![]() |
Türkiye Cumhuriyeti Ve Türkçe Devrimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türkiye Cumhuriyeti Ve Türkçe DevrimiAtatürk, Türkiye Cumhuriyeti ve Türkçe Devrimi Araştırmanın Temelleri Atatürk ilke ve devrimleri; Türk devrimi, Türk dili ve Türk Dil Kurumu ile ilgili Atatürk ve sonrası yazarlar ve eserler Araştırmanın Amacı Bu çalışmanın amacı, Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde kurulan Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nde 1925 yılından itibaren başlayan laikleşme sürecinin (tekke ve zaviyelerin kapatılması, eğitim birliği, halifeliğin kaldırılması) yeni Türk alfabesinin kabulü ve Türk dilinin özleştirilmesi çabalan üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır ![]() Çalışma, ayrıca, “Türk Devrimi”nin göz bebeği Türk Dil Kurumu’nun laik-demokratik Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin temellerinin sağlamlaştırılmasında ve Türk dilinin eğitim ve bilim dili haline gelmesinde üstlendiği görevleri “Türk Devrimi”nin en karakteristik özelliklerinden yola çıkarak yorumlamaya çalışacaktır ![]() ![]() Veri Kaynakları Türk devrimi, Türk dili ve Türk Dil Kurumu ile ilgili Atatürk ve sonrası yazarlar ve eserler ![]() Ana Tartışma 1925 yılından itibaren başlayan laikleşme süreci (tekke ve zaviyelerin kapatılması, eğitim birliği, halifeliğin kaldırılması), yeni Türk alfabesinin kabulü ve Türk dilinin özleştirilmesi çabalan üzerinde etkili olmuştur ![]() ![]() Sonuçlar Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nde 1925 yılından itibaren başlayan laikleşme süreci (tekke ve zaviyelerin kapatılması, eğitim birliği, halifeliğin kaldinlmasi), yeni Türk alfabesinin kabulü ve Türk dilinin özleştirilmesi çabalan üzerinde etkili olmuştur ![]() laik-demokratik Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin temellerinin sağlamlaştırilmasinda ve Türk dilinin eğitim ve bilim dili haline gelmesinde önemli görevler üstlenmiştir ![]() 1928 yıl Türk tarihinde çok önemli bir yıldır: 10 Nisan › › › › günü Anayasa’da değişiklikler yapılarak Türkiye Cumhuriyeti’nin laik karakterinin açıklığa kavuşturulması için var olan “Devletin dini İslam’dır” hükmünün çıkarılmasi kabul Atatürk edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 1925 yılında henüz iki yıllık geçmişi olmayan Türkiye Cumhuriyeti, böylece tekke ve zaviyeleri kapatarak 1928 yılındaki din ve vicdan özgürleşmesini, laisizmi hazırlamıştır ![]() ![]() Bu laiklik adımıyla, yeni Türk Devleti, ülkedeki her türlü din ve inanç varlığının üzerindeki konumuyla, Cumhuriyeti asırlarca süren din ve mezhep çatışmalarının dışına çıkarmış oluyordu ![]() 1928 hiç tesadüf değildir ki Yeni Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanunun da kabul edildiği yıldır ![]() Alfabe, toplumların dil varlığını kayda geçirmek için kullanılan, kültürel ve tarihsel bir araçken, uzun Türk tarihinde mensup olunan din ve kültür dairesi içinde zaman zaman yozlaşmanın da kaynağı olabilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu anlamda 1928′de Türkler için Arap alfabesinin sonlanmas›, sadece Türk yaz›s› için bir devrim olarak yorumlanmakla kalmaz, ayn› zamanda Türk kültürünün, Türkçenin özgürleşerek millileşmesi yolunda da milat oluşturmuş sayılabilir ![]() ![]() ![]() Türkiye Cumhuriyeti’nin geliştirdiği büyük Türk İnkilâbi ve özellikle bu yazi devrimiyle, bin yıllık Doğu uygarlığı aidiyetinin bitirildiğini Arap-Fars ortaklığının yaz›dan biçimsel olarak kaldırıldığını görebiliriz ![]() 1929′da Türkiye Cumhuriyetinde Arapça-Farsça derslerinin yasaklandığını da anmalıyız (bk ![]() ![]() yasaklanması gibi düşünülmemelidir ![]() ![]() 1928′de Arap yazısından özgürleştirilen Türkçe ertesi yıl da Arapça-Farsça öğrenme baskısından kurtarılmış oluyordu ![]() ![]() 12 Temmuz 1932′de kurulan Türk Dili Tetkik Cemiyeti, aym yilin 26 Eylül günü Dolmabahçe Sarayinda açilan Türk Dili Kurultayi ile hem bilim