![]() |
Otel İsletmelerinde Stres- |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otel İsletmelerinde Stres-I ![]() Bu çalışmanın amacı, stresin otel işletmeleri üzerindeki bireysel ve örgütsel etkilerini ölçmek ve işletmelerindeki stres kaynaklarını bulmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() Otel işletmeciliği, hizmet sektörünün özellikleri bakımından gerek yöneticiler gerekse işgörenler üzerinde yüksek düzeyde stres yaratan bir işletmecilik alanıdır ![]() ![]() İşletme yönetiminin temel amaçlarından birisi olan karlılığın, dolayısıyla verimliliğin artırılması için, işletme içi stres düzeyinin dengelenmesi gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() 1 ![]() Latince kökenli bir kelime olan stres hemen tüm ülkelerin gündelik dillerine girmiş, farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip insanlar tarafından kullanımaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stresi fizyolojik açıdan inceleyen ve stresle ilgili araştırmaların öncülerinden kabul edilen Hans Selye stresi “ İnsan vücudunun herhangi bir talebe karşı verdiği belirgin olmayan tepkidir” şeklinde tanımlamıştır ![]() Piskolojik açıdan Lazarus, stresi tüm insan ve hayvanlarda yoğun ve sıkıntı veren bir sonuç yaratan, davranışları da önemli ölçüdeetkileyen evrensel bir olay olarak tanımlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stres tanımlamalarının bir başkası ise stres, kişinin bedensel ve ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ve zorlanması ile ortaya çıkan bir durumdur ![]() ![]() Tanımları çoğaltmak mümkündür ![]() ![]() İçinde bulunduğumuz 21 ![]() ![]() İş ortamı strese her zaman elverişlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stresin birey üzerinde tamamiyle olumsuz etkisi olduğunu söylemek mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla stres işletme yönetimi açısından da ele alınması gereken bir kavramdır ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Bugünün modern toplumunda hemen hepimiz stresle doluyuzdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Stres çeşitli nedenlere bağlı olarak çıkabilir ![]() ![]() 3 ![]() Bireyin kişiliği, sağlık durumu, yaşı, ailevi durumu ve yaşam tarzı stresle yakından ilgilidir ![]() Stres karşısındaki duyarlılık bireyden bireye farklılık göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Bireylerin yaşamlarında gidermeleri gereken biyolojik ve psikolojik gereksinimleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Organizasyonlarda bireyin birincil ve ikincil ihtiyaçlarının tatmin edilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Stres ve motivasyon karşılıklı ilişki içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Duygusal stres, kişinin korkunç bir şey olmasını beklemesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duygusal stres kişiden kişiye farklılık gösterir ve benzer olaylar kişiliklerine farklı yansır çünkü bu kişilerin yaşamları ve değer yargıları farklıdır ![]() Zaman baskısı da duygusal strese neden olur ![]() ![]() ![]() ![]() Zaman baskısıyla duygusal stres yaşayan kişiler trafikten dolayı bile stres yaşayabilir ![]() Organizasyonlarda kişilerin zaman ve baskısını yaşamamaları için iyi planlama yapmaları ve yapacakları işleri bu zaman dilimlerine sığdırmaları gerekir ![]() Sezgiler de duygusal strese neden olabilir ![]() ![]() ![]() Bazen de istenmeyen olayların yaklaşmasından dolayı kişi strese girer ![]() ![]() Bunlardan başka durumsal belirsizlikler de stres kaynağı olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Etkileşim de duygusal stresin bir nedenidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin iç dünyasında düşündüğü, hissettiğiyle dışarıya karşı gösterdiği, söylediği duygu ve düşünceler arasındaki fark, onun yaşamındaki önemli bir stres kaynağını oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Kişinin iş dışında yaşadığı sorunlar ve edindiği deneyimler onun işine etki eder ![]() ![]() Bireysel stres kaynaklarından biri ailevi sorunlardır ![]() ![]() Ekonomik sorunlardan kaynaklanan bireysel etmenler kişinin finansal gücünün aşmasından doğar ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin hayatında aile fertlerinin birisinin ölümü, boşanma, hastalık, hamilelik, cinsel güçlükler, çocukların asiliği, ev değiştirme, yıllık izin, uyuma bozuklukları gibi sorunlar stres yaratabilir ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Stres kaynakları herkeste aynı etkiyi doğurmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Kişinin