|
|
Konu Araçları |
ağırlama, bakımı, ekipmanların, gunluk, konuk, otelcilikte, turizm |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk AğırlamaEkipmanların Gunluk Bakımı 1 EKİPMANLARIN GÜNLÜK BAKIMI 11 Ekipman Tanımı Ekipman; temizlik işlemlerini kolaylaştırmak için çeşitli alanlarda kullanılan araçlardır Ekipmanlar (temizlik araçları) kat hizmetleri çalışanlarının sağ koludur Temizlik ekipmanları olmadan kaliteli temizlik işlemi yapılamaz Temizlik ekipmanlarının çeşitlerini ve özelliklerini iyi tanıyan personel işlemine uygun aracı seçerek, temizliğin daha kısa zamanda ve daha kaliteli yapılmasını sağlar 12 Ekipmanların Bakımının Önemi Temizlik ekipmanlarını tanımak ve her bir temizlik ekipmanını amacına uygun kullanmak, hasar ve kazaları önleyecek; aracın ömrünü uzatacak, işi kolaylaştıracaktır Temizlik araçları kullanıldıktan sonra talimatlarına uygun şekilde temizlenip muhafaza edilmelidir Temizlenmeden ve muhafaza koşullarına uymadan kaldırılan araçlar kısa zamanda bozulur, kullanılamaz hale gelir Dolayısıyla yapılan işlemlerden başarı elde edilemez 13 Ekipman Çeşitleri ve Bakım Özellikleri • Elektrik süpürgesi Elektrik süpürgesinin bakımına geçmeden önce elektrikle bağlantısının kesilip kesilmediğinden emin olunmalıdır Toz torbası ve temizliği: Elektrik süpürgesinin toz torbaları bez ve kağıt olmak üzere iki çeşittirHer ikisininde içi dolduğu zaman makinanın emme gücü zayıflar ve süpürme işleminin kalitesi düşer, makinanın motoru zarar görürBu nedenle toz torbalar kullanım süresi dolunca yenisi ile değiştirilmelidir Bez toz torbasının temizlik işlem sırası,
Toz torbası olmayan, sadece çöp haznesi olan makinelerde ise dolu olan çöp haznesi yerinden çıkartılır ve içindekiler boşaltılarak hazne yerine takılmak suretiyle kullanıma hazır hale getirilir Hortum ve aksesuarların temizliği: Elektrik süpürgesi hortumunun temizliği özel hortum fırçaları ile yapılır Özel hortum fırçaları ince uzun biçimdedir ve hortumun içine sokularak ileri geri hareketle kullanılarak temizlik işlemi gerçekleştirilir Geniş emicinin temizliği yapılırken üzerindeki kıl, iplik, tüy ve havların özel tarak yardımıyla alınması gerekir Daha sonra nemli bezle silinir, kuru bezle kurulanır Diğer aksesuarların temizliği nemli bezle silerek ve arkasından kuru bezle kurulanarak yapılır o Kordonun tekniğe uygun temizlenip toplanması: Nemli bezle silerek ve kuru bezle kurulayarak temizliği yapılır Bazı makineler da kablo yeri makinenin içindedir İlgili düğmeye basarak kablonun otomatik olarak makinenin içindeki bu bölmede muhafazası sağlanır Diğer makinalarda kablo gövde üzerine düzgün olarak sarılır veya kablo el ve dirsek arasında sarılarak toplandıktan sonra süpürgenin sap kısmının arasına yerleştirilirGelişi güzel bırakılmış kablonun tellerinde kopmalar olur ve tehlikeli durumlar yaratır o Gövde temizliği: Nemli bir bezle silinir ve kurulanarak temizliği yapılır o Filtre temizliği: Kazan boşaltıldıktan sonra temizlenir ve kurulanırToz filtresi fırçalanarak temizlenir • Halı yıkama makinesi: Makine temizlenmeye başlamadan önce, mutlaka fişi prizden çıkarılmalıdır Aksi taktirde hem çalışan hemde makine zarar görebilir o Kazan temizliği: Kazan boşaltılır, durulanır ve bez ile kurulanır Kurulanmadığı taktirde kireçlenmeye ve paslanmaya neden olur Depolarda uygun şekilde muhafaza edilir
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama1 PAS ANAHTARLARI 11 Pas Anahtarı Tanımı: Housekeeping ( Kat Hizmetleri) Bölümünün tüm otele yayılan işlerini aksatmamak ve işlerini seri bir şekilde yapmak için Housekeeping yöneticisi ve personelinin kullandıkları yedek anahtarlara pas anahtarı denir 12 Pas Anahtarı Özellikleri: Pas anahtarlarının özellikleri ve sınıflandırılması aşağıdaki gibidir:
koşullara uygun olarak oluşturulan seksiyondaki odalara giriş yapılabilen bir tek anahtardır Konuk oda temizliğinde görevlendirilen temizlik görevlilerinin kullanımı için oluşturulmuştur Kat (seksiyon) pas anahtarı: Yalnızca bir kattaki konuk odalarına giriş yapabilen bir tek anahtardır Konuk katlarında görevlendirilen Housekeeping Şeflerinin kullanıma için oluşturulmuştur
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama2 KONUK ODASI GİRİŞ İŞLEMLERİ 21 Konuk Odası Kapı Kartları Çeşitleri ve Özellikleri 211 DND (Do Not Disturb- Lütfen Rahatsız Etmeyiniz) Kartı Bütün konuk odalarında konuğun özel yaşamına saygı için konulan ve istenmediği zamanlarda konuğun rahatsız edilmemesine yarayan karta D N D (Do Not Disturb- Lütfen Rahatsız Etmeyiniz) kartı adı verilir İstisnasız bütün konuk odalarına bu karttan konulur DND kartının diğer yüzünde ise genelde, Please Make Up Room Now (Lütfen Odayı Şimdi Hazırlayınız) ibaresi yer alır 212 Temizlik İstemiyorum Kartı Genellikle otellerde bu ad altında Şekil 2,1’de görülen “Rahatsız Etmeyiniz Kartları” kullanılmaktadır Temizliğe giden kat görevlisi müşteri odasının kapı tokmağında bu kartı gördükten sonra temizlik işlemi için müşteriyi rahatsız etmez 213 Arıza Bildirim Kartı Konukların memnuniyetini sağlamak için, tesis içinde oluşabilecek teknik arızaları en kısa zamanda ilgili birimlere aktararak tamir ya da bakım yapılması için kullanılan formlara denir Oluşabilecek arızalar çabucak giderilebilirse otelde kaliteli hizmet standardı sağlanmış ve yatırım korunmuş olur Odalarda oluşan arızalar Housekeeping Bölümü ya da müşteri tarafından fark edilebilir Bu nedenle iki ayrı arıza bildirim formu hazırlanabilir • Konuklar için hazırlanan arıza bildirim formu • Personel için hazırlanan arıza bildirim formu(Maintenance Work Order) 214 Uyandırma Kartı Sabah erken uyandırılmak isteyen müşteriler, bu isteklerini resepsiyona bildirirler Resepsiyon bu bilgileri santrala iletir Santral ise “ Sabah Uyandırma Cetveli” (Morning Call Sheet Şekil24) adı verilen belgeyi düzenleyerek sırası geldikçe odaları arayarak müşterileri uyandırır Her gün için ayrı bir belge düzenlenir Bunu yapan santral memuru çok dikkatli olmalıdır Çünkü müşteri asla erken ve geç uyandırılmamalıdır 215 Kahvaltı Kartı Kahvaltıya inemeyecek müşteriler için otel odalarına otelin sunduğu kahvaltı çeşitlerini gösteren ve müşterilere istedikleri kahvaltı seçeneğini sunan kartlara Kahvaltı Kartı denir 22 Kapı Kartları Özelliğine Göre Yapılacak İşlemler 221 DND Kartı ve Yapılacak İşlemler DND ‘DO NOT DISTURB’ (Lütfen Rahatsız etmeyiniz) kartı misafirlerimizin odalarına girilmesini istemedikleri zamanlarda kapı kollarına dıştan astıkları kapı kolu talimatnamesidir durumlarda room maid ‘Kapınızda rahatsız etmeyiniz kartı olduğu için odanız temizlenememiştir’ ibareli kartı kapı koluna DND kartının üzerine asar Misafir daha sonra temizlik istemesi halinde resepsiyonu ararsa odasının temizliği yapılır DND odalar hergün akşam Housekeepıng raporunda belirtilir Bir gün sonrasında DND ve UYARI kartını kaldırmayan oda misafirine şeflerin aracılığı (dil problemlerinde resepsiyon aracılığı) ile telefon edilerek öncelikle rahatsız edildiği için özür dilenerek misafirin sıhhati, bir şeye ihtiyacı olup olmadığı sorulur Misafirin isteğine göre odası temizlenir Misafir telefon ile aranıp odasında bulunamadıysa odaya Housekeeping ve Güvenlik departmanlarından yetkili iki personelle kapı çalınarak girilir Misafir içerde ise durum açıklanarak bir isteği olup olmadığı sorulur Misafirin isteği doğrultusunda odası yapılır Misafirin sağlık problemi karşısında otel doktorundan yardım alınır Misafirin odada olmadığı koşullarda odadan temizlik yapılmadan çıkılır 222 Temizlik İstemiyorum Kartı ve Yapılacak İşlemler Bakınız temizlik istemiyorum kartı ve özellikleri 223 Arıza Bildirim Kartı İşlemleri Arıza bildirim formu müşteriler ve personel için olmak üzere iki çeşittir Konuk Arıza Formu İşlemleri: Konuk tarafından doldurulmuş form, Housekeeping görevlileri