Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Kişisel Gelişim

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hayatında, iletişim

İş Hayatında İletişim

Eski 10-10-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İş Hayatında İletişim



1 ETKİLİ İLETİŞİM


11 İletişimin Tanımı

İletişim, bugünün toplumunun canı kanıdır

Hayatımızın ve projelerimizin iyi olmasında büyük

önem taşır Bir bilgi çağında yaşıyoruz Çoğu insan

iletişimi, nasıl konuşup yazacağını bildiği

düşüncesiyle garanti gibi görüp basite alırlar Aslında

iletişimi farkında olduğumuzdan daha fazla

kullanmaktayız ve ona bağımlıyız

İletişim; bilginin, fikirlerin, duyguların,

becerilerin, simgeler kullanılarak iletilmesidir

İnsanın kendini sosyal bir varlık olarak ifade

etmesi için iletişim zorunludur İnsan, çevresi ile

iletişim kurarak yaşar Onun her davranışı, konuşması, susması, duruşu ve oturma biçimi,

kendini ifade etmesi; yani çevresine mesaj iletmesidir

İletişim kurmaktaki asıl amaç, anlaşılabilir mesajların gönderilmesi ve karşı tarafın

tutum ve davranışlarında değişiklik yapmaktadır Eğer davranışlarda değişiklik meydana

gelmemişse ileti var; ama iletişim yoktur

12 İletişimin Öğeleri

İletişim sürecinin gerçekleşmesi için gerekli olan iki kişiden biri gönderici yani

kaynak, diğeri ise alıcıdır Gönderici, ilk olarak göndermek istediği mesajı fikir olarak

zihninde oluşturur ve daha sonra bu fikri kodlar, yani sözcüklere, rakamlara, şekillere veya

beden diline dönüştürür İletişimde buna Sembol Oluşturma denir Semboller belli kodlara

dönüştürülerek iletişim kanalı vasıtası ile alıcıya gönderilir

İletişimin tam olarak gerçekleştirilebilmesi için, üç temel faktörün bulunması gerekir

İletişimin temel faktörleri; kaynak, alıcı ve mesajdır Bu üç faktör temel olmakla birlikte dört

faktör daha vardır ki onlar da kanal, kod, dönüt ve filtredir

Örnek:

Yükselen işletmesinin müdürü Ahmet Bey, tüm çalışanlara ?Önümüzdeki ay

işletmemizde denetim yapılacaktır, herkes kolları sıvasın? Şeklinde elektronik posta

(mail)göndermiştir Bu iletişimde öğeler şunlardır:

Kaynak (verici) : Ahmet Bey,

Alıcı (hedef) :Tüm çalışanlar,

Mesaj (bilgi, haber) : denetimin yapılacağı,

Kanal (araç) : İnternet

Kod : Herkes kolları sıvasın!

Filtre (algı) : Herkes denetime hazırlansın!

Dönüt (Geribildirim): Herkesin sıkı bir şekilde denetime hazırlanması

Eğer bütün çalışanlar denetim için işlerinde hazırlığa başlamazlarsa, iletişim amacına

ulaşmamış olur

121 Kaynak (Gönderici)
Gönderici, mesajın kaynağı, iletişimin başlatıcısıdır

Gönderici iletişimi başlatan veya iletiyi gönderendir

Gönderici olmadan iletişim kurulamaz İletişimde en önemli

sorumluluk göndericiye aittir İletişim önce göndericinin

zihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar Kaynak, sahip olduğu

tecrübe ve bilgilere göre mesaj olarak iletecek bir düşünce

oluşturur Yani, mesajı iletmeden önce onu ?kod?lar Bir

düşünceyi formüle eder ve mesaj kanalı kullanarak alıcıya

gönderir İletişimin başarılı bir şekilde gerçekleşmesinin

temel koşullarından biri, göndericinin uygunluğudur

Gönderici mesajı, alıcının zihinsel algı yeteneğine göre

kodlamalıdır Alıcının algılayamayacağı bir mesaj, sadece

bir gürültüdür

Kaynağın Taşıması Gereken Özellikler
İletişim, kaynağın mesajı göndermeye başlaması ile ortaya çıkar Kaynak, mesajı

ileten kişi veya mesajın çıkış noktası olarak tanımlanabilir İyi bir iletişim için kaynağın

taşıması gereken özellikler vardır Bu özellikleri kısaca şu şekilde belirtebiliriz:
  • Kaynak bilgili olmalıdır
  • Kaynak kodlama özelliğine sahip olmalıdır
  • Kaynak bulunduğu konumdaki rolüne uygun davranmalıdır
  • Kaynak tanınmalıdır Tanınmayan veya olumsuz tanınan kaynağın göndereceği
  • mesajlar, alıcılar üzerinde gerekli etkiyi oluşturmaz

122 Mesaj (Bilgi, Haber)
Mesaj, alıcı için uyaran olarak işlev gören bir sinyal, ya da sinyaller birleşimidir

İletişim, kaynağın gönderdiği mesajın alıcı tarafından algılanmasıdır Düşünce, duyu ya da

bilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimi olarak tanımlanan mesaj, bir duygu veya

düşünceyi aktarmayı isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel ve işitsel simgelerden oluşan

somut bir üründür Mesaj, göndericinin alıcıya gönderdiği veri iletileridir Mesaj bir

konuşma ise ?duyulan?, mesaj yazılı ise ?okunan? mesaj jest ise ?görülen? ve hissedilen

bir mesajdır Örneğin; işe geç gelen bir memura kaşlarını çatarak: ?Günaydın!? diyen bir

müdür, bir selamın ötesinde bir şeyler söylemektedir Göndericinin sembollerini alıcı

tanıyamıyorsa iletişim gerçekleşmez
Mesajın taşıması gereken özellikler:
  • Mesaj anlaşılır olmalıdır Anlaşılamayan söz, deyim ve mimiklerden oluşan
  • mesajlar algılanamayacak iletişim sağlanmayacaktır
  • Mesaj açık olmalıdır Kaynak göndereceği mesajla, alıcıdan ne istediğini
  • belirtmelidir
  • Mesaj doğru zamanda iletilmelidir Mesajın gönderileceği zaman iyi
  • belirlenmelidir Ayrıca, alıcıdan beklenen davranış da zamanlı olmalıdır
  • Mesaj uygun kanalı izlemelidir Mesaj, uygun yolu izlemeden alıcıya varırsa,
  • etkinliğini kaybeder; alıcı ile kaynak arasındaki ilişki yetersiz olur Özel ilaveler
  • veya davranışlarla, mesaj ek anlamlı hale getirilirse, kaynak üzerindeki etkisi
  • istenilenin dışında gerçekleşir ve hedefte beklenmeyen düşünce ve davranışlar
  • oluşturur
  • Mesaj, kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır: Mesaj, kaynaktan alıcıya ulaşıncaya
  • kadar değişik kişi ve kademelerden geçebilir Yüz yüze olmayan iletişim bu tür
  • mesajlara dayanır Bu durumda asıl mesaj anlamının dışında algılanır
  • Çocukların oynadığı kulaktan kulağa oyununu hatırlayınız

123 Kanal (Araç)
Kanal, sinyalleri taşıyan herhangi bir fiziksel araçtır Kanal mesajın göndericiden

alıcıya iletildiği yoldur Işık dalgaları, radyo dalgaları, ses dalgaları, telefon kabloları ve sinir

sistemi olabilir İfade edilen uygunluk, mesajın türüne göre seçilecek kanalın uygunluğudur

