![]() |
Medya İilşkilerin İşleyişi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Medya İilşkilerin İşleyişiBu bölüm bir şirketin,örgütün ya da kişinin medya ile ilişkilerini yürüttüğü araçların ve prensiplerin çerçevesini çizmektedir ![]() MEDYA İLE İLİŞKİLER; Bir örgüt ve onun faaliyetleri ile ilgili medya bölümü arasındaki iletişim yapısı olarak tanımlanabilir ![]() ![]() Ayrıca bu bölüm iyi medya ilişkileri oluşturulmasında bazı yapılması ve yapılmaması gerekenleri ortaya koymaktadır ![]() • Medya ile uzaktan(dolaylı)ilişkiler kurma, • Medya ile direkt ilişkiler kurma, • Medya ile reaktif ilişkiler kurma, • Medyayı mercek altına alma, • Yapılması ve yapılmaması gerekenleri kapsamaktadır ![]() MEDYA İLE İLİŞKİLERE NASIL YAKLAŞMALI MEDYA İLE DOLAYLI İLİŞKİLER Uzaktan (dolaylı) sözüyle anlatılan gazetecilerle planlı ve kontrollü bir şekilde nasıl ilişki kurulacağıdır ![]() ![]() ![]() • Medya(basın bildirilerini • Basın bültenlerini, • Sponsorlu radyo kayıtlarını, • Video haberleri bültenlerini, • Fotoğrafları içermektedir ![]() • Ayrıca bu bölüm bilgiyi dağıtma araçlarınıda incelemektedir ![]() MEDYA İLE DİREKT İLİŞKİLER Bu bölümde medya ile direkt ilişkilerin nasıl,neden ve ne zaman gerçekleştirilmesi gerektiği ele alınmaktadır ![]() • Basın konferansları, • Basın resepsiyonları ve yemekleri, • Röpörtajlar ve brifingleri, • Basın gezileri ve ziyaretleri, • Endüstri background'u, • Fotoğraf çekimlerini içermektedir ![]() MEDYA İLE REAKTİF İLİŞKİLER Bu bölüm bir PR uzmanın,gazetecilerin ihtiyaçlarına ya da önemli durum yada olaylara yanıt olduklarından dolayı planlanamayan medya ile ilişkilerini kapsamaktadır ![]() • Gazetecilerin sorunlarını yanıtlamak, • Beyanlarda bulunmak, • Endüstriyel gelişmeler hakkında yorumlarda bulunmak, • Rakiplerin girişimleri hakkında yorumlarda bulunmak ![]() MEDYAYI TAKİP ETME • Kendi içinde, • Basın danışmanlığı şirketleri aracılığı ile • Takip şirketlerinin yayınları ile, • Medyanın kendi vasıtasıyla ![]() PR 'DA YAPMANIZ VE YAPMAMANIZ GEREKENLER YAPMANIZ GEREKENLER; • Doğruyu söylemek, • Görüş belirtmeden önce gerçeği öğrenmek, • Başlangıç ve bitiş tarihlerini öğrenmek, • Sözlerinizi tutmak, • Sözlerinizden alıntı yapılmasına hazırlıklı olmak, • Ne söylediğinize çok dikkat etmek, • Basın bildirilerinin kopyalarını 2 kez kontrol etmek, • Gazeteciye sözlü yada yazılı olarak vereceklerinizi iyice kontrol etmek ![]() YAPMAMANIZ GEREKENLER; • Yalan söylemek yada gerçekleri saklamak ![]() • Abartmak, aldatmak(gerekli olmadıkça!!) • Tarihlere uymamak, • Açıklama yapmadan fikrinizi değiştirmek, • Gerekli olmadıkça "yorum yok"demek, • Konusurken "kaydetmeyin"demek • Sözcülüğünü yaptığınız kişiler tarafından onaylanmamış şeyleri göndermek, • Gazetecilerin sizin ne dediğinizi anladığınızı varsaymak, 1-İyi medya ilişkilerinde prensipler, 2-Hedef medyayı belirlemek Hedef medyanız hakkında bilmeniz gereken esaslar, İlişkiler kurmak ve geliştirmek, 3-Bildiri çeşitleri 4-Haber bülteni Haber bülteni nedir? Medya nasıl kullanılır? Bir bülteni oluşturmak Bir bülteni yazmak Düzenlemelerle ilgili noktalar Eknik noktalar ve yerleşim Bülten yazıldıktan sonra ![]() ![]() Bültenin çıkarılmasını zamanlamak, Dağıtım Diğer noktalar Bazı sık sık yapılan hatalar 5- Medyanın sorularını