tarafından görüldüğü anda hemen Teknik Servise bildirilir Teknik Servis bu arızaya öncelik tanımalı ve en kısa sürede gidermelidir Kat görevlisi arızayı, aynı zamanda şefine bildirmeli ve takip etmelidir Mesai saatinde arıza giderilmezse, bir sonraki vardiyaya devredilmelidir Arıza giderildiğinde ise, Housekeeping görevlileri, arıza yerini kontrol edip, etrafın düzenini sağlamalıdır Personel Arıza Formu İşlemleri: Personel için hazırlanan form en az iki nüsha olmalıdır Üzerinde sıra numarası bulunur ve şefler sorumlu oldukları alanları kontrol ederken rastladıkları her arıza için ayrı form düzemler Düzenlenen formun bir nüshası, Housekeeping Yöneticisin’ de toplanır Diğer nüsha ise Teknik Servise gönderilir Teknik Servis arızaları giderdikten sonra veya arızayı gideremiyorsa nedenini arıza formuna yazarak Housekeepinge geri verir Şefler, Teknik Servisten gelen formları, ellerindeki nüshalarla karşılaştırıp, giderilen arızaları bizzat kendileri kontrol ederler Giderilen arıza formları eşlenerek belirli bir süre için saklanır Giderilmeyen arıza formları Teknik Servis tarafından sebebi yazıldığı için tekrar bildirimde bulunulmaz Ancak arızalı odalar kesinlikle konuk kullanımına sunulmamalıdır 224 Uyandırma Kartı İşlemleri Sabah uyandırılmak isteyen müşteriler, bu isteklerini resepsiyona bildirirler Resepsiyon bu bilgileri santrale iletir Santral ise “Sabah Uyandırma Cetveli” (Morning Call Sheet) adı verilen belgeyi tanzim ederek sırası geldikçe odaları arayarak müşterileri uyandırır Her gün için ayrı bir belge düzenlenir Müşteriler tam zamanında uyandırılmalıdır Asla erken veya geç uyandırılmamalıdır Müşteri iki defa aranarak rahatsız etmemelidir Müşteri ilk defa uyandığında asabi olabilir Bu nedenle uyandıran memur yumuşak bir ses tonuyla uyandırmalıdır Uyandırdığı müşterinin oda numarasının karşısına uyandırıldı manasına gelen bir işaret konur 225 Kahvaltı Kartı İşlemleri Oda temizliği esnasında, müşteri odasına kahvaltıya inemeyecek müşteriler için odaya kahvaltı kartı konulur Müşteri bu kartı inceleyerek istediği kahvaltı seçeneklerini işaretleyerek ya kapıya asar ya da bu karta bakarak oda servisinden sipariş eder 23 Konuğun Sözlü İsteğine Göre Yapılacak İşlemler Müşteri isteklerini yerine getirmede ilk dikkat edilecek şey müşterilerle iletişimi kurup çalışan personele bilgi sağlayan kapı kartlarıdır Personel kapı kartlarında yer alan bilgiye göre hareket ederek müşteri isteklerini karşılamaya çalışır Bununla beraber müşterilerin kapı kartları hariç sözlü istekleri olursa; bu istekler de geri çevrilmez Müşteriden sözlü isteklerini alan personel kendisi yapabiliyorsa müşteri isteğini hemen yerine getirir Eğer onu aşan bir şey ise derhal şefini haberdar eder Şefin inisiyatifi ile yapılacak bir istekse yerine getirilir Yapılamayacak bir istek ise müşteri kırılmadan niçin yapılamayacağı açıklanmalıdır 24 Oda Görevlisinin Konuk Odası Kapı Vurma Teknikleri Temizlik için müşteri odasına gidildiğinde şöyle Öncelikle aksine bir talimat olmadıkça temizlik işlemine müşterilerin ayrıldıkları odalardan başlamak gerekmektedir Müşteri odalarının kapıları üzerinde, kapının içeriden kapalı olduğunu gösteren işaret veya kapı üzerinde “lütfen rahatsız etmeyiniz” levhası asılmışsa, oda görevlisi kesinlikle oda kapısını çalmamalı, müşteri rahatsız edilmemeli, sessizlik ilkesine uyulmalıdır Belli bir süre geçtiği halde, odaya girilemiyorsa, durum kat yöneticisine bildirilmelidir Çünkü müşterinin rahatsızlanması, hastalanması söz konusu olabilir Oda görevlisi odaya giremediği durumlarda, söz konusu durumu bildiren raporu doldurmadan işten ayrılmamalıdır Odalara sessiz, gürültüsüz yaklaşılmalı; temizlenecek odanın kapısının içerdeki kişinin duyacağı şekilde üç defa kısa aralıklarla çalınması gerekir (her vuruş arasında artan bir ses tonu ile Housekeeping diye seslenilir) Cevap alınmadığı takdirde pas anahtarı ile kapı yarım açılarak Housekeeping diye seslenilir, ses gelmiyorsa içeri girilir Kapının çalındığını duymamış, uyuyan veya banyoda bulunan misafir olasılığına karşı hazırlıklı olunmalıdır Önceden odanın boş olduğu bilinse dahi, kapı vurulmadan asla içeri girilmemelidir Oda kapısına anahtar, yüzük vb gibi sert maddelerle vurulmayıp, parmakların oynak yeri ile vurulmalıdır Müşteri içerde ise, “oda görevlisi” diye kendini tanıtmalı, temizliğin şimdi mi, yoksa sonra mı yapılmasını arzu ettiği sorularak alınan cevaba göre hareket edilmelidir Boşalmış oda temizliği yapılırken, kapı mutlaka açık tutulmalı, kapıya “oda görevlisi ” levhası asılmalıdır 25 Konuk Odası Temizlik Kuralları 251 Konuk Eşyalarına Yapılan İşlemler Oda görevlileri, temizlik için odaya girer girmez odaya hızlı bir şekilde göz gezdirmelidir Bu işlem müşteri tarafından unutulan eşya ya da hasar tespiti içindir Unutulan ve hasar gören eşyalar için ayrı tutanak tutulur Müşterilere ait valiz, çanta, handbag (el çantası), cüzdan ve mücevher kutusu gibi özel eşyalar kesinlikle karıştırılmamalıdır(Merak için olsa dahi) Yatak, koltuk gibi eşyalar üzerindeki giyim eşyaları düzgün bir şekilde dolaba asılmalıdır Müşterilerin mektup vs gibi eşyalarına karşı merak duyulmamalı, açıkta bile olsa kesinlikle karıştırılıp okunmamalıdır Müşteriye ait gazete, dergi gibi şeyler düzgün bir şekilde masaya yerleştirilmelidir Yatak takımları toplanırken müşterinin şahsi eşyasının bulunup bulunmadığı dikkatlice kontrol edilip takımlar öyle toplanmalıdır 252 Konuk Eşyalarına Gerekli Güvenlik Önlemlerini Alma Otelde konaklayan müşterilerin can ve mal güvenliklerinden otel birinci derecede sorumludur Bu yüzden oda görevlileri temizlik için odaya girdiklerinde güvenliğe azami dikkat etmek zorundadırlar Boşalmış oda temizliği yapılırken, kapı mutlaka açık tutulmalı, kapıya “oda görevlisi” levhası asılmalıdır Bazı müşteriler tekrar odalarına geldiklerinde kendilerini güvenli hissederler Yanlış anlaşılmaların önüne geçilir Temizlik yaparken odanın sahibi olmadığından emin olunmayan kişilere oda açılmamalı, başka kişiler kesinlikle odaya alınmamalıdır Temizlik için girilen müşterili odalarda, açıkta bırakılmış değerli eşya ve para var ise durum kat şefine haber verilerek rapor tutulur Mümkünse temizlik kat şefinin refakatinde yapılır Oda müşterisi bile olsa oda kapısı açılması istendiğinde kapı kesinlikle açılmamalı, müşteri resepsiyona yönlendirilmelidir Deodorant, parfüm ve makyaj malzemeleri düzeltilebilir; ancak kesinlikle denenmemelidir Müşteri odasının açık olduğu görülürse, içeride birisi olup olmadığı kontrol edilip kapı yavaşça kapatılır Kapı üzerinde veya lavabolarda anahtar bulunmuşsa, anahtarın saat kaçta bulunduğunu gösteren bir tutanakla anahtar resepsiyona teslim edilir Oda görevlisi olabilecek ilk hırsızlık olayında ilk sorguya çekilecek olanın kendisi olduğunu iyi bilip ona göre dikkatli davranmalıdır 253 Sır Saklama Oda müşterinin mahrem alanı olduğu için oda görevlisi müşterinin birtakım sırlarına ortak olabilir Bu durumlarda oda görevlisi kesinlikle gördüğü veya şahit olduğu şeyler hakkında hiç kimseyle bilgi alışverişi, dedikodu yapmamalıdır Bu müşterinin özel hayatını ihlal demektir 26 Konuğun Temizlik Sırasında Odada Olduğu Durumlarda Yapılacak İşlemler Konuk odasında iken temizlik işlemi şöyle yapılır: Temizliğe başlamadan önce kapıda DND kartının asılı olup olmadığına dikkat edilmelidir DND kartı asılı değilse, kapı tıklatılır “Housekeeping” veya “oda görevlisi” şeklinde seslenilmelidir İçerden ses gelip, kapı açıldığında müşteri selamlanmalıdır Müşteriye temizlik isteyip istemediği sorulur Çünkü müşteri temizliğini daha sonda isteyebilir Müşteri temizlik istememişse teşekkür edilerek oda terk edilmelidir Eğer müşteri kendisi odadayken temizlik istemişse böyle durumlarda yatakların yapılması, yerlerin süpürülmesi ve tozların alınması