İnsan Bir Şey Yaratamaz |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
İnsan Bir Şey Yaratamazİnsan bir şey yaratamaz Hakkında İnsan bir şey yaratamaz Sual: Mecaz olarak, insanlar için yaratıcı demek, yaratmak kelimesini yapmak anlamında kullanmak uygun mu? CEVAP Yaratmak Allah’a mahsustur Mecaz olarak da insanlar için yaratıcı demek yanlıştır (Elektrik ampulünü Edison yarattı) diyenler oluyor Fonograf, megafon, elektrik ampulü gibi aletleri ilk defa bulan Edison; bunları yaratmamış, sadece yapılmasına sebep olmuştur Bunları yaratan, Allahü teâlâdır Hadis-i şerifte, (Allah, her sanatkârın ve sanatının yaratıcısıdır) buyuruldu (Buhari) Demek ki, Edison’u da, elektrik ampulünü de yaratan Allahü teâlâdır Edison’un bunları yaratması şöyle dursun, mevcut maddeleri bir araya toplayıp, yeni aletlerin yaratılmasına sebep olurken, elinin, ayağının, gözünün, diğer duygularının, çeşitli hücrelerinin, kalbinin, ciğer, böbrek ve diğer organlarının işlemesinden ve kullandığı maddelerin, aletlerin yapısından, içlerindeki atom, proton kuvvetlerinden haberi yoktu Böyle birine yaratıcı denilir mi? Yaratıcı; bunların en ufağını, en incesini, hepsini bilen, hepsini yapandır ki, bu da ancak Allahü teâlâdır (S Ebediyye) Allahü teâlâdan başka yaratıcı yoktur Her var olanı, O yaratmıştır Maddeleri hareket ettirir Yerlerini değiştirir Bir zamandan, başka zamana götürür Bir halden başka hale döndürür Akıllara hayret verecek şeyler yaratır Bir damla nutfeden ve görülemeyen spermatozoidden bir olgun insan yaratır Nuh aleyhisselam gibi bir peygamberden; asi, kâfir ve ahmak bir oğul yaratır Ebu Cehil gibi taş yürekli, örümcek kafalı bir kâfirden, Hazret-i İkrime gibi bir mümin oğul yaratır En küçük zerre olan, mikroskopta bile görülemeyen atomun derinliğinde; çekirdeğinde, dağları deviren nükleer kuvvetler yaratır Pancarda şeker yaratır Yaprakta fotosentez, özümleme kuvveti yaratır Arıda bal yaratır Cansız yumurtada, canlı hayvan yaratır Çiçeklerde güzel kokular, esanslar yaratır Kuru ağaçta, yapraklar, çiçekler, meyveler yaratır Su içinde hayvanlar, çiçekler, ağaçlar yaratır Acı su içinde tatlı su yaratır Kimya reaksiyonları ve nice fizik ve kimya özelliklerini yaratır Toprağı bitki haline, bitkiyi hayvan haline döndürür İnsanları, hayvanları çürütüp toprak maddelerine, su ve gazlara döndürür Her şeyin tersini de yaptığı gibi, bunun da ters, geri dönen halini yaratır Bu kâinat fabrikasında her şeyi, hesaplı, düzenli yaratmaktadır Gelişigüzel, yıkıcı, bozucu görünen değişmelerin, hepsinin de çok hesaplı, çok ahenkli bağlılıklar, akıllara hayret veren bir düzen içinde yaratıldığı, günden güne daha iyi anlaşılmaktadır Allahü teâlânın, hiçbir işinde ortağı yoktur Her varlığın yaratıcısı yalnız Odur Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Yaratmak Allah’a mahsustur) [Araf 54] (Yaratıcı ancak Rabbindir) [Hicr 86] (Her şeyi yaratan Allah’tır) [Zümer 62] (Sizi de, yaptığınız işleri de yaratan Allah’tır) [Saffat 96] Cenab-ı Hak, tek yaratıcı kendisi olduğunu ve başka ortağının bulunmadığını bildirirken, insana yaratıcı denmez Yaratan Allahü teâlâ, kesb eden kuldur İnsanlar, mahluk olduğu gibi, bütün işleri, hareketleri de, Allahü teâlânın mahlukudur Çünkü Ondan başka, kimse bir şey yapamaz, yaratamaz Kendi mahluk, yaratılmış olan, başkasını nasıl yaratabilir? Yaratılmak damgası, kudretin az olduğuna alamettir ve ilmin noksan olduğuna işarettir Bilgisi, kuvveti az olan, yaratamaz İnsanın işinde, kendine düşen pay, kendi kesbidir