![]() |
Münferit Olarak Veya Cemaatle Namaz Kılarken Abdesti Bozulan Kimse Ne Yapar? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Münferit Olarak Veya Cemaatle Namaz Kılarken Abdesti Bozulan Kimse Ne Yapar?Münferit olarak veya cemaatle namaz kılarken abdesti bozulan kimse ne yapar? Hakkında Münferit olarak veya cemaatle namaz kılarken abdesti bozulan kimse ne yapar? Soru Cuma namazinda farz kilinirken parmaginizin kanadiini fark ederseniz ne yapmaniz gerekir? Fazla degil ama sanki yayilmis etrafina ![]() Münferit olarak veya cemaatle namaz kilarken abdesti bozulan kimse ne yapar? Dinimiz bu konuda kolaylik getirmistir ![]() Dilerse, namaza aykiri harekette bulunmadan yakin bir mesafedeki sudan abdest alip kaldigi yerden namazini tamamlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemaatle kilan kimsenin kaldigi yerden baslamasi daha uygun olur ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak namazi kaldigi yerden kilabilmek için bu meselenin cevâziyla ilgili bir takim sartlar vardir: a) Meydana gelen hadesin abdesti gerektirmesi, b) Nadir olaylardan olmamasi, c) Hadesin meydana gelmesinde sahsin ihtiyar ve iradesinin bulunmamasi, yani ihtiyari disinda meydana gelmesi, (Bahr-i Râik / îbn Nüceym ![]() O halde namazda iken kasten idrarini akitir, ya da büyük abdestini bozar veya yellenir ya da buna benzer bir fiili kasten meydana getirirse, artik alacagi abdestle kilmakta oldugu namazi kaldigi yerden degil, yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() Kasden yapmaz da ancak meydana gelen hades guslü gerektirirse, o takdirde de namaz bozulmustur, yeniden kilmasi gerekir ![]() Bunun gibi, meydana gelen hades, bir insanin fiiliyle olusuyorsa, yine o namazi iade etmesi lâzimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Elinde olmayarak agiz dolusu kusuntu gelirse, abdest alip kilmakta oldugu namazi kaldigi yerden tamamlar ![]() ![]() Namaz kilarken kendi fiili olmaksizin abdesti bozacak bir durum meydana gelirse, meselâ: Atilan bir tas basini yarip kan akmasina neden olur veya hariçten birisi onun yüzündeki yaraya dokunarak irin akmasina sebep olursa, bu takdirde namaz bozulmustur ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kilarken damdan düsen bir tas basini yarip kan akmasina neden olursa, bu tas oradan geçen bir kimsenin yürümesinden dolayi düsmüsse, o takdirde namazi iade etmesi gerekir ![]() ![]() Bunun gibi agacin altinda namaz kilarken düsen bir meyve kan akmasina neden olursa, bu takdirde abdest alip namazi kaldigi yerden kilabilir ![]() ![]() Ama namaz kilarken ayagina bir diken batmasi veya alnini secdeye korken yine keskin bir tas ya da dikenin batmasi sebebiyle kan akarsa, bunda adamin kasti olmasa bile yine de o namazi iade etmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Namazda iken aksirir ya da öksürürken yellenirse, abdesti bozuldugu gibi namazi da bozulur; abdest alip yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() Kadin namaz kilarken tenasül cihazina yerlestirdigi bez kendiliginden islak bir vaziyette düserse imamlarin ittifakiyla kadin abdest alip o namazi kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kilarken vücudundaki kanli bir çiban patlar da kan ya da irin akacak olursa, abdest alip kaldigi yerden namazini tamamlayabilir ![]() Vücudundaki çibani sikar veya dizindeki çiban rükû'a egildiginde ellerinin dokunmasiyla patlar ve kan akarsa, yeniden abdest alip bozulan namazi iade etmesi gerekir ![]() ![]() Namazda bayilir veya cinnet getirir ya da kahkaha ile gülerse, abdest alip yeniden namaz kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() Namazda iken elbisesine dirhem miktari idrar serpilirse, abdest alip yeniden namazini kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() d) Sartlarindan biri de, abdesti bozulunca hemen ayrilmasi, Aksi halde bir rükün miktari ya yerinde bekler, ya da bir rükün eda edip öylece ayrilirsa, namazi da bozulmus sayilir ![]() ![]() Bu durumda abdest almaya giderken veya dönerken Kur'ân'dan bir seyler okursa, namazi yine de bozulur; iade etmesi vâcib olur ![]() ![]() ![]() Abdest almaya giderken ve ondan dönerken tesbihte bulunursa, bu namazi