|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çalışkan, insan, iradeli, namazın, rolü, yetiştirmedeki |
![]() |
Namazın İradeli Ve Çalışkan İnsan Yetiştirmedeki Rolü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın İradeli Ve Çalışkan İnsan Yetiştirmedeki RolüNamazın İradeli ve Çalışkan İnsan Yetiştirmedeki Rolü Hakkında Namazın İradeli ve Çalışkan İnsan Yetiştirmedeki Rolü Günde beş defa, Allah’ın huzurunda durarak O’ndan başka her mabuttan yüz çeviren, İslam ve tevhit inancının doğuş yeri olan Ka’be’ye yönelen, ruhunu doğru niyetle temizleyen, mabuduna hitaben ilk sözü tekbir getirmek olan, böylece Allah’ın her nitelendirmeden daha üstün olduğunu her namazın başında tekrarlayan, en azından günde on defa Fatiha suresini okuyarak Allah’ı övgüyle anan ve gerçek övgünün O’na layık olduğunu ifade eden bir kimsenin nazarında artık maddi güçlerin bir değer ve ağırlık taşıması mümkün olamaz ![]() ![]() ![]() Namaz, gerçek bir huşu ile kılınırsa insanın ruhunun yücelmesinde inanılmaz bir etkiye sahiptir ![]() ![]() Namazda okunan Fatiha suresi İslam’ın temel çizgilerini ve Kur’an’ın ana öğretilerini kısaca ortaya koymaktadır ![]() Allah’ın her şeyi yaratıp yönettiği, O’nun her işinin güzel ve övgüye layık olduğu, kıyametin varlığı, insanın yaptıklarından dolayı hesaba çekileceği ve Allah’ın her şeye özellikle insana karşı merhametli olduğu, her türlü şirki reddederek doğru yola bağlılık ve onda sebatlı olmanın gerekliliği ve her türlü sapıklıktan uzak olmaya çalışmak gibi temel konular Kur’an’ın giriş suresi olan Fatiha’da açıkça ifade edişmiş ve namaz kılan kimse her namazında bu sureyi okumakla yükümlendirilmiştir ![]() Şimdi, Fatiha Sure’sinin mealini vererek kısaca açıklamaya çalışalım: - BİSMİLLAHİRREHMANİRREHÎM -Yani: Rahman Rahim Allah’ın Adıyla Her işi rahmeti geniş ve sürekli olan Allah’ın adıyla başlıyoruz ![]() ![]() ![]() - ELHEMDU LİLLAHİ REBBİL ĚLEMÎN: - Övgü, alemlerin Rabbi Allah’a aittir ![]() Tüm övgü ve senalar alemleri yaratan ve yaratıkları kemal yoluna kılavuzluk eden Allah’a aittir ![]() ![]() - ERREHMANİRREHÎM: - (O) Rahman ve Rahimdir ![]() ![]() Her şey Allah’ın merhamet ve şefkatinden yararlanmaktadır; O’nun merhameti tüm varlıkları kapsamıştır; özel rahmeti ise imanlı temiz kulları hakkında süreklidir ![]() - MALİKİ YEWMİDDÎN: - Cezâ ve mükâfat gününün sahibidir ![]() Yani, insan ölmekle yok olmamaktadır ve herkes, her şeyin Allah’a boyun eğdiği ceza ve mükafat gününde yaptıklarının hesabını verecektir ![]() Her namazda bu inancını tekrarlayan mümin, günah ve haksızlığın doğuracağı kötü akıbetten korkarak, kendisini her türlü kötülük ve günahtan uzak tutmaya çalışır ![]() - İYYAKE NE’BUDU WE İYYAKE NESTEÎN: - Yalnız Sana ibadet ederiz ve yalnız Senden yardım dileriz ![]() Yani, biz hiçbir güç ve tutkuya değil, yalnız sana kulluk ediyor, seni, karşısında boyun eğilmeye ve önünde secde edilmeye layık biliyoruz; hiçbir güçten değil bütün güçlere egemen olan ve iradesine karşı gelecek bir güç bulunmayan senden yardım diliyoruz ![]() - İHDİNE’Ŝ-ŜİRAŤ-EL MUSTEĶÎM -Bizi doğru yola ilet ![]() Her gün Allah’tan kendisini doğru yola kılavuzluk etmesini, o yola iletmesini ve o yolda kendisine sebat vermesini isteyen bir kul elbette ki, hayatının çeşitli aşamalarında ve muhtelif olaylar karşısında hak yoldan sağa-sola sapmayarak her türlü aşırılık ve ihmalkarlıktan uzak durmağa