![]() |
Halkla İlişkiler Kampanyası |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halkla İlişkiler Kampanyası-1- A) HALKLA İLİŞKİLERDE KAMPANYA HAZIRLANMASI Halkla ilişkilerde kampanyayı başlatmadan önce, amaç ve stratejisi, plan,bütçe araştırma ve değerlendirme mutlaka dikkate alınmalıdır ![]() ![]() Çevre àİşletmenin Amaçları àHalkla İlişkiler Amaç ve Stratejisi àHalkla İlişkiler Programları Halkla ilişkilerin, diğer faaliyetler kadar önemsendiği kuruluşlarda, planlama büyük önem taşırken, özellikle uzun dönem planların ise üzerinde titizlikle düşünülerek belirlenmesi gerekmektedir ![]() Bir kampanyada atılacak ilk adım, bilgi toplanmasıdır ![]() ![]() ![]() İkinci adım,elimizdeki bulgulardan da yararlanarak çalışma planımızın hazırlanmasıdır ![]() ![]() Üçüncü adım hazırlanan planların uygulanmasıdır ![]() ![]() Uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi, atılacak adımların dördüncüsüdür ![]() Bu bilgiler, bize çalışma planlarındaki yanlışlıkları ve eksiklikleri düzeltme olanağı verir ![]() ![]() ![]() Şimdi bu adımları, ayrıntılarıyla ele alalım ![]() 1-Bilgi Toplama ‘Scott M ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırma, halkla ilişkiler programının üzerinde kaydırılacağı rayları veren bir çalışmadır ![]() ![]() Halkla ilişkiler çalışmasında hedef olarak aldığımız kitlenin özellikleri, eğilimleri, görüş ve düşünceleri bilinmedikçe, hazırlanacak program, giyecek insanı görmeden çalışan terzinin diktiği elbiseye benzer, bol ya da dar gelir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -2- İşte bu nedenler, çeşitli bilim dallarında olduğu gibi hakla ilişkiler sanatında araştırmanın zorunluluğunu ortaya koymaktadır ![]() ![]() Araştırma, hedef kitlenin (ya da kişinin) özellikleri, görüşleri ve davranışları (tepkileri) ile ilgilendiğinden, psikoloji sosyoloji ve sosyal psikoloji bilimleri ile bağlantılıdır ![]() ![]() Halkla ilişkiler alanında baş vurulacak araştırma, izlenecek yol ve kullanılan metotlar bakımından tıp, fizik, kimya gibi bilim dallarında yararlanılan araştırmalardan farklı değildir ![]() ![]() Bir sosyal araştırmada (başka bilim dallarındaki gibi) gözönünde tutulacak ilk önemli konu, sorunu belirli olarak ortaya koymaktır ![]() ![]() ![]() İkinci önemli konu araştırmada kullandığımız ölçü araçlarının ne derece güvenilir olduklarının bilinmesidir ![]() ![]() Üçüncü konu, güvenilirlik derecesini bildiğimiz ölçü araçlarının, en verimli biçimde kullanılmasıdır ![]() ![]() a)Bilgi toplama, çeşitli yollarla yapılabilir ![]() ![]() Örneğin bir köyün siyasal eğilimi, son seçimlerin o köydeki sonuçlarına bakılarak, çocuk doğumu ve bakımı konusundaki bilgi ve tutumu, belirli süre içinde köydeki doğum, düşük, yaşayan çocuk, doğumda hastalanan ve ölen ana, çocuğun yaşama süresi, çocuk hastalıkları vs sayılarına bakılarak, ormancılık konusundaki görüşleri belirli süre içinde köydeki ağaç sayısında(yada orman büyüklüğü) artış yada azalış, orman suçları, orman yangınları gibi konulardaki bilgilere bakılarak öğrenilebilir ![]() b)Kuruluşa halktan gelen mektuplar, araştırma yapmak istediğimiz hedefi temsil edeceğine inandığımız kişilerle yapılan görüşmeler, danışma için kurulan komisyonların görüşleri, çeşitli bölgelerde çalışan memurlarımızın yıl içinde edindikleri izlenimler hakkında verdikleri raporlar, belirli konularda kitle haberleşme araçları ile yayınlanan yazı ve haberler, belirli görüş önderlerinin söylev ve demeçleri, belirli ürünlerin ve gazete ve dergilenin belirli bölgelerde satışlarını gösteren istatistikler, bilgi toplamada kullanılan başka belli başlı araçlardır ![]() Araştırmaya çok geniş yer ayırmak istemediğimiz için bu saydığımız bilgi toplama yolları üzerinde ayrıntılı olarak durmayarak, daha güvenilir sonuçlar veren üç bilimsel araştırma metodundan söz edeceğiz ![]() c)Bunların birincisi kişisel soruşturma metodudur ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() -3- Ancak, gerçeği bu kadar kesinlikle vermesi beklenen bu yol varken, başkalarına hiç başvurulmaması yargısına kapılmakta acele