Tunus Hakkında Bilgi, Tunus Yemekleri | 
     
| 
	
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Tunus Hakkında Bilgi, Tunus YemekleriTunus hakkında bilgi, tunus yemekleri ![]() Tunus, uzun yillar Fransa'nin isgalinde kaldiktan sonra ne yazik ki yerli diktatörlerin agir zulümlerine maruz kalan ve halen de bu zulmün altinda inleyen bir ülkedir   Bu ülkenin bagimsizligi sonrasinda is basina gelen ilk diktatörü Habib Burgiba geçtigimiz ay hayatini kaybetti  Burgiba'dan "Dünya Gündemi" bölümünde söz ettik  Onun ölümü münasebetiyle "Islam Cografyasi" bölümümüzde de bu ay Tunus'u tanitiyoruz  Tunus Hakkinda Genel Bilgiler Resmi adi: Tunus Cumhuriyeti Baskenti: Tunus (Nüfusu: 750  000) Diger önemli sehirleri: Kayravan, Sus, Sefakis, Aryana, Binzart, Ettadhamen   Yüzölçümü: 164  150 km2 Nüfusu: 10  500 000 (2000 tahmini)  Nüfusun % 53'ü sehirlerde yasamaktadir  Ortalama ömür 67 yildir  Çocuk ölümlerinin orani binde 42'dir  Nüfusun % 40'ini 14 yasin altindakiler olusturmaktadir  Km2 basina düsen insan sayisi: 64 Nüfus artis hizi: % 1  9 Etnik yapi: Tunus nüfusunun % 96  5'ini Araplar olusturmaktadir  Araplarin tamamina yakini Müslümandir  Bunun yani sira % 3 oraninda Berberiler vardir  Berberilerin tamami Müslümandir  Ayrica az sayida yahudi ve Avrupa kökenli hiristiyan bulunmaktadir  Dil: Resmi dil Arapça'dir   Halkin çogunlugu Arapça'nin yani sira Fransizca'yi da konusabilmektedir  Din: Resmi din Islâm'dir   Halkin % 99 3'ü Müslümandir  Kalan nüfusu hiristiyanlarla yahudiler olusturmaktadir  Müslümanlarin bir kismi Harici - Ibadi, kalani Sünnidir  Sünnilerin de çogunlugu maliki, az bir kismi Hanefidir  Hiristiyanlarin çogunlugu katolik, az bir kismi protestandir  Tunus yahudilerinin epey bir kismi Filistin topraklarina nakledildiginden veya ülkeyi terk ettiklerinden bu ülkedeki yahudi sayisi iyice azalmistir  Cografi durumu: Kuzey Afrika ülkelerinden olan Tunus, kuzeyden ve dogudan Akdeniz, güneydogudan Libya, batidan Cezayir'le çevrilidir   Topraklarinin % 30'u tarim alani, % 18'i otlak, % 3'ü ormanlik ve çaliliktir  Tarima elverisli alanlar daha çok Akdeniz kiyisindaki Mecerda bölgesindedir  Bu bölge Mecerda irmagiyla sulanmaktadir  Güneyde Cezayir sinirina yakin bölgeler kum çölleriyle kaplidir  Ülkenin kuzeyinde Akdeniz iklimi, güneyde ise kurak step iklimi hâkimdir  Yönetim sekli: Tunus'ta görünüste çok partili ancak gerçekte tek parti diktatörlügüne dayanan bir sistem hâkimdir   Çünkü seçim kanunu muhalefet partilerine 163 üyeli parlamentoda sadece 21 sandalyelik bir kontenjan tanimaktadir  Bu itibarla muhalif partilerin ittifak halinde bile iktidar partisinin herhangi bir uygulamasini engelleme imkânlari yoktur  Üstelik seçimler hükümetin gözetimi ve baskisi altinda gerçeklestiginden muhalefetteki partilerin kendilerini tanitmalarina firsat verilmedigi gibi insanlarin tercihlerini hür iradeleriyle yapmalarina da imkân taninmamaktadir  Örnegin Mart 1994 seçimlerinde oylarin % 97 73'ünü iktidar partisi aldi  Kanuna göre cumhurbaskaninin genel seçimle belirlenmesi gerekiyor  Ancak ülkenin bagimsizligini elde ettigi günden buyana hiçbir zaman adil ve dürüst bir baskanlik seçimi yapilmis degil  Eski diktatör Burgiba kendini ömür boyu cumhurbaskani seçtirmisti  Ancak Bin Ali darbesinden sonra onun bu sifati kaldirildi  Bin Ali ise cumhurbaskanligi seçimlerine hep rakipsiz