![]() |
Yükseklik Ve Ucak Korkusu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yükseklik Ve Ucak KorkusuYükseklik Ve Ucak Korkusu Uçuş fobisi uçak korkusu Negatif Koşullanmaya Karşı Uçuş ve Güvenlik: Uçuş korkusunun kökeni tartışmalıdır Çok yaygın ve köklü olması insanın bilinç dışında yer alan ölüm korkusu, yalnızlık korkusu, umarsız kalma korkusu gibi evrensel korkulardan biri olduğunu düşündürmektedir Eski çağlarda uçuş insan için imkansız, olağanüstü ve büyülü birşeydi Uçmanın asla insanlara göre olmadığı düşünülürdü Tüm toplumlarda yaygın dinsel ya da büyüsel inanışlar insanın olanakların dışına çıkmasının felaketlerle sonuçlanacağını savlardı Uçuşta böyleydi, bir tür tanrılara meydan okuma olarak algılanırdı Uçma çabası içindeki insanlar bu yüzden hep alayla ve tepkiyle karşılandılar Tüm bu korkular ve tepkiler zamanla insanın bilinç altına yerleştiler Uçuş korkusunun kökeni ne olursa olsun bu korkuyu pekiştiren uçak ve uçuşlarla ilgili negatif söylemlerdir Ne yazık ki medyada uçuşla ilgili haberlerin çoğu aleyhte olagelmektedir Uçak düşmeleri, kaçırılma ve atlatılan kazalar yüksek tonda vurgulanmaktadır Kaptan sarhoştu, uçak zaten eskiydi, karakutu bulunamadı gibi spekülatif haberler sıktır Ayrıca birçok filmde veya romanda uçak kazaları, havada patlama uçak kaçırma ilgi çekici, dehşet temalarından biri olarak kullanıla gelmektedir Buna karşın binlerce uçuşun ne kadar rahat ve güvenli geçtiği vurgulanmamaktadır Sonuçta tüm bu yayınlar ve söylemler uçuşun tehlikeli olduğu konusunda negatif bir koşullanma yaratmaktadır Şimdi bu negatif koşullanmaya karşın uçuşun ne kadar güvenli olduğunu tartışalım Uçuş ve Güvenlik: Uçuş korkumuzu nasıl yenebileceğinizi öğrenmeden önce havacılık hakkında biraz bilgi edinmemizde yarar var Bu korkunun sorumlusu Wright kardeşlerdir, çünkü uçuşun imkansızlığını tümüyle tarihe gömdüler Ardından başkaları geldi ve havacılığı inatla geliştirdiler İlk tarifeli hava taşımacılığı 1927'de Newyork'ta "Colonia Air Transport" adıyla başladı Daha çok posta taşımak amaçlı bu uçaklar oldukça güvenilmezdi Bunlarla uçmaya cesaret edemeyenlere kesinlikle fobik denemez, hatta uçmaya cesaret edenlere tuhaf gözle bakılabilirdi Öyle ki pilotlar inecekleri alanı belirlemek için bazan camdan sarkmak zorunda kalırlardı 1933'de Ford Motor Company'nin geliştirdiği "Curtis Condor" adlı ilk yolcu taşıyan uçak pek düzenli uçamazdı Daha çok yukarı aşağı sıçrayarak uçan bu uçaktaki yolcuları rahatlatmak için firma hemşirelik eğitimi görmüş hoşgörünümlü hanımları işe aldı Bu ilk hemşire-hostesler yolculara kahve, çay, yemek servisi ve pansuman yapmaya başladılar Sonuçta bu hanımların da katkılarıyla hava ulaşımı giderek daha çok kabul gördü, sektör büyüdü Uçaklar giderek daha güvenli hale geldi ve sonunda devlet de uçuşu kabullendi, hava meydanları yapımını üstlenmeye başladı IIDünya Savaşı teknolojinin ve uçakların savaşı oldu Bu savaşla uçuş teknolojisi çok çok gelişti Bugün havacılık dünyanın en hızlı, en gelişmiş ve en teknolojik ulaşım sistemi Her yıl milyonlarla (sadece ABD'de 350 milyon kişi ) uçakla ulaşımı tercih ediyor Güvenlik: Uçuşta güvenlik çok önemli ayrılmaz iki kelime Uçuşla ilgili her kademede güvenlik en alttan