![]() |
Yol Aydınlatması İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yol Aydınlatması İle İlgili BilgilerYol Aydınlatması Kategoriler: Aydınlatma Yol aydınlatması şehir aydınlatmasının en önemli bölümünü kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() Yol aydınlatmasının amacı, geceleyin yolda güvenli, çabuk ve rahat hareket etmeyi mümkün kılmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yol Aydınlatması İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yol Aydınlatması İle İlgili BilgilerYOL AYDINLATMASININ KALİTESİNİ BELİRLEYEN BÜYÜKLÜKLER İyi görme ve çabuk farketme bakımından bir yol aydınlatma tesisatının kalitesini belirleyen büyüklükler şunlardır; - Yol yüzeyinin parıltısı, - Yol yüzeyi parıltısının düzgünlüğü, - Yolun yakın çevresinin aydınlık düzeyi, - Kamaşma durumu, - Görsel ve optik klavuzlama, - Işık rengi, 2 ![]() Bir yol üzerinde aydınlık etkisi bakımından en önemli büyüklük parıltı (Luminans)dır ![]() ![]() Yolun Cinsi Çevre Parıltı Seviyesi Ort ![]() Düzgünlük Faktörleri Kamaşma Sınırlama Sayıları Toplam Uo Boyuna U1 Psikolojik G Fizyolojik T Otoyol ve Expres Yollar Serbest 2 0 ![]() 0 ![]() 6 10 Ana Yollar aydınlık karanlık 2 1 0 ![]() 0 ![]() 5 6 10 Çevre ve Radyal Yollar aydınlık karanlık 2 1 0 ![]() 0 ![]() 5 6 20 10 Yaya Trafiği Yüksek Yollar aydınlık 2 0 ![]() 0 ![]() 4 20 Toplayıcı ve Şehir İçi Yollar aydınlık karanlık 1 0 ![]() 0 ![]() 0 ![]() 4 5 20 Genel olarak her türlü yolda aynı ortalama parıltı değerleri muhafaza edilmelidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yol Aydınlatması İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yol Aydınlatması İle İlgili BilgilerYol Yüzeyi Parıltısının Düzgünlüğü Cisimlerin iyi görülebilmeleri ve sürücünün görme konforu bakımından yol yüzeyinde mümkün olduğu kadar düzgün bir parıltı dağılımı istenir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Yol yüzeyi parıltı düzeyi ve düzgünlüğünün ölçülmesi kolay olduğu halde, çevre parıltısının ölçülmesi oldukça zordur ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan çalışmalar 5 m genişliğindeki bir yol parçasının buna komşu 5 m'lik çevrede parıltısının %50'den az olmayan bir seviyede düşmesi halinde, kalitesinin iyi olduğunu göstermektedir ![]() ![]() 2 ![]() Bilindiği üzere kamaşma, sağlam bir gözün dış etkilerle geçici olarak etrafındaki cisimleri göremez hale gelmesine denir ![]() ![]() ![]() - Psikolojik kamaşma, - Fizyolojik kamaşma 2 ![]() ![]() Görme yeteneğinde herhangi bir azalma olmaksızın sürücüde rahatsız edici bir duygu uyandırır ve seyahat konforunu önler ![]() ![]() G=1 ise kamaşma tahammül edilemeyecek kadar fazladır ![]() G=3 ise rahatsız edicidir ![]() G=5 ise müsaade edilebilir ![]() G=7 ise kamaşma yeterince kısıtlanmıştır ![]() G=9 ise kamaşma farkedilmeyecek kadar azdır ![]() G<1 ve G>9 değerlerinin pratik bir anlamı yoktur ![]() 2 ![]() ![]() Fizyolojik kamaşma, gözün görme yeteneğini azaltır ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Yol güvenliği bakımından sürücünün önünde uzanan yol parçası, yol sınırları, karşılaşılabilecek engeller, kavşaklar, köprüler vb ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() - Tesisat, aydınlatmanın esas bölümü sürücü doğrultusuna gelecek şekilde düzenlenmelidir, - I80 ve I88 ışık şiddeti değerleri düşük olan armatürler kullanılmalıdır, - Yağışlı havalarda da etkili olmaları için yol işaretlerinin yapımında kullanılan malzemeler pürüzlü ve kaba yapıda olmalıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yol Aydınlatması İle İlgili Bilgiler |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yol Aydınlatması İle İlgili BilgilerOptik Kılavuzlama - Etrafı açık, geliş ve gidişi ayrı olan yollarda armatürler orta refüjde yerleştirilmelidir, - Virajlarda direkler, virajın dış tarafına dikilmelidir, - Farklı karakterli yollar, farklı renkli ışık kaynaklarıyla aydınlatılmalıdır; (Örneğin oto ve ekspres yollar sodyum buharlı lambalarla aydınlatılırsa iyi bir görsel kılavuzlama elde edilir) - Kavşaklara gelen farklı karakterli yollarda farklı renkli ışık kaynakları kullanılmalıdır, - Mümkün olan yerlerde iyi bir kılavuzlama sağlayan boyuna askı düzeni (katener sistem) uygulanmaya çalışılmalıdır ![]() 2 ![]() Yol aydınlatmasında büyük ölçüde yüksek ve alçak basınçlı cıva buharlı lambalar ve daha az sayıda da halojen-metal buharlı lambalar ve flüoresan lambalar kullanılır ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Bir yol aydınlatma projesi için herşeyden önce aşağıdaki bilgilere ihtiyaç vardır ![]() - Yolun planı, kesiti, yakın çevre durumu, sınırları hakkında ayrıntılı bilgi, - Yolun mevcut ve gelecekteki trafik durumu, - Yol için gerekli ortalama parıltı düzeyi, - Gerekli parıltı düzgünlük faktörleri, - Yol kaplamasının yansıtma özellikleri, - İstenilen görsel ve optik kılavuzlama ![]() Kaynak : Prof ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|