![]() |
Kadere İmanın Kaynağı Nedir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadere İmanın Kaynağı NedirKadere imanın kaynağı nedir Hakkında Kadere imanın kaynağı nedir Kadere imanın kaynağı nedir Kadere imanın Kuran da olmadığı, hadislere sonradan karıştırıldığı, iddiasında olanlar var ![]() Kader’in varlığı Kur’an, sünnet ve icma-ı ümmetle sabittir ![]() Aşağıda yer alan ayetlerde kader konusuna işaret edilmiştir ![]() “Allah’ın, kendisine takdir edip helâl kıldığı bir hususu yerine getirmekte Peygambere herhangi bir güçlük yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() “Hani Bedir savaşı günü ey Müslümanlar, siz vadinin yakın kenarında idiniz, onlar da uzak tarafında idiler! Kervan ise sizden daha aşağıda (deniz sahilinde) idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Muhakkak ki Biz her şeyi bir kaderle, bir ölçü ile yarattık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Kesir’in bildirdiğine göre, ehlisünnet alimleri, “Furkan, 25/2; Kamer, 54/49; Â’lâ, 87/1-3” ayetleri ve benzerlerini, her şeyin olmadan önce Allah’ın ilminde var olduğu ve Levh-i Mahfuz'da yazılı bulunduğu manasına gelen “kader”in varlığına delil getirmişlerdir ![]() ![]() ![]() Gerek şahısların gerek ümmetlerin hayat sürelerinin belirlendiğini ifade eden “ecel” sözcüğü, çok açık olarak kadere işaret etmektedir ![]() ![]() ![]() Buharî ve Müslim’deki hadislerde yer alan kaderin, Emevîler tarafından daha sonra eklendiği iddiası, hiçbir ilmî dayanağı olmayan bir spekülasyondur ![]() Aynı kaynakların “kader”e yer vermeyen rivayetleri doğru kabul edip, “kader”e yer veren rivayetlerini kabul etmemek indî, keyfî, nefsanî heva ve hevesin bir tasarrufundan başka bir şey değildir ![]() Çünkü, hadis usulünü bilenlerce malum olduğu üzere, sika/güvenilir ravilerin -diğer rivayetlerden farklı olarak- bir ziyadeliğe yer vermeleri makbuldür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cibril hadisinde de “KADER”den söz edilmektedir: Yahya İbnu Ya'mer haber veriyor: "Basra'da kader üzerine (kaderin olmadığına dair (Hattabî, ilgili hadisin şerhi) ilk söz eden kimse Ma'bed el-Cühenî idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey Ebu Abdirrahmân, bizim taraflarda bazı kimseler zuhur etti ![]() ![]() ![]() ![]() "Onlarla tekrar karşılaşırsan, haber ver ki ben onlardan uzağım, onlar da benden uzak olsunlar ![]() ![]() Sonra Abdullah dedi ki: Babam Ömer İbnu'l-Hattâb (radıyallahu anh) bana şunu anlattı, diyerek Cibrîl hadisi diye bilinen rivayeti aktarmıştır ![]() ![]() ![]() - "İman nedir?" diye sormuş, o da: - "Allah'a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe, hayır ve şerriyle kadere inanmandır ![]() ![]() ![]() ![]() Buharî bizzat kitabına “Kader” babını yazmıştır ![]() ![]() “Abdullah ibn Umer anlatıyor: “Peygamberimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İman şuurunu almış bir akıl da kaderin varlığına şahadet etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kazâ ve Kaderin Anlamları Kader sözlükte "ölçü, miktar, bir şeyi belirli ölçüye göre yapmak ve belirlemek" anlamlarına gelir ![]() ![]() ![]() Sözlükte "emir, hüküm, bitirme ve yaratma" anlamlarına gelen kazâ, Cenâb-ı Hakk'ın ezelde irade ettiği ve takdir buyurduğu şeyleri zamanı gelince, her birisini ezelî ilim, irade ve takdirine uygun biçimde meydana getirmesi ve yaratmasıdır ![]() ![]() Kazâ ve Kadere İman Kader ve kazâya iman, yüce Allah'ın ilim, irade, kudret ve tekvîn sıfatlarına inanmak demektir ![]() ![]() ![]() Dünyada meydana gelmiş ve gelecek olan her şey, Allah'ın ilmi, dilemesi, takdiri ve yaratması ile olur ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında insanlar, Allah'ın kendileri hakkında sahip olduğu bilgiden habersizdirler ve pratik hayatta bu bilginin etkisi altında kalmaksızın kendi iradeleriyle davranmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kadere