yaşı, cinsiyeti, eğitimi ve fiziksel durumu demografik özellikler olarak sayılabilir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() En büyük öğretmen deneyim sahibi olmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Örgütsel davranışı etkileyen temel kişilik özelliklerinden birisi kontrol kaynağıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 1950’li yıllarda iki kardiyolog, Friedman ve Rosenman, Tip A Davranışı tarzı denen kişilik tipini saptadılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tipin özellikleri şunlardır: · Zamanı iyi kullanma konusunda hassastırlar ![]() · Oldukça saldırgan ve rekabetçidirler ![]() · Sürekli hareket etmeyi severler ve hızlı yemek yemek alışkanlığındadırlar ![]() · Aynı anda iki işi yapmak isterler ![]() · Sabırsızdırlar ve beklemekten nefret ederler ![]() · İşe yöneliktirler ve işi zamanında bitirmeye önem verirler ![]() · Rakamlarla boğuşurlar ve başarıyı kazanma derecelerini ölçmeye çalışırlar ![]() · Güçlü bir motivasyonları vardır ![]() · Kendilerine aşırı güvenleri vardır ![]() · İşlerinde yüksek kaygı taşırlar ![]() · Çabuk karar verirler ![]() · Randevularına tam saatinde giderler ve başkalarında da aynı duyarlılığı isterler ![]() · Duyarlı bir kişilik yapıları vardır ![]() · Enerjilerini planlarlar ![]() · Az dinlenir, az spor yaparlar ![]() Friedman ve Rosenman’a göre bu tipin karşıtı Tip B Davranışı idi ![]() · İvedilik ve sabırsızlık düşünceleri yoktur ![]() · Gösteri meraklısı değildirler ve sorulmadıkça başarılarını ve yaptıklarını tartışma ihtiyacı duymazlar ![]() · Oyunu yarışmak için değil, hoşça zaman geçirmek için severler ![]() · Suçluluk duymadan dinlenirler ![]() · Sosyal değerler için fazla kaygılanmazlar ![]() · Zaman esiri olmazlar ![]() · Ekiple kolayca çalışırlar ![]() · Karar vermede aceleci değildirler ![]() · Özel hayatları ile iş hayatları arasında kolayca sınır koyabilirler ![]() · Eve döndüklerinde günlük hayattan tamamen uzaklaşabilirler ![]() A Tipi Davranışa sahip kişiler iş başında ve iş dışında daha çok stresli olan kişilerdir ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Kişi yaşlandıkça çevresel ve psikolojik stresle başa çıkma gücü azalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stresten genellikle 35-50 yaş arası etkilenir ![]() ![]() Diğer taraftan stres, amaçları kendileri tarafından değil de baskıcı aileleri tarafından konulan çocuklarda da görülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Stres yaratan çok sayıda faktör bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() İş hayatında yaşanan stres hem çalışanlar açısından, hem yöneticiler açısından önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() İş yaşamında strese yol açabilecek faktörler, işin yapılış şekli ile ilgili olabileceği gibi, işletmenin yapısından, fiziksel çevre şartlarından ya da bireylerin kendi özelliklerinden kaynaklanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() İş yerimizdeki kronik stres kaynaklarını aşağıdaki gibi başlıklar altında toplamak mümkündür ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() Çalışma hayatında ortaya çıkan stres faktörlerini daha da genelleştirmek mümkündür ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Birey, üyesi olduğu örgütün yapısı, hakim yönetim biçimi ve iş dizaynı gibi faktörlere bağlı olarak strese daha az veya daha çok maruz kalır ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Günümüzde küçülme ve personel azaltımıyla sonuçlanabilecek birçok yeni teknik, işletmeler tarafından yaygın olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İleri teknolojilerin mümkün kıldığı yeni haberleşme araç ve şekilleri ise her zaman bireyin sosyalleşme ihtiyacını karşılamamaktadır ![]() ![]() Kesintisiz üretimin zorunlu olduğu hallerde veya promosyon dönemlerinde uygulanan vardiyalı çalışma da strese yol açan nedenler arasında belirtilebilir ![]() ![]() İnsanların olduğu gibi ürünlerin ve işletmelerin de bir yaşam süresi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Yüksek derecede merkezileşme ve katı biçimde düzenlenen kurallar ast-üst arasında çatışmaya, zaman kaybına ve verimsizliğe neden olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlerleme imkanlarının ve ödüllerin yetersiz olması güç, statü ve başarı güdüsü yüksek olan çalışanların stresini arttıracaktır ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Yakın kontrolün benimsediği ve haberleşmenin sadece dikey manada gerçekleştirildiği örgütler çalışanların sosyal ihtiyaçlarını karşılamada yetersiz kalırlar ![]() ![]() ![]() Ayrıca çalışanların performansının objektif olarak değerlendirilmemesi ve performansları hakkında somut bir geri bildirimin sağlanamaması çalışanlarda strese yol açmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Fiziksel stres sebepleri bireyin bedenini etkileyen dışsal faktörlerdir ![]() ![]() ![]() Ayrıca, gürültü işgörenin sinirsel ve fiziksel sistemini alt üst etmekle kalmaz, işletmedeki enerji savurganlığını ve gereksiz harcamaları da arttırır ![]() İşletmelerdeki fiziksel çevreden kaynaklanan stres araştırılmış ve psikolojik olarak mide ve cilt hastalıklarının çıktığı,fizyolojik olarak da iş kazalarının ve devamsızlık oranlarının arttığı ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Bireyin genel çevresinin yarattığı stres daha çok ülkenin ve dünya ekonomisinin gidişi, politik hayatın belirsizlikleri, çarpık kentleşme ve yetersiz altyapı imkanları, teknolojik değişikliklerin değişime uğrattığı yaşam tarzı, alışkanlıları ve kuşaklararası çatışma gibi nedenlere bağlı olarak ortaya çıkar ![]() Ekonomik ve politik belirsizlikler sonucunda yatırımlar azalmakta, işsizlik artmakta, satın alma gücü azalmakta, yarınından emin olmayan bireyler çoğalmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Bireyin genel çevresinden kaynaklanan stres kaynaklarından sonuncusuda çarpık kentleşme ve altyapı yetersizliğidir ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Stresin safhaları başlıca üç bölümde incelenebilir ![]() ![]() Alarm safhasında birey yukarıda belirtilen strese yol açan dış uyarıcılardan herhangi birini stres yapıcı bir faktör olarak algılar ![]() ![]() ![]() Direniş döneminde birey fiziksel ve duygusal enerjisini harekete geçirerek strese neden olan uyarıcının olumsuz etkilerini karşı çıkmaya çalışır ![]() ![]() ![]() Ancak uyarıcının çok şiddetli olması ve bireyin uzun süre bu uyarıcıya maruz kaldığı durumlarda tükenme dönemi ortaya çıkacak yıkım ve bitkinlik yaşanacaktır ![]() ![]() ![]() GRAFİK 1 : Stresin Farklı Safhaları ve Verimlilik Üzerindeki Etkisi 5 ![]() Stresle ilgili çalışmalar öncelikle stresin etkilerini inceleyerek başlamış, hedef olarak da olumsuz etkilerini yok etme benimsenmiştir ![]() ![]() ![]() Her insanın kaldırabileceği stres yükü farklıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşgörenin görev aldığı organizasyon içerisinde başarısı arttıkça stres düzeyi de yükselmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yönetici, işgörenin iş stresini anlamak ve yorumlamak zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genel olarak bakıldığında stres, işgörenin iş başarımını olumlu yönde etkileyip, arttırabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı bilim adamlarının araştırmaları sonucunda stres yaratıcılarına karşı bireyin gösterdiği fizyolojik tepki bir organı veya sistemi doğrudan olumsuz yönde etkileyebildiği, özellikle bireyin bedensel yetersizlikleri varsa veya kalıtımsal olarak zayıflıkları söz konusu ise stresin fizyolojik etkisinin daha fazla olacağı düşünülüyordu ![]() ![]() ![]() Stresin doğurduğu psikolojik rahatsızlıklara depresyon, şizofreni, korku ve endişe kaynaklı hastalıklar örnek olarak verilebilir ![]() ![]() 6 ![]() Buraya kadar genellikle endüstri ve diğer kesim çalışanlarında rastlanan stres açıklandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rekabetin artması özellikle yöneticilerin üzerinde büyük bir baskı yaratmaktadır ![]() ![]() ![]() Bütün bu fazla ve hızlı çalışma yöneticilerde yıpranmaya neden olmaktadır ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Kaçma, saldırganlık,içe kapanma, alkol ve sigara bağımlılığı, kötü beslenme stresle baş etmede “etkisiz yollar” olarak görülür ![]() ![]() ![]() ![]() Stresle baş etmenin en etkin yolu kişinin kendisiyle olumlu diyalog kurması ve sorunları tartışabilmesinden geçer ![]() ![]() ![]() ![]() Uzmanlara göre strese neden olan durumu değiştirmek için önce etkili zaman planlaması yapılması gereklidir ![]() ![]() ![]() “Duruma gösterilen tepkileri değiştirmek” için ise önce kişinin kendisiyle olumlu diyalog kurması gerekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Stresle başa çıkmayı işletme yönetimi açısından örgütsel ve bireysel başa çıkma yöntemleri olarak iki grup altında toplamak mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() Zaman yönetimi, rahatlama uygulamaları, olumlu hayal kurma, egzersiz ve beden hareketleri, davranışsal açıdan kişinin kendini kontrol etmesi, iletişim kurma, meditasyon, gıda kontrolü ve masaj, hobiler, dışa