yanıtlamak 6-Röpörtajlar 7-Fotoğraflar 8-Başlık 9-Medyayı bilgilendirme Geçmişle ilgili bilgi paketi Makale ya da haberin yer alması 10-Dikkat çekici noktalar 11-Ortaya çıkacak editörel fırsatlar 12-Basın konferansı/brifingi 13-Medya ile ilişkilerin özeti MEDYA İLE İYİ İLİŞKİLERDE PRENSİPLER Medya ile iyi ilişkiler kurmada temel prensipler; Medyayaya hizmet verme-medya ile işbirliği yapın,iki yönlü bir ilişki oluşturun, Güven için iyi bir intiba yaratma :tam ve doğru materyal,nerede ve ne zaman isteniyorsa sağlanmalıdır ![]() ![]() İyi belgeler oluşturma- örneğin iyi ,enteresan ve yeniden düzenlenebilir resimler uygun olur ![]() ![]() ![]() Materyal temininde işbirliği yapma:örneğin talep edildiği zaman basınla röpörtajlar ayarlayın ![]() Gerçeklerin kanıtlanmasını sağlama:örneğin gazetecilere kuruluşu görmeleri için izin verme ![]() Kişisel ilişkiler kurma:bu karşılıklı profösyonel saygıya dayanmalıdır ![]() ![]() ![]() HEDEF MEDYANIZI TANIMAK Bir kere hedef medyanızı belirledinizmi onun karakteristiklerini ve araçlarını da tanımalısınız ![]() HEDEF MEDYANIZI TANIMADA TEMEL NOKTALAR Çıkaran kişiler-hedef gazetecilerinizin isimleri , işletme ,eğitim ekonomi, vs konularında uzmanlaşmış olanlar ![]() Editörün politikası ve stili: yayının genel bakış açısı ve bastıkları materyalin çeşidi ![]() ![]() Yayının basım sıklığı:günlük,haftalık,aylık,3 aylık vs ![]() ![]() Bildiri tarihi:bir sonraki yayın için materyal temininde son tarih ya da zaman nedir?son tarihi kaçırdığızı biliyorsanız ,bilgi göndermeyin ![]() Ulaştığı alan: ne kadar alana yayılmakta? Okuyucu profili:hangi çeşit insanlar yayınları okuyorlar?yaş grupları,cinsiyet sosyal seviye,meslekleri,özel ilgi alanları vs ![]() Dağıtım yöntemi: perakende,abonelik,kapıdan satış,kontrollü dağıtım(seçime ve talebe göre posta yoluyla) Reklam departmanlarını,istediğinizde birçok yayın kuruluşu size yukarıdaki bilgileri içeren bir "medya paketi"göndereceklerdir ![]() ![]() Tüm esas isimleri,adresleri,telefon,faks ve internet detaylarını içeren bir medya veri bankası oluşturun ve devamlı güncelleyin ![]() Olabildiğince çok kaynaktan bir medya listesi derleyin ![]() ![]() BİLDİRİ ÇEŞİTLERİ Basın bildirileri ya esas haberi ya altyapı haberlerini ya da bazen ikisinin karışımı haberleri içerir ![]() Haber bildirisi: Genelde esas haberlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Altyapı haberleri: Bu bir haber bildirisini destekleyebilir ya da yalnız yer alır ![]() ![]() ![]() Örnek olaylar: Bunlar genellikle haber bildirisi olmayıp müşteri hikayeleridir ![]() ![]() Fotoğraf haberi: Genelde "abartılı" ve "sansasyonel"editöryel haberlerdir ![]() ![]() Basın KİT'leri: Bir yada birden fazla bildiriden olusurlar;genelde bir haber bildirisiyle başlar ve altyapı haberleri,fotoğraflar,broşürler vs ile tamamlanırlar ![]() HEDEF MEDYANIZI TANIMAK İLİŞKİLER KURUP GELİŞTİRMEK • Gazeteciler kendi bölümleriyle ilgili uzmanlarla kurulan iyi ilişkilere güvenilirler ki ,işlerini yapabilsinler ![]() ![]() • Güvendiğiniz gazetecileri bir altyapı brifingi için davet edin ![]() • Ulusal gazetelerde de neler yazdığına bir göz atın,çünkü yerel gazeteler ulusal bir hikayeye de yerel bir bakış açısıyla yaklaşacaklardır ![]() • İlk ilişkiyi birkere kurdunuz mu,sürekli ve düzenli