işlemi müşterinin rahat ve huzurunu bozmayacak şekilde yapılmalıdır Meşgul odaları temizlerken çevrede hasar olup olmadığına, eksilen, kırılan vazo, aksesuar vb gibi şeylere dikkat edilmelidir Müşteriye ait özel eşyalar düzeltilmeli, ancak merak edilerek kurcalanmamalıdır Müşteriye ait hiçbir kâğıt, not atılmamalıdır; çünkü önemsizmiş gibi görünen küçük bir not müşteri için çok önemli olabilir Işıklar ve diğer elektrikle cihazlar kontrol edilmelidir Ortalıkta bulunan ve boş gibi duran sigara paketi, kül tablası kontrol edilmelidir Bir Oda görevlisi müşterinin kendisine verebileceği bir hediyeyi alırken çok dikkat etmelidir Böyle bir durumda yanlış anlamaları sebep olmamak için müşteriye hediye olarak verdiğine dair bir kâğıt yazdırılıp kat yöneticisine durum açıklanırsa daha sağlıklı olur Odaların diğer temizliği aynen boş odaların temizliği gibi yapılır 28 Konukların Ayrıldığı Boş Odalarda Uygulanan Temizlik Yöntemleri Boş odaların temizliği aşağıda gösterildiği gibi yapılır Kapı çalınır, beklenir Orta tonlu bir sesle “Housekeeping” diye seslenilip, içeri girilir Temizlenecek odanın kapısına “oda görevlisi” levhası asılır Bütün lambalar kontrol amacıyla yakılır Perde ve pencereler açılarak oda havalandırılır Odada müşterilerin herhangi bir şey unutup unutmadıkları, odada herhangi bir zarar ve kayıp eşya olup olmadığına bakılır Varsa oda servisi tepsisi veya arabası dışarı çıkarılır Ya da alması için oda servisi aranır Yataklardaki kullanılmış tüm yatak takımları kirli havlu ve çamaşırlar toplanır Kül tablaları, çöp boşaltılıp temizlenir Kirli bardaklar yıkanıp yerine konur Odanın banyosu usulüne göre temizlenir Müşteri yatağı yapılır Yerler ve halılar temizlenir Mobilya ve eşyaların tozu alınır Oda temizliği son bir defa daha gözden geçirilir ve gerekli kontroller yapılarak oda kontrol raporu düzenlenir Bütün pencereler, perdeler kapatılır, lambalar söndürülür Oda kapısı kilitlenerek kapının da tozu alınır Kapıya asılmış olan “Oda Görevlisi” levhası kaldırılır 29 Kullanılmamış Boş Odalara Yapılacak İşlemler Kullanılmamış odaların temizliği aşağıdaki gibi yapılır Öncelikle kullanılmamış odaların kontrolü yapılır Eğer herhangi anormal bir durum varsa kat yöneticisine bildirilir Kullanılmamış odalarda pencere ve perdeler açılarak oda havalandırılır Bütün elektrikli aletler ve lambalar kontrol edilir Odanın tümü tekrar gözden geçirilir En son odanın tozu alınarak, oda tekrar kontrol edildikten sonra dışarı çıkılır 210 Konuk odalarında Uyulması Gereken Nezaket Kuralları Konuklara daima güler yüzlü davranılmalıdır Ekstra istekleri olduğu zaman, olanaklar ölçüsünde yerine getirilmelidir Yerine getirilemeyecek makul istekler için başka bölümlerden yardım istenilmelidir Konuk ile olan samimiyet daima ölçülü olmalıdır Onların samimi davranışları kötüye kullanılmamalıdır |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama3 KONUK ODASINI HAVALANDIRMA 31 Havalandırmanın Önemi İnsan hayatının önemli bir kısmı kapalı alanlarda geçer Buna evde, işyerinde, tatilde ve diğer sosyal alanlarda geçirdiğimiz zamanlar dâhildir İşte yaşamımızın büyük bir çoğunluğunu geçirdiğimiz kapalı ortamlardaki hava kalitesinin sağlığımız üzerine önemli etkileri olmaktadır Geçmişte, kapalı ortamlarda bulunmanın bizi dış ortamdaki kirli havadan koruduğuna dair bir görüş içerisindeydik Gerçekte ise çevre koruma konusunda kontrol planları yapan uzmanlar kapalı bir ortamda duran insanların iç ortam havası tarafından etkilendiğini söylemektedir Bu durum özellikle solunum ve kalp hastalıkları olan insanlar için önemli riskler oluşturmaktadır Özellikle endüstriyel tesislerde çalışıp büyük şehirlerde yaşayan insanlarda bu durum daha sık görülmektedir Yapılan son araştırmaların verilerine göre ise bu risklerden ancak iç havanın kalitesinin yükseltilmesiyle insanların korunabileceği ifade edilmektedir Günlük hayatta çok arınık ve temiz bir ortamda yaşadığımızdan söz edilemez Gerek evlerimizde gerek işyerimizde ve gerekse diğer sosyal ortamlarda yoğun bir toz yağmuru altındayız Bunu her zaman fark ettiğimiz söylenemez Bununla beraber sigara dumanı ve kokusu, yemek ve içecek kokuları, kullandığımız eşyalardan yayılan kimyasal kokular, iç ortamda oluşan nem, elektrikli aletlerin çalışırken aynı zamanda havayı ısıtması, insanlar ve diğer canlılardan kaynaklanan kokular etrafa sinerek ortamı kirletir İnsanlar oluşan bu ortamlardan rahatsız olurlar İnsanların bu rahatsızlıklarının giderilmesi için iç ortam havasının kalitesinin yükseltilmesi gerekmektedir Bunun birden fazla yöntemi vardır Örneğin, havayı filtre ederek temizleyen bir alet kullanılabileceği gibi en basitinden camları açarak da ortam havalandırılabilir Havalandırma, kirlenen havanın temiz havayla yer değiştirmesidir Bu ise, hava hareketi, nem ve sıcaklığın uygun olması ile sağlanır Bunu hava dolaşımı ile karıştırmamak gerekir; çünkü hava dolaşımında hava yenilenmeden vantilatör gibi şeyler vasıtası ile yer değiştirilir 32 Konuk Odası Havalandırma Yöntemleri 321 Perdelerin Açılması Kat görevlisin temizlik için odaya girdiğinde yapacağı ilk işlerden birisi de perdeleri açarak gün ışığının odaya girmesine izin vermesidir Gün ışığı ile oda daha aydınlık ve ferah olacağı gibi temizlikte daha rahat yapılabilir Ayrıca güneş ışığı birtakım zararlı mikroorganizmalara karşı etkilidir 322 Pencere veya Balkon Kapısının Açılması Kat görevlisi perdelerden hemen sonra da pencere veya balkon kapısını açarak odayı havalandırmalıdır Çünkü otel odaları çok çeşitli insanlar tarafından ve çok çeşitli amaçlar için kullanılmaktadır Hiç kimse bir otele gittiğinde kalacağı odanın sigara, nem, ayak, sevmediği parfüm vb kokularla dolu olmasını istemez Hatta böyle bir durumdan oldukça rahatsız olur Bu yüzden odaların temizliğiyle beraber havalandırmanın da iyi yapılması gerekmektedir 33 Havalandırma Sırasında Alınacak Önlemler Rüzgârlı Hava Kat görevlisi odayı havalandırmak için balkon kapısı ya da pencereyi açacağı zaman hava eğer rüzgârlı ise kapı ve pencereler cereyan yaparak çarpabilir Bu da istenmeyen sonuçlar doğurabilir Bu yüzden kat görevlisi böyle bir durumda oda kapısını kapatıp cereyana fırsat vermemelidir Yağmurlu Hava Hava yağmurlu ise rüzgârla beraber yağmur odaya girebilir Halı, perde ve birtakım eşyaları ıslatıp zarar verebilir Böyle bir durumda kat görevlisi yağmur ve rüzgârın durumunu dikkate alarak ya kapıyı ya da pencereyi açmalıdır Güvenlik Önlemleri Rüzgarlı havalarda pencere ya da kapı temizliği yaparken bir takım kazalar meydana gelebilir Örneğin kapı veya pencere arasına parmaklarımız sıkışabilir, çarpma sonucu cam kırılabilir, doğramalar hasar görebilir Yağmurlu havada yüzeyler kayganlaştığı için iş kazalarına neden olabilir Bunları önlemek için çalışma sırasında güvenlik önlemlerinin alınması gerekir |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama4 ARIZALI EŞYALARIN TESPİTİ 41 Arıza Kontrolünün Önemi Konukların rahatı, mutluluğu ve memnuniyetini sağlamak için, tesis içinde oluşabilecek teknik arızaların en kısa zamanda ilgili birimlere aktarılarak tamir ya da bakımının yapılması gerekir Bununla beraber en önemli konulardan birisi de arıza tespit eder Eğer bir problekontrolüdür Otelde kullanılan tüm araçların kontrolü ilgili birimlerce aksatılmadan yapılmalıdır Çünkü olabilecek en ufak bir aksaklık ya da arıza telafisi güç zararlar meydana getirebilir Oluşabilecek arızalar çabucak giderilebilirse otelde kaliteli hizmet standardı sağlanmış ve yatırım korunmuş olur Odalarda oluşan arızalar Housekeeping Bölümü ya da müşteri tarafından fark edilebilir Fark edilen arızalar hiç zaman geçirilmeden Teknik Servise iletilmedir Teknik Servis kendine gelen arıza ihbarlarında önceliği daima müşteriye vermelidir Otelde oluşabilecek aksaklıklar ve arızalar ne kadar