en üstte temel temadır En üstte tüm uçuş aktivelerinden sorumlu bir oluşum var Her ülkede bu oluşumlar ülkenin uçuş unsurlarını ve o ülkeye uçuş yapan yabancı hava unsurlarını tümüyle denetlemekle yükümlü İki büyük kurum var ICAO ve FAA Bu oluşumların ilk örneği olan FAA (Federal Auration Adminurration) ABD'de kurulmuştu FAA Pilot sertifikaları, eğitim okulları, onarım istasyonları uçak üreten firmaların denetimi, hava trafik kontrol, mühendislik gibi konularda gelişmeler olması için teşvik ve sponsorluk yapmayı sürdürüyor Sadece bu konularda milyonlarca dolar harcanıyor Bir uçak güvensizse dünyanın her yerinde uçuştan men edilir Bu sektörde güvenlik söz konusu olduğunda masraftan kaçınılmaz Parola şudur "Güvenlik yoksa uçuşta yok" Daha alt seviyelerde de güvenlik kontrolleri devam eder Uçuşla ilgili her olay kontrol edilir Uçuştan 1 saat önce uçuş ekibi uçuş istasyonuna gelir Hava raporu, rota şartları, uçağın ağırlığı, yolcuların sayısı, yakıt gereksinimi gibi konularda bilgilendirilir Daha sonra uçağa gidilir ve uçak fizik olarak incelenir Güverteye girmeden önce ve girdikten sonra yüzlerce güvenlik ve kontrol işlemi yerin ![]() Hostes ve diğer kalan görevlileri de kendi kontrollerini yaparlar Bilindiği gibi yer ekipleri yolcuları ve bagajları kontrol ederler Tehlikeli, hasta görünümlü, alkol ya da madde aldığı belirlenmiş yo ![]() Peki Uçaklar Ne Kadar Güvenli? Bugün bindiğimiz ticari uçakların hepsi yedek sistemli olarak yapılmıştır Bunun anlamı bir sistem çalışmazsa onun işini aynı yeterlilikte yapabilecek ikinci bir sistemin var olması demektir Bu çiftlenme uçuş güvenliğinin temelidir Uçuş personelinde de bu çifte güvenlik sürer Bu kişinin görevini yapabilecek ikinci bir kişi mutlaka vardır Sistemde insan hatası faktörü görev dağıtımıyla en aza düşürülmüştür Bu alt güvenlik uçak motor sayısında da geçerlidir çift motorlu bir uçak tek motorla, 4 motorlu bir uçak 2 motorla uçuşu sürdürebilir Uçuş; pilotların yer kontrolü ile düzenli ![]() Eğer arabamızın bir uçaktan daha güvenli olduğunu düşünüyorsanız şöyle bir karşılaşma yapalım Arabamızı her yola çıkışından önce birçok teknisyen gözden geçirir mi? Her 500 milde bir tüm tekerleri değiştirilir mi, her 2500 milde bir motorunuz (rektefiye) yeniden ![]() Uçuş Ekibi: Mürettebat, yaşamımızı teslim ettiğimiz insanlar, pilotlar Nasıl kaptan olunduğunu biliyormusunuz? Kaptan pilotlar her ay 45-50 saat uçuş yaparlar, sanırız bu deneyimli olmak için ![]() Bu testlerden herhangi birinde başarısızlık demek pilotun uçuş kariyerinin bitmesi anlamına gelir ![]() Uçuş Güvenliği ile İlgili Bazı İstatistikler: Evet uçuş güvenlidir Siz ne kadar aynı düşünmüyorsanız da istatistikler bunu gösteriyor Otoyoldan, trenden, gemiden, köpekli kızaklardan hatta köpeğini parkta gezdirmekten bile d ![]() Bazı rakamlar Uçuş: 4500000 da /1 Tren yolu: 80000 /1 Otoyol: 14000 /1 Yürüyüş: 2500000/ 1 görüldüğü gibi uçakta kaza geçirme olasılığı çok düşük Şöyle bir soru gelebilir "Ama uçak düştümü kurtuluş olmuyor" Her uçak kazasında ölüm olacağı gibi bir düşüncede yanlış %25 kazada hiç cankaybı yok %60 kaza ise yüksek oranda hayatta kalma ile sonuçlanmış Bir çok kazada uçaklar oldukça dayanıklılık göstermişler Bu