![]() |
İslama Göre Sigorta Caizmidir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslama Göre Sigorta Caizmidir?İslama Göre Sigorta caizmidir? Hakkında İslama Göre Sigorta caizmidir? Sigorta ilk olarak miladi 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Ticari sigortanın hiçbir çeşidine cevaz verilmemiştir ![]() 2-SSK ve BAĞKUR gibi devlet sigortalarının ise teâvunî (yardımlaşma) sigorta kısmına dâhil olduğuna kanaat edildiğinden caiz kabul edilmiştir ![]() igorta kelime olarak güven, emniyet ve garanti anlamı taşımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunu da öncelikle ifade etmek gerekir ki, sigorta işleminde, kaza ve zarar meydana gelmediği durumda ödenen primlerin karşılıksız kalması, kaza ve zarar meydana geldiğinde ise alınan paranın verilen primlerden daha fazla olması klasik akit yapılarına göre bir belirsizlik ve dengesizlik içerdiğinden dolayı bu konu şer’î hüküm açısından ciddi manada tereddütlere ve itirazlara sahne olmuştur ![]() İslam âlimlerinden bu meseleye ilk değinen Hanefi Fukahasından İbni Âbidin hazretleri olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Ulema Sigortayı iki kısma ayırmıştır Sigortanın şer’i hükmü konusundaki tartışma ve görüş beyanlarına girmeden önce sigortanın, âlimler bazındaki taksimini inceleyelim ![]() 1- Teâvunî (yardımlaşma) dediğimiz karşılıklı üyelik sigortası: Üyelerin ortak katılımıyla gerçekleşen ve içlerinden birisi bir felaketle karşı karşıya kaldığında onun zararını telafi etmeyi amaçlayan bir sigorta sistemidir ![]() ![]() ![]() Maktulün diyetini ödemeyi sadece suçlu üzerinde bırakmayıp onun yakın akrabalarına da ödeme sorumluluğu getiren “Âkile” sistemi Hulefâ-i Râşidîn’den itibaren daha da geliştirilmiş ve giderek belli bir iş ve meslek gurupları arasında ortak bir dayanışma ve yardımlaşmaya dönüşmüştür ![]() ![]() ![]() 2- Ücretli sigorta: Bu tip sigortada ise, sigortacı, kaza, yangın ve ölüm gibi durumlarda zararı telafi etmeyi üstlenmekte, bunlar meydana gelmediğinde ise herhangi bir ödeme yapmamaktadır ![]() ![]() Bu tip sigorta ile yukarıda beyan edilen teâvunî (yardımlaşma) dediğimiz sigorta arasındaki farkı Zühaylî “el’Fıkhül İslâmî ve Edilletühü” adlı eserinde (c:5 s:3416) şu şekilde ifade ediyor; Te’âvunî (yardımlaşma) sigortayı oluşturan ve üzerine alan heyet müstakil olmayıp, herhangi bir kar amacı gütmedikleri gibi, bu sigortanın üyeleri de herhangi bir ticari kâr beklememektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ücretli Sigortanın Caiz olmayışının Sebepleri Nelerdir? Bu tip sigortanın caiz olmadığına varan âlimler (ki bunlar âlimlerin ekseriyetidir) buna delil olarak 4 gerekçe sunmuşlardır ![]() 1-Faiz: Bu tip sigorta faizin her iki nevisini içerir ![]() ![]() 2-Ğabin: Bu tip sigorta “ğabin” dediğimiz aldanmayı ihtiva eder, zira akit mahalli (hakkında akit yapılan şey) açık değildir ![]() ![]() 3-Kumar: Zira bu tip akitte, sigortalı olan kimse, büyük meblağlar beklentisi içinde prim adı altında az bir meblağ vermektedir ki bu da kumara dâhildir ![]() 4-Cehalet: Bunda gerek sigorta yapan kurumun, gerekse sigortalı olan şahsın ne kadar ödeme yapacakları meçhuldür ki hayat sigortasında bu çok açık şekilde gözükmektedir ![]() Bu tip sigortanın caiz olduğunu söyleyen âlimlerin buna delil olarak sundukları gerekçe ise; Fetâvâyi Zerkâ’nın sahife:403 deki beyanı veçhile İslam hukukunda mevcut olan “MÜVÂLÂT” akdidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca İslam fıkhında nice alış verişler vardır ki kendisinde “ğararı fahiş” olduğu halde fukahadan birçoğu bunların cevazına hüküm vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde umumi hamam ücreti de bu kabildendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine böylece bu çeşit sigorta işleminin caizliği ile hükmedenler bu işlemi bir alış veriş olarak değerlendirmediklerinden onlara göre burada faiz olayı söz konusu değildir ![]() Sigorta akdine caiz diyen azınlığın bu delillerine karşı sigorta akdini caiz görmeyen ekseriyetin tabi ki cevapları olmuştur, ancak mesele “Mukaren fıkha” (karşılıklı tartışmalı fıkha) götüreceğinden, bu da meselenin uzamasına sebebiyet vereceğinden dolayı bunlara değinmedik ![]() ![]() Bu konuyla alâkalı olarak İslam Konferansı Teşkilatına bağlı İslam Fıkhı Akademisi, Mekke’i Mükerreme’de 1976 senesinde toplanarak sigorta meselesini ele alıp inceden inceye tetkik ettikten sonra Mustafa Zerka hariç ittifakla ticari sigortanın bütün çeşitlerinin haram olduğuna dair kanaatlerini beyan etmişlerdir ![]() ARİFAN DERGİSİ |
![]() |
![]() |
|