girmektedir  Tunus, BM, IKÖ (Islâm Konferansi Örgütü), Arap Devletleri Birligi, Afrika Birligi Örgütü, IMF (Uluslararasi Para Fonu), Islâm Kalkinma Bankasi gibi uluslararasi örgütlere üyedir  Siyasi partiler: Demokratik Anayasal Birlik Partisi: Eski diktatör Burgiba'nin kurmus oldugu Sosyalist Dustur (Anayasa) Partisi'nin devamidir ve Tunus'ta hâlen iktidari elinde bulundurmaktadir   Batici ve sosyalist bir anlayisa sahiptir![]()  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Tunus Hakkında Bilgi, Tunus Yemekleri | 
     
| 
	
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Tunus Hakkında Bilgi, Tunus YemekleriBirlesmeci Demokratik Birlik Partisi: Arap kavmiyetçiligini ve Irak ve Suriye'de hâkim olan Baas ideolojisine benzer bir ideolojiyi savunmaktadir   Ilerici Sosyalist Birlik Partisi: Kavmiyetçi ve solcu bir anlayisa sahiptir   Sosyalist Demokratlar Hareketi: Muhalefet partilerinin basinda gelen sosyalist çizgideki bir partidir   Islah ve Yenilik Partisi: Eski Tunus Komünist Partisi'nin devamidir   Geçmisi 1920'lere kadar uzanan bu parti kitle tabani açisindan Tunus'taki siyasi partilerin en zayifidir  Adalet ve Gelisme Partisi: Bu da eski Istiklal Partisi'nin bir devamidir   Sosyalist ve liberal bir anlayisa sahiptir  Tunus'ta yürürlükte olan partiler kanunu Islâmi amaçli siyasi parti kurulmasina izin vermediginden sahnedeki partiler hep liberal veya sosyalist anlayisi temsil etmektedir  Idari bölünüs: 23 ille, 246 ilçeye ayrilir   Tarihi: Tunus'ta gerçeklestirilen ilk Islâm fethi 648'de Abdullah bin Ebi Sarh komutasindaki Islâm ordularinin gerçeklestirmis oldugu fetihtir   Bunun arkasindan birbirini izleyen fetihlerle Tunus'un tamami Islâm devletine baglandi  Bölgenin Islâm devleti topraklarina katilmasindan sonra yerli halk kisa sürede Müslüman oldu ve yedinci yüzyilda Tunus halkinin tamami Islâm'a girdi  Tunus fethedildikten sonra hilafete bagli Ifrikiyye eyaletinin bir parçasi olmustur  Bu eyaletin idare merkezi de Tunus'taydi  800 yilinda Tunus'ta yine hilafete bagli Aglebiler yönetimi kuruldu  Aglebiler özerk bir statüye sahiptiler ve Tunus'un yani sira Libya ve Sicilya'da da saltanat sürmüslerdir  Aglebiler saltanati 910'a kadar sürdü  Bu tarihten sonra Tunus topraklarina Fatimiler hükmetmeye basladilar  Fatimîlerin yöneticileri kendilerinin Hz  Ali (r a ) soyundan geldiklerini ileri sürüyor ve Sii inançlarini savunuyorlardi  Fatimiler daha sonra sinirlarini genisleterek bugünkü Misir topraklarini da ele geçirdiler  972 yilinda Fatimîler baskentlerini Kahire'ye naklederek Tunus'u da içine alan Ifrikiyye eyaletinin yönetimini Zirilere verdiler  Ziriler Fatimîlere bagli bir özerk yönetimdi  Ziriler baslangiçta bütün Kuzey Afrika'da hüküm sürdüler  Ancak zamanla bu topraklarin önemli bir kismini kaybettiler ve ellerinde sadece Tunus kaldi  Ziriler 1051'de Fatimîlerle baglantilarini kopararak bagimsiz oldular  Ancak sonralari Fatimîler bu yönetim üzerindeki nüfuzlarini sürdürmüslerdir  Zirilerin Siilikten çikarak Sünniligi benimsemeleri üzerine Fatimîler onlarin yönetimi altindaki topraklarda Beni Hilal isyanlari çikardilar  Bu isyanda çok sayida sehir tahrip edilmis, yüzyillar boyunca olusturulmus olan medeniyet eserleri yok edilmistir  Zirilerin Tunus üzerindeki saltanatlari 1148'e kadar sürdü  Bu tarihte bölge üzerinde Muvahhidler nüfuz sahibi oldular  