|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
durumlar, gerektiren, göre, mezhebine, secdesi, sehiv, yapılır, şafii |
![]() |
Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi Gerektiren Durumlar Nedir Ve Nasıl Yapılır? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi Gerektiren Durumlar Nedir Ve Nasıl Yapılır?Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi Gerektiren Durumlar Nedir ve Nasıl Yapılır? Hakkında Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi Gerektiren Durumlar Nedir ve Nasıl Yapılır? Soru: Safii mezhebine göre sehiv secdesini gerektiren durumlar nedir ve nasil yapilir? Namazda kasden veya unutarak vâki olacak noksanliklarin tamamlanmasi ve seytanin kahr edilmesi için sehiv ya'ni yanilma secdesi mesru' kilinmistir ![]() ![]() Bir seyin kendisinden fazla olarak misli ile tamamlanmasina bir mâni yoktur ![]() ![]() Cenâze namazi hafiflik üzerine bina edildiginden kendisine yanilma secdesi girmez ![]() ![]() ![]() Yanilma secdesi namazdaki iki secde gibi, iki tane olup bu iki secde arasinda dösenerek oturur ve bu secdelerden sonra ise teverrük ederek oturur ![]() Iki secde arasindaki zikir, namaz secdeleri arasindaki zikir gibidir ![]() Eger kasden vâki olan bir fiilden dolayi yapiliyorsa istigfar etmek daha iyidir ![]() ![]() ![]() Yanilma secdeleri tesehhüdden ve Peygamberimiz Sallallâhu aleyhi veselleme ve ehli beyte salâvattan sonra ve namazin selâmindan evvel yapilir ![]() Kasden verilen selâmdan sonra yanilma secdesi iptal edilmis olur ![]() Ayni zamanda unutarak selâm verir de, hafif iki rekat namaz kilacak kadar bir zaman geçtikten sonra hatirlarsa, gine yanilma secdesi iptal edilmis olur ![]() ![]() Yanilma secdesinin sebepleri sunlardir: l- Namazin cüz'ü olan sünnetlerden birisini terk etmek: Ilk tesehhüd ve kunut gibi veya bunlardan birisinde süpheye düsmek ![]() ![]() ![]() ![]() Yanilma secdesi yapar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eger kasden tesehhüdü terk ederse tamâmen ayaga kalkmamis olsa dahi tesehhüde dönmez ![]() Ve haram oldugunu bildigi halde kasden dönerse namazi bozulur ![]() Bunlar yalniz kilan veya imâm olan kimse içindir ![]() Eger imâma uyan bir kimse ise tesehhüdü unutup kalktiginda, imâma uymak için hemen geriye dönmesi vâcibdir ![]() ![]() ![]() Eger kasden tesehhüdü okumadan kalkarsa; imâm kalkincaya kadar dönmesi mendup olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilerek kasden geriye kalirsa ayrilma niyeti de yapmazsa namazi bozulur ![]() ![]() Eger bilerek kasden geriye dönerse namazi bozulur ![]() Kunutu unuttugunda tamâmen sücuda gitmemis veya rükûun en az bir kismina vâsil olmussa geriye dönmesi câiz olup sonunda yanilma secdesi yapar ![]() Eger rükûun en az bir kismina vâsil olmamissa geriye döner ve yanilma secdesi yapmaz ![]() ![]() ![]() Fakat imâma uyan kimse ise unutarak veya kasden terketmesi arasinda fark vardir ![]() ![]() ![]() Eger kasden terkederse geriye imâmin bulundugu hâle dönmesi lâzim olmayip, dönmede, imâmi secdede beklemede veya ayrilma niyeti yapmada muhayyerdir ![]() Ayni zamanda imâmi okumadigi halde, ona uyan kimse kasden kunutu okursa, bunu terkederek imâmin bulundugu hâle dönmesi lâzim degildir ![]() ![]() ![]() Imâm, birinci tesehhüdü veya kunutu terkettikten sonra tekrar geriye dönerse, ona uyan kimse dönmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayni zamanda imâm birinci tesehhüdü terkederek kalkar sonra, daha ona uyan kimse kalkmadan evvel dönerse, ona uyan