etmemek gerekir ![]() Önce, yüz yüze gelip soru sorduğumuz herkesten doğru cevap alacağımız hatta cevap alıp alamayacağımız önceden bilinemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumdaki kişilerin tek tek araştırmaya alınmasının, her birine ayrı ayrı soru sorulmasının personel, zaman ve para bakımından olanağı bulunmadığı da gerekmeyecek kadar açık bir gerçek olarak ortadadır ![]() ![]() d)Bu sakıncaları yüzünden toplumun tümü yerine, özellikleri bakımından onu temsil edecek örnekler seçip araştırmayı bunlar üzerinde yapmak, tutulacak en sağlam, ucuz ve verimli yol olacaktır ![]() ![]() ![]() Örnekleme metodunda, örneğin seçilmesi bakımından üç yol vardır: 1-Rastgele örnekleme (Random Sample) 2-Bölgesel örnekleme 3-Kota örneklemesi 1-Rasgele örneklemede, araştırma kapsamına alınacak kişiler, önceden belirtilen bir düzene göre rasgele seçilir ![]() ![]() ![]() 2-Bölgesel örneklemede, önce örneğe girmesi istenen bölgeler, toplumu doğru olarak temsil edecek biçimde, matematiksel yollarla belirlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() -4- 3-Kota örneklemesinde genel nüfustaki yaş, cins, meslek, sosyal durum(evli,bekar), yaşanılan yer, kazanç durumu gibi özellikler oranı ölçü olarak alınıp, örneği bu orana uymasına dikkat edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırma yapılacak örneğin genişliğine karar verilirken çeşitli ölçüler göz önünde tutulur ![]() ![]() Açıktır ki araştırmada en önemli sorun, doğruluk oranıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleyse, eldeki olanaklara göre, güvenilirlik oranından biraz uzaklaşmak gerekecektir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir araştırma uzmanının belirttiğine göre %95 güvenilirlik derecesinde, %1 hata payı ile beklenecek sonuç için 9604 kişilik, %99 güvenilirlik derecesi ve aynı hata payı için ise 16587 kişilik bir örnek gereklidir ![]() ![]() e)Bilgi toplamanın bir başka yolu da anketlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Anket soruları, çeşitli yollarla halka ulaştırılır ![]() ![]() ![]() ![]() Soru kağıtlarının(Questionairre) hazırlanması araştırmada büyük önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -5- Sorular, iki gurupta toplanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ-İki cevaplı ![]() ![]() İİ-İkiden fazla cevaplı ![]() ![]() Örnek: Askerlik süresi hakkında ne düşünüyorsunuz? a)Şimdiki gibi olmalı b)Bir buçuk yıl olmalı c)Bir yıl olmalı d)Eğitim durumuna göre ayarlanmalı e)Hiç olmamalı İİİ-Derecelendirilmiş cevaplı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tür soru kağıdının değerlenmesi, ötekilerden daha zordur, daha dikkatli incelemeyi, dolayısıyla daha uzun zamanı gerektirir ![]() Araştırmada bir önemli konu da sonuçların değerlendirilmesidir ![]() ![]() Bunun için hem değerlendirmeyi yapanların dikkatli ve iyi eğitilmiş kişiler olması, hem de sonuçların incelenmesine başlarken hiçbir ön yargının bulunmaması gerekir ![]() ![]() ![]() Bulguların arşivlenmesi, sınıflandırılarak saklanması, ileride gerektiği zaman yeniden kullanılması bakımından önemlidir ![]() ![]() 2-Planlama Planlama rasyonel bir davranış ve geleceği önceden görmek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buradan anlaşılacağı gibi, planlamanın bir iktisadi yönü vardır ![]() ![]() -6- Planlamada, kampanya için gerekli para, kullanılacak haberleşme araçları, çalıştırılacak personel, kampanya süresi, atılacak adımlar ve halka ulaştırılacak tanıtma mesajları, ayrıntıları ile belirtilir ![]() Planlamanın başarılı bir sonuca varması için izlenecek yollar şunlardır ![]() a)Problemin ne olduğunun bilinmesi b)Muhtemel çözümleri tespit etmek c)Verileri toplamak ve analiz etmek d)Çözüme ulaşmak İstenen genişlikte bir Halkla İlişkiler kampanyası için gerekli para ile kuruluşun bu işe ayırdığı para çoğu zaman birbirini tutmaz ![]() ![]() ![]() Kuruluş planının altlarında, ufak bir şube olarak çalışan bir Halkla ilişkiler örgütü başındaki kişinin görüş ve isteklerini, kuruluşun en yüksekteki yöneticilerine kabul ettirebilmesi, yetki