![]() |
İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır?İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? Hakkında İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? "İSLAMA GORE KADINLAR AŞAĞIDIR" İFTİRASINA CEVAPLAR "İsa Mesih- Hristiyan Portal" adlı bir sitede "Kadın ve Evlilik Konusu" İslamiyet ve Hristiyanlığa göre karşılaştırılırken iftira noktasına varacak kadar bazı üzücü ifadelere yer verilmekte ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın ve evlilik konularına gelince iki kitap arasında gene çarpıcı farklılıklarla karşı karşıyayız ![]() Kuran'a göre kadınlar erkeklerden aşağıdır, onlarla eşit değerde değillerdir ![]() ![]() Örnek olarak şunları verebiliriz: "Kadınlar insanın karşısına şeytân gibi çıkarlar ![]() "Kadın eğe kemiği gibidir ![]() ![]() ![]() "Kadınlar hakkında hayır tavsiye ediniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kadın eğri kaburga kemiği gibidir ![]() ![]() Buhariyi şerheden merhum Kamil Miras şöyle der: "Hadis'in bu ifadesiyle kadın cinsinin fıtrat açısından asabi olduğunu ve fıtratı gereği çabuk sinirlenerek eğrilik ve huysuzluk göstermesine işaret olunup erkeklerin kadınlar hakkında hayırlı olmaları emrolunmuştur" ![]() Kadının bu yönünü Tıp alimleri de aynı şekilde açıklar ![]() Ord ![]() ![]() "Kadının esas mizacı heyecanlılıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Uğursuzluk üç şeyde vardır: Karı'da, ev'de, ve at'da ![]() Uğursuzluk var mıdır? Uğursuzluk, cahilliyet devrinden kalma bir adettir ![]() "Sizin yüzünüzden uğursuzluğa uğradık" derlerdi ![]() Allah Resulu hadis-i şeriflerinde: "Uğursuzluk şirktir ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() " Uğurlu olup olmadığını öğrenmek için kuş uçuran veya kendisi için uçurulan ![]() ![]() ![]() Uğursuzluk konusunda cahiliyet devri insanlarının çok kapsamlı inançları vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki uydurma hadisi Hz ![]() "Kur'an-ı Hz ![]() ![]() Evet, Peygamber efendimizin, cajhiliyet ehlinin kadınlar için söylediklerini, peygamber efendimiz söyledi diyebilmek, Müminlerin annesi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Kadınlar arasında sâliha kadın, yüz tane siyah karga arasında alaca karga gibidir ![]() "Kadın, eşek ve kara köpek namazı bozar ![]() Bu iki sözü Allah Resulünün söylemesi mümkün değildir ![]() ![]() ![]() "Erkek veya kadın, mümin olarak kim iyi amel işlerse, onu mutlaka güzel bir hayat ile yaşatırız ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() Şu halde kadına zulmü amaçlayan davranışları ilahi adaletle bağdaştırmak mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Benden sonra erkeklere kadınlardan daha zararlı fitne ve fesad olarak hiçbir şey bırakmadım ![]() "Bana Cehennem halkı gösterildi; çoğunluğu kadınlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah Resülü Ramazan veya Kurban Bayramında musallaya gitmek üzere yola çıktığında kadınlara rastladı ve şöyle dedi: " Ey kadınlar topluluğu sadaka veriniz, zira cehennem ehlinin çoğunluğunu sizlerin oluşturduğunu gördüm ![]() Kadınlar neden ya Resullullah diye sorduğunda Allah Resulü buyurdular: "Çünkü kadınlar çok lanet ettiler ve kocalarına karşı da nankör oldular ![]() ![]() ![]() "Bir kimsenin bir kimseye secde etmesini emredecek olsaydım, herhalde kadının kocasına secde etmesini emrederdim ![]() Ibn-i Hazm bu hadis hakkında: "Ravisi Şerik bin Abdullah, müdellistir, munker hadisleri zayıf ravilerden alır, onların adını gizleyerek güvenilir ravilere nisbet eder" diyerek bu hadis-i redetmiş, uydurma olduğunu söylemiştir ![]() ![]() ![]() Bunun gibi daha fazla örnek vermek mümkündür fakat asıl amacımızın Kutsal Kitap ile Kuran (Hadîsler değil) arasındaki farklılıkları araştırmak olduğu için Kuran'daki ayetlerle yetineceğiz ![]() Fakat Kutsal Kitap'a göre kadın, her yönden erkekle eş değerdedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin, bir gün Meryem (İsa'nın annesi değil) adında öğrencisi