bozmaz, kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemaatle namaz kilarken abdesti bozulan kimsenin, namazi kaldigi yerden kilabilmesi konusunda, bu meselenin cevâziyla ilgili sartlar nelerdir? a) Meydana gelen hadesin abdesti gerektirmesi, b) Nadir olaylardan olmamasi, c) Hadesin meydana gelmesinde sahsin ihtiyar ve iradesinin bulunmamasi, yani ihtiyari disinda meydana gelmesi, (Bahr-i Râik / îbn Nüceym ![]() O halde namazda iken kasten idrarini akitir, ya da büyük abdestini bozar veya yellenir ya da buna benzer bir fiili kasten meydana getirirse, artik alacagi abdestle kilmakta oldugu namazi kaldigi yerden degil, yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() Kasden yapmaz da ancak meydana gelen hades guslü gerektirirse, o takdirde de namaz bozulmustur, yeniden kilmasi gerekir ![]() Bunun gibi, meydana gelen hades, bir insanin fiiliyle olusuyorsa, yine o namazi iade etmesi lâzimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Elinde olmayarak agiz dolusu kusuntu gelirse, abdest alip kilmakta oldugu namazi kaldigi yerden tamamlar ![]() ![]() Namaz kilarken kendi fiili olmaksizin abdesti bozacak bir durum meydana gelirse, meselâ: Atilan bir tas basini yarip kan akmasina neden olur veya hariçten birisi onun yüzündeki yaraya dokunarak irin akmasina sebep olursa, bu takdirde namaz bozulmustur ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kilarken damdan düsen bir tas basini yarip kan akmasina neden olursa, bu tas oradan geçen bir kimsenin yürümesinden dolayi düsmüsse, o takdirde namazi iade etmesi gerekir ![]() ![]() Bunun gibi agacin altinda namaz kilarken düsen bir meyve kan akmasina neden olursa, bu takdirde abdest alip namazi kaldigi yerden kilabilir ![]() ![]() Ama namaz kilarken ayagina bir diken batmasi veya alnini secdeye korken yine keskin bir tas ya da dikenin batmasi sebebiyle kan akarsa, bunda adamin kasti olmasa bile yine de o namazi iade etmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Namazda iken aksirir ya da öksürürken yellenirse, abdesti bozuldugu gibi namazi da bozulur; abdest alip yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() Kadin namaz kilarken tenasül cihazina yerlestirdigi bez kendiliginden islak bir vaziyette düserse imamlarin ittifakiyla kadin abdest alip o namazi kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Namaz kilarken vücudundaki kanli bir çiban patlar da kan ya da irin akacak olursa, abdest alip kaldigi yerden namazini tamamlayabilir ![]() Vücudundaki çibani sikar veya dizindeki çiban rükû'a egildiginde ellerinin dokunmasiyla patlar ve kan akarsa, yeniden abdest alip bozulan namazi iade etmesi gerekir ![]() ![]() Namazda bayilir veya cinnet getirir ya da kahkaha ile gülerse, abdest alip yeniden namaz kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() Namazda iken elbisesine dirhem miktari idrar serpilirse, abdest alip yeniden namazini kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() d) Sartlarindan biri de, abdesti bozulunca hemen ayrilmasi, Aksi halde bir rükün miktari ya yerinde bekler, ya da bir rükün eda edip öylece ayrilirsa, namazi da bozulmus sayilir ![]() ![]() Bu durumda abdest almaya giderken veya dönerken Kur'ân'dan bir seyler okursa, namazi yine de bozulur; iade etmesi vâcib olur ![]() ![]() ![]() Abdest almaya giderken ve ondan dönerken tesbihte bulunursa, bu namazi bozmaz, kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() Imam namaz kildirirken, rükû'da abdesti bozulur, fakat o yine “Semiallahu limen hamidehu” diyerek basini kaldirir veya secdede abdesti bozulur, o bir rükün edâ etmeyi dileyerek Allahu Ekber diyerek basini kaldirirsa, hem kendisinin, hem cemaatin namazi bozulmus olur ![]() ![]() ![]() Imam secdede iken abdesti bozulur ve o da Allahu Ekber diyerek basini kaldirirsa, namazi bozulmus olur ![]() ![]() ![]() Uyuklayarak abdesti bozulur ve bir müddet sonra uyanirsa, yeniden abdest alip namazi kaldigi yerden tamamlar ![]() ![]() ![]() ![]() e) Sartlardan biri de, abdesti bozulduktan sonra namaza aykiri bir fiilde bulunmamasi, O halde namazda abdesti bozulduktan sonra yürüyüp abdest almanin disinda baska bir harekette bulunur veya konusur, güler veya bir sey yer ya da içerse namaz bozulur ![]() ![]() Namazda abdesti bozulduktan sonra yeniden abdest alirken avret yeri açilirsa, namazi bozulur, yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() Ancak abdest alirken elde olmayan sebeplerle avret yeri açilir ve bundan sakinmasi mümkün olmazsa, Kaadi Ebû Ali En-Nesefîye göre, namazi bozulmaz, kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() Kadina gelince, namazda abdesti bozulduktan sonra abdest almak için kollarini sivadiginda namazi bozulur ![]() ![]() ![]() Abdest almak için kuyu, yakinda; çesme ise uzakta olursa, en az külfetli olani seçer ![]() ![]() ![]() Namazda abdesti bozulduktan sonra çok yakin olan evine gitmeyip ondan biraz daha ötede olan çesmeye giderek abdest alan kimsenin namazi bozulmustur, yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() Evinde su bulundugunu unutarak biraz öteki çesmeye kadar uzanip abdest alirsa, aradaki mesafe belirttigimizden fazla da olsa, namazi kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() Abdest aldiktan sonra namaz kilmaya gelirken basini mesh etmedigini hatirlar da dönüp bunu yerine getirdikten sonra namazi kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() Abdest alip ayrildiktan sonra elbisesini unuttugunu hatirlayarak geri dönüp alirsa, artik namazi hükümsüz olmustur, yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() Abdesti mescidde namaz kilarken bozulur ve mescit içindeki su kabindan abdest aldiktan sonra o kabi tek eliyle tutup namaz kilacagi yere tasirsa, namazi bozulmamis sayilir ve kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() Abdest almak için kilitli bulunan evini, açar, abdest aldiktan sonra hirsizlik endisesiyle kapiyi tekrar kilitleyip öylece namazi tamamlamaya gelirse, kaldigi yerden kilabilir ![]() ![]() ![]() Namazda iken namaza mâni' olacak kadar necaset elbisesine dokunur, onu yikarsa, bu necaset kendi bünyesinden meydana gelen bir necasetse namazi kaldigi yerden tamamlayabilir ![]() ![]() ![]() Elbisesine namazda iken necaset dokunursa, hemen oracikta elbisesini degistirme imkâni varsa degistirip namazi kaldigi yerden tamamlar ![]() ![]() ![]() ![]() Namazda iken abdesti bozuldugu için abdest almak üzere ayrilir ve bu esnada kasten abdest bozacak bir fiilde bulunursa, artik o namaz bozulmustur, yeniden kilinmasi gerekir ![]() ![]() f) Sartlardan biri de, semavi bir hades ariz olduktan sonra geçmis bir hadesin ortaya çikmamasi, Buna bir misal verelim: Ayaginda mest bulundugu halde namaz kilarken abdesti bozulur, yeniden abdest almak için ayrildiginda mestlerin süresi dolarsa, artik o namazi yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() Bunun gibi teyemmümle namaz kilarken abdesti bozuldugu için yeniden abdest almak üzere ayrilir ve bu sirada suya rastlarsa, namazi bozulmus sayilacagindan onu yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() g) Sartlardan biri de, cemaat halinde namaz kilarken abdesti bozulmussa, yeniden abdest aldiginda -imam namazi bitirmemisse- gelip imama uymasi gerekir ![]() ![]() ![]() Imam henüz namazi bitirmemisse, muktedi abdest aldiktan sonra eski yerine gelmesine gerek yoktur, ara yerde bir engel yoksa bulundugu yerden imama uyup namazini tamamlar ![]() ![]() Yalniz basina namaz kilarken abdesti bozuldugu, için yeniden abdest alan kimse, dilerse namazi evinde tamamlar, dilerse ilk namaz kildigi yere döner ![]() ![]() ![]() Bu konuda imam da münferit gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() h) Namazda abdesti bozulduktan sonra üzerinde kazaya kalmis bir namazi hatirlamamasi gerekir ![]() Abdesti bozulan kimse tertip sahibi olur da abdest aldiginda kazaya kalmis bir namazi hatirlarsa, ilk basladigi namaz bozulmus sayilir, vakit dar degilse önce kazaya kalmis namazi, sonra o namazi yeniden kilar ![]() ![]() i) Sartlardan biri de, abdesti bozulan kimse imam olursa, yerine imamete elverisli olmayan bir kisiyi geçirmemesi gerekir ![]() Yerine imani olmak üzere bir kadini geçirirse, namazi bozulmus olacagindan abdest aldiktan sonra yeniden kilmasi gerekir ![]() ![]() ![]() (Celal Yildirim, Kaynaklariyla Islam Fikhi, Uysal Kitabevi: 1/326-332) Selam ve dua ile ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|