bakımdan uçak en sağlam ulaşım aracı Örneğin önceki yıllarda olmuş bir kazada bir uçak ters dönmüş bir şekilde tam 120 km hızda 1 saat boyunca sürüklenmiş ve kimse yaralanmamıştı Bu olayın başka bir araçta yaşandığını düşü ![]() Korku Nedir? Korku normal ve oldukça sıradan bir duygudur Hoş bir duygu değildir bazı durumlarda yararlı olduğunu kabul etmek gerekir Tehlikelerden korur hatta uygun dozlarda motive edici bile olabilir Aşırı ve panik şeklinde olursa tam tersine bizi engeller Korkunun ![]() Fobi, psikiyatrideki tarifine göre bireyin birşeyden korkusu ona saçma ve mantıksız gelmesine ve bundan korkmamalıyım demesine rağmen bu korku ve kaçınmadan kendini alıkoyam ![]() Fobi ile korku ya da korkaklık farklı olgulardır Fobik kişi sadece fobik olduğu şeyden kaçınır Başka konularda ise oldukça girişken ve cesur olabilir Sonuçta; bir veya birkaç fobimiz olması herşeyden korktuğumuz anlamına gelmez Hele cesur bir olmadığımız anlamına hiç gelmez Uçak fobisi olan bireylerin çoğu entellektüel; iş ya da sosyal yaşamında başarılı olmuş kimselerdir Elde ettikleri konumu birçok insanın denemeye cesaret edemiyeceği riskleri üstlenerek kazanmışlardır Fobik psikiyatri de korku bozuklukları başlığı altında değil, anksiyete bozuklukları başlığı altında toplanırlar Anksiyete, gerginlik stres, endişe kelimelerine karşılık gelir Büy ![]() Fobiler Nasıl Oluşur? Fobilerin nasıl oluştuğu konusunda birçok teori vardır İkisi önem kazanmaktadır Analitik teoriye göre çocukluk yıllarında başka birşeyden doğan şiddetli korkular ya da endişeler bilinç dışında ba ![]() Fobilerin tedavisinde ikinci teori daha yararlı ve daha çabuk sonuç verici Bu yöntemle hastanın negatif kognüsyonları (biliş) değiştiriliyor ve pozitif koşullanma, sistematik ![]() Kısacası fobikseniz kendinizi yalnız hissetmeyiniz Birçok kişiyle aynı duyguyu paylaşıyorsunuz Şu nokta çok önemli uçuş fobinizin yanısıra başka fobiniz olması, klastrofobi, ag ![]() Uçuş Fobisi Nasıl Gelişiyor? Neden bazı insanlar uçuş korkusu yaşarken diğerleri tam tersine uçmaktan hoşlanır? Aslında uçuş korkusu normal kabul edilebilecek bir korkudur Bir araştırmaya göre insanların %85'inde ![]() ![]() Birçok kişi, ilk uçağa binişte yüksek korku yaşamaları ile o sıralarda başka bir nedenle yaşadıkları akut ya da kronik stres yaşıyor içinde olmaları arasındaki yüksek rastlantıyı tanımlamaktadır Hatta birçok kez korkusuzca uçağa binmiş insanlarda da uçuş korkusu oluşmasına yolaçan başka bir nedenli yoğun stres görülebilir Bu strese neden olabilecek major yaşam olayları yaşıyor olma (boşanma, iş kaybı, yakınlarının ölümü vb) ya da birikmiş minor yaşam olayları olabilir ve birden uçuş korkusu hissedilebilir Hatta pilotlarda ve diğer uçuş ekibinde de bu nedenlerle sonradan uçuş fobisi ortaya çıkabilmektedir ![]() Uçuş korkusu genellikle 20-30 yaş arasında kendini göstermektedir Bu korku cinsiyet, ırk, din, meslek ayrımı göstermeksizin herkesi tutabilmektedir Ancak entellektüel, mükemmelliyetçi ve evhamlı titiz (obsesif) insanlarda daha sık görülmektedir Her kim olursa olsun uçuş korkusu olan birey stres yönetimi öğrenmelidir Çünkü anksiyete, gerginlik bu korkunun başlatıcısıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|