![]() |
Karakter Eğitimi İçin 100 Yol |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Karakter Eğitimi İçin 100 YolBir insana verilen değer, onun ahlâk ve karekteriyle bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Amerika Boston Üniversitesi'ndeki böyle bir merkezin, öğrencilerin ahlâk ve karakter gelişimiyle ilgili olarak yaptığı bir çalışmada, çok sayıda öğretmen ve idarecinin fikirlerinden yararlanılmış ve 100 maddelik bir tavsiye listesi hazırlamıştır ![]() ![]() ![]() 1- Kahramanlık ve fedakârlıklarıyla meşhur olmuş kişilerin fotograflarını koridor ve odalara asın ![]() 2- Öğrenciler için ahlâk ve karakter gelişimi konusunda bir rehberlik programı başlatın ![]() 3- Topluma hizmet maksadıyla belli misyonlar taşıyan gruplar oluşturun ![]() 4- Bir çocuğun diğerleri tarafından şamar oğlanı yapılmasına mani olun ![]() 5- Akademik, spor veya sanat yetenekleri dışındaki kabiliyetleri keşfetmek üzere programlar geliştirin ![]() 6- Öğrencilerin davranışlarını ve topluma katkılarını ciddi bir şekilde ölçüp değerlendirin ![]() 7- Öğrenci ve onlara rehberlik yapanların hemfikir oldukları kurallar tespit edin ![]() 8- Velileri davet edip onların gelişmeleri inceleyip katkıda bulunmalarına fırsat tanıyın ![]() 9- Misyonunuzu tanımlayan güzel bir söz seçip öğrencilerinizle paylaşın ![]() 10- Her ay bir fazilet tespit edip bunun üzerinde çalışın ![]() 11- Kendinize örnek aldığınız bir şahsiyeti öğrencilerinize tanıtın ![]() 12- Tarihteki olayları gündeme getirip bu olaylarda nasıl davranılması gerektiğini tartışın ![]() 13- Öğrencilerdeki iyilik sıfatının, en az onların akademik başarıları kadar önemli olduğunu görmelerine yardımcı olun ![]() 14- Ahlâkla ilgili meseleleri ele alın, yani gerçekleri ele alın, delil toplayın, sonuçları tahmin edin ve karar verin ![]() 15- Öğrencilerin topluma hizmet etmeleri için belli bir yapı dahilinde onlara fırsatlar oluşturun ![]() 16- Örnek olun ![]() ![]() ![]() 17- Kurumunuzda, ne türlü olursa olsun, nezaketsizliğe fırsat vermeyin ![]() 18- Kaba ve küfürlü konuşmalara izin vermeyin ![]() 19- Öğrencilerin kötü davranışlarını notlar, çağrılar ve ziyaretlerle velilere duyurun ![]() 20- Çocuklarının güzel vasıflarını takdir etmek üzere velilerle irtibat kurun ![]() 21- Öğrencilerin okulda çok çalışmalarının ahlâkî bir sorumluluk olduğu fikrini açıkça belirtin ![]() 22- Meslektaşlarınızla konuşurken nazik olun ![]() 23- Yaşadığınız yerdeki fedakâr ve önemli şahsiyetleri derslerde tanıtın ![]() 24- Ödevlerin yapılması ve sınav sonuçlarıyla ilgili mükâfat sistemi kurun ![]() 25- Bir bağış fonu oluşturun ![]() ![]() 26- Ailelerin ahlâkî otoritelerini destekleyin ![]() ![]() ![]() 27- Duvarlara güzel karakteri teşvik eden sözler asın ![]() 28- Özellikle öğrencilerin o anki durumlarıyla ilgili ahlâkî ihtilaflara dair yaşanmış olaylardan örnekler verin ![]() 29- Kahraman şahsiyetleri doğum günlerinde anın ve ne tür faziletlere sahip olduklarını anlatın ![]() 30- Çocukların önem verdikleri vecizeleri yazıp duvarlara asmalarına izin verin ![]() 31- Ahlâkî konularda makaleler getiren öğrencileri ödüllendirin ve bu yazıları analiz edin ![]() 32- Kurumunuzdaki karakter meselelerini -güzel huylar vs- düzenli olarak müzakere edin ![]() 33- Çocukların beklentilerini netleştirin ve onların bu beklentilere göre sorumluluk almalarını sağlayın ![]() 34- Öğrencilerle ilgilenirken tutarlı olun ve duygusal davranarak doğruluk ve dürüstlüğünüze halel getirmeyin ![]() 35- Hatalarınızı