dönüklük sayılabilir ![]() 8 ![]() İşgören açısından istenmeyen stresi örgütsel yapının da yarattığını, özellikle işletmede iyi yürümeyen beşeri ilişkiler sisteminin, hatalı kariyer geliştirme çatışmalarının, yetersiz fiziki çevrenin başlı başına stres kaynağını olduğunu bilmekteyiz ![]() ![]() Stresle başa çıkmada yararlanabilecek örgütsel mücadele yöntemleri bireyler üzerindeki iş stresini azaltmak veya önlemek amacıyla geliştirmelidir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() Otel işletmeciliği, hizmet sektörünün özellikleri bakımından gerek yöneticiler gerekse işgörenler üzerinde yüksek düzeyde stres yaratan bir işletmecilik alanıdır ![]() ![]() ![]() Otel işletmeleri zaman satar Otelin bir odasının 24 saat içinde satılması söz konusu olup satılmayan oda otel için kayıp olmaktadır ![]() ![]() Otel işletmeciliği insan gücüne dayanır Otel işletmelerinde gerek hizmeti sunmada gerekse fonksiyonların yerine getirilmesinde büyük ölçüde insan gücünden faydalanılır ![]() Hizmetlerin yürütülmesinde ve müşterilerin psikolojik tatmininin sağlanmasında insanın rolü ve önemi büyüktür ![]() ![]() ![]() Otel hizmetleri otel personelli arasında yakın işbirliği ve karşılıklı yardım gerektirir Otel, birbirine sonderece bağımlı bölümlerdeen meydana gelmiş ekonomik ve sosyal bir işletmedir ![]() ![]() ![]() Otel günün 24 saati, haftanın 7 günü ve yıllın 365 günü(sezonluk oteller hariç) sürekli hizmet veren işletmelerdir Müşterilerin dinlenmesi ve eğlenmesi için otel personelinin çalışması gerekmektedir ![]() ![]() Otel işletmeciliği dinamiktir Otel hizmet üreten bir fabrika olarak düşünüldüğünde teknolojisi ve otelcilik anlayışıyla devamlı olarak değişiklik gösteren ve hizmetin zevk ve modaya olan bağımlılığı fazla olan bir sektördür ![]() ![]() Otel işletmeciliğinde risk faktörü oldukça yüksektir ![]() Turizm endüstrisünde talep, önceden kesin şekilde belirlenmesi güç olan ekonomik ve politik koşullara bağlı olduğundan ve otel işletmeleri de talep dalgalanmalarından anında etkilendiklerinden risk faktörü yüksek olmaktadır ![]() ![]() Otel işletmeleri ayrıca hizmet işletmeleri olduklarından hizmet sektörünün zorluklarıylada mücadele etmek zorundadırlar ![]() ![]() Daha önceden bellirtiğimiz organizasyon için stres kaynakları ile otel işletmelerinin özelliklerini karşılaştırdığımızda ![]() ![]() Otel işletmelerinin yoğun emek gücüne ihtiyaç duması başka bir değişle üretimde otomasyona gidilememesi çalışanlar üzerinde stres yaratan bir etkendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışanlar üzerinde stres yaratan diğer bir faktör ise vardiya ise çalışmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() IV – ARAŞTIRMA Araştırmanın Amacı : Bu araştırmanın amacı, Otel işletmelerinde çalışanların stresini ve bu stresin kaynaklarının incelenmesidir ![]() ![]() ![]() Yöntem : Çalışma kapsamında, Ankara’da bulunan 4 ve 5 yıldızlı otellerden 5 tanesinin çalışanlarına anket (EK: A) uygulanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anket hazırlanırken daha önce genel olarak iş stresi hakkında yapılmış olan Turnage ve Spielberger’in(Turnage & Spielberger, 1991) anketi ile Acar ve Zuhal Baltaş’ın (Baltaş ve Baltaş,1995,s ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmanın Bütçe ve Takvimi : Araştırma için 2 sayfadan oluşan 100 adet anket formu hazırlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırmaya 15/03/2003 tarihinde başlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bulgular : 1 – Demografik Bilgiler Ankete cevap veren personelin %73’ünü bay, %26’sınıda bayanların oluşturduğu görülmektedir ![]() Tablo 1 : Personelin cinsiyet oranları Cinsiyet Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent bay 53 73,6 73,6 73,6 bayan 19 26,4 26,4 100,0 Total 72 100,0 100,0 Ankete cevap veren personelin yaş gruplarına bakıldığında (Tablo :2) yaş gruplarına düşen personelin %50’sinin genç sayılabilecek 15-33 yaş, geri kalan %50’sininde 34 ve üzeri yaş aralığında olduğu görülür ![]() Tablo 2 : Personelin yaş grupları ve oranları Yas grubu Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent 15-19 3 4,2 4,2 4,2 20-26 15 20,8 20,8 25,0 27-33 18 25,0 25,0 50,0 34-40 23 31,9 31,9 81,9 41 ve üzeri 13 18,1 18,1 100,0 Total 72 100,0 100,0 Ankete cevap veren personelin eğitim durumuna bakıldığında Türkiye ortamasına göre yüksek oranlar ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() Tablo : 3 Personelin eğitim durumu Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent ilkogretım 2 2,8 2,8 2,8 orta 15 20,8 