|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
imtihan, olmamasına, olmamızın, sebebi, tercihimiz, yaratılışımız |
![]() |
Yaratılışımız Bizim Tercihimiz Olmamasına Rağmen İmtihan Olmamızın Sebebi Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yaratılışımız Bizim Tercihimiz Olmamasına Rağmen İmtihan Olmamızın Sebebi Nedir?Yaratılışımız bizim tercihimiz olmamasına rağmen imtihan olmamızın sebebi nedir? Hakkında Yaratılışımız bizim tercihimiz olmamasına rağmen imtihan olmamızın sebebi nedir? Yaratılışımız bizim tercihimiz olmamasına rağmen imtihan olmamızın sebebi nedir? Çevremizde birçok hadise bizim irademiz dışında gerçekleşmesine rağmen ve bizim de bunlardan etkilendiğimiz halde neden sorumluyuz? Cevap 1: Allah Teâla günah işleme kabiliyeti olmayan meleklerle, hiç sorumlu olmayan hayvanları yaratmıştır ![]() Bu iki varlıktan başka, hem melekleri geçecek kadar mükemmel, hem de aklı olmayan hayvanlardan daha aşağı olacak kadar kötü olma özelliğindeki insanı yaratmıştır ![]() Allah'ın hiçbir şeye muhtaç olmadığını, kainata ve içindeki faaliyetlere bakan bir insan görebilir ![]() ![]() ![]() Allah her şeyi kemaliyle bilendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah bizi kendisini tanımak ve kendisine layık olacak şekilde ibadet etmek için yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa alimlerimizin ittifakı ile "Allah - la yüsel"dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın insanı yaratmasının çok hikmetlerinden birisi ibadettir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() İşte tüm kainatta rastlanılamayan hikmetsiz iş ve fiillere elbette şeriatta da rastlanmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kâinatın ömrü milyarlarca yıl ile ifade ediliyor; insanlık âleminin ömrü ise bin seneyle ifade ediliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hiç bir şey yoktur ki Allah'ı tesbih ve O'na hamd etmesin ![]() mealindeki âyet-i kerimede geçen "şey" tabiri, canlı-cansız her varlığı içine alır ![]() ![]() Cenab-ı Hak, bütün bu tespih ve ibadetlerin çok daha ileri derecesini icra etmeye kabiliyetli bir başka mahiyet daha yaratmayı irade buyurdu: İşte bu ulvi mahiyet, arzın halifesi olacak olan insandı ![]() ![]() ![]() ![]() İmtihana tabi tutulan ve kazanmaları halinde melekleri geçecek olan bu yeni misafirler, âyet-i kerimede de haber verildiği gibi, ancak Allah'a ibadet için yaratılmışlardı ![]() "Ben, cinleri ve insanları ancak bana ibadet etsinler diye yarattım ![]() Âyette geçen "ibadet" kelimesine bir çok tefsir âliminin "marifet" mânâsı verdiği dikkate alındığında, bu insanın, Allah'ı tanımak, varlığını, birliğini bilmek, sıfatlarının sonsuzluğuna inanmak, mahlûkat âlemini de hikmet ve ibret nazarıyla temaşa ve tefekkür etmekle vazifeli olduğu anlaşılıyordu ![]() Bu mümtaz mahlûk, sadece cemal tecellilerine muhatap olmayacak, Cenab-ı Hakk'ın hem cemal, hem de celal tecellileri ile ayrı ayrı imtihanlara tabi tutulacaktı ![]() Nitekim öyle oldu ve öylece devam ediyor ![]() ![]() ![]() ![]() İmtihanın diğer yönü, hastalık, musibet, bela, afet, ölüm gibi celal tecellileri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundaki hikmet şu olsa gerek: Musibet ve hastalıklar, insana kul olduğunu, aciz bir varlık olduğunu çok iyi hatırlatıyor, ders veriyorlar ![]() "Fâtır-ı Hakîm, insanın mahiyet-i maneviyesinde