![]() |
İnsanın Sekiz Evresi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsanın Sekiz EvresiErikson,”İnsanın Sekiz Evresi”ni benlik gelişiminin aşamaları olarak tanımlamıştır ![]() ![]() ![]() Erikson, her evrede benliğin karşılaştığı bir olumlu benlik öğesi, bir de bunun karşıtını belirtmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() İNSANIN SEKİZ EVRESİ 1)GÜVEN YADA GÜVENSİZLİK (Oral-duyum dönemi): Bu dönem Freud’un oral döneminin karşılığıdır ve yaşamın ilk yılı boyunca sürer ![]() Bebekte toplumsal güven duygusunun ilk belirtileri beslenme, uyku sindirim gibi işlevlerde düzen ve rahatlığın bulunuşudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemin tehlikesi çocuğun yeterli güven duygusu kazanamayışı ve temel güvensizlik çekirdeğinin bütün oluşudur ![]() ![]() ![]() Ruhsal bozukluklar arasında temel güven duygusunda eksikliğin en iyi örneği çocukluk şizofrenisinde gözlemlenebilir ![]() ![]() ![]() Temel güven ve güvensizlik arasındaki çatışmanın çözümü için gerekli davranış örüntülerinin geliştirilmesi benliğin ilk görevlerinden biridir ![]() ![]() ![]() Ancak, bu dönemde en verici koruyucu çevrede bile, bebek değişik derecelerde örseleyici durumlarla karşılaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat, en uygun koşullarda yetişen çocuğun ruhsal dünyasında bile bir zamanlar anne kucağında yaşanmış tatlı bir cenneti yitirmiş olmanın ilkel bir acısı ve bu cennete karşı evrensel bir özlemin kalıntısı bulunmaktadır ![]() ![]() 2)ÖZERKLİK YA DA UTANÇ VE KARARSIZLIK (Anal kas dönemi): Freud’un anal döneminin karşılığı olan bu dönem ikinci ve üçüncü yılları kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşeme ve dışkılamayı isteyince tutabilme ya da bırakabilme, giderek toplumsal anlam taşıyan bir çok davranış örüntülerine de geçer, ve genelleşir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukta bu evrede birbirine karşıt eş-anlı iki eğilim arasında bir seçim yapabilme yetisi gelişmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Utanç duygusu, uygar dünyada, daha çocukluğun erken dönemlerinde suçluluk duygusu ile karışmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu evrede, çocuk birbirine karşıt duygu ve eğilimler üzerinde giderek bir denge kurmayı seçim yapabilmeyi ve irade yetisini geliştirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnsanın Sekiz Evresi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsanın Sekiz Evresi3)GİRİŞİM YA DA SUÇLULUK (cinsel devinsel dönem):Freud’un fallik döneminin karşılığı olan bu dönem beşinci yıl sonuna kadar sürer ![]() ![]() ![]() ![]() Erkek çocuğun davranışlarında girici atılgan davranış özellikleri ağırlık kazanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte çocuğun psikososyal gelişiminin bu evresinde, cinsel konulara dalması, bitmek bilmez bir öğrenme merakının ortaya çıkması, anne yada babanın yerine geçmeye özenmesi ve bu doğrultuda emeller beslemesi girişim duygusunun öncüleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle:Çocukluğun 3-6 yaşlarında gelişen olumlu benlik öğesi girişim duygusudur ![]() ![]() ![]() 4) BECERİ YA DA AŞAĞILIK DUYGUSU (Gizil dönem):Freud’un gizil döneminin karşılığı olan bu dönem ilkokul çağını kapsar ve 6-11 yaşları arasındaki dönemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde çocuğun karşılaşabileceği tehlike yetersizlik ve aşağılık duygusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde bir başka önemli tehlikede çocuğun öğretilenleri olduğu gibi alması; bunların dışına çıkamaması ve sonunda öğrendiği teknolojinin kurbanı olmasıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnsanın Sekiz Evresi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsanın Sekiz Evresi5)EGO KİMLİĞİ YA DA ROL KARGAŞASI (Erinlik ve erginlik dönemi):Toplumun araç-gereç ve beceriler dünyası ile iyi bir ilişkinin kurulması ve ergenlik çağının gelmesi ile çocukluk dönemi sona erer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu evrede benlik kimliğinin (ego identity) oluşması, çocukluk çağında yapılmış olan özdeşimlerin toplamından öte bir şeydir ![]() ![]() ![]() ![]() İşte kimlik duygusu benliğin bu bütünleştirme yetisinin artan biçimlerde yaşanması, kişiliğe yerleşmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimlik duygusunun cinsel, toplumsal ve mesleksel öğeleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsal yönden kimlik duygusu, delikanlının kendi grubu ve toplumu içinde rollerini, yerini, değerini tanıması, tanıtmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimlik duygusunun gelişmesinde mesleksel uğraşıya yönelmek ve bir meslek kazanmak için eğitim ve hazırlıklara girmek büyük önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki kimlik duygusu, bireyin kendisinin (tüm bedensel ve ruhsal yapısı; geçmiş, şimdi, gelecekle ilgili öz yaşantıları, tasarımları ve ülküleri ile birlikte) bilinçli ve bilinç dışı kabullenişi olduğu gibi, cinsel, toplumsal ve mesleksel yönlerden somut gelişimlerin de tamamlanmasını gerektirmektedir ![]() Delikanlılık, çocukluk ve yetişkinlik arasında bir geçiş, bir askıya alma (moratorium) dönemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6)YAKIN İLİŞKİLER YA DA SOYUTLANMA (Genç Yetişkinlik Dönemi ):Delikanlılık döneminden sonra genç yetişkinlik çağı başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sağaltım aracı olarak psikanalizin kimi kişilere göre en başta gelen amacı her zaman düzenle işleyen ve doruk-doyuma (orgasm) ulaştıran cinsel uyumu sağlayabilmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() b) Üreme c)Eğlence alanlarında birlikte bir düzen kurulabilmesi 6 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnsanın Sekiz Evresi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnsanın Sekiz Evresi7) ÜRETKENLİK YA DA KISIRLIK ( Yetişkinlik Dönemi ): Çocukların ana-babaya bağımlılıkları üzerinde çok söz edilmiştir; yetişkinlerin çocuklara bağımlılığı ise yeterince işlenmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8)EGO BÜTÜNLEŞİMİ YA DA UMUTSUZLUK: Yaşlılık dönemini kapsayan bu evrede, daha önceki evrede kazanılmış benlik özelliklerinin artık iyice olgunlaşması ve birbirleri ile bütünleştirilmesi benliğin en önemli görevidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|