|
|||||||
![]() |
|
|
Konu Araçları |
| çocuklar, hakkında, hiperaktif, hiperaktifler |
Hiperaktif Çocuklar - Hiperaktifler - Hiperaktif Çocuklar Hakkında |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hiperaktif Çocuklar - Hiperaktifler - Hiperaktif Çocuklar HakkındaHiperaktif çocuklar - Hiperaktifler - Hiperaktif çocuklar Hakkında Dikkat Eksikliği Sendromu olan bir çocuk, dikkatini bir aktiviteden bir başkasına vermesi gerektiği zaman; kaybolmuşluk, endişe ve aşırı uyarılma duyguları yaşar Bu durumda da ebeveynlere çok iş düşüyor 1 Çocuğunuza amacına yönelik seçenekler önerin Örnek: Ödevini bitirmesi gerekiyorsa, "Ödevini bitirmek için on dakika mı yoksa on beş dakika mı gerekli? " ya da "Ödevini ne zaman bitirmek istiyorsun: okuldan gelince mi, yoksa yemekten sonra mı? Böylece arkadaşın oynamaya gelebilir "Bu tür sorular, seçeneği çocuğa bırakarak, yapacağı işler üzerinde bir miktar kontrol edinmesini sağlayacaktır 2 Olumlu sonuçlar istiyorsanız olumlu yaklaşımlarda bulunun![]() "Benimle bu tonda konuşma!" demeyin, ama onun yerine "Bu konuyu bana daha kibar davranacağın bir zamana erteleyelim " demeyi deneyin "Benimle münakaşa edemezsin" demek yerine, "Bu konuyu kavgamız bittiği zaman tartışmayı tercih ederim " deyin![]() "Buraya bak!" yerine "Beni dinlediğine emin olduğun zaman tekrar başlayacağım" demelisiniz Konuştuğunuz dil olumlu olursa onun da tavrı olumlu olacaktır Çocuğunuzun, sesinizin tonunu ve mimiklerinizi kolayca anladığını aklınızdan çıkarmamalısınız Onunla cevap vermesini istediğiniz tonda konuşmalısınız, davranışlarındaki değişikliği hemen fark edeceksiniz 3 Sorun yaşanan durumlarda "hatırlatıcı" ipuçları kullanın![]() Örneğin; Başkalarına bağırıp, vurduğunda, "Kendini kontrol edebildiğini bana gösterdiğin zaman ne istediğini konuşabiliriz "4 Değişiklik yaşanacağı zaman, çocuğunuzu önceden uyarın Dikkat Eksikliği Sendromu olan bir çocuk, dikkatini bir aktiviteden bir başkasına vermesi gerektiği zaman; kaybolmuşluk, endişe ve aşırı uyarılma duyguları yaşar Değişiklik yaşanan bu zamanlar dikkatle ele alınmalıdır![]() Örneğin; Ertesi gün okul gideceği günlerin akşamında, 20:30 da yatakta olmasını istiyorsanız, 20:15 de "Sana kitap okuyabilmem için, on beş dakika içinde dişini fırçalayıp yatağa girmelisin " Sabahları hazırlanıp, vaktinde kapıdan çıkabilmesi için ona bir tekerleme öğretebilirsiniz, örneğin; "İki, dört, altı, sekiz çanta, öğle yemeği, ödev ve bekle ![]() ![]() ![]() " Dikkat Eksikliği Sendromu olan çocukların çoğu müziğe çok yatkındır ve melodileri kolayca öğrenirler, ya da; Evde yapması gereken işler basamak basamak yazılarak bir yere asabilirsiniz![]() 5 Soğukkanlılığınızı kaybetmeyin![]() Herkesin sabrının bir sınırı vardır, kendinize bir destek bulun Dikkat Eksikliği Sendromu olan çocukların en iyi dinledikleri konuşma tarzı "öylesine" yapılmış sohbetlerdir Öfkenizi gösterdiğiniz anda aynı tarzda bir tepki görürsünüz ve bu da sevimsiz kavgalara yol açar Çevrelerindeki uyarılara çok açık olmaları, sizin ruh halinizi hemen "yakalamalarına" ve aynı şekilde size karşılık vermelerine neden olacaktır![]() Bütün bunlara ek olarak, aklınızdan çıkarmamanız gereken en önemli nokta; kendi kendinize iyi davranmazsanız, çocuğunuza da iyi davranamayacağınızdır Kendinizi iyi bir ebeveyn olamadığınızı düşünerek asla suçlamayın Yaptığınız işin, dünyadaki en zor ve stresli işlerden biri olduğunu unutmayın Yetişkin hayatlarında başarılı olmuş pek çok insanın çocukluklarında Dikkat Eksikliği Sendromu olduğunu daima hatırınızda tutun ve sevginiz ve inancınızla, çocuğunuzun ilginç ve mutlu bir insan olabilmesi için tüm becerilerini kullanabilmesine yardımcı olmaya çalışın![]() |
