10-14-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Giresun Karşılaması Nasıl Oynanır
Giresun karşılaması nasıl oynanır
Giresun yöresinin temel esasını oluşturan oyun karşılamadır Oyun çok eskiye dayanır İsmini karşılıklı oynamaktan alır Buradaki karşılama “Karşılık” kökünden gelen, karşı karşıya oynama diye de nitelendirilen karşılamayı esas alır Karşılamada ise kız ve erkekler karşı karşıya oynarlar
Oyun ritmik olarak 9 zamanlıdır Bu karşılama türünde ayak değişmeden ritim kalıbında değişiklikler olabilir Örneğin kalıpta bulunan üçlünün yeri her zaman sonda olmayabilir Örneğin; Miralay müziğinin üçlüsü sondadır ( 2 + 2 + 2 + 3 = 9 ) Bağlamam Perde Perde müziğinin üçlüsü ise ikinci sıradadır ( 2 + 3 + 2 + 2 = 9 ) bunun sebebini müzik geleneği konusunda anlatmıştık

Kullanılan müzikler; Miralay, Bağlamam Perde Perde, Altın Yüzük Var Benim, Oy Giresun Kayıkları, Giresun’un Evleri, Al Tavandan Belleri, Çıkma Fındık Dalına, Bulancak Karşılaması, Zurna Karşılaması …
Çoğunlukla bağlama, davul - zurna ve kemence ile oynanır Eskiden kalma karşılama müziklerinin bazıları bugün çoğunlukla kullanılır Fakat bazı bölümleri özellikle kullanılmaz Çünkü icrası oldukça zordur Ritm ve ölçü kaçırma riski çoktur Örneğin; Çandır Karşılamasının (tüm repertuar kayıtlarında bu türkü Giresun karşılaması olarak bilinir) oyun bölümündeki çarptırma ve taramalar(tıramola) herkesin yapabileceği bir şey değildir Onun için halk oyunları grupları bu ezginin sadece türkü bölümünü kullanırlar
|
|
|