ve sorumluluk bakımından bu yöneticilere çok yakın bir Halkla İlişkiler uzmanının kabul ettirebilmesi kadar kolay değildir ![]() Bu, Halkla ilişkiler kampanyası için ‘har vurup karman savuracak’ kadar çok para istemek ve bu gereksiz isteği kabul ettirmek demek değildir ![]() ![]() ![]() Kampanyada kullanılacak haberleşme araçlarının seçimi de üzerinde titizlikle durulması gereken bir konudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye’de, bu konuda çalışmak üzere kurulmuş olan (bildiğimiz kadarı ile) özel örgütler İstanbul’daki PEVA, PARS ve Ankara’da SADA firmalarıdır ![]() ![]() ![]() Bir haberleşme aracının etkinliği, yayın kapsamı konusundaki bilgilerden başka ön denemelerde de anlaşılabilir ![]() ![]() ![]() -7- Kampanya için gerekli personel ile, eldeki memurlar arasında uyum sağlama işi de planlama sırasında yapılacaktır ![]() ![]() ![]() Bazı araçlardan yararlanma sırasında, kuruluşun kendi personeliyle işin altından kalkması büyük zorluklar yaratabilir ![]() ![]() ![]() Kampanyanın süreceği zamanda planlama sırasında kararlaştırılacak konudur ![]() ![]() ![]() Kampanya genişliği, süresi,çalıştırılacak personel sayısı, harcanacak para ve kullanılacak araçlar kesin olarak belirlendikten sonra sıra kampanyanın uygulanma düzenin hazırlanmasına gelir ![]() Bir halkla ilişkiler kampanyası çeşitli konuları içine alabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla İlişkiler çalışmasının can alıcı noktalarından biride mesajların hazırlanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Açıklık, kısalık gibi nitelikler mesajların anlaşılmasında yardımcı olacağı gibi, mesajların belirli değimler, kalıplar(slogan) biçiminde sunulması ve birçok kez sunulması, benimsenme ve akılda tutulma bakımından yarar sağlayacak ve etki derecesini arttıracaktır ![]() Bir mesaj en iyi, en tekili biçimi alıncaya kadar çeşitli değişikliklerden, düzeltmelerden geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesajın çeşitli denemelerden geçirilmesi, bu demeler için hedef kitlenin özelliklerini taşıyan benzer (fakat kişileri değişik) gruplar seçilmesi, bunların tepkilerinin (feed-back) alınıp değerlendirilmesi bu sonuçlara göre değişikliklere uğratılması uzun, yorucu ve bezdirici bir işlemdir ![]() ![]() ![]() ![]() -8- 3-Uygulama Hazırlanan programın uygulanması kampanyanın üçüncü adımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu çalışmalar yapılırken uygulamanın bir halkla ilişkiler kampanyasının son adımı olduğu, yani kampanya için kararlaştırılan çalışmalar bittikten sonra kuruluşun ya da çalışmaları yürüten ilgililerin uykuya yatmayı hak ettikleri düşünülmemelidir ![]() ![]() 4-Sonuçların Değerlendirilmesi Kampanya için hazırlanan planın uygulama süresi tamamlanınca sıra sonuçların değerlendirilmesine gelir ![]() ![]() Sonuçların değerlendirilmesi esas olarak yaptığımız çalışmada halka ulaştırdığımız mesajlara gösterilen besleyici tepkinin(feed-back) ölçülmesiyle sağlanır ![]() ![]() Bu yorumlama kampanyanın başarı derecesini ortaya koyar ![]() ![]() Bu son adımdan, bir sonraki oluşumun birinci adımına atlanacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Bölümü bitirmeden önce halkla ilişkiler oluşumunda girişilecek işleri şu sırayla özetlemek yararlı olabilir; Kampanyaya girişirken yapılacak ilk iş gereken bilgilerin toplanmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Halkla İlişkiler Kampanyası |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Halkla İlişkiler Kampanyası-9- çalışmalar için gerekli veriler demektir ![]() ![]() ![]() B) UYGUN MEDYANIN SAPTANMASI Halkla ilişkiler uygulamasında kitle iletişim araçlarının son derece önemli bir yeri bulunduğu açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Medyanın Koverajı Odak olarak seçilen ve ağırlığın özellikle verilmesi istenen medyanın koverajı yüksek olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halkla ilişkiler kampanyasında hedef kitlenin, özellikle eylem çevresinin ayrıntılı olarak belirlenmesi ve eylem çevresi içinde kalan müşterilerin, kullanıcıların, sade