Prof. Dr. Sinsi
|
Korangle Hakkında Bilgiler Resimler
KORANGLE
İng , English Horn
İta , Corno İnglese Yapıldığı ses : Fa
Uzunluğu : 79 7 cm
Çift kamışlı soluklu bir çalgıdır
Notası, ikinci çizgi sol açkısı ile yazılır
Diyapazona göre duyulusu, bir tam beşli alttandır
Orkestra ve Armoni Muzikalarında, bir partisi bulunur
Solo ve eşlik görevi verilir
Ses rengi, çekici ve üzüntülüdür
Ses dizisi genişliği : Obuanın aynıdır
a Kalın bölüm b Orta bölüm c İnce bölüm d En ince bölüm
Çalgının yapımı, dizge ve tutuş özellikleri ile, bu çalgıyı çalmak için aranılan nitelikler, Obuanın aynıdır Gerçekte bu çalgı, Obuanın bir tam beşli altındaki sesten uyumlandığı için, önceleri Fr , "Quinte de Hautbois = Obua beşlisi" adını taşıyordu Bu uyumlanışından dolayı Alto Obua da deniliyordu Hatta Obuanın bir sekizli altındaki sesten uyumlanan, Bariton Obua da bu aile çalgılarının bir çeşididir Bu çalgının ilk olarak esaslı gelişmesinin 1770 - 1780 yılları arasında, Bergama' lı Ferlandi adında birisinin çalışmaları sonucu sağlandığı bilinir Adının İngiliz Kornosu alarak kullanılması gereksizdir Çünkü, gerçekte bu çalgının Korno ile hiç bir ilişkisi yoktur Ancak bu adı alışının nedeni olarak, çalgının yapım ve gelişmesinde, İngiltere' den alınan bazı eski çalgıların örneklik ettiği düşünülebilir Bu çalgı daima bir oboist (Obua çalicisi) ile çalınır Özellikle açık, kaygı gibi duyguların deyisinde başarılıdır Gioacchino Antonio Rossini (1792 -1868)' nin Guillaume Tell ve Louis Hector Berlioz (1803 - 1869) un Roma Karnavalı uvertüründeki Korangle soloları; bu çalgının renk ve özelliği ile kullanılış yerini incelemek için güzel birer örnektirler Besteciler için, çekici bir nitelik taşıyan bu çalgının, kalın bölüm sesleri yararlı olmayan bir renktedir Çalgıya bütün beste boyunca görev düşmediğinden, Korangleye verilen ezgiler sırası gelince, ikinci oboist Korangle ile çalar Korangle, birinci bölüm çalgılar ile birleştiği zaman iyi bir renk sağlar, özellikle eşliksiz olarak verilen görevlerde, çok başarılıdır Örneğin, Wilhelm Richard Wagner (1813-1883)' in Tannhauser operasındaki Korangle solosu Çabuk ezgiler, kahramanlık ve sert deyilerle, erke anlatımı görevleri bu çalgıya verilmez Çünkü onun sesi, geniş seslerle kaygılı, acıklı, dokunaklı ve durgun duyguların anlatımı için elverişlidir Bir renk çalgısı olan Korangleye, görevler; ses rengi ile uyumlu olarak, gerekli yerlerde verilmeli, yerli - yersiz notalar yazarak, çalgının renk özelliği söndürülmemelidir Korangle bulunmadığı durumlarda, partisi Obuaya veya Alto Saksofona yazılmalıdır O bilinmelidir ki, yalnız kaygılı, acıklı, dokunaklı, durgun duyguların ileticisidir Özellikle eşlik görevleri birinci bölüm çalgılarla düşünülmelidir Armoni Muzikalarında ancak özel bir etki elde etmek istenildiği zaman, gerekseme duyulur Çabuk ezgilerden çok, durgun, kaygılı, acıklı ve dokunaklı duyguları, ağır veya orta hız aşamasında seslendiren notalar yazılmalıdır
|