kabul edin ve bunları düzeltmenin yollarını araştırın ![]() ![]() 36- Hergün birkaç dakikalık ibretli bir hikâyeyi seslice okuyarak güne başlayın ![]() ![]() 37- Kurumunuzdaki ilkeler ve politikaları belirlerken bunların muhtemel tesirlerini ve öğrencilere ne tür mesajlar verdiklerini anlamaya çalışın ![]() 38- Bir politika, faaliyet veya kararın sebeplerini açıklayın ![]() ![]() 39- İyi bir öğrenci olmanın ahlâkî ve karakterle ilgili unsurlarını öğrencilerin tartışması için ortamlar hazırlayın ![]() 40- Öğrencilere rekabet kavramını öğretin ve bunun ne zaman faydalı, ne zaman zararlı olduğunu anlatın ![]() 41- Öğrencilere niçin öğretmenlik / belletmenlik yaptığınızı açıklayın ![]() ![]() 42- Topluma yaptığınız hizmetlerden öğrencilere bahsedin ![]() ![]() 43- Öğrencilere medyayı eleştirel bir yaklaşımla analiz etmeyi öğretin ![]() 44- Mezun olup yüksek okula gitmiş, iş hayatına atılmış eski öğrencilerinizi davet edip tecrübelerini aktarmalarını sağlayın ![]() ![]() 45- Muhitinizdeki yetişkinleri davet ederek onların karakter eğitimleri ve tecrübeleri konularını gündeme getirin ![]() 46- Öğrencilerin empati geliştirmelerine yardımcı olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 47- Kurumunuzda ihtilaflar doğduğunda öğrencilere saygı, açık görüşlülük, mahremiyet ve nezaketin önemini öğretin ![]() ![]() 48- Kibarlık üzerinde durun ![]() ![]() 49- Başarılı şahısların biyografilerini birlikte okuyup müzakere edin ![]() ![]() ![]() 50- Büyük öğrencilerin küçüklere yardımcı olmalarını sağlayan ortamlar oluşturun ![]() 51- İlk günden itibaren çok çalışmanın ve hedefe ulaşmak için belli standartlara riayet etmenin öneminden bahsedin ![]() 52- Liseye devam eden öğrencilerin toplumda daha aktif olmaları için, gönüllü faaliyetler yapan kurumların yönetim kurulu toplantılarına katılarak katkıda bulunmalarını sağlayın ![]() 53- Katmadeğeri yüksek, kaliteli eserler veren ve ülkenin sosyal enerjisini artırıcı örnek çalışmalar yapan şahsiyetlerin hayatlarını, alışkanlıklarını ve temel prensiplerini araştırma konusu olarak öğrencilere verin ![]() 54- Diğer ülkelerde karakter eğitimiyle ilgili çalışmaları takip edin ve tecrübelerden yararlanın ![]() 55- Öğrencilere teşekkür mesajları yazmayı öğretin ![]() ![]() 56- Öğrencilerin çalışmalarını değerlendirirken onlara yeteri kadar geri besleme (feedback) verin ![]() ![]() 57- Büyük öğrencilerin, ebeveynler için yemekli bir program hazırlamasını sağlayın ![]() ![]() 58- Öğrencilerin kurum için bir hizmet yapmalarını (ufak tamiratlar, tanıtım vs ![]() ![]() 59- Düzenli bir şekilde birlikte bina temizliği yapın ![]() 60- Diğer din ve kültürleri tahkîr etmeyin ve başkalarına karşı âdil davranmanın önemini vurgulayın ![]() 61- Hor görülen öğrencilere destek olun ve bu anları bir eğitim fırsatı olarak görün ![]() 62- Canlılara karşı şefkatli olma düşüncesini aşılayın ![]() 63- Ürünlerin tekrar kullanımıyla ilgili (recycle) kampanyalar başlatın ![]() ![]() 64- Ülke çapında güzel ahlâkı destekleyen programlardan öğrencilerinizi haberdâr edin ![]() 65- Öğrencilerin ebeveynlerinin de desteğiyle; muhitlerinde ufak temizlik işleri, ağaç dikme, ufak tamiratlar gibi çalışmalarla çevrelerine hizmet etmelerini sağlayın ![]() 66- Kurumunuza ait bir şarkınız olsun ve yeni gelenlere bunun sözlerini ve manasını öğretin ![]() 67- Eğer böyle bir şarkınız yoksa öğrenciler arasında bir yarışma düzenleyerek bir tane yazmalarını temin edin ![]() ![]() 68- Kurumunuzda belli kaidelerin