|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ahlak, çarpıcı, dinleyiciyi, eğitimi, hazırlama, soruyla |
![]() |
Ahlak Eğitimi Çarpıcı Soruyla Dinleyiciyi Hazırlama |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ahlak Eğitimi Çarpıcı Soruyla Dinleyiciyi HazırlamaAhlak Eğitimi Çarpıcı Soruyla Dinleyiciyi Hazırlama Hakkında Ahlak Eğitimi Çarpıcı Soruyla Dinleyiciyi Hazırlama Ahlak Eğitimi Çarpıcı Soruyla Dinleyiciyi Hazırlama Çarpıcı Soruyla Dinleyiciyi Hazırlama Ashab-ı kiram, Efendimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ashab-ı kiram da: ‘Evet, haber ver, ya Rasûlallah!’ dediler ![]() ![]() “Bir de yalan yere şahitlik etmektir ![]() ![]() Bu hadisi şerifi rivayet eden Ebu Berke diyor ki, bu sonuncu sözü durmadan tekrarlıyordu ![]() ![]() Görüldüğü üzere Peygamber Efendimiz “günah-ı kebair” diye anılan büyük günahların ağır birer suç olduğuna dikkatleri çekmek için söze başlarken kullandığı üslup ile yetinmemiş, yalan yere şahitlik yapmanın Allah (c ![]() ![]() ![]() Bütün bunlardan sonra Ashab-ı kiram’ın bu önemli yasakları unutması, ihmal etmesi veya aynı üslup ile diğerlerine duyurmaması elbette mümkün değildi ![]() Bir gün yine sahabelerine şöyle sordu: - Size oruçtan, namazdan ve sadakadan daha üstün bir ibadetin ne olduğunu söyleyeyim mi? Bütün sahabeler: - Evet, ya Rasûlallah, söyle! Diye beklediler ![]() ![]() ![]() ![]() Acaba bunlardan daha önemli yeni bir ibadet mi emredilmişti? Zaten kendini can kulağıyla dinleyen ashabını tam anlamıyla dikkatli hale getirdikten sonra şöyle buyurdu: “Araları bozulmuş iki kişiyi barıştırmıştır ![]() Böylece Rasûl-i Ekrem (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka seferinde sahabesine sordu: “Yezid İbni Esed! Söyle, cennete gitmek ister misin?” Sorudaki çarpıcılığa dikkat edilmelidir ![]() İnsanların en büyük emeli olan cenneti, Rasûl-i Ekrem, bir adım atınca gidecek, elini uzatınca tutacakmış gibi adeta sahabesine gösteriyordu ![]() - Evet, ya Rasûlallah! Efendimiz ona şu üstün ahlâk prensibini öğretti: “Kendin için istediğini kardeşin için de iste!” (3) Elbette Yezid ve cennet özlemini duyan diğer Müslümanlar, İslâm ahlâkının belki de en önemli esası olan bu gerçeği hem hızla insanlar arasında yayacak ve hem de kendileri yaşacaklardı ![]() Veda Haccı sırasındaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey müminler! Bugün hangi gündür?” Ashab-ı Kiram, Efendimizin böylesine önemli bir günü bilmemesine asla ihtimal vermediği için sustular ve bugüne kadar yeni bir isim vereceğini zannederek beklediler ![]() - “Kurban günü değil mi, canım?” diye sorusunu tekrarladı ![]() - “Evet ” diye cevap verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - “Bu ay hangi aydır?” diye sordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - “Niye Zilhicce’dir ![]() ![]() Onlar: - “Evet, Zilhicce’dir ![]() ![]() - “Bu içinde bulunduğumuz şehir hangi şehirdir?” Ashab-ı Kiram, belki de Mekke’nin adını değiştirecek diye pür dikkat dinlemeye başladılar ![]() - “Burası Mekke değil mi?” diye ashabını süzdü ![]() - “Evet” diyebildiler ![]() ![]() ![]() ![]() “Kanlarımız, mallarımız, ırz ve namuslarımız bu şehir içinde, bu ayda bugünün haram olduğu gibi, birbirinize haramdır ![]() ![]() Peygamber Efendimizin bu tür öğretim tarzının pek çok örneği vardır ![]() - “Ne dersiniz bakalım! Birinizin kapısı önünde bir nehir bulunsa da, o kimse bu nehirde her gün beş defa yıkansa, o adamda kir diye bir şey kalır mı ?” Ashab-ı Kiram, böylesine net ve berrak ama ne için örnek olarak verildiği belli olmayan bir soru karşısında, “Hayır, bu su, o kimsede kir bırakmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ İşte beş vakit namaz da böyledir ![]() ![]() (1) Buharî, Şehadet, 10 ![]() (2) Ebu Davud, Edep, 50 ![]() (3) Ahmed İbn-i Hanbel, Müsned, 70 ![]() (4) Buharî, İlim, 9, 37; Fiten, 8; tevhid, 24; hac, 132; Müslim, hasame, 29-30 ![]() |
![]() |
![]() |
|