Prof. Dr. Sinsi
|
Bid’At Ehlinin İbadeti
Bid’at ehlinin ibadeti
Hakkında Bid’at ehlinin ibadeti
Bid’at ehlinin ibadeti
Sual: Bid’at ehlinin amelinin kabul olmayacagina dair hadis var midir? Bunun uydurma olmadigini nasil bilecegiz?
CEVAP
Ictihad ictihadla nakzedilmedigi gibi, bir âlim baska bir âlimin kitabindaki hadise uydurma demekle o hadis öteki âlime göre de uydurma olmaz Ayrica birçok din adami da sahih olmakla, kabul olmanin ne demek oldugunu bilmiyor Asagidaki yazilardan bir kismi bu konu ile ilgilidir Bid’at ehlinin amelinin kabul olmayacagina dair birçok hadis-i serif vardir Bir tanesi söyledir:
(Bir bid'at ehlinin namazi, orucu, hacci, umresi, cihadi, tevbesi, farzi, nafilesi ve hiçbir iyiligi kabul olmaz, hamurdan [yagdan] kil çikar gibi, dinden çikmasi kolay olur ) [Ibni Mace]
Hadika ve Berika’da (Bid'at ehlinin hiçbir ibadeti kabul olmaz) hadis-i serifi açiklanirken, (Ibadetleri sahih olur, fakat sevap verilmez) deniyor Fasiklarin ve bid’at ehlinin ibadetleri sahih olsa da kabul olmaz Kabul olmaz demek, sahih olmaz demek degildir Sahih olur, fakat sevabi olmaz [yani isledigi günahlar yüzünden sevabi azalir veya hiç kalmaz] demektir (Redd-ül Muhtar)
Bir hadisin uydurma olup olmadigini imam-i Buhari, imam-i Müslim, imam-i Gazali, imam-i Rabbani gibi Islam âlimleri bilemiyorsa, biz nasil bilecegiz? Resulullahin vârisleri olan bu âlimler, sahih ile uydurma hadisi ayiramayacak kadar, cahil mi? Yahut kasten uydurma hadis alacak kadar din düsmani mi? Dini yeniden mi açiklayacagiz? Mezhep imamlarimizi, hadis imamlarimizi, hâsâ biz mi sorguya çekecegiz? Onlar dinimizi eksik olarak mi tanittilar? (Kasten bana izafe ederek yalan söyleyen, hadis uyduran, Cehennemdeki yerine hazirlansin) hadis-i serifini bilmiyorlar mi veya biliyorlar da önemsemediklerinden dolayi mi uydurma hadisi kitaplarina aliyorlar? Ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarinda uydurma hadis var demek, Resulullahin vârislerine çirkin bir saldiridir
Seyyid Ahmed Tahtavi hazretleri buyurdu ki:
Tek kurtulus firkasi olan Ehl-i sünnet vel-cemaate tâbi olun Allahü teâlânin yardimi ve korumasi ve tevfîki bu firkada olanlaradir, gazabi ve azabi da bu firkadan ayrilanlaradir Bu firka-i naciyye, bugün dört mezhepte toplanmistir Bu zamanda, bu dört mezhepten birine uymayan, bid'at ehlidir ve Cehenneme gidecektir (Dürr-ül-muhtar hasiyesi Zebayih kismi)
Safii’de imam arkasinda Fatiha okumak farz, Hanefi’de tahrimen mekruhtur Farkli ictihad rahmet oldugu için ikisi de sevap alir Sonra, ictihad ictihadla nakzedilemez Imam-i Safii farz dedi diye Hanefiler Fatiha okuyamaz Hanefiler de haram dedi diye Safiiler bu ictihaddan vazgeçemez Çünkü müctehid hata ederse bir, isabet ederse iki sevap kazanir Bir müctehid, baska bir müctehidin ictihadini nakzedemez Hadis konusunda da böyledir Imam-i Safii, bu hadis mevdudur dese, Hanefilerce de bu hadis mevdu olamaz
Seyyid Abdülhakim Arvasi hazretleri buyuruyor ki:
Hadis ilminde müctehid bir âlim, bazi âlimlerin sahih dedigi bir hadise mevdu diyebilir Müctehidin böyle demesi; “Bu hadisi, Resulullah söylememistir" anlaminda degildir Bu hadis benim usulüme göre yani sahih olmasi için aradigim lüzumlu sartlari tasimadigindan hadis degil, uydurmadir; fakat baska müctehide göre hadis sahih olabilir demektir Farkli ictihadlar da aynen böyledir Bana göre yani elimdeki mevcut delillere göre dogrusu bu der; fakat farkli ictihadda bulunan müctehide söz söylemez Birinin uydurma demeye yetkisi varsa, ötekinin de sahih demeye yetkisi vardir Bunun için hiçbir Ehl-i sünnet âliminin kitabinda uydurma hadis olmaz
Salih amelin kiymeti
Sual: Imam-i Rabbani hazretleri, (Bid’at ehlinin yaptigi ibadetler, çöpçülerin islerine benzer Çöpçüler herkesten daha çok çalisir, çok yorulur, ücretleri de herkesten asagidir Islamiyet'e dogru uyanlar ise, mücevherciler gibidir Bunlarin isi az, kazançlari pek çoktur Bazen bir saatlik çalismalari, yüz binlerce senenin kazancini hasil eder Bunun sebebi, Islamiyet'e uygun amel ettikleri içindir Hak teâlâ bunu çok begenir) diyor Burada çöpçülere hakaret edilmiyor mu? Çalismadan çok para kazanmak insanlari tembellige sürüklemez mi? Yanlis degil mi bu ifadeler?