kimsenin oturmakta devam etmesi haram olur ![]() ![]() Namâzin hey'etinden olan sünnetlerin kasden veya sehven terkinde yanilma secdesi yapilmaz ![]() 2- Kaç rek'at kildiginda süpheye düsmek; Meselâ üç mü kildim dört mü kildim diye süpheye düserse ve süphesi dördüncü rek'ate kalkincaya kadar devam ederse, en azi nazari i'tibara alarak geriye kalani kilar ve sonunda yanilma secdesi yapar ![]() ![]() Eger üçüncü rek'atte iken onun üçüncü oldugunu hatirlarsa, devam eder ve sonunda yanilma secdesi yapmaz ![]() Bir kimse kildigi rekatlarin adedinde süpheye düserse kendi zannina ve baskasinin söz ve fi'line uymaz ![]() ![]() Dört rek'atli bir namâzda unutarak dördüncü rekatten besinci rekate kalkarsa ve daha oturmadan evvel hatirlarsa, hemen kalktigi oturusa döner ve bu unutarak kalktigi oturusta ilk tesehhüd oldugunu zannetmis olsa dahi tesehhüdü okumussa bu onun için kâfidir, tekrar okumaya hâcet yoktur ![]() Eger besinciye unutarak kalkip oturduktan sonra hatirlarsa ve dördüncüde tesehhüdü okumussa gine bu ona kâfidir ![]() ![]() Oturduktan sonra hatirlarsa gine tesehhüd eder ve bütün bunlarda yanilma secdesi yapar ![]() 3-Kasden yapildiginda namâzi bozan fiiller unutarak yapildiklari takdirde yanilma secdesini îcâb ettirirler ![]() ![]() ![]() Fakat çok yemek içmek ve hareket etmek gibi fiiller kasden olsun veya unutarak olsun islendiklerinde namâzi bozduklari için sonunda yanilma secdesi yapilmaz ![]() ![]() 4- Namâzda yapilmasi istenen bir okumayi kasden veya unutarak baska bir yere nakletmek; Gerek Fâtiha gibi bir rükün olsun gerekse birinci tesehhüd ve kunut gibi namâzin cüzlerinden olan sünnetler olsun veya gerekse zammi sure gibi namâzin heyetinden olan sünnetlerden olsun hepsi müsâvidir ![]() Rüknün kasden veya unutarak nakledilmesi ile yanilma secdesi yapilir ![]() ![]() Kunut ise, bunu gene kunut niyeti ile baska yere nakletmisse sonunda yanilma secdesi yapar ![]() Eger zikir kasdi ile nakletmisse yanilma secdesi yapmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hülâsa Fâtihanin rüku'dan dogrulduktan sonra veya oturarak okunmasi veya ikinci tesehhüdün ayakta veya iki secde arasinda okunmasi gibi okumalarin kasden veya unutarak yerlerinin degistirilmesi ile sonunda yanilma secdesi yapilir ![]() 5-Imâm veya yalniz kilan bir kimse niyetten ve baslangiç tekbirinden mâada bir rüknün terkedilmesinde süpheye düserse ve bunun bir mislini yapmadan evvel hatirlarsa, hemen o terkettigini yapar aksi takdirde namâzi bozulur ![]() ![]() ![]() ![]() Eger selâm verdikten sonra böyle bir süphe gelirse kalkar bir rek'at kilar ve sonunda yanilma secdesi yapar ![]() ![]() Selâmdan sonraki bu halde su sartlar vardir ![]() ![]() ![]() Niyetde veya baslangiç tekbirinde süpheye düserse ve en az olan bir itmi'nan mikdâri geçinceye kadar hatirlamazsa yeniden namâza baslar ![]() ![]() Eger selâm vermeden ve en az bir itmi'nan mikdâri geçmeden evvel yaptigini hâtirlarsa, ondan evvel kildigi kendisine sayilir ve geriye kalani bunun üzerine bina eder ![]() Eger süphesi selâmdan sonra olursa gine zarar verir yeniden kilmasi lâzimdir ![]() Selâmdan sonra olan bu süphe niyetten veya baslangiç tekbirinden gayri seylerde olursa bir te'siri yoktur ![]() ![]() Imâma rüku'da uyan bir kimse, onunla beraber rükûa ulastim mi? diye süpheye düserse o rek'at kendisine sayilmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesbuk olan bir kimse, imâm yanilma secdesi yaparsa o da onunla beraber yapmasi vâcibdir ![]() Ve kendi namâzini