20,8 23,6 lise 31 43,1 43,1 66,7 uni 21 29,2 29,2 95,8 yuklis 3 4,2 4,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Ankete cevap veren personelin çalıştığı departmanlara bakıldığında ise (Tablo : 4) en büyük yüzdeyi %38,9’la yiyecek içecek departmanının aldığı görülmektedir ![]() ![]() ![]() Tablo 4 : Personelin çalıştığı departmanların dağılımı departman Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent F&B 28 38,9 38,9 38,9 mutfak 6 8,3 8,3 47,2 housekeeping 8 11,1 11,1 58,3 büro 9 12,5 12,5 70,8 önbüro 8 11,1 11,1 81,9 diğer 13 18,1 18,1 100,0 Total 72 100,0 100,0 Araştırmaya katılan çalışanların % 73’ü personel, %19’nu orta kademe yöneticiler ve %7’sini üst kademe yöneticiler ve departman müdürleri oluşturmaktadır ![]() Tablo 5 : Anketi cevaplayan çalışanların görev dağılımı ![]() Görev Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent personel 53 73,6 73,6 73,6 orta kademe yönetici 14 19,4 19,4 93,1 yönetici 5 6,9 6,9 100,0 Total 72 100,0 100,0 Personelin Otellerde çalışma süresi incelendiğinde (Tablo : 6) hemen hemen bir birlerine eşit bir dağılım göstermektedir ![]() ![]() ![]() Tablo 6 : Personellin otellerde çalışma süreleri otel yıl Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent 0-5 22 30,6 30,6 30,6 6-11 18 25,0 25,0 55,6 12-17 17 23,6 23,6 79,2 18 ve üzeri 15 20,8 20,8 100,0 Total 72 100,0 100,0 Son olarak personelin gelir dağılımı incelendiğinde (Tablo 7), büyük çoğunluğun aldığı ücretin Ankara gibi bir büyük şehirde mevcut yaşam koşullarında çok düşük olduğunu göstermektedir ![]() ![]() Tablo 7 : Anketi cevaplayan çalışanların aylık gelirleri gelır Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent 251-500 33 45,8 45,8 45,8 501-750 25 34,7 34,7 80,6 751-1000 7 9,7 9,7 90,3 1000-1250 5 6,9 6,9 97,2 1251 ve üzeri 2 2,8 2,8 100,0 Total 72 100,0 100,0 2 – Ankete Verilen cevapların analizi Çalışanların, çalıştığım ortamdaki gürültü beni olumsuz etkiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 8 : Çalıştığım ortamdaki gürültü beni etkiliyor ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 17 23,6 23,6 23,6 katılmıyorum 21 29,2 29,2 52,8 katılıyorum 30 41,7 41,7 94,4 kesinlikle katılıyorum 4 5,6 5,6 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalıştığım ortamdaki kirlilik beni olumsuz etkiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 9 :Çalıştığım ortamdaki kirlilik beni olumsuz etkiliyor ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 19 26,4 26,4 26,4 katılmıyorum 9 12,5 12,5 38,9 fikrim yok 11 15,3 15,3 54,2 katılıyorum 25 34,7 34,7 88,9 kesinlikle katılıyorum 8 11,1 11,1 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalıştığım ortamdaki ısı beni olumsuz etkiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 10: Çalıştığım ortamdaki ısı beni olumsuz etkiliyor ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 17 23,6 23,6 23,6 katılmıyorum 15 20,8 20,8 44,4 fikrim yok 6 8,3 8,3 52,8 katılıyorum 25 34,7 34,7 87,5 kesinlikle katılıyorum 9 12,5 12,5 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, işim diğer mesleklere göre daha yorucudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 11 :işim diğer mesleklere göre daha yorucudur ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent katılmıyorum 8 11,1 11,1 11,1 fikrim yok 4 5,6 5,6 16,7 katılıyorum 25 34,7 34,7 51,4 kesinlikle katılıyorum 35 48,6 48,6 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, işimi yapmam için yeterli araç-gereç-malzeme mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 12 : İşimi yapmam için yeterli araç-gereç-malzeme mevcuttur ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 11 15,3 15,3 15,3 katılmıyorum 18 25,0 25,0 40,3 fikrim yok 2 2,8 2,8 43,1 katılıyorum 28 38,9 38,9 81,9 kesinlikle katılıyorum 13 18,1 18,1 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, işimi yaparken zevk almam ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Otel İsletmelerinde Stres- |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otel İsletmelerinde Stres-Tablo 13 : işimi yaparken zevk almam Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 3 4,2 4,2 4,2 katılmıyorum 22 30,6 30,6 34,7 katılıyorum 28 38,9 38,9 73,6 kesinlikle katılıyorum 19 26,4 26,4 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, işim beni maddi açıdan tatmin eder ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 14 : İşim beni maddi açıdan tatmin eder Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 27 37,5 37,5 37,5 katılmıyorum 22 30,6 30,6 68,1 fikrim yok 3 