Muvahhidler, Tunus'u Hafsilerin yönetiminde kendilerine bagli bir eyalet haline getirdiler  Muvahhidlerin dagilmasindan sonra da Hafsiler bu ülkede bagimsiz bir yönetim kurdular  Hafsilerin yönetimi 1574'e kadar sürdü  Bu tarihte Tunus Osmanlilar tarafindan ele geçirilerek Osmanli Devleti'ne bagli bir eyalet haline getirildi  Tunus'un bu statüsü 1881'e kadar sürmüstür  Bu dönemde Tunus'u kendilerine "Beyler" denen halifeye bagli yerel yöneticiler yönetiyorlardi  12 Mayis 1881'de Tunus, Fransiz sömürgeciler tarafindan isgal edildi  Bundan sonra Fransizlar ülkeye "yüksek komiser" dedikleri genel vali tayin ederek yönetmeye basladilar  Öte yandan Beyler'in yönetimi de sembolik bir sekilde sürüyordu  Fransizlar isgal ettikleri bütün diger ülkelerde basvurduklari zulüm uygulamalarina burada da basvurdular  Bu zulme karsi bagimsizlik yanlisi örgütlenmeler ve bazi ayaklanmalar oldu  Ancak bütün bu ayaklanmalar insafsizca ve kanli bir sekilde bastirildi  Tunus'ta bagimsizlik mücadelesini organize etmek ve bu mücadeleye yön vermek amaciyla Düstur Partisi adinda bir siyasi parti kuruldu  Ancak Fransiz sömürgeciler isgal ettikleri diger ülkelerdeki bagimsizlik mücadelelerini kendi kontrollerine almak için basvurduklari sinsi oyunlara burada da basvurarak kendi elleriyle yetistirdikleri Habib Burgiba'yi bagimsizlik mücadelesinde önemli bir konuma getirmeyi basardilar ve ona Yeni Düstur partisi adinda bir parti kurdurdular  Habib Burgiba baslangiçta Islâmci düsünceyi destekliyor, camilerde namaz kildirip hutbeler veriyor, konusmalarinda Islâmi kavramlar ve özellikle cihad konusu üzerinde agirlikli bir sekilde duruyordu  Oysa Burgiba çocuklugundan beri Fransizlarin gözetiminde bulunmus, esi Fransiz olan agabeyinin gözetiminde büyümüs ve Fransa'da hukuk ögrenimi görmüs biriydi  Fransizlar Burgiba'yi Tunus halkina kabul ettirebilmek amaciyla 1934 - 36 ve 1938 - 42 yillari arasinda hapse de attilar  Burgiba sinsi politikasina dis destek bulmak amaciyla 1945'te Fransiz isgal yönetiminden kaçtigi görünümü vererek Kahire'ye geçti  1949'a kadar Kahire'de kalarak bu dönem içinde Arap ülkeleri basta olmak üzere Islâm ülkelerinin destegini saglamaya çalisti  Tunus'a dönüsünden sonra halki isyana tesvik eden Burgiba bu arada Fransiz isgalcilerin Tunuslu Müslümanlari kirip geçirmeleri için gerekli sartlari olusturuyordu  Sonuçta Fransizlar kendi adamlari olan Burgiba'nin konumunu saglama aldiktan sonra 20 Mart 1956'da isgale son vererek Tunus'un bagimsizligini tanidilar  Bagimsizlik sonrasinda Burgiba, Tunus cumhurbaskanligina getirildi  Ancak tutumunu birden bire degistirerek Islâm aleyhtari bir siyaset izlemeye basladi  Partisinin adini Sosyalist Düstur Partisi olarak degistirdi  Müslümanlar üzerindeki zulümlerini günden güne siddetlendirdi  Tunus'un sembolü olan Zeytune Üniversitesi basta olmak üzere Islâmi egitim kurumlarini kapattirdi  Zaman içinde camileri de siki denetim altina alarak belli vakitlerin disinda namaz kilinmasini yasakladi  Islâmi yönetim istediklerinden dolayi çok sayida Müslümani tutuklatarak cezaevlerinde agir iskencelere maruz birakti  Onun bu zulümleri karsisinda olusan halk tepkisini kendi lehine bir destek unsuru olarak degerlendirmek isteyen Zeynelabidin bin Ali 7 Kasim 1987'de Burgiba'ya karsi bir darbe gerçeklestirerek yönetimi ele aldi  Baslangiçta ülkede bir reform hareketi