Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Ülke & Şehirler > Türkiye

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
kariye, khora, manastırı

Kariye Khora Manastırı

Eski 10-14-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Kariye Khora Manastırı




Kariye Khora Manastırı



Kariye/ Khora Manastırı (Fatih)

EdirnekapıdadırBizans'ın en önemli manastır kiliselerinden biri olan Khora ,İmparator I Konstantinus şehir surlarını inşa ettirdiğinde sur dışında kalıyordu Grekçe "açık arazi" ve "kent dışı" anlamına gelen Khora kelimesi bu yüzden bu komplekse konmuştur Fetihten sonra da buraya yeni bir isim aranırken Osmanlıca'daki "Karye" yani kent dışı anlamına gelen kelime buraya uygun görülerek Bizans'daki gelenek devam ettirilmiştir Binanın ilk yapılışının IV üncü yy ait olduğu iddia edilirse de bu döneme ait bir buluntu günümüze gelmemiştir Elimizdeki en erken arkeolojik bulgular VI ıncı yy a aittir Bu da ana apsis'in altındaki temel kalıntılarından anlaşılmaktadır Günümüze gelmiş olan bina Komnenoslar dönemine ait iki safha halindedir Günümüzdeki bina I Aleksios Komnenos'un kayınvaldesi Maria Dukaina tarafından eski kalıntıların üzerine değişik bir mimari tarzda 1077-1081 arasında inşa ettirilmiştir Bu kilise dört sütun tarafından taşınan küçük kubbeli Kapalı Yunan Haçı planında bir yapı olup Kurtarıcı İsa'ya (Soteros) atanmıştır Daha sonra Aleksios'un küçük oğlu İsaakios Komnenos 1120 de binada büyük değişiklikler yapmış, dış duvarları olduğu gibi bırakmış fakat kubbe ve doğu bölümlerini tamamiyle değiştirmiştir Bu arada esas mekanda kendisi için bir mezar yeri hazırlatmış olup duvarda mozaikle yaptırttığı İsa tasvirinin yanına kendi portresini de eklemiştir Latinlerin İstanbulu işgali sırasında burası da büyük ölçüde zarar görmüştür Latinlerin şehri terk etmelerinden sonra Sarayın ileri gelenlerinden,Bizansın son zamanlarındaki en aydın ve bilgin kişisi olan Theodoros Metokhites 1321 senesine kadar devam eden bir inşaat ile burayı büyük ölçüde tamir ettirip genişletir ve güney kısmına ek bir şapel (Paraklesion),kuzeydeki iki katlı kanat ile batı cephesi önüne bir dış narteks ilave ettirir Metokhites'in manastırın içinde misafirlerini kabul edip onlarla ilmi görüşmeler yaptığı bir dairesi ile yakınında bir sarayı vardı İmparator II Andronikos (1282-1328) tahta çıkınca gözden düşmüş ve sürgüne gönderilmiştir Sürgünde iken saray tarafından bütün emlak ve parasına el konulduğu için dönüşünde İmparatordan Khora'da keşiş olarak yaşamak için izin istemiş ve bu arzusu kabul edilmiştir Ömrünün geri kalan kısmını burada fakir bir keşiş olarak tamamlamıştır Pareklesionun freskleri ile dış narteksdeki mozaikler de onun devrine ait olup kendi portresini de iç kapının üzerindeki İsa tasvirinin ayakları dibine yerleştirmiştir Kubbeyi yeniden yaptırtan Metokhites kilisenin içini renkli simetrik damarları ile adeta bazı figürleri andıran mermer levhalarla da kaplatır Palaiologos'un sarayına yakın olması bu manastırın önemini daha da arttırmaktadır Bu sülaleye ait birçok kişi de buraya gömülmüştür Fatih'in İstanbulu kuşatması sırasında Sarayburnunda bir kilisede muhafaza edilen Luka'nın yaptığı Meryem ikonası da emniyetli olduğu düşüncesiyle buraya getirilir Fetihden sonra uzun müddet boş kalan bu manastır II Beyazıd zamanında Sadrazam Atik Ali Paşa tarafından 1495-1511 camiye çevrilir Bu sırada ana apsis'in yöne değiştirilerek mihrap yapılır,çan kulesi yıkılır ve onun yerine de minare inşa edilir Kilisenin yanına sahabelerden Ebû Saîd el-Hudrî'ye ait bir makam-kabri yapılır 1648 ve 1766 depremlerinden büyük zarar gören bu manastır kompleksi ikinci depremin akabinde Mimar İsmail Halife tarafından onarılmıştır 1875 de İstanbullu Rum Mimar P Kuppas'ın yönetiminde yine bir tamir geçirir Bu onarımda batı cephesindeki dışındaki kemerlerin üstleri düz bir mahya hattıyla kesilmiştir 1894 depreminde yine tahrip gören binanın minaresi de yıkılmış olup hemen onarımı yapılmıştır 1568 yılında İstanbula gelen Avusturya elçiliği papazı Stephan Gerlach kitabında mozaik ve freskoları anlatmaktadır Bu senelerde mozaiklerin üzerleri açık idi daha sonra 17 inci yy da üzerleri sıva ile kapatılmış ve 1945 senesinde Müze haline getirilince burada Amerikan Bizans Enstitüsü 1948 yılında çalışmaya başlayarak mozaik ve freskleri temizlemeye başlamıştır Daha sonra Dumbarton Oaks da restorasyon çalışmalarında bulunmuştur Kültür Bakanlığınca da ele alınan restorasyon çalışmaları ile mozaik ve freskler tamamen çıkarılmış, ve çevre düzenlemeleri ile araştırma kazıları yapılmıştır Kariye çevresinin düzenlenmesi ,arkadaki bahçenin çiçeklenip yer döşemelerinin yapılması,otopark ve buradaki evlerin restorasyonu ile tarihi dokuda tam bir bütünlük sağlamayı Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu'nun Genel Müdürü Çelik Gülersoy buraya büyük bir para finansmanı yaparak sağlamıştır