İsa'nın "ayakları dibine oturmuş O'nun konuşmasını dinliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Ölümden dirildiği zaman İsa ilk önce havarilerinkinden daha büyük imana sahip olan kadın öğrencilerine göründü (Matta 28:8-10; Markos 16:9-11; Yuhanna 20:1-18) ![]() ![]() Eğer kadın, iman edip ibadet yaparsa cennete girer ![]() ![]() ![]() Cenab-ı Hak buyuruyor : "Erkek ve kadından kimi inanmış olarak bir iyilik yaparsa onu hoş bir hayatla yaşatırız ![]() ![]() "Rableri onlara karşılık verdi : Ben sizden erkek kadın, hiçbir çalışanın işini zayi etmiyeceğim ![]() ![]() "Müslüman erkekler ve müslüman kadınlar, mümin erkekler ve mümin kadınlar, itaata devam eden erkekler ve itaate devam eden kadınlar, doğru erkekler ve doğru kadınlar, sabreden erkekler ve sabreden kadınlar ![]() ![]() Kadınların konumunu aşağıdaki beş başlıkta daha ayrıntılı bir şekilde etüt edebiliriz ![]() 1) YARADILIŞ Kuran'a göre "erkeklerin kadınlardan bir üstün derecesi vardır" (Bakara/2:228) ![]() ![]() Kuran'a göre iki kadının tanıklığı bir erkeğin tanıklığına bedeldir ![]() ![]() Buharî ve Müslim gibi kaynakların bildirdiği bir hadîse göre, bu ayetin nedenini soran bazı kadınlara Muhammed şöyle demiş: "İşte bu aklınızın eksikliğindendir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır?Buna benzer bir şekilde miras alma bakımından da kadının mirastan aldığı pay, erkeğin payının yarısıdır ![]() ![]() ![]() Kadının Aklı ve Dini Yarım mı? "Allah Resülü Ramazan veya Kurban Bayramında musallaya gitmek üzere yola çıktığında kadınlara rastladı ve şöyle dedi: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadınlar: "Aklımızın ve dinimizin eksikliği nedir ya Resullullah" diye sorduğunda Allah Resulu : "İki kadının şahitliğinin bir erkeğin şahitliği yerine geçmesi kadının aklının noksanlığı, hayızlı olduğu zaman namaz kılmaması ve oruç tutmaması da dininin noksanlığıdır, cevabını vermiştir ![]() Saidi, hadisten kadının aklının ve dinin eksik olduğu şeklinde bir mana çıkarılamıyacağını söylerken hadisin tamamının değil sadece "kadının aklı ve dini noksandır" kısmının dikkate alınmasından kaynaklandığını söylemektedir ![]() ![]() ![]() Mutevelli ise, akla uygun olmaması, Kur'an-ın açık hükümlerine ve tarihi geçeklere ters düşmesi sebebiyle bu hadisin mevzu olduğunu söylemektedir ![]() Bu eksiklik keyfiyet bakımından değil, kemmiyet bakımındandır ![]() ![]() ![]() ![]() Kadının zeka ve idrak açısından eksik olduğu anlayışına karşı çıkan Kasım Emin, böyle bir anlayışın ortaya çıkmasını, değişik asırlarda kadının ilmi ile meşguliyetinin az olması ve akli melekelerini geliştirecek faaliyette bulunmamasına bağlamaktadır ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açıklanan bu örneklerin kadın için aklı ve dini açıdan herhangi bir eksikliğin söz konusu olmadığını açıkça göstermektedir ![]() ![]() ![]() Kuran'ın bazı ayetleri kadın-erkek ayrımı yapmadan ikisinin cennete gidebileceği şeklinde bildirir (Bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutsal Kitap'a gelince durum çok farklıdır ![]() Tanrı insanı yarattığı zaman, "kendi suretinda yarattı, onu Allah'ın suretinde yarattı; onları erkek ve dişi olarak yarattı" (Tekvin 1:27) ![]() Yani erkek kadar kadın da Tanrı'nın benzeyişine göre yaratıldı ![]() ![]() "Semereli olun, ve çoğalın, ve yeryüzünü doldurun, ve onu tabi kılın; ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyayı birlikte yönetmek için yaratıldı ![]() ![]() ![]() "yaşam lütfunun ortak mirasçılarıdır" (I ![]() ![]() Rab İsraillileri boşanma konusunda şöyle azarlardı: "Gençliğinin karısı ile senin aranda RAB şahit oldu, o kadın ki, senin arkadaşın ve kendisiyle ahdettiğin kadın olduğu halde sen ona hainlik ettin ![]() 2) EVLİLİK Evlilik konusunda apaçık zıtlıklar vardır ![]() ![]() "Yaradan, ta başlangıçtan insanları 'erkek ve dişi olarak yarattı' ve şöyle dedi: 'Bu nedenle adam annesini babasını bırakacak, karısına bağlanacak ve ikisi tek bir beden olacaklar ![]() ![]() ![]() "Her erkeğin bir karısı, her kadının bir kocası olsun ![]() ![]() "Hoşunuza giden başka iki, üç ve dörde kadar evlenebilirsiniz ![]() Evvela ayet-i kerimenin mealini tam olarak verelim ![]() "Eğer (kendileriyle evlendiğiniz takdir de) yetimlerin haklarına riayet edememekten korkarsanız beğendiğiniz (veya size helâl olan) kadınlardan ikişer, üçer, dörder alın ![]() ![]() ![]() Bu esas itibariyle yalnız bir müsade ve mübah kılmak olduğunda ve haksızlık etme endişesi bulunduğu takdirde mekruh olduğu hususunda söylenecek bir söz yoktur ![]() ![]() ![]() Öncelikli olarak tespit etmemiz gereken nokta çok evliliği İslam'ın getirmemiş olması, var olan çok evliliği dört kadınla sınırlaması, bunu da yapılmadığı takdirde kulun günaha gireceği bir emir olmayıp bir ruhsat olarak belirlemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutsal Kitap, Tanrı'nın insan için asıl planının tek eşlilik olduğunu vurgulamaktadır ![]() "Kendi sarnıcından sular, Ve kendi kuyunun içinden akar sular iç ![]() ![]() ![]() ![]() (Süleyman'ın Meselleri 5:15-21) Tevrat'ta başka bir örnek de, tek eşli sevgiyi ve bağlılığı kutlayan "şiirsel" Neşideler Neşidesi bölümüdür ![]() ![]() ![]() ![]() 3) BOŞANMA Boşanma olayı da çok çelişkilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenab-ı Hak buyuruyor: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Evleniniz, fakat boşanmayınız ![]() ![]() "Boşanmak, Allah katında mubah olan şeylerin en sevimsizidir" "Evleniniz, fakat kurduğunuz bu aile yuvasını, boşanmakla yıkmayınız ![]() ![]() Kuran ise erkeklere, boşamaya karar verdikten sonra dört ay beklemeleri gereğinden ve bunu saygıyla yapmaktan başka her hangi bir sınır koymamaktadır (Bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Boşama Yetkisi İslam'da boşama yetkisi kocanın hakkıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Nikah esnasında boşama yetkisinde elinde bulunanan erkek, karısına kendisini istediği zaman boşama hakkını verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4) KARI KOCA İLİŞKİSİ Bu konuda oldukça büyük bir fark vardır ![]() Allah Âdem ile Havva'ya: "Birbirinize düşman olarak inin, yeryüzünde bir müddet için yerleşip geçineceksiniz ![]() "Karılar tarlalarınızdır, tarlalarınıza dilediğiniz gibi girin ![]() "Serkeşlik etmelerinden endişelendiğiniz kadınlara öğüt verin, yataklarında onları yalnız bırakın, nihâyet dövün ![]() Kutsal Kitap'in öğretisine göre ise, evlilikte ne kadın erkekten, ne de erkek kadından bağımsızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuran'da da kadının haklarıyla ilgili ayetler bulunur (örneğin Bakara/2:228, v ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır?Kutsal Kitap kocalara, her şeyden önce karılarını özverili bir şekilde sevmelerini buyurur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey kocalar, Mesih inanlılar topluluğunu nasıl sevip onun uğruna kendini feda ettiyse, siz de karılarınızı öyle sevin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla birlikte Kutsal Kitap'taki düzenin "Mesih'e duyduğunuz saygıdan ötürü birbirinize boyun eğin" ana ilkesi, evlilik alanında da geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İSLAM VE KADIN HAKLARI (4) Şüphesiz geçmiş incelendiğinde, kadınların tarihin akışı içerisinde erkeklere nazaran daha mahrum ve daha mağdur bir görüntü çizdikleri görülmektedir ![]() ![]() İslam'da insan olmaları bakımından, erkekle kadın arasında herhangi bir fark yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın, yaratılış itibariyle erkeğe göre ikinci derecede bir değere sahip değildir ![]() ![]() 'Ben, erkek olsun, kadın olsun (ki hep birbirinizdensiniz) içinizden hiçbir çalışanın çalışmasını zayi etmeyeceğim ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Kitabımız Kur'an-ı Kerim; 'Onlar sizin için birer elbise, siz de onlar için birer elbisesiniz ![]() ![]() İslâm dininin kadına tanıdığı hakların değer ve önemini daha iyi kavrayabilmek için