Yani o iş, kendi kudreti ve iradesi ile olmuştur O işi, yaratan Allahü teâlâ, kesb eden kuldur İnsanların ihtiyari işleri, isteyerek yaptıkları şeyler, insanın kesbi ile Allah’ın yaratmasından meydana gelmektedir İnsanın yaptığı işte, kendi kesbi, ihtiyarı [seçmesi, beğenmesi] olmasa, o iş titreme şeklini alır Kalbin hareketi gibi olur Halbuki, ihtiyari hareketlerin, böyle olmadığı açıktır Her ikisini de, Allahü teâlâ yarattığı halde, ihtiyari hareketle, titreme hareketi arasında görülen bu fark, kesbden ileri gelmektedir Allahü teâlâ, kullarına merhamet ederek, onların işlerinin yaratılmasını, onların kastlarına, arzularına tâbi kılmıştır Kul isteyince, kulun işini yaratmaktadır Bunun için de, kul mesul olur İşin sevabı ve cezası, kula olur Allahü teâlânın kullarına verdiği kast ve ihtiyar, işi yapıp yapmamakta eşittir Kullarına, emirlerini ve yasaklarını yerine getirecek kadar kudret [enerji] ve ihtiyar vermiştir Bir işin iyi veya kötü olduğunu da bildirmiştir Kul, her işinde, yapıp yapmamakta serbest olup, ikisinden birini seçecek, iş iyi veya kötü olacak, günah veya sevap kazanacaktır İslam âlimleride buyuruyor ki: Allahü teâlâ, hayat, ilim, semi, basar, irade, kudret sıfatlarından kullarına biraz ihsan etti; ama yalnız üç sıfatı kendine mahsustur Bu üç sıfattan hiç bir mahlûkuna vermedi Bunlar, kibriya, gani olmak ve yaratmak sıfatlarıdır Kibriya, büyüklük, üstünlük demektir Gani olmak, başkalarına muhtaç olmamak, her şeyin Ona muhtaç olması demektir (Hak Sözün Vesikaları) Allahü teâlânın âdeti şöyledir ki; her şeyi bir sebep ile yaratmaktadır Fakat, sebeplerin, vasıtaların, Onun yaratmasına hiç tesirleri yoktur Vasıtasız maliktir Ondan başka yaratıcı yoktur Bütün varlıkları yoktan var etti İnsanların ve hayvanların hareketlerini, düşüncelerini, hastalıklarını, şifalarını, hayırlarını, şerlerini, faydalarını, zararlarını yaratan yalnız Odur İnsan, kendi hareketlerini, düşüncelerini, hiçbir şeyi yaratamaz İnsanın düşüncelerini, hareketlerini, keşiflerini, buluşlarını hep o icat etmekte, yaratmaktadır Ondan başkasına yaratıcı demek, cahilce, batıl bir sözdür (Feraid-ül-fevaid) İngilizce’de yaratmak kelimesi Sual: İngilizce’de yaratmak anlamındaki create kelimesini, insanlar için kullanmak caiz midir? CEVAP Yaratmak, yoktan var etmek demektir Türkçe’de bu kelime, insanlar için, başka manada da olsa, kullanılmamalıdır Bu kelimenin, diğer dillerdeki karşılıkları, mesela,İngilizce’de create kelimesi de, oluşturmak, meydana getirmek, yapmak gibi anlamlarda da, kullanılıyor İngilizce olarak, bu manada kullanmak, ihtiyaçtan dolayı caiz olur Mesela, bilgisayarda, (dosya oluşturmak) ifadesi için, (create a file) denebilir Bir program yazarken, create yazılmazsa, o program çalışmıyorsa, create diye yazmanın mahzuru olmaz Böyle durumlarda kullanılabilir Marka, şirket, program ve buna benzer başka bir şeyin isminde creative geçerse, yine bunları söylemek caiz olur İnsanlar için, yoktan var etmek anlamında kullanılmamalıdır Vücuda getirmek Sual: İnsanlar için, vücuda getirmek ifadesini kullanmak caiz midir? CEVAP Yoktan var etmek, yaratmak anlamında, insanlar için kullanmak caiz olmaz Yalnız Allahü teâlâ için kullanılır Mesela bir hadis-i şerif meali şöyledir: (Allahü teâlâ, insanları yarattı Beni insanların en iyi kısmından vücuda getirdi) [Tirmizi] Meydana getirmek, yapmak, oluşturmak anlamında kullanılabilir Mesela, (İmam-ı Buhari hazretleri, Buhari-yi şerif isimli kitabını, 16 yılda vücuda getirmiştir) demek caizdir |
|