Günümüzdeki mevcut bina mimari bakımdan çok çeşitli devirlere işaret ediyorsa da ana mekana giriş dış ve iç nartekslerden sağlanmaktadır Dikdörtgen şeklindeki iç narteksin iki tarafı kubbe ile arası ise çapraz tonozla örtülüdür Ana mekanda dört fil payeye oturan dört kemer ortadaki yüksek kasnağında pencereler açılmış olan kubbeyi taşımaktadır Apsis içinde ince sütunlara oturan yuvarlak kemerli üç pencere bulunmaktadır Apsis'in iki yanında küçük birer apsisleri olan diakonikon ve prothezis hücreleri vardır

Güneydeki ek şapelde ve batıdaki dış holde mevcut olan nişler saray mensuplarının gömüldüğü mezar yerleridir Ek şapelin altındaki üzeri tonozlu bir bodrum bulunmaktadır Bu paraklesion'un apsisi ince sütunlu üçüzlü pencere sistemi ile aydınlığı sağlamaktadır Pencerelerin üzerinde apsis yarım kubbesi bulunmaktadır Burada arazi meyilli olduğu için dışarıdan apsis çıkıntısı büyük bir kemerle desteklenmiştir Paraklesion'un genel örtüsü beşik tonoz olup sadece orta kısımda küçük bir kubbe bulunmaktadır