baslatacagini vaad eden ve Islâmci kesimlerle iyi iliskiler kurmaya çalisan Bin Ali durumunu saglama aldiktan sonra zulüm ve iskence uygulamalarini aynen Burgiba'nin biraktigi yerden devam ettirmeye basladi  Hatta o, zaman içinde zulmü daha da siddetlendirerek tam bir vahset yönetimini hakim kildi  Dis problemleri: Islâmi akimlari destekledigi iddiasiyla Sudan'la iliskilerini askiya aldi   1993 Haziran'inda Kahire'de gerçeklestirilen Afrika Birligi zirvesinde Sudan'a karsi olusturulan cephenin içinde yer aldi  Tunus'un en önemli iç problemi yönetimin uyguladigi baski politikasindan kaynaklanan siyasi meselelerdir   Bu baski çok sayida Tunus vatandasini, ülkesini terk ederek degisik ülkelerden siyasi siginma hakki istemeye zorladi  Özellikle Islâmi akim üzerindeki agir baski ülkeyi, Burgiba'nin son dönemlerinde yasananlara benzer siyasi olaylarin içine çekti![]()  | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
Tunus Hakkında Bilgi, Tunus Yemekleri | 
     
| 
	
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			Tunus Hakkında Bilgi, Tunus YemekleriIslami Hareket: Bugün Tunus'taki en önemli Islâmi hareket, baslangiçta Islâmi Yönelis Hareketi olarak ortaya çikan Nahda (Dirilis) Hareketi'dir   Islâmi Yönelis Hareketi, 1969'da Rasid Gannusi'yle Abdulfettah Moro'nun öncülügünde kurulmustur  Tunus yönetimi ilk kurulus yillarinda Islâmi Yönelis Hareketi'yle bir çatismaya girmedi  Ancak güçlenmeye basladigini görünce bu harekete karsi siddetli bir baskiya basvurdu  1981'de Islâmi Yönelis Hareketi'nin legal teskilatlanma hakki almak üzere Içisleri Bakanligi'na basvurmasi üzerine hareketin ileri gelenlerinden 106 kisi tutuklandi  Zeynelabidin bin Ali iktidari ele aldiktan sonra sürgündeki Islâmi Yönelis mensuplarinin Tunus'a dönmelerine izin verdi ve bu hareketin siyasi yönden örgütlenmesine izin verecegi vaadinde bulundu  Islâmi Yönelis'in ileri gelenleri de yönetimle uyum ve uzlasma içinde çalisabilmek için hareketlerinin adini Nahda (Dirilis) olarak degistirdiler  Ancak çok geçmeden yönetim tutumunu tamamen degistirerek Nahda'ya karsi siddet uygulamalarina basvurdu  Hareket mensuplarindan pek çok kimseyi tutuklatti  Lider Rasid Gannusi basta olmak üzere hareketin ileri gelenlerinin çogunu vatanlarini terk etmeye zorladi  Yayin ve egitim faaliyetlerini tamamen durdurdu  Bu harekete destek verdikleri bilinen ticari kuruluslari kapattirdi  Bin Ali, Islâmi çalismalar üzerindeki zulümlerini sadece Nahda hareketine de özel kilmadi   Bütün Islâmi çalismalari yasakladi  Herhangi bir is için bile olsa resmi kuruluslara basörtülü olarak girilmesini yasakladi  Bütün bu uygulamalar dolayisiyla bugün Tunus'ta ciddi bir Islâmi çalisma yapilamamaktadir  Halk da agir bir baski altinda oldugundan Islâmi faaliyetlere ilgi göstermekten son derece çekinmektedir  Öte yandan Nahda hareketiyle ilgisi oldugu tespit edilenlerin çogu ya hapis ya da sürgün hayati yasamaktadir  Nahda hareketi düsünce itibariyle Sudan'daki Islâmi Milli Cephe'ye yakindir![]() Taninmis Islâmi Hareket Önderleri: Rasid el-Gannusi: 1941'de Güney Tunus'ta dünyaya geldi   Ilkokul öncesinde Kur'an egitimi aldi  Sonra Arapça ve Fransizca egitim veren bir ilkokula devam etti  Ancak oglunun devam ettigi ilkokulda Fransizlarin kültürel asimilasyon politikasi uyguladiklarini gören babasi onu oradan alarak Zeytune Medresesi'ne verdi