Güzel şekilde inşa edilmiş bir karayolu, bir otomobil için önemlidir; ancak bir tren açısından

hiçbir anlam ifade etmez Bu bakımdan iletişimin gerçek anlamda sağlanabilmesi için

mesajın uygun kanalla gönderilmesi önemli bir unsurdur

Örgütlerde iletişim kanalları, resmi ve gayri resmi olabilir İşletme içindeki resmi

iletişim kanalları; emir-komuta zinciri, öneri-şikayet kutuları, şirket dergisi ya da işletme

toplantıları olabilir Gayri resmi iletişim kanalları ise; dedikodu, söylenti haberleridir

İşletme dışı iletişim ise, iletişim ağları ile birbirine bağlı olan milyonlarca bilgisayar,

insanlara ve örgütlere çok gelişmiş bir iletişim olanağı sağlamıştır

Ana kural, iletişimin etkili ve verimli olabilmesi için kullanılan aracın mesaja uygun

olması gerekir İnsanlar işitsel, görsel ve duygusal zekalı olabilirler İletişimde mümkün

olduğu kadar çok çeşitli kanal birlikte kullanılmalıdır

124 Alıcı (Hedef)
Vericinin mesajını algılayan kişi alıcıdır Alıcı tek veya

çok kişi olabilir, belirli ve belirsiz olabilir Ancak, mesaj birisine

ulaşmamışsa iletişim olayı gerçekleşmemiş demektir

Kodlanmış mesajı alan ve kodunu açan kişi alıcıdır Alıcı,

mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi

sonlandırır ya da kendisi bir mesaj göndererek gönderici konumuna geçer İletişimin

gerçekleşmesi için en az iki kişiye ihtiyaç vardır Bunlardan biri kaynak, diğeri alıcıdır İnsan

kendisiyle kurduğu iletişimin dışında, tek başına bir iletişim kuramayacağına göre, (düşünme

ve hayal kurma, kişinin kendi kendisiyle kurduğu iletişimdir) mutlaka alıcı veya alıcılar

gerekir İletişimde gönderilen mesaj tek olmasına rağmen, aynı mesajın bir tek alıcısı

bulunduğu gibi, bir çok alıcısı da bulunabilir Aynı şekilde bir mesajın bir veya birçok

göndericisi de olabilir Mesajın alıcısı çoğaldıkça, mesaj aslından uzaklaşır ve iletişimde

başlangıçta arzu edilen amaç gerçekleşmez

Alıcıların, aktif dinleyici olmasını engelleyen unsurlar ise, alıcının göndericiye karşı

olan tutumu, güveni ve inancıdır Bunlar mesajın farklı değerlendirilmesine neden olabilir
Etkin iletişim için alıcının taşıması gereken özelikler ise şunlardır:
  • Alıcı mesajı algılayabilmelidir Alıcı gönderilen mesajı algılayacak düzeyde
  • olmalı, algılama engeli olmamalıdır
  • Ayrıca alıcının arzulu olması gerekir Eğer alıcı, kaynağın gönderdiği mesaja
  • karşı kayıtsız ise, mesaj algılanmayacak; iletişim gerçekleşse bile etkin iletişim
  • olmayacaktır
  • Alıcı bilgili olmalı ve geri-besleme sistemine sahip olmalıdır
  • Alıcı seçici olmalıdır
  • Alıcı, bulunduğu konuma uyabilmelidir Örneğin; öğrenci öğretmenin rehber
  • olduğunu kabul ederse kaynağın isteklerini kabul edebilecek, ayrıca kendi
  • davranışlarının sınırlarını bilecek ve mesajı etkin bir şekilde alabilecektir
  • Alıcı kaynak olabilme özelliği taşımalıdır Zaman zaman alıcı, kaynak; kaynak
  • ise alıcı durumuna geçer Bu nedenle alıcının da kaynak olma özelliğini taşıması
  • gerekir

125 Kodlama-Kod Açma
Kodlama, basit bir el hareketinden, karmaşık bir matematik formülüne kadar çok geniş

bir anlamı kapsayabilir Bilginin, düşüncenin duygunun iletmeye uygun, mesaj haline

getirilmesine Kodlama denir7

Mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekilde algılanması sürecine Kod-açma denir

Kodlamada anlam birliğine dikkat etmek gerekir Verici alıcının kendisi gibi aynı anlamları

vereceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır Örneğin, bazı ülkelerde başı öne eğmek

?hayır? anlamına sağa sola sallamak ?evet? anlamına gelir Bu ülkelerin birinde yaşayan

insanların ülkemize turist olarak gelmeleri halinde yanlış anlaşılmaların oluşması

kaçınılmazdır

Alıcının mesajı yorumlayıp anlamlı bilgilere dönüştürme süreci kod çözmeyi

oluşturur Bu süreç alıcının geçmiş tecrübelerinden, sembol ve hareketlere verdiği kişisel

yorumlardan, beklentilerden ve anlam birliğinden etkilenir Mesaj alıcının bildiği bir lisanla

yazılmamışsa alıcı bunun kodunu çözemez Mesela dilimizde gerçek anlamının dışında

başka anlam ya da anlamlarda kullanılan sözcük veya cümleler vardır ?Avucunu yala? diyen

bir kişiye, ?Hayır, yalamam? demek mesajın anlaşılmadığını gösterir

126 Dönüt(Geri besleme)
Dönüt, hedef alıcının kaynağın ilettiği

mesaja verdiği cevap olarak adlandırılır

İletişim sürecinin son aşamasıdır Geri

besleme aracılığıyla kaynak, iletişimin etkin

olup olmadığı konusunda bilgi edinir Geri

besleme ile iletişim süreci tersine döner ve bu

sefer hedef kaynak, kaynak hedef durumuna

geçer Yüz yüze iletişimde hemen geri

besleme alırız ki, buna Gecikmesiz Geri

Besleme denir Kitle iletişiminde ise iletişim

sürecinde geri besleme almak belirli bir zaman

sonra olduğu için buna da Gecikmeli Geri

Besleme denir

Olumlu ve olumsuz olmak üzere iki tür geri beslemeden söz edilebilir Olumlu geri

besleme, kaynağın amaçlamış olduğu etkiye ulaşıldığını kaynağa bildirirken olumsuz geri

besleme, kaynağa alıcı üzerinde amaçlanan etkinin sağlanmadığını söyler Kaynak, bu

noktada amaçladığı etkiyi elde etmek istediğinde, davranışını ve mesajını, aldığı olumsuz

geri beslemeye göre yeniden düzenler

Ancak, bireyler ve kurumlar arasında çoğu kez tek yönlü iletişim uygulandığı izlenir

Daha doğrusu iletişim sürecinin gerçekleştirdiği düşünülürken ileti süreci gerçekleştirilir

İletişim süreci iki perdelik oyun gibidir Birinci perdesi mesajın gönderilmesi, ikinci perdesi

ise, mesajın kaynağına dönüşüdür
Geri Besleme İletişim Sürecine Ne Kazandırır?
  • İletişimin amacına ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar
  • Mesajın amaçlandığı gibi; doğru zamanda, doğru hedefe, doğru anlamda ulaşıp
  • ulaşmadığını ortaya koyar
  • Kaynağın başarılı olup olmadığını ortaya koyar
  • Mesajı iletmede kullanılan kanalın doğru olup olmadığını ortaya koyar
  • Geri beslemenin doğru şekilde, doğru araçlarla alınıp alınmadığını ortaya koyar
  • Süreç içinde hangi aşamada niçin başarısız olunduğunu ortaya koyar
  • Bir sonraki iletişim sürecinde kullanabileceğimiz bilgileri sağlar
  • Bir sonraki iletişim sürecini doğru bilgilerle oluşturmamızı sağlar