çabuk giderilirse müşteri rahatı ve huzuru da o derece bozulmamış olur 42 Elektrikli Araçların Kontrolü Oda görevlisi odaya girdiğinde sadece temizlik yapmaz Temizlik kadar önemli başka görevleri de vardır Bunlardan birisi de müşterilerin kullandığı eşya ve araçların kontrolünü yapmak ve oluşabilecek aksaklıkları derhal ilgili birimlere aktarmaktır Böylece müşterinin rahatı ve konforu bozulmadan tatiline devam sağlanacaktır Televizyon Oda görevlisi televizyonu açarak ve kanalları değiştirerek hem televizyonu hem de kumandayı kontrol eder Isıtma Sistemleri Oda görevlisi ısıtma ve soğutma sistemlerini ile kumanda panellerini de kontrol eder Bu sistemlerin filtre bakımları periyodik olarak yapılır Saç Kurutma Makinesi Oda görevlisi saç kurutma makinesinin, düzgün çalışıp çalışmadığını ve kablo bağlantılarını kontrol eder Mini Bar Mini barlar oda içinde genellikle bir dolap içinde bulunan ve müşterinin restoran-bar gibi yerlere gitmesine gerek kalmadan içecek ihtiyacını gidermek amacıyla odalara konan küçük soğutucu dolaplardır Oda görevlisi mini barın düzgün çalışıp çalışmadığını, elektrik bağlantısını ve kablosunu kontrol eder Müzik Yayın Sistemleri Bu sistemler günümüz otellerinde pek kullanılmamaktadır Bunun yerine müzik dinlemek için uydu kanallı TV ‘ler kullanılmaktadır Kullanılan otellerde oda görevlisi sistemi açarak herhangi bir sorun olup olmadığını kontrol eder Dolap İçi Kasa (Safe Box) Müşterilerin değerli eşyalarını güvenle korumak için odaya konan şifreli çelik kasaları da oda görevlisi kontrol ederek bir sorun olup olmadığını kontrol eder 43 Priz, Lamba Anahtarı, Lamba ve Apliklerin Kontrolü Oda görevlisi yaptığı kontrollerde muhakkak surette priz, lamba anahtarları ve lambaları kontrol etmelidir Çünkü bu araç ve tesisatlar müşterilerin günlük mutlaka kullandıkları şeylerdendir Oda görevlisi bir kontrol kalemiyle prizleri, lambaları açıp kapatarak lamba ve anahtarları kontrol eder 44 Mobilyaların Kontrolü Oda görevlisi odada bulunan tüm mobilyaları kontrol ederek bir sorun olup olmadığını tespit eder Eğer bir problem varsa derhal Teknik Servise bildirir 45 Armatürlerin Kontrolü Oda görevlisi bütün armatürleri teker teker açıp kapatarak bozuk olup olmadıklarını, su akıtıp akıtmadıklarını kontrol eder 46 Klozet Sifonu ve Giderinin Kontrolü Oda görevlisi klozeti çekerek doğru çalışıp çalışmadığını ve giderinde bir problem olup olmadığını kontrol eder 47 Küvet ve Lavabo Giderleri Kontrolü Oda görevlisi armatürleri açtıktan sonra biraz akmalarına izin vererek küvet ve lavabo giderlerinin kontrolünü yapıp armatürleri kapatır 48 Mefruşat Grubunun Kontrolü Oda görevlisi odadaki perde, koltuk örtüleri gibi tüm mefruşatı kontrol ederek problem varsa giderir 49 Arızalı Eşyaları İlgililere Bildirmek ve Sonucunu Kontrol Etmek Konuk tarafından doldurulmuş form, Housekeeping görevlileri tarafından görüldüğü anda hemen Teknik Servise bildirilir Teknik Servis bu arızaya öncelik tanımalı ve en kısa sürede gidermelidir Kat görevlisi arızayı, aynı zamanda şefine bildirmeli ve takip etmelidir Mesai saatinde arıza giderilmezse, bir sonraki vardiyaya devredilmelidir Arıza giderildiğinde ise, Housekeeping görevlileri, arıza yerini kontrol edip, etrafın düzenini sağlamalıdır Personel için hazırlanan form en az iki nüsha olmalıdır Üzerinde sıra numarası bulunur ve şefler sorumlu oldukları alanları kontrol ederken rastladıkları her arıza için ayrı form düzenler Düzenlenen formun bir nüshası, Housekeeping Yöneticisin de toplanır Diğer nüsha ise Teknik Servise gönderilir Teknik Servis arızaları giderdikten sonra veya arızayı gideremiyorsa nedenini arıza formuna yazarak Housekeeping’ e geri verir Şefler, Teknik Servisten gelen formları, ellerindeki nüshalarla karşılaştırıp, giderilen arızaları bizzat kendileri kontrol ederler Giderilen arıza formları eşlenerek belirli bir süre için saklanır Giderilmeyen arıza formları Teknik Servis tarafından sebebi yazıldığı için tekrar bildirimde bulunulmaz Ancak arızalı odalar kesinlikle konuk kullanımına sunulmamalıdır |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama6 BALKON TEMİZLİĞİ 61 Balkon Tanımı, Önemi “Bir yapının genellikle dışarıya doğru çıkmış, çevresi duvar veya parmaklıkla çevrili bölümü” diye tanımlanıyor TDK sözlüğünde Türk halkına göre balkon bir evin en önemli ve vazgeçilmez bölümlerindendir Önemi fonksiyonel olarak çok işe yaramasından kaynaklanıyor Çünkü balkon gerektiğinde ihtiyaç dışı malzemelerin konulduğu iyi bir depo, hem çamaşırların kurutulması için en gerekli yer, hem de özellikle sıcak yaz akşamları zaman geçirilen, hava alınan serin yerlerden biridir İnsanların evde sıkılınca kendilerini attıkları ilk yerdir Bu ve bunun gibi sebeplerden dolayı balkon evin önemli bölümlerindendir 62 Balkon Korkuluk Çeşitleri ve Temizleme Yöntemleri 621 Balkon Korkuluk Çeşitleri Ahşap Korkuluk Balkon korkulukları çeşitli materyallerden yapılabilir Bunlardan bir tanesi de ahşap malzemedir Ahşap korkuluklar ılık suda ıslatılıp iyice sıkılan bir bezle tozu alınır Eğer çok kirli ise özel cilalı ahşap yüzey temizleyici malzemelerle silinerek temizlenir Ferforje Korkuluk Kapılara, pencerelere, balkon korkuluklarına veya evlerin iç bölümlerine süsleme amacıyla yapılan dövme demirlere ferforje denir Ferforje korkuluklar hafif nemli bezle silinir ve daha sonra kuru bezle kurulanır Belirli aralıklarla piyasada bulunan özel ilaçlarla parlatılabilir Boyalı Demir Korkuluk Demirden yapılan balkon korkulukları çeşitli renklerle yağlı boyayla boyanabilir Boyalı demir korkuluklar hafif nemli bir bezle silinir ve daha sonra kuru bezle kurulanır Yoğun kir olduğunda kimyasal ilaçlar kullanılmaz Çünkü bu ilaçlar boyayı söker Bunun yerine ılık deterjanlı suyla temizlenip daha sonra kuru bezle kurulanır Pirinç Korkuluk Günlük temizliğinde nemli bez kullanılır Parlatmak için özel parlatıcı kimyasallar kullanılır Krom Nikel Korkuluk Hafif nemli bezle silinir ve daha sonra kuru bezle kurulanır Belirli aralıklarla piyasada bulunan özel ilaçlarla parlatılabilir 63 Balkon Çiçekleri ve Saksıların Temizlenmesi İç mekân süs bitkilerinin yaprakları üzerinde zamanla toz ve lekeler oluştuğu görülür Bu tozların yaprak gözeneklerini tıkadığı ve bu yüzden solunuma uygun olmayan etkilerini ortadan kaldırmak, ayrıca yaprakların güzel görünmesini sağlamak için ıslak bezle silinir Bu işlem bitkilerin zarar görmemesi için çok sık tekrarlanmaz Çiçek saksıları ve alt tabakları silinerek veya yıkanarak temizliği yapılmalıdır Çiçeklerin kendi özel bakımları otelin çiçek ve bahçe bakımından sorumlu olan görevliler tarafından yapılır 64 Masa ve Sandalye Temizleme Yöntemleri Balkonlarda konukların oturma amacıyla düzenlenmiş değişik malzemelerden yapılmış masa ve sandalyeler oda görevlileri tarafından temizlenir Temizlik sırasında masa ve sandalyenin yüzey özelliği dikkate alınmalıdır Bu konuda ayrıntılı bilgi Yüzey Temizliği modülünde verilmiştir 65 Çamaşır Askısının Temizlenmesi Çamaşır askılarının plastik ya da metal malzemeden yapılmış çeşitleri vardır Temizliği nemli bezle silinerek yapılır Ancak metal askılar zamanla pas oluşturabilir bu da konuk çamaşırlarına zarar verebilir Oda görevlilerinin bu konuda dikkatli olmaları gerekir Bazı işletmelerde çekilip asılan iplerde kullanılmaktadır 66 Balkon Aydınlatmalarının Temizlenmesi Balkon aydınlatmaları önce hafif nemli bir bezle silinir, daha sonra ise kuru bir bezle kurulanarak temizliği tamamlanır 67 Balkon Kapısı Temizliği Otelin özelliğine ve dekorasyonuna göre farklı malzemelerden balkon kapıları yapılır Örneğin; ahşap, PVC, alüminyum balkon kapıları vb oda görevlisi kapıların yüzey özelliğine uygun temizlik yöntemini uygulamalıdır Bu konu ile ilgili ayrıntılı bilgi için Yüzey Temizleme modülüne bakınız 68 Balkon Zeminin Temizlenmesi