![]() |
Kültürleşme Ve İrklar Arasında Ki Farklar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kültürleşme Ve İrklar Arasında Ki FarklarKültürleşme ve ırklar arasında ki farklar Tarih boyunca kültürel guruplar arasındaki etkileşimlerden doğan kültür değişmeleri farklı terimlerle adlandırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Genel olarak gücün farklı guruplar tarafından paylaşılması durumunu ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğulculuk, her ne kadar siyasî bir tanımsa da sosyo-kültürel bir zemini gerekli kılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak, bu sosyal bünyeler çoğu yerde gerek coğrafî mekân, gerekse sosyal müesseseler itibariyle iç içe geçmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir ideoloji olarak çoğulculuk, eşit olmayan gurupların birer çerçeve içinde eşitliklerinin sağlanarak ayırılmalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ülkelerden biri de Amerika’dır ![]() ![]() ![]() ![]() Genellikle bu kesimlere ait yazarlara göre, uzun yıllar melting-pot adı verilen bir sosyal politika uygulanmış olmasına rağmen, Amerikan toplumundaki ırk ve etnik kesimler hemen tamamen refah, prestij ve güçten mahrumdular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi, Batı dünyasındaki etniklik meselesi büyük ölçüde insan hakları konusundaki eşitsizlikten kaynaklanmaktadır ![]() ![]() Çoğulculuğu, demokratik yapı içinde değişik faktörlerin katılımından ayırmak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() İki veya daha fazla kültürün etkileşim sonucu değerler, inançlar ve davranışlardaki muhtemel değişme prosesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Literatürde iki mânâda kullanılmaktadır: (1) Bir kültürel gurubun, diğerlerinden etkilenerek onun kısmen veya tüm unsurlarını adapte etmesiyle yeni bir kültürel mecra oluşturması süreci; ve (2) kendi yapısı çerçevesinde guruplar arasındaki herhangi bir kültürel aktarım olarak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi kavramda daha ziyade alıcı kültür veya değişen kültür açısından bir yaklaşım ve değerlendirme söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() Bogardus, iki veya daha fazla kültürel sistemin beşerî ilişkiler vasıtasıyla ayrı bir kültür sistemi geliştirmesi süreci olarak tanımladığı kültürleşmenin üç tipini belirtmiştir: (1) Körlemesine kültürleşme, insanların birbirine yakın yaşamaları ve mal ve hizmet ilişkilerine girmeleriyle kendiliğinden gelişen kültürel özelliklerin vuku bulmasıdır ![]() (2) Empoze kültürleşme, bir kültürün diğerine baskı yaparak kendi özelliklerini empoze etmesidir ![]() (3) Demokratik kültürleşme, her kültürün temsilcilerinin diğer kültürleri kendi tarihî ve değerler sistemi içinde kabul etmesidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kültürleşme Ve İrklar Arasında Ki Farklar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kültürleşme Ve İrklar Arasında Ki FarklarKültürleşmede edinilen yeni unsurlar başlıca üç kaynaktan dinamik bir süreç içinde alınabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültürleşmede ikinci kaynak kültürün bizzat kendisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültür edinmede son kaynak o kültür sistemi içindeki herhangi bir alt kültür gurubudur ![]() ![]() Yukarıdaki tanımda, bir kültürün kısmen veya tamamen değişebileceği belirtilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Türkler maddî ve manevî kültür özelliklerini Anadolu'ya yansıtmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal kimlikte, tarihî boyut içinde devamlı olarak bir kültürleştirme (acculturation) süreci işlemekte, ve böylece hâkim kimlik (Millî kimlik) doğrultusunda alt kültürlerin veya etnikliğin ürettiği kimlik tipini törpülemektedir ![]() Kültürleşme, hâkim kültür açısından da yeni bir mecra oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() Asimilasyon: A + B + C = A Karışım (Melting Pot ve/ya Amalgamation): A + B + C = D Kültürel Çoğulculuk (Cultural Pluralism): A + B + C = A + B + C Uyarlanmış Çoğulculuk (Modified Pluralism): A + B + C =Aı + Bı + Cı Uyarlanmış çoğulculuk, göçmen gurupların kendi kültürel özelliklerini tamamen yok etmeden mevcut kültüre entegre olarak fonksiyonel olması anlamında kullanılmıştır ![]() 3 ![]() Önceden farklı olan kültürlerin, gurupların veya fertlerin kültürel özelliklerinin homojen bir bütünlüğe doğru birleşmesidir[13] ![]() ![]() Bu süreç sonucu, yeni görünümün bütün birleşen unsurların her özelliğini sergilemesi gerekmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kültürel alışverişler her zaman tek yönlü bir proses değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yazarların konuya nasıl yaklaştıklarını ele almakta fayda vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Eritme ve Etnikliğin Kayboluşu Toplumlara göre etnik doku değiştiğinden, kendi toplumlarındaki bu realiteyi müşahede eden bilim adamları da farklı analizlere ulaşmaktadırlar ![]() ![]() ![]() Ana düşünce, farklılığın yeni nesillerle birlikte giderek kaybolacağı ve toplumdaki mevcut hâkim kültür çerçevesinde bütünleşileceği yönündeydi ![]() ![]() Bilahare, asimilasyonun çok-boyutlu bir proses olduğunu ortaya koyan daha detaylı çalışmalar yapılmaya başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() b) Eritme ve Kültürleşme Karşılaştırılması Eritme (asimilasyon) ve kültürleşme kavramları çoğu zaman birbirinin yerine kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() Ortak niteliklerde olanlar: |
![]() |
![]() |
![]() |
Kültürleşme Ve İrklar Arasında Ki Farklar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kültürleşme Ve İrklar Arasında Ki Farklar(1) Dinamik bir proses olması; (2) Bir gurup ve/ya ferdî proses olarak değerlendirilebilmeleri; (3) Gurupların doğrudan ilişkiye girmeleridir ![]() Farklı nitelikleri ise şunlardır: (1) Asimilasyonda sadece çoğunluk gurubun değerlerine doğru bir değişme vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yazarlar sonuç olarak dört noktayı işaret etmektedirler: (1) ![]() (2) ![]() (3) ![]() (4) ![]() ![]() 4 ![]() Accomodation kelimesi sosyal bilimlerde ilk olarak J ![]() ![]() ![]() ![]() Literatür incelendiğinde, kavramın, aslında birbirine oldukça uzak geniş bir anlam yelpazesi içinde ele alındığı görülür ![]() ![]() ![]() Kavrama verilen anlamda zaman itibariyle bir değişme de göze çarpmaktadır ![]() ![]() Farklı kültürel öğelere sahip azınlık gurup hâkim kültüre bir tür uyum sağlamaktadır; ancak bu da asimilasyon yoluyla olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca özetlemek gerekirse ilk anlamındaki intibak daha ziyade tek yönlüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak, düzenlemelerin miktarı asgari olarak sosyal düzeni sürdürmeye yetebilmelidir ![]() ![]() Mevcut etnik guruplar arasındaki bu tür değişimde temel farklılıklar ve çatışmaların tümüyle çözülmüş olması da gerekmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı yazarlara göre intibak (accomodation), özellikle ırk ilişkilerinde, etnik gurupların birbirlerinin varlıkları ile ilgili yaptıkları uyumlamalardır ![]() ![]() ![]() ![]() İlk beklenebilecek sonuç hâkim kültürün önerdiği normların toplumun tüm fertleri tarafından uygulanmaya konulmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pek çok yazar kavramın kullanımında küçük farklılıklarla, ancak sosyal organizasyonların gelişimindeki merkezi önemini fazla değerlendirmeyerek Park ve Burgess'in takipçisi olmuştur ![]() "sosyal organizasyon, geçmişe ve şimdiye olan intibakın (accomodation) bir özetidir ![]() ![]() ![]() MacIver, kavramı psikolojik bir yaklaşımla ele almıştır ![]() ![]() Biraz daha farklı bir anlam, çocuk gelişimi teorisinde göze çarpmaktadır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|