Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Sinema, Müzik & Online Videolar > Müzik Tutkunları

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bilgiler, hakkında, obua, resimler

Obua Hakkında Bilgiler Resimler

Eski 10-14-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Obua Hakkında Bilgiler Resimler




ÇİFTE KAMIŞLI ÇALGILAR

OBUA

Yapıldığı ses : Do
Uzunluğu : 60 cm

Çift kamışlı soluklu bir çalgıdır
Notası, ikinci çizgi sol açkısı ile yazılır
Diyapazona göre duyuluşu, aynıdır
Orkestra ve Armoni Muzikalarında, iki partisi bulunur
Solo ve eşlik görevi verilir
Ses rengi, dokunaklı ve çobanlamadır

Ses dizisi genişliği:

a Kalın bölüm b Orta bölüm c İnce bölüm d En ince bölüm

Çalgının ağızlık bölümünde birbirine yapışık, ortası soluk geçmesi için aralıklı iki kamış vardır Bu kamış bölümü ağza alınır, sol el yukarıda ve sağ el aşağıda ses deliklerini kapatacak biçimde az eğimli olarak, yere doğru tutulur Dudakların; ince, nazik, dişlerin; düzgün ve eksiksiz (ön dişler) olması, aranılan nitelikler arasındadır Bu çalgıya başlamak için, onbeş yaş iyi, iki-üç yıl öncesi zararlı, onsekizden yukarısı da gecikmiş olur Her gün, üç-altı saat çalışılabilir

Obua, Şalümo adı verilen eski kamışlı bir çalgının gelişmesinden oluşmuştur Bugünkü bilinen gelişmesi, özellikle onsekizinci yüzyılda başlamış, Triebert, Sellner, Boehm, Gautrot, Bleuzet ve Buffet gibi çalgı yapıcılarının çalışmaları sonucu sağlanmıştır Obua, abanoz, şimşir, grendiye, sedirağacı gibi dayanıklı ağaçlardan ve ebonitten yapıla gelmiştir Bugün de, dayanıklı ağaçlardan ve ebonitten yapılmakta olan Obuaların, açkı dizgesi; gümüş kaplama olarak yapılmaktadır

Obua ses özelliği ile ilk olarak, büyük organist ve besteci JSBach (1685 - 1750)' ın beğenisini kazanmış, çobanlama, kır ve köy duygularım deyi görevi bu besteci eliyle ona verilmiştir Obuanın ses dizisindeki sesleri; kalın bölümde acıklı ve boğuk, orta bölümde dokunaklı ve parlak, ince ve en ince bölümde ise, yeğin ve keskindir Genel olarak, bir renk çalgısıdır Armoni Muzikalarında bu erekle kullanılır Sesleri güçsüz olduğundan, özellikle açık yerlerde verilen dinletilerde bir ezgi çalgısı olarak, solo görev vermek doğru değildir Çünkü, sesi duyulmayacak kadar güçsüz çıkar (açık yerlerde) Sesinin bu güçsüzlüğünden dolayı onun Orkestra veya Armoni Muzikasına sesinin gürlüğü ile sağlayacağı yararlılık değil, renk çalgısı olarak düşünülmesi daha yerinde olur Ancak, verilmesi zorunlu olan bu biçim görevlerde, surdin takılmış Trompetlerle desteklenmelidir Kalın ses bölümü, özel erekle veya Gayda benzetilerinde olmak üzere seyrek olarak yalnız kullanılır Kalın bölüm sesleri, Mi b Klarnet, Büyük Klarnet Korno ve Bassonların kalın bölüm sesleri ile birleştiğinde, acıklı ve dokunaklı bir etki bırakır En kullanışlı sesleri, orta bölüm sesleridir, özellikle bu bölüm, çobanlama deyilerde başarılıdır Obualar, dizge oluşumu ve yeteneği bakımından, tutti (hep birlikte) lerde bütün dizimlerde çalabilir Ancak, bu çalgıya bestecilerin solo olarak verecekleri görevlerde, dizim başlıklarının üç diyez ve üç bemolden çoğunu taşımaması zorunluluğu vardır Si b Büyük Klarnet ve Büyük Flüt eşliğinde, ezgisel düzenler verilebilir Her görevde onun ezgisel ses rengi düşünülmelidir Solo görevlerinde de çabuk geçişli ezgilerden çok, geniş seslerle oluşturulmuş duyguların deyisi verilmelidir Obuanın ses rengindeki çekicilik, dinleyenin kulağındaki etki ile birlikte gözleri de üzerine çekecek niteliktedir Onun duygulan, sıcak ve içtenlikle deyi gücü, hiç bir soluklu çalgıda yoktur Senfonik ve sahne bestelerinde, Gayda benzetileri ve çoban yaşamı onun sesleriyle, zihnimizde canlanır Onun görevi daima ses rengi ve çobanlama deyi gücü göz önünde tutularak, hız derecesi orta olan ezgilerde olmalıdır Obua sololarına, Mi b veya Si b Klarnetler, Alto Saksofon, Basson, Korno, Kornet, Büğlü, surdin takılmış Trompet gibi çalgılar da eklenebilir Büyük Flüt ile veya Küçük Flüt ile de yapacağı işbirliği, iyi, etkili bir sonuca ulaşır Genellikle iki Obua partisi yazılır Obualara aynı sesler veya iki bölümlü uzun ses eşlikleri de verilir Bu uzun sesler bazen Flütler veya kamışlı çalgılar, yahut Trompet ve Kornet ile çiftlenir Besteciler Obua partilerini diğer birinci bölüm çalgılarla desteklemeye zorunludur Yalnız birinci Obuaya verilmiş olan eşliksiz veya sınırlı bir eşlik ile düşünülmüş görevler, çoklukla iki oboist ile çalınmalıdır Obua, solo olarak Senfoni Orkestrasında, Armoni Muzikalarında, soluklular beşlisinde, kamışlılar üçlüsünde vb, topluluklarda yer alır Onun tatlı, dokunaklı rengi, bestecinin çobanlama duygularını dinleyiciye ileten önemli bir özellik taşır Bu duyguların deyi çalgısı olarak, Obua; güzel ezgiler ve sağlam çalıcılarla dinletilerde yerini aynı güç ve renkle dolduracaktır
ÇİFTLEMELER
SESDAŞ ÇİFTLEME:
Büyük Flüt ile Obua: Genellikle Obua egemendir Obuanın ses rengi, Büyük Flüt ile yumuşatılır
Obua ile Klarnet: Renk dolgun, kalın seslerde Obua, ince seslerde Klarnet egemendir
Büyük Flüt, Obua ve Klarnet: Etkili bir renk sağlanır
Obua ile Trompet: Trompet egemendir Duyuluş kuvvetlenmiş, Trompet yumuşatılmış olur Çoklukla (F) de yapılır
SEKİZLİDEN ÇİFTLEME:
Büyük Flüt ile Obua: İyidir Sık olarak kullanılır
Obua ile Klarnet: İyidir Sık olarak kullanılır

İKİ SEKİZLİDEN ÇİFTLEME:
Büyük Flüt, Obua ve Klarnet: Etkili bir renk sağlanır
Büyük Flüt, Obua ve Basson: Etkili bir renk sağlanır


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.