Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular > Sorularla İslamiyet

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
adak, göre, kurbanının, mezhebine, nelerdir, özellikleri, şafi

Şafi Mezhebine Göre Adak Kurbanının Özellikleri Nelerdir?

Eski 10-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şafi Mezhebine Göre Adak Kurbanının Özellikleri Nelerdir?




Şafi mezhebine göre adak kurbanının özellikleri nelerdir?
Hakkında Şafi mezhebine göre adak kurbanının özellikleri nelerdir?




Şafi mezhebine göre adak kurbanının özellikleri nelerdir?

Kurban Bayramı'nda kesilen kurbanlarda bulunması lazım gelen özelliklerin “adak” ve “akika” kurbanlarında da bulunması gerekir

Kurban, bir seneyi bitirmiş veya altı aydan büyük olmak şartıyla ön dişleri düşmüş olan koyundan, iki seneyi bitirmiş keçiden, beş seneyi bitirmiş deveden, iki seneyi bitirmiş sığırdan seçilir Deve ile sığır yedi kişi için, koyun ve keçi ise bir kişi için kurban edilir

Dört çeşit hayvanın kurban edilmesi caiz değildir:

1 İki veya tek gözü kör olan
2 Emsalleri meraya giderken kendisi geride kalacak kadar belirgin bir şekilde topal olan
3 Hastalıklardan bir hastalığı olan
4 Fazlaca zayıf olan
5 Kulağının tamamı veya bir ksımı ya da üreme organı kesik olan Kulağı yarık veya delik olan hayvan kurban olur

Boynuzu olmayan ve boynuzu çıkmış hayvanın kurban olması caizdir Kuyruğu ve burnu kesik olursa caiz olmaz

Kurban (udhiyye), Allahu Teala'ya yaklaşmak için Kurban Bayramı günlerinde kesilen hayvandır

Kurban, Allah'a yaklaşmak amacıyla kesilen deve, sığır, koyun ve keçiden olur

Kurbanın meşruiyeti Kur'an ve sünnet ile sabittir

Kur'an'dan delil şu Ayet-i Kerimedir: "Rabbin için namaz kıl ve kurban kes" (Kevser: 108/2)

Sünnetten delil de şu hadis-i şeriftir: "Hazreti Peygamber (sav) boynuzlu ve beyaz renkli iki koçun Besmele ve tekbir getirdikten sonra, ayaklarını boyunlarına koyarak kendi eliyle kurban etti" (Müslim Edahi, 9)

Kurbanın meşruiyetinin hikmeti:

Kurban kesmek bir ibadettir Allah'a boyun eğmekten sonra gelir

Hz İbrahim (as) oğlu İsmail (as)'ı kurban etmekle mükellef kılındığında, yerine getirmek istediği kurbanın manasını ihya edip onu canlı olarak gündemde tutmaktır Hz İbrahim ve oğlu Hz İsmail'in Allah'ın emrine boyun eğmeleri nedeniyle Allah'u Teala, İsmail'in yerine kurban edilmek üzere bir koç indirerek Hz İbrahim'e o koçu kurban etmesini emretmiştir

Ayrıca kurban kesmekte fakir ve yoksulları doyurup sevindirmek söz konusu olur Bu da fakirlerle zenginler arasındaki kardeşlik bağlarını da-ha da güçlendirir

Kurbanın hükmü:

Kurban kesmek sünnet-i müekkededir

İki sebepten dolayı kurban kesmek vacip olur

a) Kurban edilmeye elverişli bir hayvana işaretle, “Bu benim kurbanımdır veya "Bu hayvanı kurban edeceğim gibi ifadelerde bulunulursa o hayvanın kurban edilmesi vacip olur

b) Allah'a yaklaşmak amacıyla, “Kurban kesmek bana borç olsun diyerek adak adayan kimseye de kurban vermesi vacip olur

Kurban kesmekle mükellef olanlar,

a) Müslüman olmak
b) Akıllı ve ergenlik çağında olmak
c) Kurban kesmeye maddi güç yetirmektir

Kendisinde bu üç şart bulunan kimseye kurban bayramında kurban kesmek sünneti müekkededir

Kurban kesmenin vakti; Bayram namazı kılındıktan sonra başlayarak teşrik günlerinin sonuncu günü akşamı güneş batana kadar olan süredir

Kurban kesiminde beş şey sünnettir:

1 Eûzu Besmele çekmek,
2 Peygamber (sav)'e salavat getirmek
3 Hayvanı kıbleye yöneltmek
4 Besmeleden önce veya sonra üç defa tekbir getirmek
5 Kabulü için duada bulunmak

Nezr yani adak olunan bir kurbanın etini sahibi yiyemez Sünnet olarak kesilen bir kurbanın etinden sahibi yiyebilir Kurban (eti ve derisi) satılmaz, fakat fakir ve miskinlere (ihtiyaç sahiplerine) verilir

Kurban kesmenin vakti, bayram günü güneş doğduktan sonra iki rekat namaz kılınıp iki hutbe okunduktan sonra başlar, bayramın dördüncü günü güneş batana kadar devam eder

Kurban kesildiği zaman besmele çekmek ve tekbir getirmek sünnettir

Sünnet olarak kurban kesen kişi etinden yiyebilir, zengin dostlarına da verebilir Ancak sünnet olan kurbanın üçte ikisini dağıtıp kalan üçte birini ehline yedirmesidir Yine en efdal olanı şudur ki kurban kesen kişi teberrüken birazını yiyip geri kalanını fakirlere sadaka olarak vermesidir Beyhaki'den rivayet edildiğine göre Hz Peygamber (sav) kurban kestiğinde onun ciğerinden yiyordu (Muğnil Muhtac, 3/290)

Kurbanın etinden az bir parça olsa dahi fakirlere verilmesi ve bunun pişmemiş olması şarttır

Tatavvu' olarak (sünnet olarak) kesilen kurbanın üçte bir miktarını kendisine veya ailesine yemek üzere bırakması ve kalanını fakirlere dağıtması sünnet olmakla beraber, teberruken birazını kendisine bıraktıktan sonra hepsini sadaka olarak dağıtmak daha faziletlidir

Sorularla İslamiyet


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.