![]() |
Osmanlida Bahriye Teskilati Ve Bahriye Mektebi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlida Bahriye Teskilati Ve Bahriye MektebiBAHRİYE TEŞKÎLÂTI Donanma, tersane, Bahriye mektebi ve bunlarda vazifeli personelden meydana gelen teşkilât ![]() ![]() Donanma İlk Osmanlı donanması; Karesi, Menteşe, Aydın gibi denizci beyliklerin hâkimiyet altına alınmasıyla sâhib olunan gemi ve personelle kuruldu ![]() ![]() ![]() ![]() Bu muazzam donanmanın ve diğer bütün Bahriye teşkilâtının bağlı olduğu en yüksek makam kapdân-ı deryalık makamı idi ![]() ![]() ![]() Kapdân-ı derya 1516’ya kadar Gelibolu’da ikâmet ederken, ondan sonra Kasımpaşa’da oturmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı bahriyesinde subaylık ve leventlik (deniz erliği) çok defa babadan oğula geçerdi ![]() ![]() ![]() ![]() Kapdân-ı derya bütün bu denizleri, buralarda üslenmiş olan amiralleri vâsıtasıyle idare ederdi ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üçünden başka, doğrudan kapdân-ı deryaya bağlı kapdanlıklar da vardı ![]() İskenderiye kapdanlığı: Çok kestf olan Anadolu-Mısır trafiğinden mes’ûl idi ![]() Süveyş veya Hind kapdanlığı: Doğuda Endenozya, güneyde Mozambik’e kadar filo gönderirdi ![]() Tuna kapdanlığı: Elindeki ince donanma denen filosuyla, Estergon’a kadar, Tuna nehri üzerindeki askerî ve ticarî trafikten mes’ûl (sorumlu) idi ![]() Fırat kapdanlığı: Tuna kapdanlığından küçük olup, Birecik’ten Basra’ya kadar olan trafikten mes’ûl idi ![]() ![]() Hazar ve Kür (Ardahan) kapdanlığı: İran seferlerinde orduya malzeme taşımak için birlikte hareket ederlerdi ![]() Faşa (Fas, Riyon) kapdanlığı: İran muhârebelerinde kullanılan askerî nakliyeye âid bir ince filo idi ![]() Nil kapdanlığı: Nil üzerindeki trafiği denetlemekle beraber, devlete itaat etmeyen bedevilere gözdağı vermek gayesi ile kurulmuştu ![]() Osmanlı deniz hâkimiyetinin te’minâtı olan donanmada daha ziyâde; çektiri, kadırga gibi kürekli gemiler kullanılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gemilerde azablar, leventler, kürekçiler, kalyoncular gibi muhtelif hizmet grubu vardı ![]() Osmanlı donanmasında, ayrıca korsan ocağı denen mühim bir denizci sınıfı da vardı ![]() ![]() ![]() Gayet techizâtlı olan Osmanlı donanması, disiplin ve intizâmı ile yabancılar tarafından takdir görmüştür ![]() ![]() Osmanlı donanması bu seviyeye, gemi ve teçhizat bakımından pek yüksek bir teknik, idâri üstünlük ve denizcilerin kültür seviyelerinin çok ileri olması ile ulaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düzenli bir bahriye teşkilâtına sâhib olan Osmanlı Devleti, donanma-yı hümâyûn için hiçbir fedâkârlık ve masraftan çekinmezdi ![]() Tersane Devlet, gemilerini dışardan almaz, kurduğu büyük tersanelerde yapardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devletin en büyük tersanesi olan tersâne-i hümâyûn, kapdân-ı deryanın emrinde idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DIPNOTLAR: ) Osmanlı Devleti’nin Merkez ve Bahriye Teşkilâtı (Uzunçarşılı); sh ![]() 2) Osmanlı Târih Deyimleri; cild-1, sh ![]() 3) Büyük Türkiye Târihi; cild-10, sh ![]() 4) Gelibolu ve Yöresi Târihi (F ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlida Bahriye Teskilati Ve Bahriye Mektebi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlida Bahriye Teskilati Ve Bahriye MektebiBAHRİYE MEKTEBİ Osmanlı donanmasına subay yetiştiren okul ![]() ![]() Osmanlı Devleti, kuruluş döneminde Ege ve Marmara’da kıyıları, gemi ve tersaneleri bulunan beylikleri idaresi altına almak suretiyle donanmaya sâhib oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde Avrupa devletlerinin durumu farklı idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Portekiz ve İspanya’nın baş çektiği bu açık deniz seyahatleri neticesinde coğrafî keşifler yapıldı ve üç asır geçmeden Avrupa pek çok servet sahibi oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa bu seviyede bulunurken, Osmanlı Devleti mevcut durumunu ve hâkimiyetini devam ettirme ile iktifa ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zâten personel sıkıntısı çeken Osmanlı Devleti’nin artık denizci mes’elesini köklü bir şekilde hâlletmesi, gemicilik bilgi ve tecrübesi ile deniz muhârebe san’atında mahir denizci yetiştirmesi zarureti ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilâhare 1776 (H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beş-altı sene sonra bu mühendishâne küçük geldiği için, Halîl Hâmid Paşa’nın sadrâzamlığı ve tersanedeki inşâat, tâmirat, alım-satım işlerine bakan Atâ Bey’in tersane eminliği zamanında, şimdiki Câmialtı yakınındaki Tersane zindanı yanında iki-üç odalı bir mühendishâne yaptırıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Halîl Hâmid Paşa’nın sadrâzam olduğu 1784 (H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü Selîm, 1787-1792 Türk-Rus harbinden sonra, çekirdekten denizci olan Küçük Hüseyin Paşa’yı kapdan-ı deryalığa getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra yine Fransa’dan getirilen Parale adlı mühendis, tatbîkâtlı harita, coğrafya ve seyr-i sefâin dersleri vermeye başladı ![]() ![]() Seyr-i sefâin ve harita bölümünden me’zun olanlar, önce jurnal hocası (seyr zabiti), sonra çorba hocası (levazım zabiti), daha sonra baş hoca yâni ikinci kumandan, nihayet imtihanı kazanırlarsa, kapdan oluyorlardı ![]() ![]() Üçüncü Selîm’in dikkat ve bilgisi, Küçük Hüseyin Paşa’nın gayretleri ile Bahriye mektebi gittikçe rağbet kazandı ve bahriyenin modernleşmesi yolunda büyük adımlar atıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onun yerine Fransa’da elçilik yapmış, çok çalışkan ve müteşebbis bir zât olan Morali Seyyid Ali tâyin edildi ![]() ![]() ![]() Bütün bunlara rağmen, üçüncü Selîm zamanında İstanbul tersanesi yeniden canlandı ![]() ![]() ![]() ![]() Bahriye mektebindeki tedrisât bu şekilde devam ederken, 1821 (H ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1848 (H ![]() ![]() ![]() Bahriye meclisi, bu rapora; talebeye tatbikat gemisinin tahsis edilmesi, Fransızca seçmeli ve İngilizce’nin mecburî olmasına dâir iki madde ekledi ![]() Bu lâyiha ilâvesiyle birlikte, hükümet tarafından kabul edildi ![]() 1852 yılına kadar Kasımpaşa’da kalan Bahriye mektebi, bu sırada Sakızağacındaki hastâhânenin Mühendishâne-i bahrî binasına nakledilmesi üzerine, Kasımpaşa’daki Mühendishâne-i bahrî de Heybeliada’ya nakledildi ![]() 1860’da tahta geçen Sultan Abdülazîz, Bahriye teşkilâtına son derece ehemmiyet verdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Meşrûtiyet’den (1908) sonra Bahriye mektebinin programı, İngiliz bahriye okulu esaslarına göre düzenlendi ![]() ![]() ![]() Daha sonra, Cumhuriyet döneminde açılan Deniz lisesine (1928), Deniz harb okulu ismi verildi ![]() ![]() DIPNOTLAR: 1) Deniz Mektebleri Tarihçesi (F ![]() 2) Osmanlı Devleti’nin Merkez ve Bahriye Teşkilâtı (Uzunçarşılı); sh ![]() 3) Deniz Harp Okulu ve Deniz Lisesi’nin Tarihçesi (Suphi Aksoydan, Deniz Kuvvetleri Dergisi); cild-79, Ağustos-1973, sayı 482); sh ![]() 4)1773’den 1973’e kadar Türk Bahriyesinde Öğretim ve Eğitim (Hasan Yumuk, Deniz Kuvvetleri Dergisi, cild-79, sayı-482); sh ![]() 5) Deniz Harp Okulu Tarihçesi ve İlgili İncelemeler (İstanbul Deniz Müzesi Müdürlüğü, Deniz Kuvvetleri Dergisi, cild-87, sayı 499); sh ![]() |
![]() |
![]() |
|