4,2 4,2 72,2 katılıyorum 16 22,2 22,2 94,4 kesinlikle katılıyorum 4 5,6 5,6 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yaptığım iş yöneticiler tarafından taktir edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 15 : Yaptığım iş yöneticiler tarafından taktir edilir ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 31 43,1 43,1 43,1 katılmıyorum 17 23,6 23,6 66,7 fikrim yok 3 4,2 4,2 70,8 katılıyorum 19 26,4 26,4 97,2 kesinlikle katılıyorum 2 2,8 2,8 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, görevlerim açıkça bellidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 16 : Görevlerim açıkça bellidir ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 11 15,3 15,3 15,3 katılmıyorum 18 25,0 25,0 40,3 fikrim yok 3 4,2 4,2 44,4 katılıyorum 22 30,6 30,6 75,0 kesinlikle katılıyorum 18 25,0 25,0 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, iş akışı sırasında iletişim yeterli düzeydedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 17 : İş akışı sırasında iletişim yeterli düzeydedir ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 22 30,6 30,6 30,6 katılmıyorum 25 34,7 34,7 65,3 fikrim yok 7 9,7 9,7 75,0 katılıyorum 15 20,8 20,8 95,8 kesinlikle katılıyorum 3 4,2 4,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalışma arkadaşlarımla sık sık çatışma yaşarım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 18 : Çalışma arkadaşlarımla sık sık çatışma yaşarım Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 2 2,8 2,8 2,8 katılmıyorum 24 33,3 33,3 36,1 katılıyorum 21 29,2 29,2 65,3 kesinlikle katılıyorum 25 34,7 34,7 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yöneticim adildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 19 : Yöneticim adildir ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 36 50,0 50,0 50,0 katılmıyorum 15 20,8 20,8 70,8 fikrim yok 5 6,9 6,9 77,8 katılıyorum 14 19,4 19,4 97,2 kesinlikle katılıyorum 2 2,8 2,8 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yöneticim başarılarımı taktir eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 20 : Yöneticim başarımı taktir eder ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 37 51,4 51,4 51,4 katılmıyorum 15 20,8 20,8 72,2 fikrim yok 2 2,8 2,8 75,0 katılıyorum 15 20,8 20,8 95,8 kesinlikle katılıyorum 3 4,2 4,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalıştığım işyerinde kariyer olanakları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 21 : Çalıştığım işyerinde kariyer olanakları vardır ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 23 31,9 31,9 31,9 katılmıyorum 24 33,3 33,3 65,3 fikrim yok 5 6,9 6,9 72,2 katılıyorum 16 22,2 22,2 94,4 kesinlikle katılıyorum 4 5,6 5,6 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, vardiyalı çalışmak beni olumsuz etkiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 22 : Vardiyalı çalışmak beni olumsuz etkiliyor ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 1 1,4 1,4 1,4 katılmıyorum 1 1,4 1,4 2,8 fikrim yok 7 9,7 9,7 12,5 katılıyorum 29 40,3 40,3 52,8 kesinlikle katılıyorum 34 47,2 47,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, terfi sistemi objektiftir (adildir) ![]() ![]() ![]() Tablo 23 : Terfi sistemi objektiftir(adildir) Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 26 36,1 36,1 36,1 katılmıyorum 27 37,5 37,5 73,6 fikrim yok 2 2,8 2,8 76,4 katılıyorum 15 20,8 20,8 97,2 kesinlikle katılıyorum 2 2,8 2,8 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalıştığım işyerinde iş güvenliğim vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 24 : çalıştığım iş yerinde iş güvenliğim vardır ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 31 43,1 43,1 43,1 katılmıyorum 24 33,3 33,3 76,4 fikrim yok 2 2,8 2,8 79,2 katılıyorum 11 15,3 15,3 94,4 kesinlikle katılıyorum 4 5,6 5,6 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yöneticimle sık sık çatışma yaşarım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 25 : Yöneticimle sık sık çatışırım Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 21 29,2 29,2 29,2 katılmıyorum 29 40,3 40,3 69,4 fikrim yok 9 12,5 12,5 81,9 katılıyorum 9 12,5 12,5 94,4 kesinlikle katılıyorum 4 5,6 5,6 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, gerekenden daha az personelle çalışıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 26 : Gerekenden daha az personelle çalışıyoruz ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 6 8,3 8,3 8,3 katılmıyorum 9 12,5 12,5 20,8 fikrim yok 2 2,8 2,8 23,6 katılıyorum 18 25,0 25,0 48,6 kesinlikle