ilişkinizi sürdürmelisiniz ![]() ![]() • Belli başlı konularda kendinizi uzman sıfatıyla benimsetebilirsiniz ![]() ![]() ![]() HABER /MEDYA BİLDİRİSİ Haber Bildirisi Nedir? Haber ya da medya bildirisi,medya ile ilişkilerde en çok kullanılan araçlardan biridir ![]() ![]() ![]() Haber bildirileri genellikle beklenen sonuçlara ulaşmada başarısız olmaktadırlar ![]() • İlginç ya da esaslı haberle içermezler, • Kötü bir şekilde yazılmış ve sunulmuşlardır, • Zamanlamaları kötüdür ![]() • Hedef yayın için uygun değillerdir ![]() Bazı haber bildirileri mevcut bir ürün yada hizmete değişik bir bakış açısı getirirler ![]() ![]() MEDYA,BASIN BİLDİRİLERİNİ NASIL KULLANIR? Basın bildirisinin,ele alınış şekli ve çeşitli insanların bakışları açısından üç amacı vardır ![]() İlki;bir haber bildirisi bir yayın kuruluşuna ulaştığında onu ilk okuyan haber editörü ya da diğer editöryal yöneticilerdir ![]() ![]() Okuyucularım bununla ilgilenecekler mi? Yanıt hayır ise ,bildiri direkt çöpe atılacaktır ![]() Yanıt evet ise ,bildiri gerçekte hikayeyi hazırlayan muhabire geçecektir ![]() İkinci-muhabirin bildirinin içeriği ile ilgili daha fazla sorusu olabilecektir ![]() ![]() Bildiri, tüm gerekli noktaları gazeteciye açık,özlü bir ifade ile aktaracak şekilde bir işletme belgesi olarak görülmelidir ![]() Bu ürünü abartmak yada işletmenın başarılarını vurgulamak için bir fırsat değildir ![]() ![]() Üçüncü-bildiri müşterinin (hesabı ödeyen) ya da eğer departmandan geliyorsa ,firma yönetiminin onayı ile bağdaşmalıdır ![]() Zorluk,bu üç ihtiyacı da bir belgede dengeleyebilmektir ![]() ![]() Gazeteciler 3 şeyi okuyuculara iletmeye çalısırler ![]() • Yeni-olaylar eski yada bilinen olmamalıdır, • Alışılmadık- okuyucuların yanıtı "eee yani"gibi olmamalı, • İlginç- dikkat çekici olmalıdır ![]() HABER BİLDİRİSİ VE E-MAIL;DİJİTAL HABER BİLDİRİSİ Haber bildirileri artan bir şekilde web sitelerinde yer almaya başladı ve birçok gazeteci onları e-maıl olarak almayı tercih ediyorlar ![]() ![]() • Hız ve özgünlük: gazetecinin e-mail adresini biliyorsanız bildiri direkt ona gider ![]() • Çok sayıda e-maıl farklı birçok gazeteciye gönderilebilir ![]() • Gazeteciler e-mail ile gönderilen yazıları yeniden düzenleyip yerleştirebilirler ve ayrıca ilave olarak gönderilen başka birçok dosyayada başvurabilirler ![]() • Gazeteciler bir e-maili kolayca yanıtlayabilirler ![]() BİR BİLDİRİYİ OLUŞTURMAK Gazetecilerin belli bir haber yazma stili vardır ![]() ![]() ![]() Haber bildirisi yazmada planlama aşaması önemlidir ![]() • Bunu kimin için yazıyorum?okuyucu • Ne söylemek istiyorum ?hikaye • Hikayeyi desteklemek için hangi faktörlerim mevcut?gerçek olmalı • Bildirinin amacı nedir?mesaj Önemli noktaların hedef yayın kuruluşuna uygunluğunu belirlemelisiniz,olayları önem sırasına sokmalı ve kısa özet bölümler halinde yazdıklarından emin olmalısınız ![]() ![]() BİR BİLDİRİYİ YAZMAK-BAZI ALTIN KURALLAR • Şu soruyu yanıtlayın-bu ilk paragrafın sonunda okuyucunun ilgisini çeker mi? • KİM,NEDEN,NE,NEREDE ve NEZAMAN sorularını(ideal olarak)ilk paragrafta yanıtladığınızdan emin olun ![]() • Giriş,bir bildirideki en önemli kısımdır ve hikayedeki esas noktayı vurgulamalıdır ![]() ![]() • Şunu unutmayın ki,ortalama bir basın bildirisi meşgul gazeteci tarafından