bitirdikten sonra da yanilma secdesi yapmasi mendup olur ![]() Ayni sekilde kendisi yalniz basina kildiktan sonra kendisine iktida eden (uyan) olursa o da onunla beraber yanilma secdesi yapmasi vâcip olup, kendi namazinin sonunda da yanilma secdesi yapmasi medup olur ![]() Namâz kilan bir kimse yanilma secdesini icâb ettiren bir sey yapar da yanilma secdesi yaptim mi_ yapmadim mi? diye süpheye düserse yanilma secdesi yapar ![]() ![]() Eger yanilma secdesi için bir mi? iki mi? secde ettim diye süpheye düserse bir tane daha secde eder ![]() Namâz kilan bir kimse namâzda bir unutmanin yapildigini zannederek yanilma secdesi yapar da sonra böyle bir yanilmanin olmadigi tebeyyün ederse, ziyâde olan ilk yanilma secdesi için tekrar yanilma secdesi yapar ![]() Kisaltilmis bir nâmazin sonunda yanilma secdesi yapar da sonra bu namâzi tamamlama lüzumu hâsil olursa, namâzi tamamladiktan sonra ikinci defa olarak yanilma secdesi yapar ![]() Imâm unutarak selâm vermesi üzerine ona uyan kimse de selâm verdikten sonra imâm tekrar namaza girerek, salâvâti okuyup, tekrar selâm verdiginde ona uyan (bundan evvel selâm vermistiniz) ikâzina karsi imâm cevâben (Peygamberimiz Sallallâhu aleyhi veselleme salâvati unutmustum) derse Her ikisinin de namâzi bozulmamistir ![]() ![]() ![]() ![]() Yalniz bir kimseden bir unutma husule gelir de sonra bu hâli ile bir imâma iktida ederse imâm onun hatasini yüklenmez ya'ni namâzin sonunda yanilma secdesi yapar ![]() ![]() ![]() Fakat imâm yüklenmeye ehil bir kimse degilse meselâ abdestsiz veya gizli necâseti muhtevi imisse, ona uyan kimsenin unutma veya baska seylerini yüklenemez ![]() imâm namâzi bitirdikten sonra abdestsiz oldugu veya kendisinde gizli bir necâset bulundugunu hatirlarsa ve kendisine uyan kimsenin Fâtihayi bitirmeden rükûa gittigini ya'ni onun bir rek'atini yüklendigini bilirse, ona uyan kimsenin namazini iâde etmesi için ona vaz'iyeti bildirmesi lâzimdir ![]() ![]() ![]() Imâma sonradan yetisen bir kimse imâmin selâm verdigini zannederek ayaga kalkar da, imâmin selâm vermedigi anlasilirsa velevki artik imâm selâm vermis olsa dahi, onun gine oturup sonra kalkmasi teayyün eder ![]() ![]() ![]() Imama uyan kimse imamin selam verdigini zannederek selam verir, sonra da selam vermemis oldugunu tebeyyün ederse uyan kimsenin selamini tekrar iade etmesi lâzimdir ![]() ![]() ![]() Imâma uyan kimse imâmin, basini secdeden kaldirdigini zannederek basini kaldirir ve ikinci secdede oldugunu zannederek ikinci secdeye gittikten sonra imâmin daha birincide oldugu tebeyyün ederse, ona uyan kimsenin yapmis oldugu iki secde arasindaki oturus ve ikinci secde sayilmaz, hemen imâminin bulundugu hâle uyar, onunla beraber oturur ve onunla ikinci secdeyi yapar ![]() ![]() ![]() Namaz kilan bir kimse son rek'atte ikinci secdeyi unutur da selâm vermeden evvel aklina gelirse, o secdeyi yapar ve yanilma secdesi yapmaz ![]() Namâz kilan bir kimse selâmi unutarak terkeder ve uzun bir müddet geçse dahi bulundugu yerden baska yere geçmemisse, selâmi verir ve yanilma secdesi yapmaz ![]() Not: Hanefi imâmi arkasinda kilan bir sâfiînin sabah ve diger namazlarda yanilma secdesi yapmasi sünnetdir ![]() Çünkü Hanefî mezhebinden olan bir sahis sabahleyin kunut duâsini okumaz ve diger namâzlarda da ilk tesehhüdte Peygamberimiz Sallal'âhu aleyhi veselleme salâvat getirmez, hattâ getirse kendi mezhebine göre yanilma secdesi yapmasi lâzimdir ![]() ![]() Selam ve dua ile ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|