![]() |
İhtiyaç Halinde- Diğer Üç Mezhepten Birisini Taklit Etmek Caiz Midir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İhtiyaç Halinde- Diğer Üç Mezhepten Birisini Taklit Etmek Caiz Midir?İhtiyaç halinde- diğer üç mezhepten birisini taklit etmek caiz midir? Hakkında İhtiyaç halinde- diğer üç mezhepten birisini taklit etmek caiz midir? Sual: İhtiyaç halinde- diğer üç mezhepten birisini taklit etmek caiz midir? CEVAP Elbette caizdir ![]() Bir kimse- kendi mezhebine göre yapamadığı veya güçlükle yaptığı bir işi- başka bir mezhepte yapılması kolay ise- o mezhebin şartlarına uyarak- bu işi- o mezhebe göre yapması caizdir ![]() Abdest ve gusülde- başka mezhebi taklit etmek için- o mezhebin şartlarına da- mümkün olduğu kadar uymak lazımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zaruret olsa da- olmasa da- harac [zorluk- sıkıntı] olduğu zaman- diğer üç mezhepten biri taklit edilir ![]() Bir Hanefi’nin kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi- yapabilmesi için Şafii’yi taklitte bir beis yoktur ![]() Şafii âlimleri- kendi mezheplerinde yapılması güç şeylerin Hanefi’ye göre yapılmasına fetva vermişlerdir ![]() Zaruret olmasa da- bir ibadeti yapmakta güçlük olunca- bunu yapmak için- başka mezhebi taklit caizdir ![]() Tâbi olduğu mezhebe uyarak- bir işi yaparken- harac hasıl olursa- bu iş- diğer üç mezhepten- harac bulunmayan birini taklit ederek yapılır ![]() İkinci mezhebe göre de- özrü olanın- üçüncü mezhebi taklidi caizdir ![]() Herkes- kendine kolay gelen- dilediği bir mezhebe uyabilir ![]() ![]() ![]() Bir Hanefi- kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi- başka bir mezhebi taklit ederek yapabilir ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Âbidin’de diyor ki- (Zaruret olmasa da- harac olunca- diğer üç mezhepten biri taklit edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir mezhebi taklit etmek- mezhepten çıkmak veya mezhep değiştirmek demek değildir ![]() ![]() Dört mezhepten birini taklit etmeyen dalalete düşer- zındık olur- başkalarını da yoldan çıkarmakta şeytana yardımcı olur ![]() Farklı ictihadlar rahmettir Bazı art niyetliler- “Kur’an varken sünnete- Peygamberin açıklamalarına ihtiyaç yok diyorlar ![]() (Resule itaat- Allah’a itaattir ![]() (Resul ne emretmişse ona uyun!) [Haşr 7] (İndirdiğim Kur’anı insanlara açıkla!) [Nahl 44] Bazıları da- Kur’an ve hadis varken- âlimlere- mezheplere uymak gerekmez diyorlar ![]() (Ümmetimin âlimlerinin farklı ictihadları- mezheplere ayrılması rahmettir ![]() (Âlimlere uyun ![]() (Âlimler- Peygamberlerin vârisleridir ![]() Resulullah efendimiz- Kur'an-ı kerimde kısa ve kapalı olarak bildirilenleri açıklamasaydı- Kur'an-ı kerim kapalı kalırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ dileseydi- Kur’an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde- her şey açıkça bildirilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Bir Müslüman- kendi mezhebine göre ibadet yaparken- bir meşakkat hasıl olursa- başka bir mezhebe uyarak- bu işi kolayca yapar ![]() Şafii’de- kadın eline dokunmak abdesti bozar- Hanefi ve Maliki’de bozulmaz ![]() ![]() Seferde iken- üç mezhepte iki namazı cem etmek caizdir ![]() ![]() ![]() Mukimken de- iki namazı cem etmek gerektirecek durumlar olabilir ![]() ![]() ![]() Kitaplarda- (Yolda- nakil vasıtalarında [dolmuşta- otobüste]- alış verişte [pazarda- markette] kadınlara dokunma ihtimali olan Şafii- Hanefi veya Maliki’yi taklit etmeli) deniyor ![]() ![]() ![]() 1- Hacda kadınlara dokunma ihtimali olduğu için Şafiilerin abdestli durması zordur ![]() ![]() 2- Şafii bir doktor- kadınlara dokununca abdesti bozulacağı için Hanefi’yi taklit eder ![]() 3- Şafii bir genç- bir kız kaçırsa- kızın babası razı olmazsa- Şafii’de- velisinin rızası olmadıkça evlenmesi caiz olmaz ![]() ![]() 4- Şafii’de zekat 8 sınıfa verilir- üç sınıfa verilse de caizdir ![]() ![]() ![]() 5- Bir Hanefi’nin- evlendiği kızla süt kardeş olduğu ortaya çıkarsa- eğer bir iki kere emmişse- Şafii taklit edilip evliliğe devam edilir: Çünkü Şafii’de süt kardeş olmak için ayrı zamanlarda 5 kere doya doya emmek gerekir ![]() |
![]() |
![]() |
|