yaklaşık 5 sanıyede taranır ![]() • Hikayeyi basit ve özet olarak ,faydalarına yoğunlaşarak anlatın • Üstün şeyler yazmaktan harika,mükemmel gibi sıfatlar kullanmaktan kaçının,editörler abartıdan nefret ederler ![]() • Basit kısa ifadeler kullanın ve bildiri boyunca yazım stiliniz sabit kalsın ![]() ![]() • Ek olarak ekstra bir bilgiye sahipseniz,"editör için notlar"olarak ayrı bir sayfada sunun ![]() • Bildiriyi işletmenin ürünü ya da hizmeti için bir reklam aracı olarak kullanmaya yada yazmaya çalışmayın ![]() • Herzaman,eğer alıntı bir otoriteye aitse,alıntılar kullanın ![]() • Pasif yerine aktif kelimeler kullanın ve gelecek zamanda yazın ![]() • Bildiriyi tek sayfa olarak yazmaya çalısın,buna rağmen 250 kelimeye kadar çıkabilirsiniz ![]() ![]() • Başlığı basit tutun ve fikri yada hikayeyı bir bakışta anlattığından emin olun ![]() ![]() • Zamanlamaya dikkat edin-son tarihi geçmiş bir bildiriyi göndermenin hiçbir anlamı yoktur ![]() ![]() • Gazetecilerin adlarını bildiğinizden emin olun ve kayıtlarınızı güncelleyin ![]() • Ürünün bir örneğini gönderin ,özellikle bir kitap yada gıda maddesi ise… • Gerekiyorsa,onur kırıcı bir yayın olmadığına dair bir avukata kontrol ettirin ![]() TEKNİK NOKTALAR VE YERLEŞİM:HABER BİLDİRİSİ FORMATI • Bir A4 ün tek tarafını kullanın(asla 2 tarafını kullanmayın) • Sıralar arasında iki boşluk bırakın • Kolay okunması için yazıyı sol ve sağ taraftan aynı hizada tutun, • Bildirinin sağ üst köşesine ve sonuna tarih atın, • "acil" yada "ambargolu"ise ilk sayfada belirtin, • Bildirinin yayınlanacağına dair açık bir ifade ile A4 kağıdın üst tarafında yer almalı "BASIN BİLDİRİSİ" ya da "MEDYA BİLGİSİ" • Başlıkları büyük harflerle yazın,iki satırı geçmesin, • Okunabilir bir yazı tipi seçin,genelde 12 punto • Sağ ve sol taraftan en az 1 inchlik boşluk bırakın • Yazıyı paragraflara bölün,sol tarafa yaslayın satır başı yapmayın, ![]() • 1 den 9 a kadar rakamlar harfle yazılır ![]() • Özel işaretler kullanmayın(% yerine yüzde yazın) • İlk seferde kısaltma kullanmayın ![]() • Bir cümleyi yada paragrafı sayfalar arasında bölmeyin ![]() • Sayfaları numaralandırın ve en alta 1 in devamı 2nin devamı vs ![]() ![]() • Bildirinin sonuna "bitiş" yada "bitti" yazın • Daha fazla bilgi için bağlantılı isimleri ve numaraları verin ![]() ![]() • Direkt alıntı için tırnak işareti kullanın ![]() • Bazen haber bildirileri bazı spesifik haberler içerir ![]() ![]() ![]() Bildiriyi yazdıktan sonra; • Bir meslektasınıza bildirinn yazımını,şeklini ve içeriğini ikinci kez kontrol ettirin ![]() • Bildiriyi,görmesi gereken herkese onaylattığınızdan emin olun ![]() ![]() • Bildiride alıntı yaptığınız kişlerin,gazeteciler isterlerse,daha fazla bilgi vermeye hazır olduklarından emin olun ![]() ![]() • Bildiriyi yayınlayan kuruluşun,bir tepki için yerel olarak bağlantı kurulmasının gerektiği haller için,eğer varsa şubelerinin de bildirinin bir kopyasına sahip olduklarından emin olun ![]() • Bildiriyi gönderdiğiniz yayın kuruluşlarının uygun olduklarından emin olun ![]() • Aynı yayın kurulusuna bildirinin birden çok kopyasını göndermeyin ![]() • Bir resim gerekliyse,önce resim masasına ve editöre sonra gazeteciye yollayın ![]() • Kelimelerin altını çizmeyin yada eğik yazmayın ![]() Bildirinizin akibetini