ve Gannusi bir süre bu medresede okudu  Bir dönem Misir diktatörü Cemal Abdunnasir'in fikirlerini benimseyen Nasircilik akimina ilgi gösterdi  1963'te ögrenim için Misir'dan Tunus büyükelçiliginin baskisi dolayisiyla ayrilarak Suriye'ye geçti  Dimesk (Sam) Üniversitesi'nin Felsefe bölümünü bitirdikten sonra 1968'de yüksek lisans ögrenimi için Paris'e geçti  Ancak bu ögrenimini tamamlayamadan 1969'da Tunus'a döndü  Ayni yil Abdülfettah Moro'yla birlikte Islâmi Yönelis Hareketi'ni kurdu  Gannusi 1981'de kanuni örgütlenme hakki istediginden hareketin diger ileri gelenleriyle birlikte tutuklandi  1984'te serbest birakildiysa da 9 Mart 1987'de tekrar tutuklandi ve Devlet Güvenlik Mahkemesi'nce ömür boyu hapis cezasina çarptirildi  Bin Ali'nin ülke yönetimini ele almasindan sonraki Ramazan bayraminda (18 Mayis 1988) serbest birakildi  Ancak 1990'da Bin Ali'nin baski uygulamalarinin artmasindan sonra Tunus'u terk etmek zorunda kaldi  Yönetim Gannusi'nin Tunus'a girmesine izin vermezken ailesinin de ülke disina çikmasini engellemektedir  Ekonomi: Tunus ekonomisi tarim, hayvancilik, balikçilik, madencilik ve turizme dayanir   Tarim ürünlerinden elde edilen gelirin gayri safi yurtiçi hasiladaki payi % 14'tür  Çalisan nüfusun % 22'si tarim alaninda is görmektedir  En çok üretilen tarim ürünleri zeytin, tahil, seker pancari, turunçgiller, üzüm ve bunlarin disinda çesitli meyve ve sebzelerdir  Hayvancilik ve balikçiligin da ülke ekonomisine önemli katkisi olmaktadir  Tunus önemli miktarda fosfat, demir, çinko ve kursun rezervlerine sahiptir  Bunun yani sira bazi bölgelerde ham petrol ve dogal gaz da üretilmektedir  Maden, petrol ve dogal gaz gelirlerinin gayri safi yurtiçi hasiladaki payi % 7'dir  Para birimi: Tunus dinari Gayri safi milli hasilasi: Yaklasik 15 milyar dolar   (Yillik safi artis: % 3 5) Kisi basina düsen milli gelir: 1510 dolar ![]() Sanayisi: Tunus'ta maden tesislerinin yani sira çelik üretimi ve araba sanayi üzerine çesitli agir sanayi kuruluslari bulunmaktadir   Bunun yani sira elektrikli ve elektronik araçlar, tekstil ürünleri, çimento ve diger insaat malzemeleri, cam, plastik, buji, zeytinyagi, bitkisel yag, muhtelif gida maddeleri, mesrubat, sigara, giyim esyasi, mobilya, agaç ürünleri, kâgit, kirtasiye malzemeleri, kimyasal maddeler, plastik esya, toprak ve madeni esya, mekanik araçlar, elektrik gereçleri gibi ürünler üreten fabrikalar ve küçük sanayi kuruluslari bulunmaktadir  Sanayi gelirlerinin gayri safi yurtiçi hasiladaki payi % 15'tir  Çalisan nüfusun % 18'i sanayi sektöründe is görmektedir  Egitim: Tunus'ta ilk ögretim 6 yasindan baslayarak 6 yil sürer ve ücretsizdir   Ortaögretimin orta kismi 3, lise kismi 4 yildir  Ilkokul çagindaki çocuklarin % 95'i, ortaögrenim çagindakilerin % 24'ü bu ögretimlerden yararlanabilmektedir  Üniversite çagindaki gençlerden üniversiteye kayit yaptiranlarin orani % 6, 25 yasin üstündekiler arasinda yüksek ögrenim görmüs olanlarin orani % 3 4'tür  Okuma yazma bilenlerin orani ise % 66'dir  Din egitimi veren medreselerin tamami Burgiba döneminde kapatildi  Bin Ali buralarin açilmasina imkân verecegini vaad etti  Hatta Zeytune Medresesi'nin bazi bölümlerini açtirdi  Ancak daha sonra yeniden kapattirdi ve din egitimi veren resmi okul ve enstitüleri de siki bir denetime aldi | 
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
		 |