katılıyorum 37 51,4 51,4 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, işimi yaparken aşırı zaman baskısı hissediyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 27 : İşimi yaparken aşırı zaman baskısı hissediyorum ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 2 2,8 2,8 2,8 katılmıyorum 19 26,4 26,4 29,2 fikrim yok 2 2,8 2,8 31,9 katılıyorum 33 45,8 45,8 77,8 kesinlikle katılıyorum 16 22,2 22,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, diğer departmanlarla uyumlu çalışırız ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 28 : Diğer departmanlarla uyumlu çalışırız ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 16 22,2 22,2 22,2 katılmıyorum 28 38,9 38,9 61,1 fikrim yok 5 6,9 6,9 68,1 katılıyorum 20 27,8 27,8 95,8 kesinlikle katılıyorum 3 4,2 4,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, misafirlerden gelebilecek şikayetler işimi kaybetmeme yol açabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 29 : Misafirlerden gelecek şikayetler işimi kaybetmeme yol açabilir ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent katılmıyorum 10 13,9 13,9 13,9 fikrim yok 13 18,1 18,1 31,9 katılıyorum 28 38,9 38,9 70,8 kesinlikle katılıyorum 21 29,2 29,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yöneticilerin misafirlerine, akrabalarına hizmet etmek normal misafirlere hizmet etmekten daha çok stres yaratır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 30 : Yöneticilerin misafirlerine, akrabalarına hizmet etmek normal misafirlere hizmet etmekten daha çok stres yaratır Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 1 1,4 1,4 1,4 katılmıyorum 6 8,3 8,3 9,7 fikrim yok 19 26,4 26,4 36,1 katılıyorum 12 16,7 16,7 52,8 kesinlikle katılıyorum 34 47,2 47,2 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalışma arkadaşlarım işlerini iyi yapmazlar ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 31 : Çalışma arkadaşlarım işlerini iyi yapmazlar ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 4 5,6 5,6 5,6 katılmıyorum 14 19,4 19,4 25,0 fikrim yok 8 11,1 11,1 36,1 katılıyorum 17 23,6 23,6 59,7 kesinlikle katılıyorum 29 40,3 40,3 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yöneticim olumlu özelliklerimden çok olumsuz özelliklerimi görür ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 32 : Yöneticim olumlu özelliklerimden çok olumsuz özelliklerimi görür Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 3 4,2 4,2 4,2 katılmıyorum 15 20,8 20,8 25,0 fikrim yok 7 9,7 9,7 34,7 katılıyorum 24 33,3 33,3 68,1 kesinlikle katılıyorum 23 31,9 31,9 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, yeterli mola zamanım yok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 33 : Yeterli mola zamanım yok Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent katılmıyorum 13 18,1 18,1 18,1 fikrim yok 4 5,6 5,6 23,6 katılıyorum 26 36,1 36,1 59,7 kesinlikle katılıyorum 29 40,3 40,3 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, misafirlere hizmet etmek beni rahatsız eder ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 34 : Misafirlere hizmet etmek beni rahatsız eder ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent katılmıyorum 16 22,2 22,2 22,2 fikrim yok 21 29,2 29,2 51,4 katılıyorum 27 37,5 37,5 88,9 kesinlikle katılıyorum 8 11,1 11,1 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, diğer departmanların yaptığı hatalardan dolayı sıkıntı yaşarım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 35 : Diğer departmanların yaptığı hatalardan dolayı sıkıntı yaşarım ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 7 9,7 9,7 9,7 katılmıyorum 9 12,5 12,5 22,2 fikrim yok 11 15,3 15,3 37,5 katılıyorum 17 23,6 23,6 61,1 kesinlikle katılıyorum 28 38,9 38,9 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, uyumadan önce kendimi işle ilgili sorunları düşünürken bulurum ![]() ![]() ![]() Tablo 36 : Uyumadan önce kendimi işle ilgili sorunları düşünürken bulurum Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 2 2,8 2,8 2,8 katılmıyorum 15 20,8 20,8 23,6 fikrim yok 6 8,3 8,3 31,9 katılıyorum 30 41,7 41,7 73,6 kesinlikle katılıyorum 19 26,4 26,4 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, çalışma arkadaşlarım yüzünden yaşadığım stres müşteriler yüzünden yaşadığım stresten fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 37 : Çalışma arkadalşlarım yüzünden yaşadığım stres müşteriler yüzünden yaşadığım stresten fazladır ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent kesinlikle katılmıyorum 3 4,2 4,2 4,2 