İslâm'dan önceki çeşitli toplum ve medeniyetlerde kadının durumu çok iyi değerlendirilmelidir ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() İslam'ın ilk yıllarında kadının her zaman hayatın içinde olduğu bilinmektedir ![]() ![]() ![]() Bu uygulama daha sonraki dönemlerde de devam etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam tarihine ve İslam ülkelerindeki uygulamaya bakıldığında, Peygamberimiz döneminde kadınlara tanınan hakların; geleneklerin din gibi algılanması ve kabul edilmesi gibi sebeplerin etkisiyle tedrici olarak azaldığı görülmektedir ![]() Bu anlayışın etkisiyle bazı ülkelerde kadın; cinsel obje olarak değerlendirilmiş, horlanmış ve toplumdan tecrit edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslama Göre Kadın Aşağı Mıdır?Bugün kadın haklarının en fazla olduğu ülkelerde bile 18, 19 ![]() ![]() Netice itibariyle söylenecek şey şudur: İslam Dini'ne göre insan insana eşittir ![]() ![]() 5) EVLENMEYEN KİŞİ Son bir nokta olarak erkeğin veya kadının bekâr kalıp evlenmemek konusuna bakabiliriz ![]() 1) Evlenmenin, bekâr kalmaktan daha hayırlı olup olmaması ![]() 2) Erdenliğin, kızlar için önemli olduğu kadar erkekler için de önemli olup olmaması ![]() 1) Hadîslerden birinde Muhammed şöyle konuşmuş: "Kadını hayırlı yapan şeylerden biri de, erken yaşlarda evlendirilmeleridir ![]() Böylece İslam'a göre bir kadının evlenmesinin, onun bâkire kalmasından daha hayırlı olduğu anlaşılır ![]() İslam da bekarlığa yer yoktur ![]() ![]() "Aranızdaki bekârları, kölelerinizden ve cariyelerinizden elverişli olanları evlendirin ![]() ![]() ![]() Allah Resulu bekar kalmak isteyen Osman bin Mez!ub!a müsaade etmemiş ve ona: "Dul olarak Allah'a kavuşma" buyurmuştur ![]() Hz ![]() "Üç gün sonra öleceğimi de bilsem bekar gitmektense evlenmeyi tercih ederim" Ömer bin Abdulaziz Kufe kadısı Said bin Abdurrahman'a cevabında şöyle der: "Ordu mensuplarının ücretlerini ödedikten sonra, fazla para kaldığını yazmışsınız ![]() ![]() Kutsal Kitap'a göre ise bir kadının veya bir erkeğin Tanrı'nın Egemenliği uğruna evlenmemesi iyidir (Bkz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Evli olmayan erkek, Rab'bi nasıl hoşnut edeceğini düşünerek Rab'bin işleri için kaygı çeker ![]() ![]() Böylece ilgisi ikiye bölünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani evlenmemiş kadın veya erkek eksik değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) İslam ülkelerinde "erdenlik" öğesinin önemi çok büyüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kutsal Kitap'a göre evlenmeden önce veya evlilik dışında cinsel ilişkilere giren her kadın ve de her erkek günah işlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() "Zina eden kadın ve zina eden erkekten her birine yüz sopa vurun; Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsanız, Allah dini(ni tatbik) hususunda sizi sakın acıma duygusu kaplamasın! Müminlerden bir grup da onlara uygulanan cezaya şahit olsun ![]() ![]() Kutsal Kitap'ın standartları, şartları şöyledir: "Tanrı'nın isteği şudur: kutsal olmanız, cinsel ahlaksızlıktan kaçınmanız, her birinizin, Tanrı'yı tanımayan uluslar gibi şehvet tutkusunda değil, kutsallık ve saygınlık içinde kendi bedenini denetleyebilmesi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatta iç varlıklarının günahlarıyla ilgili olarak İsa erkeklere şöyle buyurdu, "'Zina etme' denildiğini duydunuz ![]() ![]() Gördüğümüz gibi diğer konularda olduğu gibi kadının konumu konusunda da Kutsal Kitap ile Kuran arasında büyük ve esaslı çelişkiler vardır ![]() ![]() Allah doğru yolu göstersin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynaklar: 1) Elmalı Tefsiri 2) Kur'an-ı Kerim Türkçe Meali 3) Büyük Kadın İlmihali - Rauf Pehlivan 4) Mehmet Nuri YILMAZ, Diyanet İşleri Başkanı, 05 ![]() ![]() 5 Kadınlar ikinci eş olmayı neden ve nasıl kabul ediyorlar?, Resul Tosun, Milli Gazete 26 Aralık 2000 6) Ebu Davud Taberani 7) Buhari, Hayız; Müslim, İman |
![]() |
![]() |
|