İmanın Kaynağı Nedir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kadere İmanın Kaynağı NedirKader konusunda bilinmesi gereken bir başka husus da şudur: Kader, iç yüzünü ancak Allah'ın bilebileceği, mutlak ve kesin bir biçimde çözümlenmesi mümkün olmayan bir ilâhî sırdır ![]() ![]() ![]() Kader ve kazâya inanmak, iman esaslarındandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O halde kader ve kazâya güvenip çalışmayı bırakmak, olumlu sonucun sağlanması ya da olumsuz sonuçların önlenmesi için gerekli sebeplere sarılmamak ve tedbirleri almamak, İslâm'ın kader anlayışı ile bağdaşmaz ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın İradeli Fiilleri ve Fiillerinin Yaratılması a) Allah'ın ve İnsanın İradesi Sözlükte "seçmek, istemek, yönelmek, tercih etmek ve karar vermek" anlamlarına gelen irade, terim olarak, "Allah'ın veya insanın ilgili seçeneklerden birini seçip belirlemesi, tayin ve tahsis etmesi" diye tanımlanır ![]() Allah'ın iradesi ezelîdir, sonsuzdur, sınırsızdır, herhangi bir şeyle bağlantılı değildir ve mutlaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ehlisünnetin önemli iki kolu olan Eş`arîler ve Mâtürîdîler, insanın iradesi ve bu iradenin fiildeki rolü konusunda temelde görüş birliği içinde olmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İnsan İradesi ve Fiildeki Rolü İnsanlar fiillerde gerçek bir irade hürriyetine sahiptirler ![]() ![]() Yüce Allah, insanların irade sahibi, dilediğini yapabilir bir varlık olmasını irade ve takdir buyurmuş ve onları bu güç ve kudrette yaratmıştır ![]() ![]() ![]() Fiilin meydana gelişinde kulun hür iradesinin etkisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın hür bir iradeye sahip olduğunu ve bu iradesinden dolayı sorumlu ve yükümlü bulunduğunu gösteren âyetler vardır: "Nefse ve ona birtakım kabiliyetler verip de iyilik ve kötülüklerini ilham edene yemin ederim ![]() ![]() "Şüphesiz biz ona doğru yolu gösterdik ![]() ![]() ![]() "Kim iyi bir iş yaparsa lehine, kim de kötülük yaparsa aleyhinedir ![]() ![]() ![]() O halde insanlar, Allah'ın kulları olarak sorumluluklarını bilip doğru, iyi, güzel, hayırlı şeyler işleyip, yanlış, kötü, çirkin ve şer davranışlardan uzaklaşmalılar; böylelikle âhirette güzel karşılıklara ve mükâfatlara ulaşmaya çalışmalıdırlar ![]() c) İnsanın Fiillerinin Yaratılması İnsanın fiilleri, zorunlu (ıztırarî) fiiller ve ihtiyarî (iradeli) fiiller olmak üzere ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() Yazı yazmak, oturup kalkmak, namaz kılmak veya kılmamak, hayır veya şer, iyi veya kötü bir şey işlemek gibi hür irademizle seçerek yaptığımız fiiller ise iradeli fiillerimizdir ![]() ![]() ![]() Ehlisünnet'e göre kulların fiillerini onların iradeleri doğrultusunda yaratan Allah olduğu için, yaratma sıfatı Allah'tan başka bir varlığa verilemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre insan, hür iradesi ile fiili seçer, gerekli gücü sarfeder, Allah da onun neyi seçeceğini ezelî ilmi ile bilir, bu ilmine göre irade ve takdir buyurur ve bu iradesi doğrultusunda yaratır ![]() d) Tevekkül Sözlükte "güvenmek, dayanmak, işi başkasına havale etmek" anlamlarına gelen tevekkül, terim olarak, "hedefe ulaşmak için gerekli olan maddî ve mânevî sebeplerin hepsine başvurduktan ve yapacak başka bir şey kalmadıktan sonra Allah'a dayanıp güvenmek ve ondan ötesini Allah'a bırakmak" demektir ![]() Meselâ bir çiftçi önce zamanında tarlasını sürüp ekime hazırlayacak, tohumu atacak, sulayacak, zararlı bitkilerden arındırıp ilâçlayacak, gerekirse gübresini de verecek, ondan sonra iyi ürün vermesi için Allah'a güvenip dayanacak ve sonucu O'ndan bekleyecektir ![]() ![]() Tevekkül, Müslümanların kadere olan inançlarının tabii bir sonucudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah bir âyette " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|