CEVAP
Verilen bu örnegin çöpçüyü kötülemek ile sarrafi övmek ile alakasi yoktur Imani ve ameli düzgün olanlarin çok sevap alacagi, düzgün olmayanlarin ise, ellerine çok az sey geçecegi bildiriliyor Kolay anlasilmasi için böyle bir örnek gösteriliyor Kuyumcu az çalisir, çok kazanir, çöpçü çok çalisir az kazanir deniyor O halde yapilan is dogru olmali deniyor Çalisirken yorulma denmiyor ki Anlatilmak istenen su hadis-i serifte çok güzel anlatiliyor:
(Yemin ederim ki, bir kimse, Uhud dagi kadar altin sadaka verse, eshabimdan birinin bir avuç kadar arpa sadakasinin sevabina kavusamaz ) [Buhari]
Burada Eshab-i kiram övülürken diger insanlar kötülenmis olmuyor Eshab-i kiramin kiymetinin büyüklügü bildiriliyor Birisi yorulmadan az miktar bir avuç arpa sadaka ediyor, ötekiler dag kadar altin veriyor ama sevap olarak az aliyor Sebebi sunlardir:
1- Itikat düzgün olmasi, bid’at karismamsi,
2- Amel düzgün olmasi, bid’at karismamasi
Eshabi kiramin ayrica sohbette bulunma serefi var Bu seref, onlari çok yükseklere çikariyor, hepsinin cennetlik olmasina sebep oluyor
Netice: Islamiyet’e uygun yapilan ibadete, zikre, hayir hasenata nefs, seytan karisamaz, yani bunlari bozamaz, istediklerini elde edemezler Islamiyet’e uygun yapilmayan her seye ise seytan da karisir nefs de karisir Ona gece gündüz ibadet ettirirler, zikir çektirirler, aglatirlar sizlatirlar, hatta hapislere attirirlar, hatta canini dahi verdirirler, o hep bunlari makbul diye yapar, sonunda eline bir sey geçmedigi gibi, vay ben ne yapmisim diye kahrolur
Bid’at ehlinin ameli
Sual: Bir kimse Ehl-i sünnet degildir, ancak küfre düsürücü bid’ati de yoktur Böyle bir bid’at ehlinin yaptigi ibadetler sahih midir?
CEVAP
Ehl-i sünnet itikadinda olmayana bid’at ehli denir Bid’at ehlinin yaptigi ibadetler, sahih oldugu takdirde, borçtan ve azaptan kurtulursa da, vaat edilen sevablarina kavusamaz Ahirette, dünyada yapmis oldugu iyiliklerinin, hayrat ve hasenatinin karsiligina kavusamaz Bunlara kavusmak için, tevbe ederek imanini düzeltmesi gerekir Ehl-i sünnet olmayanin imani düzgün olmaz Imani bozuk olan kimse, Allahü teâlânin rizasina, sevgisine kavusamaz Onun rahmetinden, yardimindan mahrum kalir Rahati, huzuru bulamaz Bir hadis-i serif meali:
(Bir bid'at ehlinin namazi, orucu, hacci, umresi, cihadi, tevbesi, farzi, nafilesi ve hiçbir iyiligi kabul olmaz, hamurdan [yagdan] kil çikar gibi, dinden çikmasi kolay olur ) [Ibni Mace]
Hadika ve Berika’da (Bid'at ehlinin hiçbir ibadeti kabul olmaz) hadis-i serifi açiklanirken, (Ibadetleri sahih olur, fakat sevab verilmez) deniyor Tevbesi kabul olmaz demek, amelini makbul bilip tevbe etmeyecegi içindir
Fâsiklarin ve bid’at ehlinin ibadetleri sahih olsa da kabul olmaz Kabul olmaz demek, sahih olmaz demek degildir Sahih olur, fakat sevabi olmaz demektir (Redd-ül-muhtar)
|