Kariye'nin mozaikleri ve freskleri "Başkent Üslubu" dediğimiz Bizans Rönesansının en muhteşem eseridir Bu mozaik ve freskleri için söylenebilecek en doğru söz "Duvardaki Kutsal Kitap" dır Tevrat ve İncil de geçen bütün olaylar bir birlik içinde işlenmiş adeta duvarlara resimlerle yazılmıştır Dış narteks Meryem'in bütün hayatını anlatır,Annesinin hamileliğinden ölümüne kadar olan bütün hayatı buradadır İç narteks ise İsa'ya ayrılmıştır Burada da onun doğumu öncesi annesine gökteki bir melek tarafından gelen mutlu haber ile başlayıp,doğumu,yaşamı,mucizeleri ve ölümü resmedilmiştir Narteksin sağ tarafındaki kubbenin içinde İsa elinde İncil ile Khalke İsa'sı tarzında tasvir edilmiş olup etrafındaki altın mozaik zemin bölümlere ayrılarmış ve her bölümün içinde onun Tevrat'da yazılı olan nesli ayakta olarak resmedilmiştir Bu kişilerin üzerlerinde isimleri yazılıdır Sol taraftaki kubbenin içinde Meryem kucağında çocuk İsa ile gösterilmiştir Onların da etrafında Tevrat'da adı geçen ataları'nın portreleri üzerlerinde isimleri yazılı olarak yer almaktadır Naos'a girişin her iki tarafında ise Aziz Petrus ve Paulus çerçeve içinde resmedilmişlerdir Kilisenin esas mekanı nartekslerdeki bu zenginliğe karşı çok sadedir Apsis'in karşısında Naos kapısının iç tarafında yukarıda Koimesis (=Meryem'in Ölümü) sahnesi yer almaktadır Bu zengin mozaik Ölü Meryem adeta bir İmparatoriçe'nin ölümü gibi zengin bir yatakta yatarken resmedilmiş olup,göklerden inen İsa onun ruhunu kundağa sarılmış bir bebek şeklinde kollarına almış ve yukarıya göklere götürmek üzeredir İsa'nin babası Tanrı'nın yanından aşağıya inişi etrafındaki hâle'nin iç ve dışının meleklerle dolu olmasındandır Mozaiğin iki tarafındaki mimarinin içinden insanlar ve bunlara karışmış ,başlarında hâle olan azizler çıkıp hepsi yataktaki Meryem'e bakmaktadırlar Naos'un sağ duvarında ayakta Meryem kucağında çocuk İsa'yı tutarken resmedilmiştir Meryem'in bu şekilde tasvirine Aziz Luka tarafından yapıldığına inanılan "Hodegetria" canlandırmasıdır Üzerlerindeki ise yarım yuvarlak çerçeve içinde başmelek tasviri vardır Bu payenin paralelinde ise elinde incil tutan İsa resmedilmiştir Her iki mozaiğin de üzerlerindeki yazılardan "Chora" kelimeleri okunmaktadır

Paraklesiondaki freskler ise son derece zengin olup burada,Yuhanna İncilinin "Vahiy"bölümünü adeta duvarda okunmaktadır Pareklesion yarım kubbesinin içinde muhteşem bir "Anastasis"(=Mahşer) sahnesi canlandırılmıştır Gökyüzü sanki buruşturulmuş bir tomar gibi olup melekler tarafından taşınmaktadır Mahşerde anlatıldığı gibi ay ve güneş beraber gösterilmiştir İsa göklerden inmiş etrafında gökyüzünü tasvir eden yıldızların olduğu vücudunun bütününü kaplayan bir hale içinde ilk dirilecek olan Meryem ve Vaftizci Yahya'yı mezarından çıkarıp onları gökyüzüne yanına götürmek üzeredir Ayaklarının dibinde ise Cehennemin bekçisi olan Şeol zenci bir figür olarak tasvir edilmiş olup el ve ayakları bağlıdır Etrafı ise cehennemin anahtarları ile doludur İsa'nın iki yanında ise Dört İncil yazarı ve 12 sıpt'dan seçilmiş 144 000 kişiyi temsil eden figürler resmedilmiştir Bunun üzerindeki tonozda ise cehennem ırmağı olan striks nehri koyu kırmızı renkte gösterilmiş olup ebediyyen cehennemde kalacak olan günahkarlar bu nehire melekler tarafından sıra halinde gönderilmektedirler Orta mekandaki kubbe'nin içinde Meryem kucağında çocuk İsa ile canlandırılmış olup kubbenin etrafını Azizler çevrelemektedir Pantantiflerde ise dört İncil yazarı önlerindeki kürsülerin üzerlerinde İncil metinlerini yazarken tasvir edilmişlerdir

Paraklesion'un güney duvarındaki bir nişin içinde Bizansın ileri gelen zenginlerinden Mıchael Tornikes ve karısı Eugene'nin mezarı yer almaktadır



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.