Özellikle yaz sezonunda çalışan otellerde konuklar balkonu daha fazla kullanmaktadırlar Bu nedenle oda görevlisi her gün balkon zemin temizliğini yapmalıdır Balkonların zemin çeşitleri tesise göre farklılıklar gösterir Zemin özelliğine göre uygun temizleme yöntemi kullanılmalıdır Bu konu ile ilgili ayrıntılı bilgi Zemin Temizliği modülünde verilmiştir 69 Temizlik Sırasında Gerekli Güvenlik Önlemlerini Alma Personel cam, kesici ve yaralayıcı olabilecek yüzeyleri temizlerken eldiven takarak sağlığını tehlikelerden korumalıdır Çalışmaları sırasında ergonomi kurallarına uyarak meslek hastalıklarından korunmalıdır Temizlik araçlarını standartlara uygun kullanarak iş kazalarının önüne geçilmelidir Yüksek yerlerde balkon temizliği yapılırken dikkatli olunmalıdır Balkon temizliği esnasında aşağıya bir şey düşürmemeye dikkat edilmelidir Zemin temizliği yaparken kaymayı önleyen ayakkabılar kullanılmalıdır 610 Ergonomi Kurallarına Uygun Çalışma Ergonomi: İnsanın, makinenin ve çevrenin bir arada uyumlu ve verimli bir biçimde çalışmasını inceleyen bilim dalı, iş bilimi(TDK sözlüğü) Eşyaların yanlış kaldırılması, taşınması ve depolanması bel incinmelerine, bacak ezilmelerine, sırt zedelenmelerine, iç organlarının sarkmasına, el, kol, ayak ezilmelerine, kanamaya ve kesilmelere neden olmaktadır Bu tür kazalardan korunmak için yük kaldırırken, taşırken ve depolarken aşağıdaki kurallara dikkat edilmelidir: Taşınacak eşya ağır ise kaldırılmamalı, yük taşıma arabası veya bir ekip ile taşınmalıdır Erkekler 23 kg bayanlar 15 kg fazla yük kaldırmamalıdır Yeri değiştirilecek eşyalar itilmemeli, kaldırılarak taşınmalıdır Yüksek yerlere uzanılacağı zaman merdiven veya tabure kullanılmalıdır Eşya elle taşınacaksa, taşınacak eşyanın önünde dizler bükülerek eğilmeli ve eşya avuç içi ile sıkıca kavranmalıdır Eşya ağırlığı iki tarafa eşit olarak dağıtılarak ve bacaklardan kuvvet alınarak kaldırılmalıdır Eğer eşya belden kuvvet alınarak kaldırılırsa sırt ve bel rahatsızlıklarına neden olabilir Çalışırken uygun ayakkabılar giyilmelidir Taşınan eşya, görüşü engellememeli, yürürken adım atılan yer görülmelidir Eğer iki kişi taşıyacaksa bir kişi önde ve yüzü gidilen tarafa dönük olmalıdır |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama3 ÖZEL DURUMU OLAN KONUKLAR 31 Tanımı Housekeeping departmanında özel durumu olan konuk denildiğinde akla öncelikle bedensel veya zihinsel engeli bulunan ya da hasta veya yaşlı konukların gelmesi gerekir Otelcilikte ise bunların yanı sıra VİP konuklara, Repeat Guest (tesiste sık konaklayan )konuklar da özel durumu bulunan konuklar denilmektedir 32 Özel Durumu Olan Konuk Çeşitleri 321 VIP (Üst düzey yöneticiler, sanatçılar, devlet protokolü) VIP (very important person) çok önemli anlamına gelen bu terim; devlet büyükleri, sanatçılar, üst düzey yöneticiler için ve ayrıca otel politikasınca belirlenmiş şahıslar için uygulanan bir prosedürdür Konuğun önem derecesine göre, kalacağı odadan kimlerin karşılayacağına kadar birçok ayrıcalık tanınmıştır 322 Engelli Konuklar (Handicapped Guests) Engelli konukların bakımı, sağlığı ve rahat ettirilmesi tamamen otelin sorumluluğundadır Konuğumuzun engeli ve engelin çeşidine göre özel olarak hazırlanmış engelli odaları (Handicapped Rooms) tercih edilmesi gerekir Günümüzde çoğu otelde engelli konukların daha rahat edebilmeleri için hazırlanmış odalar bulunmaktadır Bu odalardaki bazı değişiklikler ile eşikler kaldırılmış; lavabo, tuvalet ve banyo özel olarak inşa edilmiştir Ayrıca bazı odalarda ortopedik özel hasta yatakları da mevcuttur 323 Tesiste Sık Konaklayan Konuklar (Repeat Guests) Otelimize sık gelen konukların işletme açısından ayrı bir önemi vardır Bu konuklar otelde genellikle aynı odada kalırlar ve varsa özel isteklerinin söylenmeden hazırlanmasını beklerler Bu konuk tipine hizmet etmek aslında daha kolaydır Genellikle personeli tanırlar ve iyi ilişkiler içerisindedir Bu yüzden onları memnun etmek çok daha kolaydır Ancak şu bilinmelidir ki konuklar sizinle ne kadar samimi olursa olsun sonuç olarak konuktur ve gerekli saygı ve hizmeti beklemektedir Tesiste sık konaklayan konuklar için şahsa özel bazı eşyalar kullanılabilir Örneğin adının yazılı olduğu bir bornoz, bu konuğu oldukça memnun edecektir Bu ve benzeri bilgilerinin sistemli bir şekilde tutulabilmesi için önbüroda repeat guest kayıtları tutulmakta ve tüm departmanlarla paylaşılmaktadır 324 Hasta Konuklar Konuklarımızın bazıları sürekli tedavi, ilgi gerektiren durumda olabilir Bunun yanı sıra bazı konuklarımız da konaklama esnasında rahatsızlanabilir Bu gibi durumlarda konuklara özenli ve titiz bir bakım göstermek gerekir Konuğun durumuna göre otele giriş ve çıkışlarında odalarına veya kapıya kadar eşlik edilmeli ve gerekirse yardım edilmelidir Hasta konukların daha hassas olduğu unutulmayarak onlara daha anlayışlı davranılmalıdır Odalar mümkün olduğunca kolay ulaşabileceği ve genel ihtiyaç alanlarına yakın yerlerden verilmelidir Bazı işletmelerce bakım hizmeti de otel politikası dahilinde verilebilir 325 Konaklama Sırasında Oluşan Özel Durumlar Konuk, otelde kaldığı süre içerisinde yaşayacağı olumsuzluklar biryana hiç istenmeyen durumlarla da karşılaşılabilir Örneğin bulaşıcı bir hastalık ya da salgın şüphesi ile karantinaya alınan katlar odalar hatta tüm tesis olabilir Bu gibi durumlarda öncelikle konuk rahatlatılmaya çalışılmalı ve gereken tüm işlemler yapılmalıdır Yetkililere yardımcı olmak bununla birlikte otel menfaatlerini koruyup gözetmek gerekmektedir 33 Özel Durumu Olan Konuklara Yapılan İşlemler 331 Yatak Düzeni Özel durumu olan konuk VİP ise genelde odanın yatak düzeninde belirgin değişiklikler yapılır Özel yatak örtüleri saten veya işlemeli çarşaflar, gösterişli ve büyük yatak başlıkları en belirgin değişiklikler olarak konuklara sunulmalıdır Gösterişli hazırlanmış bir yatak konuk memnuniyetini üst düzeye çıkaracaktır 332 Çiçek Konuğun özellik derecesine göre odaya çiçek göndermek hoş bir jesttir Gönderilen çiçek genellikle check-in”den önce odaya yerleştirilir İçerisine özel günlerini veya otelimizde bulunduğundan duyulan hoşnutluğu belirtecek bir kart ve çiçeği kimin gönderdiği ile ilgili bir kartvizit bırakılır Burada dikkat edilecek nokta, çiçeğin kesinlikle canlı çiçeklerden seçilmiş olmasıdır 333 İçki Servisi VİP, Repeat Guests ve benzeri konuklarımızın check-in işleminden önce işletmenin belirlediği prosedürler gereği konuk odalarına içecek ikramları yapılmaktadır Genellikle standart düzeydeki vip odalarımızın mini barlarına hafif alkollü ve alkolsüz içeceklerin konulması şeklindedir Ancak konuğun önem derecesine göre şatafatlı şampanya vb lüks içecekler de ikram edilmektedir 334 Meyve Servisi VİP, Repeat Guests ve benzeri konuklarımızın check-in işleminden önce işletmenin belirlediği prosedürler gereği konuk odalarına meyve ikramları da yapılmaktadır Otele gelen konuk odalarına ikram olarak meyve gönderilmek isteniyorsa kesinlikle dilimlenmiş veya soyulmuş şekilde gönderilmemelidir Standart vip ve benzeri odalar için otellerin büyük çoğunluğunda özel meyve sepetleri kullanılmakta ve mevsim meyveleri tercih edilmektedir Çok önemli konuklar için daha çok mevsimi olmayan, tropical ve ender bulunan meyveler tercih edilmelidir 335 Ekstra Oda Hizmetleri Konuk, otel politikasına uygun olarak odasına ekstra hizmetler isteyebilir Böylesi durumda genellikle konuğa yardımcı olunur Örneğin çalışma yapacak bir işadamı için gereken ofis malzemeleri ve gerekli çalışma ortamı konuğun rahat edebileceği şekilde tekrar hazırlanmalıdır 336 Diğer Özel Durumlarda Konuk Odalarına Yapılan İşlemler Zaman zaman işletmelerde konaklayan misafirlerimizde önceden planlanmayan problemler olabilmektedir Örneğin bulaşıcı hastalık taşıyan konuklarımızın bulunması, konaklama