|
Hiperaktif Çocuklar - Hiperaktifler - Hiperaktif Çocuklar Hakkında |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hiperaktif Çocuklar - Hiperaktifler - Hiperaktif Çocuklar HakkındaHİPERAKTİVİTENİN GÖSTERGELERi Hiperaktivite genellikle 6-8 yaşları arasında fark edilir Tedavide önemli olan erken tanınmasıdır![]() Erken Semptomları: -Devamlı huzursuzluk, sebebsiz bağırma uykusuzluk, memnun olmamatelaşlı, hareketli, karmaşık düzeni çocuktaki aşırı hareketliliğin ve tedirginliğin başlıca sebebidir Bütün çocuklarda kısa süreli, gelip geçici aşırı hareketlilikler görülebilirse de şiddetli ve uzun süreli olanlara önem vermek ve tedavi ettirmek gereklidir (Ay doğmuş 1983 s 9)![]() Ergenlik döneminde Hiperaktivite bozukluğu olan çocukların bu dönemi daha zor geçirdikleri belirtilmiştir Anne-baba çocuk arasında en sık karşılaşılan sorunlar genellikle şu konularda yaşanmaktadır![]() • Ders çalışma ödevlerini yapma Evde yapılması gereken işlere yardımcı olma sorumluluklar yerine getirme• İyi arkadaş seçme • Boş zamanlarını yaşma uygun yerlerde geçirme • Diğer aile bireylerine saygılı davranma, onların özgürlüklerine engel olmama, • Ev dışında olduğu zamanlarda sorumlu bir biçimde davranma • Eve belirtilen zamanlarda dönme • Sigara alkol kullanma Bu konulardaki çatışmaların temelinde herkesin tahmin edebileceği gibi gencin kendi istediği gibi davranma isteği, anne babanın ise otorite'yi sürdürme ve kontrolü bırakmaması beklentileri yatmaktadır (Aydın ve Ercan 1999 s 165-Î66)![]() Başlangıcı genellikle 3 yaş dolaylarında olmakla birlikte tanı düzenli öğrenim için gerekli dikkat süresi ve yoğunlaşmasının gelişmesinin beklendiği ilkokul yıllarında konulmaktadır Populasyonun yaklaşık %3 ile 6 sında gözlenir Erkek/Kız oranı 3/1 dir![]() HİPERAKTİVİTENİN ETİYOLOJİSİ (NEDENLERİ) 1- Genetik Nedenler: Hiperaktif çocukların ailelerinde anti-sosyal kişilik bozukluğu, histeri, alkolizm ve madde bağımlılığının daha sık olduğu ortaya konmaktadır ![]() Çok düşük doğum ağırlıklı çocukların ve daha seyrek olarak genetik kökenli tiroid bozuklukları gibi durumlarla da hiperaktivite görülmektedir ![]() 2- Beyin Hasan: Perinatal dönemde gizli yada açık minimal derece de santral sinir sistemi hasarı olduğu belirtilmektedir Prematüre doğum oranında sık olduğu ve prenatal dönemde gelişmekte olan sinir sisteminde fiziksel hasarın bulunduğu belirtilmiştir![]() 3- Nörofızyoloji ve beyin görüntüleme çalışmaları: İnsan beyni belirli dönemlerde hızla büyür Bunlar 3-10 ay 2-4 yaş 6-8 yaş ve 14-16 yaşlar arasındaki dönemlerdir Olgunlaşma geriliği olan çocuklarda geçici bulgulara rastlanır![]() 4- Gıda ve katkı maddeleri: Her ne kadar boya maddeleri ve gıda katkılarının, şekerlerin yada kurşunun bu bozukluğa neden olabileceği öne sürülsede bununla ilgili bilimsel kanıtlar yoktur![]() 5- Psikososyal etkenler: Bozukluğu olan çocukların sıklıkla parçalanmış ailelerden geldiği, anne-babanın sürekli geçimsizliği ve ana-babada psikiyatri bozukluklar ile tek yada ilk çocuk olma oranının kontrollerden daha fazla olduğu bildirilmektedir Eğilim yaratan nedenler arasında çocuğun huyu genetik ailesel nedenler ve toplumun davranış ve başarı ile ilgili beklentileri vardır![]() 6- Risklerin belirlenmesi: Annenin gebelik öncesinde yada gebelik sırasında tıbbi durumu, duygusal zorluğu, sigara alkol kullanımı yada doğum komplikasyonları risk oluşturan nedenler arasındadır Çocuğun öyküsünde kala travmalarının sıklığı ile dikkat eksikliği tanısı arasında belirgin ilişki olduğu önesürülmektedir |
|
|
|