![]() |
İçindeki Güç Başarıyı Artırır |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İçindeki Güç Başarıyı Artırırİçindeki Güç Başarıyı Artırır Kaynak : yorumla ![]() - Ögrenciler için yaklaşan üniversite sınavları ile birlikte artan sınav kaygısının başarısızlıklara ve yıl kayıplarına sebep olmaması gerekir ![]() ![]() Öğrencilerin sınav öncesinde yaşadıkları stresin oluşturduğu karmaşık fizyolojik ve duygusal tepkilerin tümünü kapsayan sınav kaygısını atlatmaları için bazı özel methodlar bulunuyor ![]() ![]() Uzun süredir üniversiteye hazırlık sınavına çalışmanın ve sınav tarihinin yaklaşıyor olmasının sonucunda da öğrencilerin gözle görülür şekilde endişe hali yaşıyor olmaları olasıdır ![]() ![]() Öğencilerin yaşadığı sınav kaygı belirtileri üç ana grupta toplanılabilir ![]() • Duygusal Belirtiler: Sinirlilik endişe/kaygı panik güvensizlik çaresizlik bunaltı/sıkıntı hissiyatıkaramsarlık vb ![]() • Zihinsel (Davranışsal Belirtiler): Unutkanlık konsantrasyon/dikkat güçlüğü ![]() ![]() • Fiziksel (Psiko-somatik Belirtiler): Çarpıntı nefes darlığı uyku düzensizliği iştah artışı/azalmasıtitreme baş dönmesi ateş basması bulantı kusma ishal kan basıncının artış vb ![]() Yukarıda anlatılan sınav kaygı belirtilerinin yaşanmasının öncelikli nedeni sınavın kendisinden ziyade sınavla ilgili yapılan yorumlarının öğrencinin davranışlarını etkilemesidir ![]() • Performansı ile ilgili olumsuz beklentilerde olabilir ![]() ![]() ![]() • Sınava yanlış/olumsuz anlam yükleyebilir ve/veya kendini alternatifsiz bırakabilir ![]() ![]() • Önceki deneyimlerdeki fizyolojik tepkilerin tekrarlayacağı korkusu yaşayabilir ![]() ![]() ![]() • Başkalarıyla kendini kıyaslama içine girebilir ![]() ![]() • Çevrenin kendisini yargılama endişesi yaşayabilir ![]() ![]() Sınav kaygısı yaşayan öğrenci olumsuz düşünce yapısı dışında da belli başlı bir kaç sebep dolayısıyla bu endişeyi deneyimliyor olabilir ![]() • Sınava gerçekten hazırlanmamış olmak • Fizyolojik ihtiyaçların karşılanmamasına bağlı olarak düşük performansla sınava girecek olmak (Bir gece öncesinde alkol kullanmış olmak uyumamış olmak vb ![]() • Ailesinden/çevresinden başarılı olmasına dair baskı altında tutulmak olabilir ![]() Yaşanan bu kaygı ile başa çıkma methodlarını ise sınav öncesinde ve sırasında yapılabilecekler olarak ikiye ayırılabilir ![]() Sınav öncesinde kullanılabilecek methodlar: •Zihinsel Methodlar: -Öğrencinin kendini ve yeteneklerini tanıması ve olası beklentiler içine girmesi ![]() ![]() -Sınava yüklenen anlamın netleştirilmesi ve seçeneksizliğin önlenmesi (Bu sene sınavı kazanamazsam bir sonraki sene tekrar girebilirim veya diğer alternatiflerim şunlar şunlar olabilir gibi) Meli/ Malı düşünce kalıplarının farkına varılıp yeniden yapılandırılması (Sınavı kazanmalıyım yerine sınavı kazanmak istiyorum vb ![]() •Bedensel Methodlar: -Solunum Egzersizleri: Bir uzmandan öğrenilebilecek ve bedenin rahatlamasını sağlayacak methodlardır -Gevşeme Egzersizleri: Yine bir uzmandan öğrenilebilecek ve bedenin rahatlamasını sağlayacak methodlardır -Fizyolojik ihtiyaçların karşılanması: Düzenli uyku beslenme spor yapma vb Sınav sırasında uygulanabilecek başaçıkma methodlarının başlıcaları ise: • Konsantre olmak • Süreyi iyi kullanmayı hedeflemek • Heycanlandığı hissedildiğinde veya bir soru karşısında zorlanıldığında panik yapmak yerine başka bir soruya geçilmesi ve bu rahatsız edici duygunun kısa bir süre içinde geçeceğine inanılması • Sınavda kolay gelen kısımların önce yapılması • Fiziksel olarak rahat olmak (Kıyafetlerin ona göre ayarlanması kaygı hissedildiği anda kısa bir nefes egzersiziyle kaygının azaltılması vb ![]() ![]() Son olarak unutmamalıyız ki sınav kaygısı öğrenilen bir davranış biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amerikan Hastanesi Psikoloji Bölümü |
![]() |
![]() |
|