merak edeceksiniz fakat gazetecilere şu soruları asla sormayın; • Ürününüz ya da hizmetinizle ilgili basın bildirisi elinize ulaştı mı? • Kullanacak mısınz? • Kullandınız mı? Yayın kuruluşunun gerçekte bildirinizi nasıl almak istediğini belirleyin,sizin onu göndermek istediğiniz gibi değil ![]() ![]() • Posta • Faks • ISDN BASIN BİLDİRİLERİNİN ÇIKARILIŞININ ZAMANLANMASI • Bildirileri sadece gerçekten gerekli olduğunda yolamaya çalışın ![]() ![]() ![]() • Mümkünse bildirileri cuma günü yollamayın ![]() • Fazla abartılı" bildiriyi özel giyimli kuryeyle gösterişli paketlerle göndermek ya da ürünün çok fazla örneğini göndermek gibi "olmamaya çalışın ![]() ![]() • Bildiriyi gerçekten çok acilse"örneğin hükümetin yeni bir duyurusuyla ilgili bir yorum gibi"mümkün olduğunca çabuk direkt yayın kuruluşuna fakslayın yada e-maıl ile gönderin ![]() BAZI ÖNEMLİ TAVSİYELER Bir hikayenin haber değeri ile ilgili tereddütleriniz varsa,herzaman gazeteciyi arayabilir ve bir bildiriyi yazmadan önce onun görüşünü alabilirsiniz ![]() Unutmayın ki,hikayelerine kişisel bir bakış açısı katacakları zaman,alıntılar gazeteciler için çok önemlidir ![]() Bir bildiri bir kere yayınlandı mı daha fazla referans için bir daha size geri dönülmez ![]() ![]() Bildirinin yaratabileceği herhangibir soru işaretine karşı çok çabuk yanıt verin ![]() ![]() Hiçbir zaman bir gazeteciye bitiş tarihi kaçırtmayın ![]() ![]() Eğer bir telefon numarası yayınlandıysa,işletme personelinin halktan gelen telefonları beklediğinden ve yanıt için bilgilendirildiğinden emin olun ![]() Hiçbir zaman,basılmasını istemediğiniz bir şeyi bildiriye koymayın ![]() ![]() NE ZAMAN İŞLER YOLUNDA GİTMEZ • Bildiri yayın kuruluşu için uygun değildir ![]() • Bildiri ilginç haberler içermemektedir ![]() • Bildirinin içeriği uygun olmamakla beraber sıkıcıdır ![]() • Bildiri çok fazla "reklama" benzemektedir ![]() • Esas haber çok derinlerde gizli kalmıştır ![]() • Bildiri çok geç yada yanlış kişilere ulaşmıstır ![]() • Gazetecilerin telefonlarına yanıt verilmemektedir ![]() • Çok fazla teknik içerik bulunmaktadır ![]() • İçerikte gazeteci değil,müşteri hedeflenmiştir ![]() ÖNERİLEN BİLDİRİ PLANI MÜMKÜNSE 1 SATIRLIK BAŞLIK 12 PUNTO kenar bosluğu DİĞER TAVSİYELER • Bir hikaye ile ilgili tereddütünüz varsa,bir gazetececiye telefon açın ve genel olarak haber değeri ile ilgili fikkrini sorun ![]() • Bilginin resmi bir ifade olarak alınabileceğini ve tanınan bir kişiye yada sadece isimsiz bir basın sözcüsüne atfedilebileceğini unutmayın ![]() ![]() • Bir gazeteciye telefonla bilgi verirken,unutmayın ki isimler ve istatistikler yanlış anlaşılabilir;herzaman gazetecinin bunları doğru anladığını iki kere kontrol edin ![]() • Herzaman ek bilgi talebine çabuk yanıt verin ![]() ![]() • Bir okuyucunun sorusunu yanıtlayabilmek için telefon numarası bırakmak önemlidir ![]() ![]() • Orjinal bildiride yer almayan fakat,bildiriyi takip ederken gazeteciye sunabileceğiniz bazı ilave konuları geliştirmek suretiyle çeşitlilik yaratın ![]() • Basılmış bir halde görmek ya da başkasından duymak istemediğiniz bir şeyi asla gazeteciye anlatmayın ![]() ![]() SIK YAPILAN HATALAR Aşağıda bir gazetecinin basın bildirinizi reddetmesindeki muhtemel sebepler yer almaktadır; • Bildiri çok uzundur(hikayeyi