127 Filtre (Algılama ve Değerlendirme)
Filtre, göndericinin ve alıcının kendine ulaşan mesajları değerlendirmeleriyle ilgilidir

Burada devreye algılama girer Algı, insanın çevresindeki uyaranların, ya da olayların

farkına varması ve onları yorumlaması sürecidir Algı, kişinin belli bir bilgiyi duyma, anlama

ve değerlendirme sürecidir

Kişinin içinde bulunduğu durum kişinin beklentilerini, geçmiş yaşamını, toplumsal ve

kültürel unsurları algılama sürecini etkilemektedir Bütün bu unsurlar, kişilerin aynı mesajı

farklı yorumlamasına sebep olmaktadır Algılamadaki farklılığı, dışsal ve içsel faktörler

olmak üzere iki unsura bağlayabiliriz

Algılamada dışsal faktörler; farklılık, yoğunluk, sıklık, hareketlilik, tekrarlama,

kontrast, yenilik, benzerlik gibi faktörlerdir

Algılamada içsel faktörler; kişilik, ihtiyaçlar, amaçlar, motivasyon, inançlar, değerler

ve tutumlar, umutlar, beklentiler, arzu ve istekler, geçmiş tecrübeler ve alışkanlıklar gibi

faktörlerdir

Mesajın tam olarak algılanabilmesi için, kaynak ve hedefin mesajı kodlayacak ve kodu

çözecek düzeyde bilgi birikimine sahip olması gerekir Mevlana'nın ?Sen ne kadar bilirsen

bil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır? sözü iletişimde algılamanın önemini

belirtmektedir

Eğer gönderici ve alıcı, sembollere aynı anlamı vermiyorlarsa, iletişim süreci kusurlu

olur, bazen aynı uyarı farklı kişiler tarafından değişik şekilde algılanabilir

Alıntı Yaparak Cevapla

İş Hayatında İletişim

Eski 10-10-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İş Hayatında İletişim



13 Etkili İletişim

Her dönemde ve ortamda organize olmanın ve işleri yoluna koymanın en önemli

unsurlarından biri, yaygın ve etkili iletişim sağlayabilme yeteneğidir Etkili iletişim, bir

zaman yönetimi unsurudur İletişimde yeteri derecede açık olunursa, iletilmek istenen mesaj,

etkin bir biçimde, alıcıya ulaşmış olur İletişimi zayıf olanlar, sürekli olarak karışıklığa neden

olurlar

Toplum yaşamı iletişimle daha güzel hale getirilir Birey, grup ya da toplumların

kendi aralarında kurdukları çeşitli ilişkileri düzenleyen kuralları, mevkileri gereğince tanıyıp

onlara uygun davranışta bulunabilmeleri, kendi aralarında etkin bir iletişimin bulunmasına

bağlıdır Etkin iletişimin aşamaları şunlardır:[*]Hedefi bilgilendirmek[*]Hedefin tutum ve davranışlarını değiştirmek[*]Hedefin tutum ve davranışlarını devam ettirmek

İletişim sürecimizin etkin iletişim olmasını isteriz Etkin iletişim sonucunda hedef

üzerinde şu üç ana iletişim etkisinin oluştuğu görülür:
  • Hedefin bilgi düzeyinde ortaya çıkan değişme
  • Hedefin tutum ve davranışlarında görülen değişme
  • Hedefin açık davranışlarında görülen değişme
  • Bir iletişim etkinliğinin beş temel amacı vardır;
  • İletilecek mesajın kodlanması ve iletilmesi
  • Mesajın kodunun çözülmesi ve filtre edilmesi
  • Mesajın algılanması ve değerlendirilmesi
  • Mesajın kabul edilmesi
  • Mesaj doğrultusunda alıcının harekete geçmesi

Yukarıda sayılan unsurlar dikkate alındığında, iletişimin asıl amacının kaynağın

gönderdiği mesajın, alıcı tarafından kodunun çözülüp algılanması değil, mesajın içeriği

doğrultusunda alıcının mesaja göre olumlu geri bildirimde bulunmasını sağlamaktır

131 İletişimin Engelleri
Etkili bir iletişim, iletişime engel olan faktörlerin ortadan kaldırılmasıyla mümkün

olur İletişimin engellerinden bazıları şunlardır

 Algılama farklıları

 Dildeki farklılıklar

 Gürültü engeli

 Duygusal faktörler

 Sözlerle mimikler arasındaki uyumsuzluk

 Güvensizlik

 Alıcının duygu dünyasını ayarlayamamak

 Yetersiz bilgi

 Eksik pekiştirme

 Karmaşık ve aşırı teknik bir dil

 Yüz yüze iletişim olanağı bulamamak

 İletişimde farklı ve yetersiz kanal kullanmak

gibi faktörler iletişimin engelleridir Bu engellerin uygun araç ve yöntemlerle ortadan

kaldırılması etkin iletişim olanağı sağlar

132 İletişimi Kolaylaştıran Yöntemler
İletişimi kolaylaştırmak için ?DİAA? formülünü kullanınız
  • Dikkatleri kazanın Çok ilginç bir söz veya anekdot
  • aktararak söze başlayın
  • İlgi çekin Dinleyenlere konunuzun neden önemli
  • olduğunu anlatın
  • Arzu yaratın Sizin görüşlerinizi dinlemenin onlar
  • için nasıl yararlı olacağını belirtin
  • Anlaşma sağlayın Dinleyicilere, anlatacağınız şeyin
  • onlar için de aslında ne kadar yararlı olduğunu kabul
  • etmelerini sağlayın
  • İletişimi kolaylaştırmak için, alıcının iyi ve aktif bir dinleyici olması gerekir Aktif
  • dinleyici olabilmek için:
  • Konuşmayı kesin, hiç kimse konuşarak dinleyemez
  • Konuşmacıya rahatlaması için kolaylık sağlayın
  • Konuşmacıya dinleme isteğinde olduğunuzu gösterin, başka şeylerle meşgul
  • olmayın, saatinize bakmayın
  • Dikkati dağıtan şeyleri ortadan kaldırın Parazit konuşmaları dinlemeyin
  • Konuşmacıyı empatik dinleyin, kendinizi onun yerine koyun,
  • Sabırlı olun başka hiçbir şey düşünmemeye çalışın
  • Kendinizi rahat hissetmeye çalışın, hafif tutun, başka şeylerle oyalanmayın
  • Eleştiriyi sonraya bırakın, eleştiri iletişimi engeller
  • Soru sorun, konuşmacının mesajını başka sözcüklerle açıklayın
  • Konuşmayı bırakın, bu aşamada konuşmak çok çekici olabilir; ancak bunu
  • yapmayın, konuşmacının sözünü bitirmesini bekleyin
  • İletişimi kolaylaştırmak için iletişimin engellerini ortadan kaldırın

Alıntı Yaparak Cevapla

İş Hayatında İletişim

Eski 10-10-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İş Hayatında İletişim



2 İŞ HAYATINDA İLİŞKİLER

21 İşletmelerin Yapısı
211 İşletmenin Tanımı

Önce işletme ile aynı anlamda kullanılan diğer terimleri belirtelim Bunlar; firma,

kuruluş, teşebbüs ve kurumdur

İşletme; bilgi, fikir, teşebbüs, emek, para, makine, malzeme gibi iş unsurlarından

hepsinin veya birkaçının bir araya getirilerek planlı olarak kurulmuş bir düzen içinde,

bunlardan bir üretim veya hizmetin elde edildiği, sistemlerdir O halde; fabrikalar askeri

birlikler, hastaneler, oteller, restaurantlar, okullar, nakliye şirketleri, turizm şirketleri, sigorta

şirketleri, matbaalar, yayın evleri, inşaat şirketleri, maden ocakları, devletler, ithalat ve

ihracat firmaları, pazarlama şirketleri, devlet kuruluşları birer işletmelerdir Evden devlete,

pazarlamacısından otomobil fabrikasına kadar değişik türde, değişik özellikte ve büyüklükte

olan birimler hep birer işletmedir

Çalışanlar, işletmenin hayatlarında oldukça fazla önem taşıması nedeniyle şu soruların

cevaplarını bilmek isterler:

İşletmenin temsil ettiği ayırt edici ya da temel inançlar nelerdir?