önemini vurgulayın ve bu kaidelerin kurumun kimliği açısından önemini ifade edin ![]() 69- Öğrencileri çevredeki yaşlı veya yardıma muhtaç insanlarla ilgilenmeye teşvik edin ![]() 70- Öğrencilerinize başka şehir veya ülkelerden mektup arkadaşları bulun ve onların yazışmalardan öğrendikleri bilgileri paylaşın ![]() ![]() 71- Karakter eğitimi için müfredatı kullanın ![]() ![]() ![]() 72- Şefkatli bir şekilde yapıcı eleştirilerde bulunun ve öğrencilerin de bunu alışkanlık haline getirmelerini sağlayın ![]() 73- Spor müsabakalarında, oyunlarda ve günlük ilişkilerde centilmenliğin önemini vurgulayın ![]() 74- Okulun politikasını belirlerken öğrencilerin de katkıda bulunmasını temin edin ![]() ![]() 75- İnsanı düşünmeye, tartışmaya ve yazmaya sevk eden alıntılar toplayın ![]() 76- Öğretmen ve idarecilerin kullanabilecekleri, karakter eğitimiyle ilgili bir literatür listesi hazırlayın ![]() 77- Kurumunuzu tanımlayan veciz bir söz bulun ![]() 78- Üstün karakterli öğrencilere ait kayıtları arşivleyin ![]() 79- Akademik ve sosyal problemleri çözüp özgüven kazanmaları için fırsatlar tanıyın ![]() 80- Kurumunuzdaki ahlâkî atmosferi idarî toplantılarınızda gündeme getirin ve hedeflerinizi belirleyin ![]() 81- Kurumunuza ait bir prensipler listesi hazırlayın ve bütün faaliyet ve politikalarınızda bu listeye atıflarda bulunun ![]() ![]() 82- Bir e-mail listesi veya bülten tahtası hazırlayıp idareci ve öğretmenlerin karakter eğitimiyle ilgili fikir alışverişi yapmalarını sağlayın ![]() 83- Haber bülteniniz aracılığıyla, öğrencilerinizin dikkat çekici davranışlarından velileri haberdâr edin ![]() 84- Kurumunuzun tarihî ve başarılarına ait belgeler ve fotograflardan oluşan bir sergi hazırlayıp ziyaretçilere bunu gösterin ![]() 85- Kurumda basit gibi görünen işleri yapan işçilerin ve gönüllülerin çalışma ve başarılarını toplu bir şekilde takdir edin ![]() 86- Öğrencileri teşvik edecek ve onlara disiplin kazandıracak miktarda ödevler vermeyi ihmal etmeyin ![]() 87- Çocuklara bir and söyletin ve bu metni velilere ulaştırın ![]() 88- Giyimle ilgili standartlar belirleyip bunların eğitimle olan ilgisini açıklayın ![]() 89- Öğrencilerin kendi aralarında kaynaşmasını sağlayan faaliyetler düzenleyin ![]() 90- Öğrenci ve velilerin seminer, gezi gibi ortak bir projede görev almalarını sağlayın ![]() 91- Binanın genel görünüşü konusunda dikkatli olun ![]() ![]() 92- Çevredeki itibarlı işadamlarının, girişimcilik konusunda öğrencilere rehberlik yapmalarını sağlayın ![]() 93- Yeni gelen öğrenci ve işçilere rehberlik yapacak kişiler belirleyin ![]() 94- Çevredeki memur, işçi veya işverenleri davet ederek iş hayatında karakterin öneminden bahsettirin ![]() 95- Sporla ilgilenen öğrenci ve öğretmenlerin sporla ilgili ahlâkî ilkeler geliştirmelerini teşvik edin ![]() 96- Muhitinizde karakter eğitimiyle ilgili toplantılar düzenleyin ![]() 97- Karakter eğitimiyle ilgili bir logo hazırlatın ![]() 98- Ayda iki defa öğretmen ve idarecileri biraraya getirerek ahlâkî prensipler içeren edebî veya felsefî bir metni analiz ettirin ![]() 99- Veliler için karakter eğitimiyle ilgili bir literatür listesi hazırlayın ![]() 100- Bir kitap klübü kurarak öğrencilerin ahlâkî eserler okumalarını sağlayın ![]() Bu listenin hayata geçirilebilmesi için okul idaresi farklı birimlere veya öğretmenlere kendisiyle ilgili maddelerin neler olduğunu ve onları nasıl uygulayacağını belirleme görevi verebilir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|