haber bildirisi,altyapı haberleri gibi alt bölümlere ayırın) • Tüm gazetecilere benzer hikayeler yazma(farklı açılardan tekrar yazın) • 5 N ye dikkat etmeme • Hikayenin çok abartılı yada aldatıcı olması(gerçeklere sadık kalın) • Hedefinizin zayıf yada belirsiz olması(hedefinizden emin olun) • Haberleri hikayenin derinliklerine gömme ![]() • Cümlelerin ve paragrafların çok uzun olması ![]() • Çok fazla teknik yada anlaşılmaz kelime kullanma ![]() • "Kurnazca"yazma ![]() • Kötü bir yerleşim ![]() MEDYANIN SORULARI İLE KARŞILAŞMA:REAKTİF • Bir gazetecinin beklenmeyen bir telefonu karşısında; • Herzaman işbirliği yapmaya çalışın-herdurumda nasılsa bir hikaye yazacaklardır ![]() • Cevabınızda acele etmeyin,gerçeği öğrenin ve geri arayın ![]() • Yanıtları tahmin etmeyin, öğrenin ve geri arayın ![]() • Geri aramadan önce vermek istediğiniz iki yada üç mesajı planlayın ![]() • Eksileri artıya çevirin ![]() • Mümkünse muhabirlere yeni birşeyler verin ![]() • Asla "off the record"ifadeler kullanmayın ![]() • Düz,teknik olmayan bir dil kullanın ![]() • Tutumunuzun farkında olun-savunmada yada muhalif gözükmeyin ![]() • Basılmadan önce bir haber hikayesini görme talebinde bulunmayın-bir gazeteci nadiren bir hikayeyi açığa vuracaktır ![]() • "Yorum Yok" demeyin-bu negatif bir pozisyon olarak değerlendirilebilir ve sakladığınız birşeyler var imajı yaratabilir ![]() • Bir bilgiyi vermek mümkün değilse,bunun için bir sebep gösterin-örneğin "bununla ilgili bir kayıdımız yok"ya da size bu konuda yardımcı olabilecek biri var,neden…… aramıyorsunuz? • Herzaman mümkün olduğunca yardımcı ve açık olun ![]() RÖPÖRTAJLAR Eğer yerel medya ile bir röpörtaj gerçekleştiriyorsanız,herzaman uyulması gereken belli başlı noktalar vardır; • Röpörtaj ofisinizde olacaksa,kendinizi rahat hissedebileceğiniz bir odada olmasını sağlayın ![]() ![]() • Dürüst olun ![]() ![]() • Sorunun yanıtını bilmiyorsanız bunu söyleyin ve daha sonra gazeteciye geri dönün ![]() • Çok kurnaz olmaya veya soruların etrafında dolaşmaya çalışmayın ![]() ![]() • Mümkün olduğunca sakin ve doğal olun;rahat olur ve savunmada olmazsanız,yanıtlarınız ve görüşleriniz daha inandırıcı gözükecektir ![]() FOTOĞRAF Fotoğraf ,halkla ilişkilerin önemli bir yönüdür ![]() ![]() ![]() Sayfaları daha çekici kılmayı sağlayan resimler editörlerin hoşuna gider ve bir haber oluşturmak için bir hikayenin bir fotoğrafla süslendiği durumlar olacaktır ![]() Fotoğrafçılar yerel olarak ya da fotoğraf ajansı vasıtası ile istihdam edilebilirler ![]() FOTOĞRAFÇININ BİLGİLENDİRİLMESİ • Fotoğrafçıya ne tür bir çekim ,portre,grup,hareketli vs istediğinizi anlatın ![]() ![]() • Medya için hangi ölçüde fotoğraflar gerektiğini kontrol edin ve bunu fotoğrafçınıza bildirin ![]() ![]() ![]() • Tereddüt halinde ,fotoğrafçınızdan 35 mmlik renkli negatif film kullanmasını isteyin ![]() ![]() • Fotoğrafçıya çekim zamanı ve yerini söylediğinizden emin olun ve ona vardığı yerde bir bağlantı ismi verin ![]() • Fotoğrafçıya en son baskı tarihini söylemeyi unutmayın ![]() ![]() • Fotoğrafçıyı bilgilendirirken,resmin nasıl gözükeceğini düşünün-açıları ,ışıklandırma problemlerini yada fotoğrafa olumsuz bir etkisi olabilecek arka plandaki alışılmışın dışındaki nesneleri hesaba katın ![]() |
![]() |
![]() |
|