DEĞERLER

İşletme bu gün ne durumdadır ne duruma gelmeye çalışmaktadır?

AMAÇ

İşletme nasıl bir bağlılık taşımaktadır ve nereye doğru gitmektedir?

HEDEFLER

212 İşletmelerin Organizasyonu (örgütleme)
Organizasyon terimi Yunanca organon yani uzuv kelimesinden gelmektedir Uzuv bir

bütünün veya canlı bir varlığın yaşamını sürdürebilmek için ihtiyaç duyduğu bir

fonksiyondur İşletmelerde ise organ ve uzuv bir sistemin onu amaçlarına ulaştırmak üzere

belirli faaliyetler yapmak üzere kurulmuş bir kısım veya parçasıdır Organizasyon ise,

olgunlaştırma sisteminin amacına ulaşmak için çeşitli, görevleri yapmak üzere oluşturduğu

ve diğer kısımlarla ahenkli bir şekilde iş gören bölümlerinin oluşturulmasıdır

Organizasyon, işletmelerde yapılacak işleri, bu işleri yapacak kişileri ve çeşitli

ilişkileri kağıt üzerine döker ve bu unsurları belirli bir sistem içinde işletme amaçlarına

yöneltir Aynı zamanda, organizasyon işleminde işlerin yetki ve sorumlulukları belirlenir ve

devredilir

Bu aşamaların belirlenmesi beklenen verimin gerçekleşmesi için yeterli olmayabilir

Çalışanların beklentilerini önemseyerek örgüt işleyişini sağlamak gerekir Çalışanların,

alacakları maaşın ötesinde bir başka beklentileri daha vardır: Saygınlık Bir kuruluşta hizmet

veriminin artması insan gücü ile sağlanır Saygın bir konuma oturtulan bir bireyin götüreceği

hizmet ile horlanan, tepeden bakılan bir bireyin götüreceği hizmet arasında önemli

farklılıklar bulunmaktadır

İş yapana değer vermek ve verilen değeri göstermek motive edici olacaktır Yapılan

araştırmaların bazıları, amaçların belirlenmesinde çalışanların dahil edilmesinin en güçlü

motivasyon faktörü olduğunu göstermiştir İnsanları motive etmek, onları hangi dürtülerin

daha iyi çalışmaya ittiğini anlamaktır Bu, onların kişisel ihtiyaçlarını anlamak ve daha iyi

çalışma arzusu gösterecekleri çalışma koşullarını yaratmakla mümkün olur

Bir firmada örgütsel yönetim söz konusu ise orada yüksek motivasyondan ve

sinerjiden bahsedilebilir Sinerji; birden fazla olumlu enerjinin birleşmesidir Yani, örgüt içi

çalışanların birlik ve beraberlik içinde bir takım halinde hareket etmesidir Olumsuz (negatif)

enerji ise asinerji oluşturur

Yüksek Motivasyon:

 Tüm çalışanların gülümseyen bakışları,

 Diğer çalışanlara ve müşterilere içtenlikle

yardımcı olma,

 Sorumluluk alma ve paylaşma isteği,

 Çalışanlar arasında sağlıklı bir iletişim,

 Katılım ve işbirliği,

 Problem çözümünde işbirliği ,

 Birbirine pozitif yaklaşma ve destek olma,

 Olumlu bakış açısı,

 Sevgi ve saygı,

 İşe adapte olma ve başarıyı paylaşma,

 İşe isteyerek gelme,16

Düşük Motivasyon

 Asık suratlar,

 Birbirini engelleme,

 İşten kaçma, birbirine sorumluluk atma,

 Hiyerarşi, gerginlik, yapay iletişim,

 Yardımdan kaçınma,

 Gereksiz problemler yaratma,

 Her konunun olumsuz yönlerini görmek,

 Nedensiz çatışmalar,

 ?Mesai bitse de gitsek? düşüncesi,

 İşe gelirken isteksizlik

213 İşletmelerin Yönetimi
Başkalarının aracılığıyla amaca ulaşma ve başkalarına iş gördürme faaliyeti şeklindeki

tanımda; yönetimin esas itibariyle insan ilişkilerine dayanan bir süreç olduğu

anlaşılmaktadır

Yönetim: İşletme amaçlarının etkili ve verimli olarak gerçekleştirilmesi amacıyla

planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol fonksiyonlarına ilişkin, kavram, ilke

teori, model ve tekniklerin, sistematik ve bilinçli bir biçimde maharetle uygulanması ile ilgili

faaliyetlerin tümüdür Kısaca yönetim belirli insani amaçlara erişmeye yarayan, planlı insani

faaliyetlerdir

Günümüzde özellikle özel işletmeler, artık tek kişi tarafından kurulan ve işletilen bir

ekonomik model olmayı çoktan aşmış ve çok kişi tarafından kurulan, işletilen ve yönetilen

yapılar olarak gelişmektedir Yönetim, amaçlara yönelik beşeri ve psiko-sosyal bir süreçtir

Yöneticilik: Daha çok belirlenen amaçlar doğrultusunda gücünü yetkiden alan

başkalarına iş yaptırma sanatıdır
İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikleri klasik bir şekilde saymak yerine şu

örnek olayı aktarmak, görevin önemini daha etkin bir şekilde kavratacaktır (Geçmiş bir

tarihte yayınlanan ve bütün dünyanın ilgisini çeken bir dialogtan alınmıştır)
Bir gün ,odama giren bir memur bana:

-Efendim, siz birlikte çalıştığım arkadaşların birini bir derece terfi ettirdiniz Yaş ve

kademe bakımından aramızda bir fark yoktur Öğrenimimiz de aynı O benden daha yakışıklı

da değil Böyle olduğu halde beni terfi ettirmiyorsunuz,dedi

İşe dalmış şekilde mırıldandım:

-Sokakta gürültüler var, duyuyor musunuz, nedir acaba?

Memur can sıkıntısı ile cevap verdi :

-Gidip sorayım efendim Efendim

Biraz sonra döndü,

-Bir arabaymış efendim,

-Yükü neymiş?

-Gidip bakayım efendim

Mesai bitse de gitsek17

Döndüğünde:

-Arabanın yükü bir sürü çuval efendim

-Çuvallarda ne varmış?

-Gidip bakayım efendim

Biraz sonra döndüğünde:

-Çuvallarda çimento varmış efendim

-Bu araba nereye gidiyormuş?

-Gidip bakayım efendim

Biraz sonra dönüp cevap verdi

- X ve Y inşaat şirketinin merkez şantiyesine gidiyormuş efendim

- Çok güzel şimdi bana terfi eden arkadaşını çağırır mısınız? Hani şu haksız yere terfi

eden arkadaşınız

Diğeri geldi Ben mırıldandım:

- Sokakta bir takım gürültüler oluyor Nedir acaba?