katılmıyorum 8 11,1 11,1 15,3 fikrim yok 1 1,4 1,4 16,7 katılıyorum 31 43,1 43,1 59,7 kesinlikle katılıyorum 29 40,3 40,3 100,0 Total 72 100,0 100,0 Çalışanların, işim yüzünden daha fazla sigara ve/veya alkol tüketirim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 38 : İşim yüzünden daha fazla sigara ve/veya alkol tüketirim ![]() Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent fikrim yok 1 1,4 1,6 1,6 katılıyorum 38 52,8 59,4 60,9 kesinlikle katılıyorum 25 34,7 39,1 100,0 Total 64 88,9 100,0 Missing 0 8 11,1 Total 72 100,0 V - TARTIŞMA VE SONUÇ Araştırma sonuçlarına göre Ankara’da bulunan 4 ve 5 yıldızlı otellerde çalışanların yaşadıkları stresin kaynaklarını maddi koşulların yetersizliği, iş güvenliği, personelin çalışma arkadaşları ile yaşanan problemler, yöneticilerle yaşanan problemler, hizmet sektörünün özelliklerinden kaynaklanan problemler olarak sıralaya biliriz ![]() Çalışma sonuçlarını daha önce yine Ankara’da bulunan benzer çalışma ile kıyasladığımızda her iki çalışmada da ilk sırayı maddi koşulların yetersizliği alırken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çalışmanın ortaya koyduğu yöneticilerin personeli motive etmemesi, yeteri kadar taktir etmemesi, adil olmaması gibi etkenler bilinçli çalışmalarla organizasyonda yönetilebilir ve personelin stres düzeyini düşürebilir ![]() Personelin kendi aralarında yaşadığı sorunları aşmak için mutlaka “iç müşteri” kavramının oteller içinde uygulanması ve sürekli kontrolünün sağlanması gerekmektedir ![]() ![]() Stresin otel personeli, dolayısıyla hizmet kaliteleri için ne kadar önemli olduğunu anlayan Marriot otel zinciri çalışanları için özel “call center”lar kurmakta ve çalışanların problemlerini çözmek için özel personel tutmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde yaşanan hızlı değişim, örgütler ve bireyler üzerinde önemli ölçüde stres yaratmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VI – KAYNAKÇA AKTAŞ, Ahmet, (1997) Turizm İşletmelerinde Yönetim ![]() ![]() ATAMAN,Göksel, (2002) ![]() ![]() ![]() BALCI, Ali, (2000), Öğretim Elemanlarının İş Stresi, Kuram ve Uygulamalar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım ![]() BALTAŞ, Acar ve BATAŞ,Zuhal, (1995) Stres ve Başaçıkma Yolları, 6 ![]() ![]() CAN, Halil, (1994) Organizasyon ve Yönetim, 3 ![]() ![]() ![]() CÜCELOĞLU, Doğan, (2002) Keşke’siz Bir Yaşam İçin:İletişim Donanımları ![]() ![]() ![]() ![]() HİMMETOĞLU, Bülent ve KIREL, Çiğdem, (1994) Stres Yönetimi ![]() TAŞTAN, Seçil, Stres ve Yönetimi ![]() ![]() ![]() ![]() TOPALOĞLU, M ![]() ![]() TORUN, Alev, (1997) Stres ve Tükenmişlik,2 ![]() ![]() TURNAGE, J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EK : A (Anket Örneği) Otel İşletmelerinde Çalışanların İş Stresi ve Stres Kaynaklarını Ölçüm Anketi Aşağıda size sunulan anketin amacı, otel işletmelerinde çalışanların stresini ve bu stresin kaynaklarının incelenmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Anketi doldurmak için göstereceğiniz ilgi ve iş birliğine teşekkür eder, başarılı çalışmalarınızın sürmesini dilerim ![]() Lütfen size uyan kareyi işaretleyiniz ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() □ □ □ □ □ 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() 7 ![]() ![]() ![]() □ 251 ![]() ![]() ![]() ![]() □ 501 ![]() ![]() ![]() ![]() □ 751 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() □ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() □ 1 ![]() ![]() ![]() Lütfen dikkatlice okuyunuz ve İş ortamını göz önünde tutarak uygun derecelendirmeyi daire içine alınız ![]() Kesinlikle Katılmıyorum Katılmıyorum Fikrim Yok Katılıyorum 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() 16 ![]() ![]() 17 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() 19 ![]() ![]() 20 ![]() ![]() 21 ![]() ![]() 22 ![]() ![]() 23 ![]() ![]() 24 ![]() ![]() 25 ![]() ![]() 26 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 27 ![]() ![]() 28 ![]() ![]() 29 ![]() ![]() 30 ![]() ![]() 31 ![]() ![]() I ![]() II ![]() III ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 3 ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() 3 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() GRAFİK 1 : Stresin Farklı Safhaları ve Verimlilik Üzerindeki Etkisi 21 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 8 ![]() 8 ![]() 9 ![]() IV – ARAŞTIRMA 31 Araştırmanın Amacı : 31 Yöntem : 31 Araştırmanın Bütçe ve Takvimi : 32 Bulgular : 33 V - TARTIŞMA VE SONUÇ 54 VI – KAYNAKÇA 56 EK : A (Anket Örneği) 57 |
![]() |
![]() |
|