esnasında buna benzer durumların meydana gelmesi (lejyoner hastalığı, Sarılık gibi) Bulaşıcı hastalık ile ilgili yetkililere danışılmalı gerekirse karantina tedbirleri alınmalıdır Odadaki konuğun yemeklerde kullandığı tabak, takım ve bardaklar vb ayrılmalı, hastalığın diğer odalara ve konuklara bulaşması önlenmelidir Konuk, odadan ayrıldıktan sonra ise kullandığı tüm malzemeler için gerekli önlemler alınmalıdır |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama2 KAYIP VE BULUNMUŞ EŞYALAR 21 Tanımı Kayıp eşyalar genellikle konuk tarafından unutulmuş ya da kaybedilmiş, genellikle şahsi eşyalardan oluşmaktadır Bunların büyük bir çoğunluğunu valizler, saatler, kişisel giysiler oluşturmaktadır Ayrıca nadiren resepsiyonda unutulmuş kimlik, cüzdan ve kartlara da rastlanmaktadır Kayıp ve bulunmuş eşyayı üstlenmemiz, konuğa sunduğumuz hizmetlerden biri olarak düşünülmelidir Önemli bir eşyasını kaybeden konuk, bunu bulan personele karşı bir minnettarlık hissedebilir Ayrıca kaybolan eşyadan otel de sorumlu tutulabileceğinden kayıp eşyalar için uygulanan prosedürün son derece hassas bir şekilde takibi gerekmektedir 22 Kayıp Eşyalarla İlgili Yapılan İşlemler Konuk tarafından herhangi bir eşyanın kaybolduğu bilgisi alınır alınmaz kayıpbulunmuş eşya formu doldurulur Konuk sakinleştirilir Kaybedilen eşya ve benzerlerinin cinsi, özellikleri ve nerede kaybedilmiş olabileceği ile ilgili bilgi alınır Gerekirse konukla birlikte kaybedilen eşyanın kontrolü son kez yapılır Bulunmamışsa kayıp-bulunmuş eşya formu doldurulur Kayıp eşya ile ilgili olarak konuğa sürekli olarak bilgi akışı sağlanır 23 Bulunmuş Eşyalarla İlgili Yapılan İşlemler Kayıp ve bulunmuş eşyalar housekeeping departmanının sorumluluğu altındadır Bulunan eşyalar derhal kayıp-eşya formu doldurularak housekeeping departmanına teslim edilir Housekeeping tarafından kayıp eşya defterine işlenir Bu eşyalar tesisin belirlediği esaslara göre genellikle 90 gün muhafaza edilir Bu süre, eşyanın dayanıklılığına ve yasal zorunluluklara göre değişebilir Seyahat çeki, kredi kartı, kamera, mücevher gibi kıymetli eşyalar kasa ve benzeri güvenli alanlarda muhafaza edilir Bulunan eşyaya bir numara verilir Bu numara bulunan eşyanın bulunduğu ay ve günü de ifade eder Örneğin: 3 Temmuzda bulunduysa 7131, aynı gün başka bir eşya daha bulunursa buna da 7132 numara verilir Bu metot ile bulunmuş eşyanın depolanması konuk sorularının cevaplandırılmasını kolaylaştırır Kayıp ve bulunmuş eşya formunda ve kayıtlarında eşyanın nerede ve ne zaman bulunduğu, eşyayı bulan kişinin ismi, adresi ve telefon numarası, eşya konuğa gönderilmiş ise nasıl gönderildiği, kim tarafından, kime ne zaman teslim edildiği, eşyanın tarihi ve cinsi belirlenmiş ise konuğun adı soyadı, adresi, telefon numarası teslim alanın adı, adresi, yetki belgesi ya da imzası forma iliştirilir |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama1 KONUK GİRİŞ ÖNCESİ HAZIRLIKLARI Konaklama tesisine gelen konuklar en kısa sürede resepsiyon bölümündeki işlemlerini tamamlamak isterler Konukların işlemlerini hızlı ve pratik olarak yapabilmek için de konukla ilgili işlemlerin önceden kısmen tamamlanmış olması gerekir ki konuğun resepsiyon deskinde kalış süresi azalmış olsun Bunun için de ön hazırlık yapılması gerekir Ön hazırlık süreci ne kadar etkin yapılırsa gelen konuk da o derecede memnun kalacaktır Konuk memnuniyeti konaklama tesislerinin ana hedefi olduğuna göre amaca ulaşılmış olur 11 Gelecek Konuklar Listesi (Arrival List) Hazırlama Konukların konaklama tesisindeki ilk ön hazırlık işlemlerden biri gelecek konukların listesinin (Arrival List) hazırlanması işlemidir Bu işlemin doğru ve eksiksiz yapılabilmesi için konuklardan elde edilecek bilgilere gereksinim vardır İhtiyaç duyulan bu bilgiler için konuklara ulaşmak, zaman ve maliyet gerektirdiğinden bunun yerine konukların rezervasyon sırasında verdiği bilgiler doğrultusunda hazırlanan rezervasyon formları kullanılır Konukla ilgili yapılacak ön hazırlık işlemlerinde rezervasyon formları kullanılacağından bu formların dikkatlice ve özenle doldurulmuş ve hazırlanmış olması temel şarttır Çünkü bu aşamada yapılacak bir hata kendisinden sonra yapılacak tüm aşamaları da olumsuz etkileyecektir Bunun için konaklama tesislerinin bu bölümünde çalışacak kişilerin dikkatli, titiz çalışan ve konusunda yeterli bilgi donanımına erişmiş olmaları gerekir Ön hazırlık işlemlerinin temel dayanak noktası önceden konuğun bilgileri doğrultusunda hazırlanan rezervasyon formu olduğu unutulmamalıdır Rezervasyon formu konuk ile konaklama işletmesi arasında ilk yazılı belge olduğundan büyük önem taşır Ön hazırlıkta kullanılacak tüm bilgilere rezervasyon belgesindeki bilgilerden ulaşılır Kayıt altına alınmış rezervasyon formlarından konukların geliş tarihleri belirlenerek, tarih sırasına göre gelecek konuk listesi (arrivals list) hazırlanır Bu liste, belli bir tarihte gelmesi beklenen konuklar hakkında temel bilgileri gösterir Bazı konaklama işletmeleri bu listeyi konukların adına veya soyadına göre, tek bir seyahat acentesinın konukları, belli bir oda tipine göre veya belli bir fiyat düzeyine göre düzenler Bazı konaklama işletmeleri ise bu listeyi, geliş tarihi aynı olan konukların konaklama yapacağı odaların fiyatına göre gelecek konuk listesini düzenleyebilirler Bunun yanında konuk sicil kartları kontrol edilerek daha önce konaklama tesisinde kalanlar varsa gelecek konuk listesine bu konuklar için özel not düşülür ki konuğun memnuniyeti için nelerin yapılması gerektiğine daha rahat karar verilebilsin Burada önemli olan gelecek konukların check-in tarihi ve doğru bilgilerin kullanılarak gelecek konuk listesinin hazırlanmasıdır Bu işlem her gün için tekrarlanır Gelecek konuk listesi manuel olarak hazırlanabileceği gibi bilgisayar otomasyon sistemi kullanan konaklama işletmeleri bu işlemi bir komut yardımıyla da yapabilir Gelecek konuk listesi ister manuel olarak düzenlensin isterse de bilgisayar ortamında düzenlensin bu formda aşağıda yer alan bilgiler bulunmalıdır Buna göre; Konuğun adı ve soyadı Konuğun oda numarası Oda’da konaklayacak kişi sayısı Oda tipi Yatak tipi Oda ücreti Ödeme şekli Folio no Acente ismi, firma ismi veya rezervasyonun kim tarafından yapıldığı Check-in (konuğun giriş yaptığı tarih) tarihi Check-out (konuğun çıkış yapacağı tarih) tarihi Pansiyon durumu Konaklama süresi Konuğun milliyeti Gelecek konuk listelerinde yer alan bilgiler genel olarak yukarıda yer alan unsurlardan olsa da her konaklama işletmesi kendi tercihleri doğrultusunda burada kullanılan bilgileri genişletebileceği gibi daraltabileceği de unutulmamalıdır Resepsiyon görevlileri gelecek konuk listesini düzenledikten sonra bu formlar konuyla ilgili olan departmanlara gönderilir Böylece departmanlar, konaklama tesisinin o günkü iş yoğunlu hakkında bilgi sahibi olur Gelecek konuk listesi ilgili departmanlara ulaştıktan sonra her departman kendi üzerine düşen yükümlülükleri yerine getirebilmek için çalışmalarına başlarlar 12 Münferit Konukların Oda Blokajı Konaklama tesisine konuklar giriş yapmadan önce oda blokajının yapılması gerekmektedir Oda blokajı, konuğun istek ve tercihine uyan odaların konuk adına ayrılması işlemidir Oda blokajı yapılan bu odalar konuk tesise gelmeden konuğun istek ve tercihleri doğrultusunda kullanıma hazır hale getirilir Örneğin konaklama yapacak konuğun oda seçimindeki tercihi asansöre yakın olan oda ise resepsiyon görevlileri konuğun bu isteğine uyan bir odayı bloke edeceklerdir Aslında ilk bakışta basit ve kolay bir işlem gibi görünse de bazen bu işlemi yapmak resepsiyon görevlisinin saatlerini alabilir Çünkü burada sadece bir konuğun tercihi söz konusu değil gelen tüm konukların tercihlerinin karşılanması söz konusudur Bazen resepsiyonistler ne kadar ince