- Gidip bakayım efendim

Döndüğü zaman şöyle cevap verdi

- Kırk çuval portland çimentosu yüklü bir araba Çimentoların menşei NewOrleans X

ve Y inşaat şirketinin merkez şantiyesine gidiyormuş Uluslararası ulaşıma ait kamyon,

çuvalları istasyondan almış, çuvallardan biri yolda patladığı için şimdi bunun yerini

değiştirmeye çalışıyorlarmış

214 Yönetimin Özellikleri
  • Yönetimde, ulaşılması düşünülen belli bir amaç vardır,
  • Yönetim bir grup faaliyetidir
  • Yönetimin beşeri özelliği vardır
  • Yönetim bir işbirliği ve uzmanlaşma faaliyetidir
  • Yönetim bir yetki faaliyetidir Yönetimle yetkili kılınan kişi emir verme ve
  • başkalarının davranışlarını yönlendirme hakkına sahiptir
  • Yönetim bir karar verme sürecidir

215 Yönetimin Fonksiyonları
Yönetimin Temel Fonksiyonları:
 Planlama

 Organizasyon (örgütleme)

 Yöneltme (emir- kumanda)

 Koordinasyon (uyumlaştırma-düzenleştirme)

 Denetim (kontrol)

Yönetimde Destekleyici Fonksiyonlar:
 İletişim

 Bütçe

 Karar verme

İşletmelerde Denetim (Kontrol)
Kontrol, yönetim sürecini tamamlayan ve tüm sürecin

geri beslenmesini alan öğedir Kontrol yapılabilmesi öncelikle

bir planın olmasını gerektirir ki, süreç sonunda hedeflere

ulaşılıp ulaşılmadığı kontrol edilsin Bu aşamaya durum

değerlendirmesi demek üstlendiği görev açısından uygun

olacaktır Nasıl ki iletişim sürecinde etkinlik için (feed-back)

geri bildirim önemli ise, yönetim sürecinde de en önemli

öğenin kontrol olması gerekir

Kontrol, planlama, organizasyon, yöneltme görevlerinin nasıl ve hangi ölçüde

başarıldığının belirlenmesi, gerektiğinde düzeltici önlemlerin alınmasıdır Bir başka ifadeyle

kontrol; belirli hale getirilmiş bir istek, bir karar, bir planın uygulamaya konması sırasında,

uygulamanın söz konusu istek veya plana uygunluğunu temin etme çabasıdır Bir planın

uygulanması sırasında, kontrol faaliyetleri bu planı düzeltici fonksiyon olarak vardır
Denetim fonksiyonu, birbirini izleyen aşamalardan oluşur
 Denetimin yapılması sırasında 4 aşama belirlenir

 Denetimin standartlarının belirlenmesi

 Gerçekleşen durumun ölçülmesi

 Gerçekleşen durum ile hedeflenen durumun karşılaştırılması

 Farklılıkların (sapmaların) nedenlerinin belirlenerek düzeltici önlemlerin

alınması

Denetim Çeşitleri:

Dört çeşit denetim vardır:

 Önleyici denetim: İşletmeyi olumsuz yönde etkileyen faktörlerin hangi şartlarda

ne zaman, nerede meydana gelebileceğini tahmin etme ve bunlara karşı tedbir

almaktır

 Düzenleyici denetim: Belirli bir dönem sonunda, belirli bir standarttan ne kadar

sapıldığını araştırmak ve sapmaların belirli bir sınırı aşmışsa gelecek dönem için

gerekli düzeltmeleri yapmaktır

 Bütçe denetimi: Bütçelerin, belirli dönemlere ilişkin işletme amaçlarını

rahatlıkla anlamaktır Belli bir dönem sonunda elde edilen sonuçlar, daha önce

tespit edilmiş rakamlarla karşılaştırılır ve böylece bütçe denetimi

gerçekleştirilir

 Proje denetimi: Uygulamaların belirlenen süre ve fiyat ölçülerine göre

gerçekleşmekte olup olmadığını gösteren bir denetim türüdür

Denetimde dikkat edilmesi gereken husus, denetimin sürekli bir baskı haline

getirilmemesidir

Alıntı Yaparak Cevapla

İş Hayatında İletişim

Eski 10-10-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İş Hayatında İletişim



22 İç İlişkiler

Bir iş yerinde çalışan insanların birbirleriyle ve çalıştıranlarıyla olan ilişkilerini ifade

eder Çalışanlar personel, çalıştıranlar ise işverenler ve yöneticilerdir İç ilişkiler, kişiler

arasında veya kişilerle; gruplar arasında veya gruplarla gerçekleşir Bir işletmenin

hedeflenen başarıya ulaşabilmesi, iç ilişkilerinde astların ve üstlerin bulundukları konumda

görevlerini en iyi şekilde yapabilmelerine ve birbirleriyle olumlu ilişkilerine bağlıdır

221 Liderlik
Liderlik, örgütlenmiş bir grubu, belli bir amacı yerine getirmek amacıyla insan

davranışlarını etkileme faaliyetidir

Bu tanımları çoğaltmak mümkündür Ancak tanımların birleştiği noktalar genelde

aynıdır Ortak payda durumundaki kriterler:

 Belli bir amacın olması

 Belli bir grup insanın olması

 Bu grubu yönlendirecek bir liderin bulunmasıdır

Aslında, bir kişiye bir şeyi yaptırmak o kadar zor değildir Onlara, para ödülü veya iyi

bir sicil vaat ederek iş yaptırılabilir Eğer bunlar işe yaramazsa, ceza, makamını düşürme,

işten kovmayla tehdit etme gibi yöntemlerle de kişiye iş yaptırabilir Zaten, yöneticilerin

çoğu da bunları yapmaktadır Burada en önemli husus istektir Önemli olan bir kişiye bir şeyi

isteyerek yaptırmaktır Buna göre liderlik, yapılması gerektiğine inanılan şeyi başkasına

istekle yaptırabilme sanatıdır

Lider; zekası, bilgisi, becerisi ile kendisini izleyen grup üyelerinden daha yeteneklidir

Bu yetenekleri ile grubun güvenini kazanır, grubun kendisine inanmasını sağlar ve grubun

hakları adına hareket ederek onları temsil eder
Yapılan bir araştırmada bir liderde bulunması gereken ve çoğunluk tarafından istenen

özellikler şunlardır:

 Dürüst, doğru söyleyen, güvenilir, karakterli, inançlı

 Rekabetçi, yetenekli, üretken

 Teşvik edici, kararlı, yönlendirici olarak sıralanmaktadır

 Uygulamada çok değişik özellikler taşıyan lider tiplerine rastlanır Bu tipler

yönetim anlayış ve felsefesine bağlı olarak orta çıkar Bu konuda yapılan

araştırma sonucu şöyledir:

 Otokratik lider: İş görenler üzerinde baskı ve katı denetim uygulayarak sadece

üretim amacını taşıyan lider tipi

 Liberal lider: İnsana ve üretime pek değer vermeyen sadece özgürlüğü savunan

lider tipi

 Hümanist lider: İnsana aşırı önem veren ?her şey insan için ? diyen ve üretimi

ikinci plana iten lider tipi

 Tatlı-sert lider : İnsana ve üretime eşit şekilde önem veren ve biraz da orta yolu

benimsemiş lider tipi

 Demokratik lider: Kişiye maksimum düzeyde önem verilmesini savunan lider

tipidir

222 Yetki
Yetki, başkalarına iş yaptırma gücü, işin yapılmasını başkalarında isteme hakkıdır

Yetki karar alma ve uygulama hakkıdır O halde yetkili kılınan kişi, emir verme, başkalarının

davranışlarını yönlendirme hakkına sahiptir
Tanımı incelediğimizde, yetkinin üç özelliği ortaya çıkmaktadır:
 Birincisi, yetki bir haktır