çalışır ![]() -ŜİRAŤELLEŹÎNE EN’ĚMTE ĚLEYHİM: - Nimet verdiğin kimselerin yoluna; İnsanın, kendi tutunduğu yolu doğru yol zannederek haktan uzak düşmesi mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() - ĠEYRİL MEĠŻUBİ ĚLEYHİM WELEŻŻÂLLÎN: -(onlar) ki ne kendilerine gazap edilmiştir ve ne de sapmışlardır ![]() Namaz kılan kimse, bu ayeti okuyarak, peygamberlerin ve onların vasilerinin yolunda ilerlemek istediğini ve peygamberlerin yoluna karşı çıkan ve insanları hak yoldan uzaklaştıran kimseleri veya aldanarak hak yoldan sapanları takıp etmek istemediğini açıklar ![]() Bu yüzden namazı doğru şekilde öğrenip ve doğru şekilde yerine getirerek Kur’an’ın bizlere gösterdiği doğru yolda adım atmaya çalışmalı ve çeşitli saptırıcı tuzaklara düşmekten kendimizi kurtarmalıyız ![]() ![]() İnsan, namazda, Fatiha Sure’sini okuduktan sonra, ebedi saadet programını içeren Kur’an-ı Kerim’in unutulmaması için bu ilahi kitaptan diğer bir sure de okumalıdır ![]() Sonra Allah’ın azameti karşısında rükua eğilmeli ve şöyle demeli: - SUBHANE RABBİYEL ĚŽÎM-İ WE Bİ-HAMDİH: - Yani: Benim azamet sahibi rabbim her eksiklikten uzak ve münezzehtir ve ben O’na hamd ediyorum ![]() Sonra, Allah karşısında daha fazla eğilmek için secdeye kapanmalı ve şöyle demeli: - SUBHANE RABBİYEL Ě’LA WE Bİ-HAMDİH: -Yani: Benim her şeyden yüce rabbim her eksiklikten uzak ve münezzehtir ve ben O’na hamd ediyorum ![]() Rüku, insanın Allah karşısındaki teslimiyet, tevazu ve O’na boyun eğişini göstermekte ve secde, Allah’ın azameti karşısında kulun teslimiyet ve eğilişini göstermenin yanı sıra O’na bağlılık ve muhabbetini de sergilemektedir ![]() Böylece namaz, Allah’a yönelen, O’na boyun eğen ve hak yoldan başka yolda yürümek istemeyen, yüce insani erdemleri kazanmaya çalışarak her türlü kötülüklerden uzak duran, iradeli, takvalı ve doğruları seven ve onların yolunu takıp eden bir kişiliğin insanda oluşmasına sebep olur ![]() ![]() Bizler gerçek mutluluk yolu olan namazın çeşitli semerelerinden gereğince yararlanmak için namaza daha fazla önem vermeli ve namazda kalp ve fikrimizi Allah’a yönelterek namazın manevi feyizlerinden yararlanmaya çalışmalıyız ![]() ![]() ![]() Allah Teala buyuruyor ki: “Sabır ve namaza sarılarak (Allah’tan) yardım dileyin ![]() ![]() ![]() Bu manevi feyiz kaynağından daha fazla yararlanabilmek için, Allah’tan bizi namazı dosdoğru kılarak hakkınca ayakta tutanlardan kılmasını dileyelim: “Ey Rabbim, beni namazı hakkınca ayakta tutan kıl; ve benim soyumdan olan kimselerden de (namazı hakkınca ayakta tutan kimseler oluştur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Namazın İradeli Ve Çalışkan İnsan Yetiştirmedeki Rolü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazın İradeli Ve Çalışkan İnsan Yetiştirmedeki RolüNereden İtibaren Namazlar Kasredilmeye Başlanır? Sefere niyet eden ve yola çıkan kimse, oturduğu beldenin binalarını geçtikten itibaren namazlarını kasra başlar Bulunduğu şehir veya kasabadan çıkarken gittiği istikametteki meskûn yerleri geçmiş olması lâzımdır Şehre bağlı olup da birbirinden ayrı olan mahallelerin hepsini de geçmiş olmak gerekir Ancak şehrin dışında olup da eskiden şehre bağlı olan ve hâlen harâbe hâlinde bulunan yerler şehre bağlı sayılmazlar Kasr için bunları da geçmek şart değildir Şehre bitişik köy varsa, kasr yapılabilmek için bunların da geçilmesi şarttır |
![]() |
![]() |
|