![]() |
Beş Hececiler İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Beş Hececiler İle İlgili BilgilerBeş Hececiler ile ilgili bilgiler ![]() ![]() " HECECİLER" adıyla anılan, Hecenin Beş Şairi [Orhan Seyfi (Orhon) 1890-1972; Halit Fahri (Ozansoy) 1891-1971; Enis Behiç (Koryürek) 1891-1949; Yusuf Ziya (Ortaç) 1895-1967; Faruk Nafiz (Çamlıbel)1898-1973] İkinci meşrutiyet dönemindeki Milliyetçilik ve Türk halkını bir araya toplama sürecinde ortaya çıkmış; yurt sevgisini dile getiren hece ölçüsüylüe şiirler yazarmışlardır ![]() ![]() ![]() Beş Hececiler Hareketi, aruzla yazanlara bir tepkiydi, biçimde ve içerikte sadeliği getirdi ![]() ![]() HECECİLER" adıyla anılan, Hecenin Beş Şairi [Orhan Seyfi (Orhon) 1890-1972; Halit Fahri (Ozansoy) 1891-1971; Enis Behiç (Koryürek) 1891-1949; Yusuf Ziya (Ortaç) 1895-1967; Faruk Nafiz (Çamlıbel)1898-1973] İkinci meşrutiyet dönemindeki Milliyetçilik ve Türk halkını bir araya toplama sürecinde ortaya çıkmış; yurt sevgisini dile getiren hece ölçüsüylüe şiirler yazarmışlardır ![]() ![]() ![]() Beş Hececiler Hareketi, aruzla yazanlara bir tepkiydi, biçimde ve içerikte sadeliği getirdi ![]() ![]() Şiire 1 ![]() ![]() ![]() Hecenin bu beş şairi millî edebiyat akımından etkilenmiş ve aruzu bırakarak şiirlerinde heceyi kullanmaya başlamışlardır ![]() ![]() Şiirde sade ve özentisiz olmayı tercih etmişlerdir ![]() Orhan Seyfi Orhon (1890-1972) Şiirlerinde konuşma dilini kullanmıştır ![]() Bazı şiirlerinde halk şiiri şekillerini kullanmıştır ![]() Daha çok şahsî temaları işleyen şair vatanî konuları da işlemiştir ![]() Eserleri: Fırtına ve Kar, Peri Kızı ile Çoban, Gönülden Sesler, O Beyaz Bir Kuştu ![]() Yusuf Ziya Ortaç (1896-1967) Şiire aruzla başlamış, da ha sonra heceyi kullanmıştır ![]() Günlük hayatın çeşitli görünümlerini sade bir dille işlemiştir ![]() Akbaba adlı mizah dergisini çıkarmıştır ![]() Eserleri: Akından Akına, Aşıklar Yolu, Yanardağ, Bir Rüzgâr Esti ![]() Faruk Nafiz Çamlıbel (1898-1973) Beş Hececilerin en genci ve en başarılısıdır ![]() ![]() Şiirlerinde Anadolu’yu, memleket sevgisini anlatmıştır ![]() ![]() ![]() Lirik şiirleri vardır ![]() Şiirleri: Han Duvarları, Çoban Çeşmesi, Dinle Neyden, Gönülden Gönüle ![]() Tiyatro eserleri: Canavar, Akın, Özyurt, Kahraman ![]() Enis Behiç Koryürek (1892-1949) Şiire aruzla başlamıştır ![]() Heceyle yazdığı ilk şiirlerinde aşkı işlemekle beraber, daha sonra Kurtuluş Savaşı yıllarında millî duyguları ve tarihî kahramanlıkları işlemiştir ![]() Şiirleri: Miras, Güneşin Ölümü ![]() Halit Fahri Ozansoy (1891-1971) “Aruza Veda” adlı şiiriyle aruzu bırakıp heceyi kullanmaya başlamıştır ![]() Şiirlerinde konuşulan Türkçeyi başarıyla kullanmıştır ![]() Derin bir melânkoli ev karamsarlık taşıyan şiirlerinde ferdî konuları işlemiştir ![]() Şiir, roman ve tiyatro türünde eserleri vardır: Cenk Duyguları, Efsaneler, Baykuş, Hayalet ![]() Kemalettin Kamu (1901-1948) Dönemin Bağımsız İsimleri Mehmet Âkif Ersoy (1873-1936) Dinî, millî şiirleriyle tanınır ![]() Bir destan şairidir (Çanakkale Şehitlerine) ![]() İslâmcılık akımının temsilcisidir ![]() Şiirlerinde dinî lirizm dikkati çeker ![]() Öğretici, öğüt verici, birliği ve bütünlüğü sağlayıcı şiirleri vardır ![]() Savaş sırasında ve sonrasında kurtuluşun ve gelişmenin ancak dine sarılmakla olacağını, batının sadece ilminin alınabileceğini savunmuştur ![]() Türk şiirine gerçek realizm onunla girmiştir ![]() ![]() ![]() Gözlemlerinden çokça faydalanmıştır ![]() ![]() Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır ![]() Nazmı nesre yaklaştıranlardandır ![]() ![]() Bu şiirlerinde günlük hayatı, toplum hayatını başarıyla anlatmıştır ![]() ![]() ![]() Şiirlerini Safahat adlı kitabında toplamıştır ![]() ![]() Makaleleri A ![]() ![]() Yahya Kemal Beyatlı (1884-1958) Şair ve yazar ![]() Eski nazım biçimleriyle -az da olsa değişikliğe uğratarak- yeni konuları işlemiştir ![]() Aruzu Türkçede başarıyla uygulamıştır ![]() ![]() Şiirde dile, uygun kelimelerin seçilerek yerli yerinde kullanılmasına özen göstermiştir ![]() Parnasizmin en önemli temsilcisidir ![]() Şiirde şekil mükemmelliğine, ahenge ve kafiyeye önem vermiştir ![]() İşlediği başlıca konu ve temalar: aşk,i tabiat, kahramanlık, ölüm, sonsuzluk ![]() Şiirlerinde Osmanlı hayranlığı oldukça açıktır ve İstanbul'u da şiirde en çok işleyen şairdir ![]() ![]() ![]() Şiirleri: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şirin Rüzgârıyla, Rubailer ![]() Nesirleri: Eğil Dağlar, Aziz İstanbul, Edebiyata Dair ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Beş Hececiler İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Beş Hececiler İle İlgili BilgilerBeş Hececiler Vikipedi, özgür ansiklopedi Veya Şiirin Beş Hecesi Şiire I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hecenin beş şairi adıyla da anılan bu sanatçılar milli edebiyat akımından etkilenmiş ve şiirlerinde hece veznini kullanmışlardır ![]() ![]() ![]() Şiirde sade ve özentisiz olmayı ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir ![]() Beş hececiler şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde başlamışlardır ![]() Beş hececiler ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmışlar daha sonra heceye geçmişlerdir ![]() Şiirde memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir ![]() Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denediler ![]() Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biçimler aradılar ![]() Nesir cümlesini şiire aktardılar ve düzyazıdaki söz dizimini şiirlerde de görülmesi beş hececiler de çok rastlanan bir özelliktir ![]() Beş hececiler şu sanatçılardan oluşmuştur: Faruk Nafız Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon ![]() |
![]() |
![]() |
|