ve süslü, yer yer sade bir dille yazılan düzyazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Dil ve anlatım ustalığının değil, ele alınan konunun önem taşıdığı düzyazı türüdür ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri İle İlgili BilgilerDivan Edebiyatı Nazım Şekilleri Ölçüsü ve uyağı olan söz ya da yazıya “manzum” ya da “manzume” denir Şiirde dize sayısı, dörtlük sayısı, sıralanış düzeni, uyak yapısı gibi dış özelliklerin tümü, nazım biçimini oluşturur Divan şiirinde pek çok nazım biçimi vardır, ama birkaçı daha yaygın olarak kullanılmıştır Biçimlerine Göre: Uyak, beyit, mısra, bend, mesnevî, kasîde, gazel, rubaî, musammat, terkib-i bend, müsemmem, tuyuğ, tahmis, tardiye, taşdir, tesdis, teşbiye, taşir, tezmin, muaşşer, muhammes, murabba, müseddes, müstezat, şarkı Konularına Göre: Din dışı: Bahariye, Cevreviye, Fahriye, Mersiye, Mehdiye, Gazavatnâme, Sahilnâme, Sakînâme, Kıyafetnâme, Surnâme, Hamamnâme, Şehrengiz, Hicviye, Hezliyat, Tarih Düşürme, Muamma, Lûgaz, Dariye, Rahşiye Dinî: Tevhid, Münacat, Na’at, Makte’l-İ Hüseyin, Miraciye, Hilye, Mevlid, Kırk Hadis, Menkıbe, Kıssa |
![]() |
![]() |
|