|
|
Konu Araçları |
açıklarsınız, allah’in, ediliyor, göklerde, iddia, olduğu |
Allah’İn Göklerde Olduğu İddia Ediliyor. Bunu Nasıl Açıklarsınız? |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Allah’İn Göklerde Olduğu İddia Ediliyor. Bunu Nasıl Açıklarsınız?Allah’ın göklerde olduğu iddia ediliyor Bunu nasıl açıklarsınız? Hakkında Allah’ın göklerde olduğu iddia ediliyor Bunu nasıl açıklarsınız? Allah’ın göklerde olduğu iddia ediliyor Bunu nasıl açıklarsınız? Arap ve İbrani dillerinin temel bir özelliği olan sembolik deyimleri bilmeyen bazı kimseler, Kuran da geçen bir kısım ifadelerden yola çıkarak Allaha mekan isnat etmeye kalkışmışlardır Söz konusu iddialarına delil olarak sundukları Kuran ayetlerine kısaca göz atalım: "Yüceler yücesi olan Allah'ın sizi yerin dibine geçirmesinden emin mi oldunuz? O zaman bir de bakarsınız yer çalkalanıp duruyor Yahut O'nun size taş yağdıran bir kasırga göndermesinden emin mi oldunuz? Fakat bu tehdidimin ne demek olduğunu yakında öğrenirsiniz! (Mülk Suresi, 16 – 17) 1- Ayette geçen "men fissemai" ((Mülk Suresi, 16 – 17)) ifadesinden Müfessirler farklı anlamlar çıkarmıştır Fahruddin-i Razi bu manaları şöyle açıklamıştır: Razi, Allah’ın semadan rahmetinin tecellisi olan suyu göndermesi gibi, pek çok kavimleri de semadan gelen musibetlerle helak ettiğini örnek vererek Ayeti şöyle açıklar: “Allahın, gökten gelecek bir azabı ile sizi yere geçirivermeyeceğinden emin mi oldunuz?” Yine Razi aynı ayet için yaptığı diğer bir yorumunda ise bu ifadenin “Yüceler Yücesi” manasında da kullanılabileceğine dikkat çekerek ayeti : “Yüceler Yücesi olan Allah’ın sizi yere geçirivermeyeceğinden emin mi oldunuz ?” şeklinde yorumlamıştır Diğer bir yorumunda ise semavat tabakalarında bulunan ve azap meleği olan Cebrail (AS) ın kastedilebileceği kanaatine göre “Allah’ın semavatda bulunan azab meleği Cebrail’in (AS) sizi yere geçirivermeyeceğinden emin mi oldunuz?” manalarına yer vermektedir (1) 2- "Onlar istiyorlar ki; Allah ve melekler beyaz buluttan gölgeler içinde gelsin de, helaklerine dair emir tamam olsun Hâlbuki bütün işlerin dönüşü Allah’ adır" (Bakara Suresi, 210 ayet) Bu ayetteki "Allahın gelmesi" deyimi, bütün İslâm düşünürlerince "Allah’ ın azabının gelmesi" manasını taşımaktadır Bu mana, Nahl Sûresinin şu iki ayetinde açıkça görülmektedir: "Onlardan öncekiler de peygamberlerine karşı hileler kurmuşlardı Derken, Allahın emri, onların binalarına temellerinden erişti de, tavanları tepelerine göçtü Böylece azap, onlara hiç farkına varmadıkları bir taraftan geliverdi" (Nahl Suresi, 26) "O kafirler, kendilerine ölüm meleklerinin gelmesinden yahut rabbinin azap emrinin erişmesinden başka bir şey mi bekliyorlar? (Nahl Suresi, 33) Görüldüğü gibi, mekandan münezzeh olan Allaha mekan isnat etmenin, ayet ifadeleriyle bağdaşır bir tarafı yoktur (1) Fahruddin Er-Râzi, Tefsir-i Kebir Mefâtihu’l-Gayb, Akçağ Yayınları: 22/21-22: Bkz İmam Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an, Buruç Yayınları: 17/513-515 |
|