 İkincisi, yetkili kişi hakkın kullanılması ile dolaysız olarak kendi davranışları

üzerinde, dolaylı olarak da başkalarının davranışları üzerinde söz sahibidir

 Üçüncüsü ise, çalışana istediği davranışları yaptırabilmesi için yetkili kişinin

ödüllendirme ve cezalandırma gücüne sahip olmasıdır

Üst'ün (yöneticinin) verdiği bir emri ast'ın (yönetilenin) yerine getirmesi ya da

reddetmesi mümkündür Ast bu iki seçenek arasında tercih yapmadan ve karar vermeden

önce düşünecek, kabul ya da reddetmekle sağlayacağı üstünlüklerden hangisi ağır basıyorsa,

ast o yönde bir davranış gösterecektir
Astlar, üstlerin yetkilerini şu nedenlerden dolayı kabul edecektir:
 İyi olduğuna inandıkları bir amacın gerçekleşmesine yardımcı olmak,

 İş arkadaşlarının onayını almak

 Üstleri tarafından ödüllendirilmek

 Ahlak standartlarına uygun hareket etmek

 Sorumluluk kabul etmekten sıyrılmak

 Üstlerin liderliklerini beğendikleri

Yetki ile görevi karıştırmamak gerekir Görev, çalışanların yapmakla zorunlu

oldukları işlerdir Yetki ise çalışanlardan görevle ilgili işin yapılmasını isteme hakkıdır

Örneğin, okul müdürünün öğretmenden derse girmesini istemesi müdürün yetkisi,

öğretmenin derse girmesi onun görevidir

223 Disiplin
Maddi örgütsel faktörlerde olağan ve olağanüstü koşullardan dolayı meydana gelen

kayıp ve zararlar kolayca giderilebileceği halde, insan alışkanlık ve davranışlarından dolayı

ortaya çıkan zarar ve kayıpları gidermek ve arzu edilen alışkanlık ve davranışları

kazandırmak son derece güç bir iştir Örneğin, bozulan veya bakımsızlıktan dolayı iyi

çalışmayan bir makine veya tezgah tamir edildikten ya da bakımı yapıldıktan sonra istenen

biçimde çalışabilmektedir Ancak; düzeni bozan, işyeri koşullarına uygun hareket etmeyen,

işe geç gelen veya devamsızlık yapan, işyeri koşullarına uygun hareket etmeyen bir kişiyi bu

uygunsuz davranışlardan vazgeçirmek ve bunların yerine o kişiye uygun alışkanlık ve

davranışlar kazandırmak son derece güçtür

Disiplin, Latince ?birini izleyen' ya da ?birinin peşinden giden' anlamına gelen

?disciple? kökünden türetilmiş ?Peşinden götürme, kendisini takip ettirme' fiillerini ise

yetenekli ve becerikli bir yönetici yapabilir Bu açıklamalardan sonra disiplin kavramını,

personelin inanarak ve arzu ederek iş yeri kurallarına ve düzenine uygun davranış

göstermesini sağlayan güç olarak tanımlayabiliriz Burada vurgulanması gereken çok önemli

bir husus, personelin inanarak ve arzu ederek işyeri kurallarına ve örgüt düzenine uyması

gerektiğidir Etrafına güç gösterisinde bulunan ve astlarını tehdit eden bir yönetici belki kısa

süre içinde etkili olabilir Astlar, örgütsel düzene ve işyeri kurallarına görünüşte uygun

davranış gösteriyorlarmış gibi hareket ederler Ancak duygusal bir doyumsuzluk ve

küskünlük belirli bir zaman sonra yerini bilinçaltı kırgınlık ve kine bırakacaktır

224 Yetki Devri
Yetki devri, işletmenin büyüklüğüne ve verilen yetkinin genişliğine bakılmaksızın

büyük önem taşır Yetki devri; üst yönetim tarafından belli bir yetkinin alt basamaklara

devredilmesidir İşletmede başarı sağlamak, yetki ve sorumlulukların açık bir şeklide

belirlenmesi ve gerektiğinde yetkinin planlı bir şekilde alt kademelere devredilmesi ile

yakından ilgilidir

Bir kuruluşta başarılı insan ilişkilerinin gelişebilmesi

için yetki devrinde şu kurallara uyulması gerekir:

Devredilen yetki, işin yapımı için uygun olmalıdır,

sınırlı yetki işin başarılmasını engeller

Devredilen yetkinin kötüye kullanılmaması için yetki

güvenilir, yetenekli, başarılı olanlara devredilmelidir

Devredilen yetkilerin sınırları belirlenerek başkalarının yetkilerine müdahale önlenir

Devredilen yetki ile birlikte kişiye sorumluluk da yüklenmelidir Ancak yetki ile

sorumluluk denk olmalıdır

Devredilen yetki kişinin makamına uygun olmalıdır

Üst düzey yönetici, yetkileri alt kademelere aktarırken makam atlamamalıdır Bir alt

makama onun üstü olan makamdan daha fazla yetki devredilmemelidir

225 Çalışanların Eğitimi
İnsan yaptığı şey ne olursa olsun, öğrenmeyi

sürdürürse kendisini geliştirebilir İşletmeler için de

benzeri bir durum geçerlidir Bir işte uzmanlaştığına

inanılarak konuyla ilgili her şeyin öğrenildiği sanılıp

mücadele bırakıldığı takdirde, rakipler sizin önünüze

geçeceklerdir

Başarı için, doğru zamanda, doğru yerde, doğru

bilgi ve beceriye sahip insanların bulunması gerekir Bu

ise eğitimle kazandırılabilir

Eğitim, başkalarının deneyimlerinden bir şeyler öğrenmenin yolu olarak

tanımlanabilir Doktorların sıkı bir eğitimden geçmeden insanları tedavi etmeye

kalkıştıklarında olabilecekleri düşünün

Her şeyden önce işe adam alırken öğrenmeye doymayan; sınıfta, büroda yada evde

olsun öğrenmenin yaşam boyu sona ermeyen bir süreç olduğunu düşünen insanlar alınıp

istihdam edilmelidir Eğitimli yöneticiler ve elamanlar, eğitim görmemiş rakiplerini kolayca

geçmektedirler
Çalışanların eğitimi şu şekillerde gerçekleştirilebilir:
 Personel giderleri karşılanarak çalışanlar okula, kursa gönderilmelidir

 İşletmede bir kütüphane kurularak kütüphane kitaplarla, kasetlerle

doldurulmalıdır

 Bilgisayar kurslarına personel gönderilmeli, onların yaptıkları işi daha ucuz ve

daha kaliteli yapmalarında bu teknolojik imkanlardan yararlanılmalıdır

 İnsanlara görev vererek ve projeler hazırlatarak insanlar daha fazla sorumluluk

testinden geçirilmelidir Yararlanabilecek herkese eğitim verilmesi

sağlanmalıdır

 Eğitici video programları veya kendini yetiştirme kitapları insanların kendilerini

geliştirmeleri konusunda faydalı olmaktadır Japonya'da çalışan nüfusun çoğu

sürekli okumaları nedeniyle kendi sanayileri ve rakipleri konusunda bilgiye

sahiptirler

 İnsanları, kendilerine daha fazla iş vererek müşteri ve bayileri ziyaret ederek ya

da işyerinde görev değişiklikleri yaparak daha büyük görevlere hazırlayabiliriz

226 Teşvik Tedbirleri
Çalışanların işe teşvik edilmeleri için ödüllendirilmeleri ve

gerektiği zaman disiplin kurallarının işletilmesi, onları verimli

çalışmaya itecektir Başarılı olanların ödüllendirilmesi ile birlikte

tüm çalışanların ödüllendirilmesi de kendilerinin önemli olduğu

hissini vermek adına gereklidir
Başarılı olanlara verilecek ödülleri şu şekilde sıralayabiliriz:
 Teşekkür, takdir ve başarı belgesi vermek