ve ayrıntılı düşünürse düşünsün konuğun isteklerini karşılamakta yetersiz kalabilir Resepsiyonistlerin bu tür olasılıklar için farklı planlamaları göz önünde bulundurmalarında yarar vardır Bir duruma ne kadar hazırlıklı iseniz o durum karşısında o derece hızlı ve doğru karar alabilirsiniz Bu da kişinin mesleki yeterliliğiyle yakından ilgilidir Rezervasyon sırasında konuk hangi oda tipinde oda istediğini ve özelliklerini belirttiyse, konuk için blokajı yapılacak oda kendisine vaadedilendir Konuk, konaklama tesisine gelirken önceden belirttiği oda tipinde konaklama yaptığında memnun olacaktır Bunun dışındaki olasılıklar konuk için tam bir hayal kırıklığı yaratacağı hiçbir zaman unutulmamalıdır Resepsiyon görevlilerinin bu tür olumsuz durumları önceden görerek engellemeleri gerekir ki geri dönüşümü çok daha zor olan hatalarla karşılaşılmasın Konuk giriş öncesi hazırlıklarından en önemlisi konuğun konaklama tesisine gelmeden konuk tercihleri doğrultusunda oda blokajının yapılması ve konuğun check-in işlemi için beklenmesidir Konukla karşılaşmadan resepsiyon bölümünün hatasız ve verimli çalışıp çalışmadığı anlaşılmaz Konuk resepsiyon deskine gelip sorunsuz biçimde odasına gittiyse yapılan ön hazırlık eksiksiz ve yerinde demektir Eğer bir sorun varsa ön hazırlık süreci kısmen de olsa heba olur ki bu hiçbir işletme için istenilen bir durum değildir Bu gibi nedenlerle resepsiyon görevlilerinin çok dikkatli ve titiz çalışması gerekir Konukların oda blokajı manuel olarak yapılabildiği gibi bilgisayar otomasyon sistemi yardımıyla da yapılabilir (Resim: 3) Oda blokajının manuel olarak yapılması için rack sistemi denilen bir sisteme ihtiyaç duyulur ki günümüzde bu sistemi kullanan işletme sayısı yok denilecek kadar azdır Bu sistemin yerini günümüzde bilgisayar otomasyon sistemleri almıştır Bilgisayar sisteminde oda blokajı rezervasyon esnasında başlar Rezervasyon yaptıran kişinin istemiş olduğu özellikler kayıt edilip, gerekli işlemler resepsiyonist tarafından gerçekleştirilirken, bilgisayar sisteminde konuğun isteğine uygun odalar ekranda görünmekte ve anında blokaj işlemi yapılabilmektedir Böylece işlem hem çok hızlı hem de en az hata riskiyle yapılabilmektedir Resepsiyonist bir yandan rezervasyon alırken diğer yandan konuğun ön hazırlık işlemlerine başlamış olmaktadır Rack sisteminde aynı işlem resepsiyonistin saatlerini alırken, bilgisayarda bu süre saniyelerle sınırlıdır Oda blokajının konuk memnuniyetini sağlamada iki yönü vardır Bunlardan birincisi, konuğun odası önceden bilindiği ve hazırlığı buna göre yapıldığından konuğun check-in sırasında resepsiyon deskinde fazla zaman harcamasına gerek kalmayacaktır İkinci olarak, konuğun istekleri doğrultusunda oda blokajının yapılması durumunda konuk kendini daha önemli hissedecektir Böylece konuk resepsiyon deskinde fazla zaman harcamadan kendi isteği doğrultusunda blokajı yapılan odasına geçecektir Oda blokajı yapılırken dikkat edilecek noktalar; Konuğun istek ve beklentileri çok iyi dinlenmelidir, Konuğun istek ve beklentilerine göre hareket edilmelidir, Konuğun istek ve beklentilerini karşılayabilecek sözler verilmelidir, Konuğa yanıltıcı ve aldatıcı bilgi verilmemelidir, Konuğa oda hakkında ayrıntılı bilgi verilmelidir, Konuğun istediği oda tipine göre oda blokajı yapılmalıdır, Odaya konacak extra ilaveler konuğa sorulmalıdır, Sürekli konukların konuk sicil kartları (History Card) kontrol edilerek önceki istekleri göz önünde bulundurularak oda blokajı yapılmalıdır, Mümkünse tüm işlemler konuğa yazılı olarak teyit ettirilmelidir, Konuktan bu işlemlerin doğruluğu imza karşılığında teyit ettirilmelidir 13 Grupların Oda Blokajı Grupların oda blokajı münferit konuklarla benzerlik gösterse de bazı noktalarda birbirinden ayrılır Gruplar doğrudan konaklama tesisine rezervasyon yaptırabileceği gibi seyahat acentesi veya firmalar aracılığıyla da gelebilir Konaklama tesisine doğrudan rezervasyon yaptıran grupların tüm ön hazırlık işlemleri önbüro tarafından yapılırken seyahat acentesi veya firma üzerinden konaklama tesisine gelecek konukların oda tercihlerini içeren bilgi formlarına ihtiyaç duyulur Bu formlarda yer alan özellikler dikkate alınarak grupların oda blokajları yapılır Grupları oluşturan konukların tüm ön kayıtları seyahat acenteleri veya firmalar tutarlar Doğal olarak konuklar hakkında ayrıntılı bilgileri konaklama tesisindeki önbüro personelinden önce konuk rezervasyonunu alan seyahat acentesi veya firmalar öğrenirler Böylelikle önbüronun yaptığı işlemleri seyahat acenteleri veya firmalar üstlenmiş olurlar Bu durum seyahat acenteleri ile konaklama işletmelerinin önbüro departmanının koordineli biçimde çalışmasını gerekli kılar Hatta konukların oda blokajı işlemlerini doğrudan seyahat acenteleri veya firmalar yaparak bu işlemlerin tamamını üstlenirler Böylece, tüm ön hazırlık işlemleri tek elde toplanarak hızlı ve hatasız çalışma ortamı yaratılmış olur Bu gibi durumlarda önbüro, seyahat acentesine veya firmaya ihtiyaç duyduğu bilgi ve belgeleri sağlayarak işlemlerinin yapılışını kolaylaştırır Grup blokajı yapılırken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta oda blokajı yapılacak odalar birbirinden belirgin farklılıklar göstermemelidir Aksi halde aynı ücreti ödeyen grup üyeleri arasında ayrım yapılmış olur ki bu konuklar için son derece rahatsızlık yaratabilecek bir konudur Grubu oluşturan konuklar aynı ücreti ödüyorsa oda blokajı mümkün olduğunca aynı katta, birbirine yakın ve benzer özellikteki odalardan oluşturulmalıdır Böylece bir yandan konukların aynı anda hareket etmesi ve kendi içlerindeki denetimlerini sağlamak kolaylaşırken, diğer yandan tüm konuklar aynı katta eş değerdeki benzer odalarda kalarak birbiriyle çatışma ortamı yaratılmamış olur Grupların oda blokajı öyle ince bir konudur ki bu işlemi yapacak kişinin bu meslekteki becerisini ve tecrübesini gösterir Çünkü aynı anda birbirinden değişik kişisel özelliklere sahip ve genel olarak beklentileri farklı olan konukların memnun edilmesi zordur Konukları memnun eden oda blokajı tüm zorlu ve titiz çalışmaların ödülüdür Grupların oda blokajında dikkat edilecek unsurlar; Grubu oluşturan konukların sayısı bilinmelidir Grubu oluşturan konukların medeni durumları bilinmelidir Grubu oluşturan konukların özel durumları (özürlü, engelli, balayı çifti vb) bilinmelidir Grubu oluşturan konukların her birinin genel olarak özellikleri (ilgi alanları, uyruğu vb) bilinmelidir Grubun check-in ve check-out tarihleri bilinmelidir Grubu oluşturan konukların pansiyon durumları bilinmelidir Grubun konaklama süresi bilinmelidir Grupların oda blokajının doğru olarak yapılabilmesi için konukların isim listesinin bilinmesi gerekir Grubu oluşturan konukların özel taleplerinin (manzaralı oda, sigara içilmeyen oda vb) olup olmadığı bilinmelidir Grubu oluşturan konuklar aynı ücreti veriyorsa aynı tip odaların blokajı yapılmalıdır Grubu oluşturan konukların sayısına göre oda blokajı yapılmalıdır Grupların oda blokajı yapıldıktan sonra ilgili departmanlara konuklar check-in yapmadan en az beş gün önce memorandum gönderilmelidir |
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama |
10-21-2012 | #10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Turizm Ve Otelcilikte Ekipmanların Gunluk Bakımı Ve Konuk Ağırlama1 KREDİ KARTI İLE ÖDEMELER 11 Kredi Kartı Tanımı ve Çeşitleri Kredi kartı, para yerine geçen bir ödeme aracı çeşididir Boyutları genellikle 85 mm x 55 mm'dir ve plastikten yapılmıştır Visa, Amerikan Express, Diners Club gibi çeşitli kuruluşlar tarafından verilirler Kredi Kartının Ön Yüzünde Aşağıdaki Bilgiler Bulunur: 111 Kartı Veren Aracı Banka Bankalar kredi kartı firmaları ile yaptıkları anlaşmalar doğrultusunda temsilcisi olduğu firmanın kredi kartını müşterilerine verebilirler 112 Kredi Kartını Veren Firma Kartın hangi firmaya ait olduğunu belli eden isim ve amblemdir Değişik kredi kartlarında isim ve amblemlerin yerleri farklı olabilir 113 Renkli Filigran Bazı kredi kartlarında, sahteciliği önleyebilmek için çeşitli açılardan bakıldığında değişik renkler görülen filigran bulunur 114 Kredi Kartı Numarası Kredi kartlarında 16 rakamdan oluşan numaralar bulunur Bu numaralar, kredi kart numarasıdır Bütün işlemlerde bu numaralar kullanılır Kartın arka yüzünde ayrıca 3 haneli güvenlik numarası (cv number) bulunur Kredi kartlarıyla banka hesap kartı birbine karıştırılmamalıdır Aralarındaki görülebilir fiziksel tek fark Master Card için MC kabartması, Visa için ise V kabartması bulunmasıdır 115 Kart Hamilinin Adı Soyadı Kart üzerinde kart sahibinin adı ve soyadı yazılıdır 116 Geçerlilik Süresi Kartın geçerli olduğu en son ay ve yıl bu bölümde yer alır Belirtilen ayın en son günü geçerlilik süresine dahildir 117 Kredi Kartı Türü Bu bölümde kredi kartının, normal kredi kartı mı yoksa limiti yüksek özel kart (Gold, Platin, Premium) olduğu belirtilir Kredi Kartının Arka Yüzünde Bulunan Bilgiler Şunlardır: 118 Manyetik Şerit Kredi kartı elektronik satış terminallerinde (Provizyon Makinesi) kullanıldığında manyetik şeritte bulunan bilgiler makine tarafından okunur Yenilenen bazı kartlarda kişisel bilgi yüklemek amacıyla chip de bulunur 119 Kart Hamili İmzası Kredi kartı hamili, kartı aldığında bu bölümü imzalamış olmalıdır İmza kontrolü kartın arka yüzünde bulunan imza ile satış belgesindeki imzanın karşılaştırılması ile yapılır Sahteciliği önlemek için bu bölümün bantla kapatılıp üzerinin tekrar imzalanıp imzalanmadığı ve kalın uçlu kalemle imzalanıp imzalanmadığı kontrol edilmelidir Çalıntı kartların kart hamili imzası bölümüne eski imzayı kapatacak şekilde bant yapıştırılıp tekrar imzalanmakta veya kalın uçlu kalem kullanılarak orijinal imza kapatılabilmektedir Bazı kredi kartlarında güvenliği artırmak amacıyla hazırlama esnasında kart hamilinin imzası ve fotoğrafı da konulur Kredi kartı sisteminde üç taraf vardır Kartı piyasaya çıkaran kuruluş (Bir banka veya seyahat şirketi olabilir) Kart sahibi üye kişi (Kartı çıkaran kuruluşun istediği şartları yerine getirerek sözleşme yapan, kartın geçtiği yerlerde alış-veriş yapmak isteyen kişi) Kredi kartı ödemelerini kabul eden üye işyerleri (Konaklama işletmeleri, restaurantlar, mağazalar, ulaştırma işletmeleri vs) kredi kartı çıkaran kuruluşlarla sözleşme yaparak kart karşılığı mal ve hizmetlerini satarlar Söz konusu üye işyerleri sözleşme gereği kredi kartlarına dayalı satış dökümlerini ve ilgili evrakları bankaya gönderir ve vadesinde tahsil eder 1110 Kredi Kartı Türleri Standart Kartlar: Ödeme limitleri sınırlı kartlardır Limiti Yüksek Özel Kartlar: Ödeme limitleri standart kartlara göre daha yüksek olan kartlardır Daha az kişiye verilir ve genelde altın rengindedir Hemen hemen her kredi kartı firmasının iki türde de kredi kartları bulunmaktadır Bugün dünyada birçok kredi kartı kullanılmaktadır Fakat içlerinde en yaygın olarak kullanılan kredi kartları; Dinners Club, Access, Eurocard, Master Card, Visa ve American Express’dir Dinners Club Merkezi New York’da bulunan Dinners Club tarafından çıkarılmış dünyaca meşhur bir kredi kartıdır Amerika’da büyük bankalar tarafından garanti edilmektedir Türkiye'de yabancı limiti 500 dolardır Access Card İngiltere’de çıkarılmış bir kredi kartıdır; İngiltere’nin büyük bankaları tarafından garanti edilmektedir Euro Card Avrupalılar tarafından çıkarılmış, büyük bankalarca garanti edilen bir karttır Ayrıca Uluslararası Otelciler Birliğince de himaye edilmektedir Master Card İnter Bank tarafından piyasaya çıkarılmış olup, başta Amerika ve Japonya olmak üzere, diğer pek çok ülkede şubeleri bulunmaktadır American Express American Express, kredi kartlarının en büyük kuruluşudur Hizmetlerin çok hızlı bir şekilde aktığı American Express’de komisyon yoktur American Express’de limit 1200 dolardır Visa Card Ülkemizde de çok yaygın bir şekilde kullanılan Visa kredi kartı ödemesi yine uluslararası büyük bankalar tarafından garanti edilmektedir Türkiye’de yabancı limiti 500 dolardır Bu kartların haricinde, hemen hemen tüm ülkelerin kendi koşullarına ve yöntemlerine göre kredi kartı hizmeti veren bankaları veya ilgili kuruluşları vardır Türkiye’de bu kartların yukarıdaki gibi karşılanabilir üst limitleri kredi kartına göre değişmektedir Dünya’da sahteciliğin en yaygın olduğu kart “visa” kartıdır Bu yüzden müşteri imzalarının ve stop listlerin çok iyi kontrol edilmesi gerekir 12 Kredi Kartı Kullanımında Yapılması Gerekenler Kimlik Kontrolü Kredi kartları kişiye özel kartlardır ve başkaları tarafından kullanılması suçtur Başkasına ait bir kartın kullanılması işletmenin veya kartı kabul eden kişinin çeşitli problemlerle karşılaşmalarına neden olur Bu nedenle kredi kartı ile ödeme yapacak olan konuktan mutlaka kimlik belgesi istenmeli ve kredi kartı ile kimlik belgesindeki bilgiler karşılaştırılmalıdır İmza Kontrolü Her hangi bir sahteciliği önlemek için kart sahibinin imzaladığı slip veya satış belgesindeki imza ile kartın arka yüzündeki imza kontrol edilmelidir Konaklama işletmelerinde imza kontrolü, konuğun imzasının bulunduğu konaklama belgesiyle karşılaştırılarak da yapılır Limit Kontrolü Kredi kartı firmasının verdiği iki türlü limit vardır Birincisi kredi kartı sahibine tanınmış olan harcama limiti, diğer bir deyişle kart limiti, ikincisi iş yeri limitidir İşyeri limiti, kredi kartı ile o işletmede bir defada yapılabilecek harcama toplamını ifade etmektedir Konuğun kredi kartı limiti ya da işyeri limiti, hesabın tahsili için yeterli değilse durum konuğa uygun bir dil ile anlatılmalı ve farklı bir ödeme aracı (başka bir kredi kartı, nakit, çek vb) talep edilmelidir Geçerlilik Süresi Kredi kartları üzerindeki son kullanma tarihinde belirtilen ayın, en son gününe kadar geçerlidir Bu süre geçtiğinde ise kredi kartı geçersizdir Böyle bir kartla yapılan işlem sonucu işletmeye ödeme yapılamaz Bu nedenle son kullanma tarihi kontrol edilmeden kredi kartı kullanılmamalıdır Uyarı Listesi (Stop List) Kontrolü Her ne kadar son kullanma tarihi kart üzerinde yazılı olsa da bazı kartlar çalınma, kaybolma veya kişinin üyelikten çıkarılması gibi sebeplerle geçersiz olabilir Kart çıkaran kuruluş her ay, geçersiz kıldığı kartları üye işyerlerine gizli bir listeyle bildirir Bu listeye “stop list” denir Kredi kartının geçerli olup olmadığını anlayabilmek için kredi kartı numarasının uyarı listesinde bulunup bulunmadığı kontrol edilmelidir Listede yer alan ilk dört numara temel alınarak diğer on iki numaraya bakıp geçersiz kartlar bulunur Eğer listede kart numarası yok ise, kart geçerli bir karttır Günümüzde stop list kontrolü provizyon makinelerinin kullanımının yaygınlaşmasıyla güncelliğini yitirmiştir Ancak bazı özel durumlarda (elektrik kesintisi, telefon hattı yoğunluğu vb) stop list kullanılır 13 Provizyon Makinesinden (POS) Provizyon Alma Provizyon makinesi (Point of Sale Terminal) kredi kartı ile ilgili işlemleri elektronik olarak yapan makinedir Pos makineleri kredi kartı merkezlerine telefonla direkt bağlantılı olarak çalışan bir sistemdir Bu nedenle de üye işyerleri için oldukça güvenlidir Telefon hattı ile merkeze bağlanmış olan pos makinesinde işlemler aşağıdaki sırayla yapılır Kredi kartının manyetik kısmı cihazdan geçirilir Harcama tutarı makinenin tuşlarıyla yazılır ve OK ya da ENTER’a basılır Provizyon numarası verilmişse (işlem yapılmışsa) pos makinesi fişin (slip) tamamını basar ve tutarın da yazılı olduğu bir fiş makineden koparılır Fiş kendinden kopyalıdır ve iki nüshadır İlgili bölüm kart sahibine imzalatılır İkinci nüsha fatura ile birlikte kart sahibine verilir Provizyon makinesi |
|