nihayetsiz azîm bir acz ve hadsiz cesîm bir fakr dercetmiştir ![]() ![]() İbadet ve marifet için yaratılan insan, bu vadide mertebe kat edebilmek için aczini ve fakrını hissedecek, sürekli olarak Rabbine sığınacak ve Ondan medet dileyecektir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yaratılışımız Bizim Tercihimiz Olmamasına Rağmen İmtihan Olmamızın Sebebi Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yaratılışımız Bizim Tercihimiz Olmamasına Rağmen İmtihan Olmamızın Sebebi Nedir?Çaresizlik içinde kalıp Rabbine sığınan ruhlar, bu dünya imtihanını kazanma noktasında müsbet bir puan almış oluyorlar ![]() ![]() Konunun çok önemli bir yanı da şu: Marifetullah, yani Allah'ı tanıma denilince, bütün isim ve sıfatları dikkate almak gerekiyor; sadece cemalî isimleri değil ![]() Allah, Rahman olduğu gibi Kahhar'dır da ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nur Külliyatında bir dua cümlesi var: "Bize gösterdiğin nümûnelerin ve gölgelerin asıllarını, menbalarını göster ![]() Bu dünyadaki varlıklar, ahirete nispetle, gölge kadar zayıf bir tecelliye muhatap oluyorlar ![]() ![]() Şunu da unutmamak gerekiyor: Lütuf gibi kahrın da aslı ahirette ![]() Cevap 2: Kaderi ikiye ayırabiliriz: Izdırari kader, ihtiyari kader ![]() "Izdırari kader"de bizim hiçbir tesirimiz yok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci kısım kader ise, irademize bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbimiz çarpıyor, kanımız temizleniyor, hücrelerimiz büyüyor, çoğalıyor, ölüyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ama şunu da çok iyi biliyoruz ki, kendi isteğimizle yaptığımız işler de var ![]() ![]() ![]() Yol kavşağında hangi yoldan gideceğimize kendimiz karar veriyoruz ![]() ![]() Şu halde, bilerek tercih ettiğimiz, hiçbir zorlamaya maruz kalmaksızın karar verip işlediğimiz bir suçu kendimizden başka kime yükleyebiliriz? İnsanın cüz-i ihtiyari adı verilen iradesi, önemsiz gibi görülmekle beraber, kainatta geçerli olan kanunlardan istifade ederek büyük işlerin meydana gelmesine sebep olmaktadır ![]() Bir apartmanın üst katının lütuflarla, bodrum katının ise işkence aletleriyle dolu olduğunu ve bir şahsın bu apartmanın asansörü içerisinde bulunduğunu farz ediniz ![]() ![]() Burada iradenin yaptığı tek şey, sadece hangi düğmeye basılacağına karar vermesi ve teşebbüse geçmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın kendi iradesiyle yaptığı bütün işler, bu ölçüyle değerlendirilebilir ![]() ![]() ![]() Kainattaki faaliyetlerde olduğu gibi, beden içindeki faaliyetlerde de insanın iradesi söz konusu olmamakta ve insan bedeni, kanun-u külli adı verilen ilahi kanunlarla hareket etmektedir ![]() ![]() ![]() Dikkat edilirse, kaderi bahane ederek, "benim ne suçum var" diyen kişinin, iradeyi yok saydığı görülür ![]() Eğer insan, "rüzgarın önünde sürüklenen bir yaprak" ise, seçme kabiliyeti yoksa, yaptığından mesul değilse, o zaman suçun ne manası kalır? Böyle diyen kişi, bir haksızlığa uğradığı zaman mahkemeye müracaat etmiyor mu? Halbuki, anlayışına göre şöyle düşünmesi gerekirdi: "Bu adam benim evimi yaktı, namusuma dil uzattı, çocuğumu öldürdü, ama mazurdur ![]() ![]() Hakkı çiğnenenler gerçekten böyle mi düşünüyorlar? İnsan yaptığından sorumlu olmasaydı, "iyi" ve "kötü" kelimeleri manasız olurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|