vatandaşın, izledikleri, okudukları medya türlerine göre kategorilere ayrılması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Medya İçeriğindeki Çeşitlilik Kampanyanın başarılı olarak uygulanmasında medyanın içeriğinin yada programlarının zenginliği ve ciddiliği de önemli bir etkendir ![]() -10- dedikodu gazeteleriyle halkla ilişkiler kampanyası yürütülemez ![]() ![]() ![]() ![]() 3-Medyanın Kalıcılığı Radyo ve televizyon gibi araçlarda yer alan mesajların bir kere dinlenebilmesine veya izlenebilmesine karşın, yazılı basında bu mesajların okuyucuya birkaç kez hitap etme olanağı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 4-Medyanın İnandırıcılığı Tüm medya için önemli bir özelliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kampanyaların kesinlikle bireysel çıkarlara dokunmaması, bu konuda çok dikkatli olunması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Fiziki Nitelik Halkla ilişkiler kampanyası sırasında göz önünde bulundurulması gereken başka bir nokta da kitle iletişim araçlarının fiziki niteliğidir ![]() ![]() -11- C) RAKİP KURULUŞLARIN KAMPANYALARI VE BUNLARLA SAVAŞ Şimdiye kadar üzerinde durduğumuz halkla ilişkiler çalışmaları daha çok boş alanda, hiç bir engelle karşılaşılmadan yapıldığı var sayılarak anlatılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karşı kampanyalarda göze çarpan bir unsur, rakip kuruluşların açıkça ortaya çıkmamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() -12- Bu yardımlaşmanın ve ortak hareketin görüldüğü durumlar var olmakla birlikle, çıkarların söz konusu olduğu durumlarda birbirilerine karşı acımasız oldukları görülmektedir ![]() Dışa karşı ortak hareket etmede ortak fikre varan kuruluşların kendi içlerinde de bir didişmenin olduğu gözlenmektedir ![]() ![]() ![]() D) KARŞI KAMPANYALARLA SAVAŞ Bu konuda rakip kuruluşların kampanyalarını yani karşıt bir kampanyaya karşı nasıl mücadele etmesi gerektiği üzerine durulmaktadır ![]() ![]() ![]() Böyle bir durumda, kuruluşların halkla ilişkilerde ve kampanyalarda nasıl davranması ve bu şekilde gerçekleşen bir karşı kampanya ile karşılaşıldığı durumda nasıl hareket etmesi gerektiğini şöyle sıralayabiliriz ![]() a)Kamu yararı ve haklılık b)yüz yüze ilişkiler c)Yanlışların doğru yolla düzeltilmesi Bu şekilde izlenecek bir yol kuruluşun karşı kampanyalarını etkisiz hale getirmesini ve bunları en iyi şekilde bertaraf etmesini büyük ölçüde sağlayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() 1)Kamu Yararı ve Haklılık Öncelikle gerçekleştirdiğimiz kampanya kamu yayarını gözetiyorsa ve gerçekliğini koruyabiliyorsa, bir de sürdürdüğü faaliyette haklı konumda ise, bu durumda başkalarını kolaylıkla ikna edebildiği gibi, rakip kuruluşlardan gelen karşı kampanyalarında rahat bir şekilde çürütülmesi sonucuna ulaşabilir ![]() Şunu belirtmek gerekir ki; eğer karşı kampanyada haklılık payı varsa bizim bu durumda yapabileceğimiz hiçbir şey yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -13- Bu konuyu halkla ilişkiler uzmanlığı açısından düşünürsek; bir halkla ilişkiler uzmanı dürüstlüğü ilke edinmesi gerekir ![]() ![]() Halkla ilişkiler izlenecek yol konusunda bir ölçü belirtmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir çalışmada bulunan halkla ilişkiler örgütü karşı propaganda ile savaşta kendine güvenle yola çıkar ![]() ![]() ![]() Bunu şu şekilde tamamlayabiliriz; yürütülen kampanya ne kadar çok kamu yayarı gözetiyorsa ve bu konuda ne kadar çok samimiyetleri ve haklılıkları açıksa, karşı kampanyanın giriştiği faaliyetlerden etkilenme oranı da o kadar düşük olur ![]() 2)Yüz Yüze İlişkiler Karşı kampanyaların en önemli silahlarından birisinin, fısıltı gazetesi olduğunu söylemiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3)Yanlış Haberlerin Doğru Yolla Düzeltilmesi Yürütmeye çalıştığımız kampanya bir şekilde yanlış haberlerle televizyon, radyo yayınlarında gazete, dergi sayalarında bilinçli veya bilinçsiz olumsuz etki bırakacak şekilde yayınlanmış olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|