 -Para ikramiyesi vermek, ücretine zam yapmak, kardan pay vermek

 Masrafları iş yeri tarafından karşılanmak üzere tatile göndermek

 Terfi ettirmek, başarılı yöneticileri ortak etmek( Örneğin,ülkemizin büyük iş

adamlarından Vehbi Koç, başarılı bulduğu yöneticileri şirkete ortak etmiştir)

 Başarısı hakkında konuşmasını sağlamak, fikirlerine ve görüşlerine değer

vermek

 İş yerinde çıkan yayınlarda ilan etme (gazete, dergi vb)

Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus gerçek anlamda başarılı olanların

ödüllendirilmesidir Hak etmeyen bir personeli ödüllendirmek teşvik tedbiri olamayacağı

gibi iş yerindeki olumlu ilişkileri de zedeler

Alıntı Yaparak Cevapla

İş Hayatında İletişim

Eski 10-10-2012   #5
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İş Hayatında İletişim



23 Çalışanların Birbirleri İle İlişkileri

Bir iş yerinde çalışanların birbirleriyle olan olumlu

ilişkileri iş yerinin başarısını etkileyen önemli unsurlardandır

Huzurlu bir ortamda çalışanlar işlerinde beklenen başarıyı

gösterebilecekleri için kaynaklar daha etkin kullanılacaktır,

kalite ve üretim miktarı artacaktır, dolayısıyla karda artacaktır İşletme içinde ast ve üst'lerin

ilişkileri aşağıdaki hususlarla ilgilidir

231 Dayanışma
İnsanların, bir amacı gerçekleştirmek için karşılıklı olarak yardımlaşma, duygu,

düşünce ve çıkar birliği içinde olmalarına Dayanışma denir Yapılan araştırmalar, rekabet

yerine iş birliğini tercih eden grupların daha başarılı olduklarını ve daha fazla haz aldıklarını

ispatlamıştır Rekabetçi, diğer bir ifadeyle yarışmacı çalışmaların verimi artırmadığı toplam

üretimi azalttığı yapılan uygulamalar sonucunda anlaşılmıştır

Günümüzde çağdaş işletmelerin üzerinde çok sık durduğu bir terim, Takım ruhu'dur,

bu konuyla ilgili birçok isim kullanılmaktadır Bunlardan bazıları: Takım çalışması, grup

dinamiği, ekip ruhu, kurumdaşlıktır Adı her ne olursa olsun, hepsinin bir tek amacı ve işlevi

vardır: Tüm işletmenin bir bütün olarak çalışması, bütünlüğün oluşması için etkileşim

paylaşım

Dayanışmanın en iyi örneğini doğada? V? şeklinde

uçan kuşlar sergilemişlerdir

Dayanışma ruhunu ve sonuçlarını bu örneğin

aşamalarında yaşayarak öğrenelim

Kuşlar ?V? şeklinde uçuş sayesinde; doğa bilimciler

tarafından en doğru yere, en kısa sürede, en az fire vererek

göç eden canlılar olarak saptanmıştır

Her kuş, kanatlarını çırparken kendisini izleyen diğer kuşu yukarı kaldıran bir güç

oluşturur Bütün bir sürü ?V? biçiminde uçarken tek bir kuşun uçabileceğinden en az %71

oranında fazla bir uçuş mesafesi kat eder Bir kuş ?V? biçiminin dışında kaldığı zaman

havanın sürtünme kuvvetini hisseder ve hemen önündeki kuşun kuvvetinden yaralanabilmek

için diğer kuşların temposunu yakalar Önde giden kuşlar yoruldukları zaman arkaya

geçerler, diğer kuşlar öne doğru yol alırlar Bu dönüşüm sayesinde en fazla kanat çarpan

kuşlar dinlenme hakkını kazanırlar

Arkadaki kuşlar, öndekileri, hızlarını koruma konusunda cesaretlendirmek ve

yüreklendirmek için öterler En önemlisi de bir kuş hasta olduğu veya yaralandığı için takım

oluşumunun dışında kalırsa, başka bir kuş onunla birlikte gruptan ayrılarak havalanmasına

yardın etmek ve onu korumak için aşağıya doğru takip eder Hastalanan ya da yaralanan

kuş uçabilecek duruma gelinceye kadar onunla kalır, yalnızca o zaman başka bir takımla

bütünleşmek ve kendi sürülerine yetişmek için havalanırlar

232 Davranış Tahmini
Davranış, kişinin yaptığı ve herhangi bir yolla

ölçülebilen her şeyini kapsar Üzülmek, düşünmek,

sevinmek birer davranıştır Davranış sözcüğü, bireyin gözle

görülebilen eylemlerinin yanı sıra, doğrudan gözlenemeyen

içsel olaylarını da kapsar Örneğin; hatırlamak, unutmak, hayal kurmak gibi zihinsel süreçler

de davranış tanımının kapsamı içinde yer alır

Karşımızdaki bir insanının ne zaman nasıl davranacağını tahmin edebilmek için o

insanı çok iyi tanımamız gerekir Hepimiz anne babalarımızın, kardeşlerimizin ve iyi

tanıdığımız arkadaşlarımızın davranışlarını az çok tahmin edebiliriz Bu davranış tahmini, iş

yerinde birbirlerini çok iyi tanıyan çalışanlar arasında da ast'larla üst'ler arasında da

olabilmektedir İş yerine gelen müşterilerin ve iş yapılacak olan kimselerin davranışlarını

tahmin edebilmek, insan psikolojileri konusunda bilgi sahibi olabilmeyi ve ?insan sarrafı?

dediğimiz kişilikte olmayı gerektirir Ancak bu tahminler her zaman kesinlikle doğru

olacaktır düşüncesi insanları ön yargılı yapar Ön yargılar da insan ilişkilerinde iletişimi

engelleyen unsurlardandır Bu konuda yanılma payını da unutmamak gerekir

İş yerinde çalışanlar, izin konusunda, ücret konusunda, disiplin kuralları konusunda,

amirlerinin nasıl davranacaklarını çok iyi tahmin ederler Amirler de beraber çalıştıkları

personelin emirler, komutalar konusunda, iş yerinden beklenen disiplin konusunda onların ne

kadar duyarlı, titiz ve dikkatli davranacakları konusunda çok rahatlıkla tahminlerde

bulunabilirler Bu davranış tahminlerinin kaynağı, geçmişte yaşanan olayların değerlendirilip

bilgilerin toplanmasıdır; bu tecrübelerin olumlu yönde kullanılması iş yerinde barışı

artıracaktır Yerine getirilmeyeceği tahmin edilen taleplerin açıklanmasına da gerek

kalmayacaktır

Davranışları anlayabilmek ve önceden kestirebilmek durumunda olanların, içinde

bulundukları yerin değer yargılarını, kültürünü, doğrularını yanlışlarını, inançlarını, duygu ve

düşüncelerini eğitim düzeyini araştırmaları gerekir Eğitim insan davranışlarının değişmesini

sağlayan önemli bir unsurdur Sayılan bu unsurların yanında, kişilerin yetenek, beceri, bilgi

ve alışkanlıkları da davranışlarına etki eden faktörlerdendir Bütün bunları bilen kişilerin