düzeyine kavuşmuş hem de yazarlardan, öğretmenlere, köylülerden subaylara kadar genç cumhuriyetin bütün katmanlarıyla kucaklaşmış sosyal bir zemin bulmuştur ![]() ![]() ![]() Önceleri Ahmed Midhat, Ömer Seyfeddin, Şemseddin Sami, Necib Asım, Yusuf Akçura, Ziya Gökalp, Fuad Köseraif, Bursali Mehmed Tahir, Veled Çelebi, Necib Türkçü, Riza Tevfik, Fuad Köprülü gibi yazar ve bilginler hem Bati’daki yeni yayımları ülkeye taşımış hem de Türk yazı dilinin ve genel olarak siyasî ve kültürel düzeyde Türk millî kimliğinin oluşmasına çalışmışlardı (Sadoğlu, 107-187; Levend, 300-388; Heyd, 123-172) ![]() Türk Dil Kurumunun başlattığı dili arıtma ve ana kaynaktan besleme etkinliği sayesinde de son beş asırdır millî olmayan imparatorluk dilinden Türk yazı dili çıkarılmış, geliştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk Türkiye Cumhuriyeti’nde artik devletin ve toplumun seçkin zümresi halk Türkiye kültürünü, halk dilini yüceltiyor, neredeyse her aydin çevresindeki, yöresindeki Cumhuriyeti konuşma dilinden ağzılardan belge ve bilgi derleyerek Ankara’daki Kurum’a gönderiyor, onun süreli yayim organinda “Öz Türkçe” önerilerini sunuyordu ![]() ![]() Bu sürecin tam burasında, kuram düzeyinde cumhuriyet düşüncesinin birkaç boyutuna dikkat çekip Türk Dil Devrimiyle birleştirmeyi denemek isterim (krş ![]() Bilgin, 2004): * İnsanın gelişebilir bir varlık olduğu fikri: İmparatorluk tarihi boyunca vergi ve asker alımı dolayısıyla çoğu zaman gönülsüz bir temas olarak gelişen devlet-birey ilişkisi bittikten sonra, toplumun çoğunluğunu oluşturan köylü artık yurttaş olmuştur ![]() ![]() ![]() Bu, cumhuriyetin en mükemmel uygulama biçimi olan ve Atatürk’ün de baştan beri arzuladığı demokrasinin seçmenlerini geliştiren güçlü bir temel haline dönüşmüştür ![]() Böylece Türk Dil Devrimi’nin bir kitabî söz uydurmacılığı olmadığını, en ciddi başvuru kaynağı olan halk ağızları dolayısıyla, sağlıklı bir tercihle cumhuriyetin temeli olan halka (publika ‘ya) dayandığını görmek gerekir ![]() Türk Kurtuluş Savaşı başlarken TBMM’nin ve onun Kuvayı Milliye Ordusunun yabancı işgal gücüyle savaşa ve şehit olmaya davet ettiği köylü, üzerinden on yıl geçmişken bu kez de Türk dilini kurtarmaya çağrılıyordu ![]() Halk Okulları, Halk Evleri ve Köy Enstitüleri gibi kurumlarla gelişen eğitim ve kültür devrimi popülist bir siyaset çağrısını değil, cumhuriyetin ortaklaştıncı ülküsüne uygun samimi bir katılımı besliyordu ![]() Cumhuriyetin entegrasyon ilkesi: Böyle gelişen Türk Dil Devrimi için en sağlıklı ana dili verimlerini üreten Halk Ağzından Derlemeler de, sadece, dil biliminde diyalektoloji denen bir tekniğin parçası olarak değil, aynı zamanda cumhuriyet düşüncesinin bu katılımcı, geliştirmeci ülküsüne göre de değerlendirilmelidir ![]() ![]() ![]() Mustafa Kemal Atatürk’ün titiz planlaması ve zamanlamasıyla bizzat yürüttüğü Türk İnkılâbı, burada andığımız ve çok büyük önem taşıyan laik karakteriyle, 1924′te başlayan Eğitim Devrimini, 1928′deki Yaz› Devrimini ve aslmda 1929′da Arapça-Farsça öğretiminin yasaklanmasıyla başlayan Dil Devrimini gerçekleştirmiştir ![]() ![]() ![]() Prof ![]() ![]() KAYNAKÇA AOK ![]() ![]() Uyarılan, Düştüğü Notlar ve Kitap İçerisindeki Özel Yazılan İle”, 24 cilt, Ankara: An›tkabir Derneği Yayınlan ![]() ![]() ![]() Anlamak, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk-Ermeni İlişkileri Grubu (TERİG) ![]() ![]() ![]() ve Türkçe, Atatürk ve Türk Dili, Ankara, 41 -52 ![]() ![]() ![]() Türkînk›lâp Tarihi, İstanbul ![]() E›top,K ![]() ![]() ![]() Heyd, U ![]() ![]() ![]() Levend, A ![]() ![]() ![]() Kurumu ![]() ![]() ![]() Notlar ![]() Dil-Kültür ve Sanat Dergisi, T ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() 92-104 ![]() ![]() ![]() İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay›nlan ![]() Şimşir, B ![]() ![]() ![]() Balıkesir Ünaydın R ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|