daha isabetli davranış tahmininde bulunması mümkündür

233 İşe ve Çevreye Uyma
Çalışma yaşamına ilk kez başlayanlar için kuruluşun ortaya koyduğu kurallara uygun

davranışlar gösterme, diğer çalışanlarla iyi ilişkiler kurabilme; işletmede görev yeri

değişikliği yapan personel için bilgi ve beceri eksikliğini giderme, işletmeye bağlılık

duygusunu geliştirme, işten ayrılmayı azaltma, yanlış anlamaları önleme amacıyla yapılan

faaliyetlerin tümü işe ve çevreye uyum olarak ifade edilir

İşe yeni alınan personeli işe ve çevreye alıştırırken kendilerini rahat hissetmelerini

sağlamak gerekir, onları sıkıştırmak gergin olmalarına sebep olur İnsanlar gergin

olduklarında öğrenemezler Anlamadıkları şeyleri kendilerini suçlu ya da budala gibi

hissetmeden sormaları için teşvik etmek gerekir İşletme içinde yeri değiştirilen personelin

de yeni işini öğrenmesi amacıyla bu personele eğitim vermeyi unutmamak gerekir Bunların

işletmeyi tanımaları gerekmeyecektir; ama yeni bölümü ve işi tanımaları gerekir Aynı işi

yapan başka bir işetmeden gelen birinin de işini sizin işletmenizin yöntemleriyle yapması

için eğitilmesi gerekir Çünkü daha önce öğrenileni unutmak o kadar kolay değildir

234 Ortak Amaçlı Kuruluşlar
Ortak amaçlı kuruluşlar, üyelerinin ortak amaçlarını

gerçekleştirmek için faaliyette bulunan kuruluşlardır Bunlar;

yapı kooperatifleri, sendikalar, dernekler ve yardımlaşma

sandıkları gibi kuruluşlardır Ortak amaçlı kuruluşlar,

çalışanların iş yeri tarafından karşılanamayan bazı ihtiyaçları

için kendi gayret ve harcamalarıyla oluşturdukları

kuruluşlardır Çalışanlar, çalışma saatleri dışında bu kuruluşlarda bir araya gelirler Ortak

amaçlı kuruluşlar, üyelerinin ihtiyaçları dışında, çeşitli sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve

ailevi ilişkilerinin kurulmasını da sağlar

24 Dış İlişkiler

Bir işletmenin faaliyetlerini sürdürebilmesi için diğer kişi ve kuruluşlara ihtiyaç

vardır İşletmelerin kuruluş amaçları insanların ihtiyaçlarını karşılamaktır Bu ilişkilerin en

önemli kısmını müşterilerle olan ilişkiler oluşturur Diğeri ise ortaklarla olan ilişkilerdir Bir

çok büyük işletmenin ortakları birbirlerini tanımadıkları gibi, çalışanlarda ortakları

tanımayabilir Böyle işletmelerin ortaklarıyla ilişkileri dış ilişkiler olarak değerlendirilirken

ortak sayısı az olan küçük işletmelerin ortaklarıyla ilişkileri, çalışanları daha rahat tanıma

imkanı verdiğinden iç ilişkiler olarak kabul edilir

241 Müşterilerle İlişkiler
İşletmelerin ürettikleri mal veya hizmeti satın alan kişilere

Müşteri denir Biz insanlar, tüketiciler olarak satın aldığımız bütün mal

ve hizmetlerden dolayı müşteri olarak isimlendiririz

İş hayatı, pazar için, bölgeler için, hepsinden çok daha önemlisi müşteri için her

zaman rekabete sahne olmaktadır Artık müşterilerin beklentileri her zamankinden yüksek ve

kendilerine sunulan seçenek genişliği her zamankinden fazladır Yapılan araştırmalar

müşterilerin umdukları ile buldukları arasında büyük bir uçurum olduğunu göstermiştir

Müşteri hizmeti bu uçurumu kapatmayı amaçlar

Müşteri sadece bir kere aldatılır Eğer söz verir de yerine getirmezseniz müşteri size

bir daha uğramayacaktır

Birçok iş kolunda müşterilerle en çok teması olanların, en az eğitimli, en düşük ücretli,

motivasyonu eksik ve deneyimsiz kimselerden oluşması şaşırtıcı bir durumdur Çay

götürmek, sandviç götürmek, müşterilerle ilgilenmek sanki kirli bir iş de, insanlar bir an

önce bundan kurtulmak istiyorlar gibi

Müşteriye hizmet bu lekenin kaldırılması için, bulunmuş modern bir deyimdir ?Bilgi

teknolojisinde çalışıyorum, şirket bankacılığındayım? demek insanların hoşuna gidiyor Bu

insanlara göre, hizmet, kölelikten bir basamak yukarıda, bayağı bir şey olarak görülüyor27

Fakat bir an durun ve en gözde kuru temizlemeciden, en gözde lokantanıza, en gözde

manavınıza kadar ilişkilerinizi zevkle sürdürdüğünüz iş yerlerini düşünün Sizi bu iş

yerlerine sadık kılan nedir?

Bir işletmeye devamlı müşteri olan birine, neden her zaman buradan alış veriş

yaptığını sorsanız size: ?Burası uygun, hep buradan alıyorum, başka bir yerden mi

almalıyım?? diyecektir Bununla birlikte devamlı müşteri: ?Bu insanlar harikulade, satın

almadığım zaman bile benimle ilgileniyorlar Kesinlikle tavsiye ederim Harika iş

yapıyorlar? diyecektir ve sizin de o işletmeye müşteri olmanız için teklifte bulunacaktır

242 Ortaklarla İlişkiler
Bir işletmenin birden çok sahibi varsa, ortaklar ifadesi

kullanılır Tek kişilik işletmelerde ortaklardan söz edilmez

Ortaklar şirketlerin sahipleridir Şirket, birden çok sahibi olan

işleteme demektir

Küçük işletmelerde, ortaklarla ilişkiler iç ilişkiler olarak ifade edilirken halka açık bir

anonim şirkette ortak sayısı çok olduğundan ortaklarla ilişkiler dış ilişkiler olarak ifade

edilir Birbirlerini ve işletmede çalışanları her zaman tanıma fırsatı bulamayan insanların,

aynı amaç doğrultusundaki faaliyetlerini yönlendirmeleri aralarında kurdukları olumlu insan

ilişkileri ve istekli çalışmalarıyla mümkün olacaktır

243 Rekabet
Rekabet, aynı amaca ulaşmak isteyenlerin aralarında

yaptıkları mücadelelerden oluşmaktadır Rekabette, kimlere ve

neye karşı rekabete girildiğinin bilinmesi zorunludur Rekabet

edebilmek için kendimizin ve rakiplerimizin, pazardaki rekabetin

güçlü ve zayıf noktalarını bilmek gerekir Bir rakibin tanınması,

bir müşterinin tanınması kadar önemlidir Eski çağların basit

mantığı yerini, iletişim çağının aşırı karmaşıklığına bırakmıştır

Artık rakiplerin en ince ayrıntılarına kadar incelenmesi

gerekmektedir

İşletmeler faaliyette bulundukları sektörlerde başarılı olabilmek için rakiplerinin

gücünü ve zayıflıklarını bilmek zorundadırlar

Rakipler kimlerdir?

Faaliyet alanları nelerdir?

Kuvvetli ve zayıf tarafları nelerdir?

Mal ve hizmet ve fiyat kalitesi nasıldır? Bu soruların cevaplarının verilmesi

işletmenin başarısında etkili ve yardımcı olacaktır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.