![]() |
İş Hayatında İletişim |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İş Hayatında İletişim1 ![]() 1 ![]() ![]() İletişim, bugünün toplumunun canı kanıdır ![]() Hayatımızın ve projelerimizin iyi olmasında büyük önem taşır ![]() ![]() iletişimi, nasıl konuşup yazacağını bildiği düşüncesiyle garanti gibi görüp basite alırlar ![]() iletişimi farkında olduğumuzdan daha fazla kullanmaktayız ve ona bağımlıyız ![]() İletişim; bilginin, fikirlerin, duyguların, becerilerin, simgeler kullanılarak iletilmesidir ![]() İnsanın kendini sosyal bir varlık olarak ifade etmesi için iletişim zorunludur ![]() iletişim kurarak yaşar ![]() kendini ifade etmesi; yani çevresine mesaj iletmesidir ![]() İletişim kurmaktaki asıl amaç, anlaşılabilir mesajların gönderilmesi ve karşı tarafın tutum ve davranışlarında değişiklik yapmaktadır ![]() gelmemişse ileti var; ama iletişim yoktur ![]() 1 ![]() ![]() İletişim sürecinin gerçekleşmesi için gerekli olan iki kişiden biri gönderici yani kaynak, diğeri ise alıcıdır ![]() zihninde oluşturur ve daha sonra bu fikri kodlar, yani sözcüklere, rakamlara, şekillere veya beden diline dönüştürür ![]() ![]() dönüştürülerek iletişim kanalı vasıtası ile alıcıya gönderilir ![]() İletişimin tam olarak gerçekleştirilebilmesi için, üç temel faktörün bulunması gerekir ![]() İletişimin temel faktörleri; kaynak, alıcı ve mesajdır ![]() faktör daha vardır ki onlar da kanal, kod, dönüt ve filtredir ![]() Örnek: Yükselen işletmesinin müdürü Ahmet Bey, tüm çalışanlara ?Önümüzdeki ay işletmemizde denetim yapılacaktır, herkes kolları sıvasın? ![]() (mail)göndermiştir ![]() Kaynak (verici) : Ahmet Bey, Alıcı (hedef) :Tüm çalışanlar, Mesaj (bilgi, haber) : denetimin yapılacağı, Kanal (araç) : İnternet Kod : Herkes kolları sıvasın! Filtre (algı) : Herkes denetime hazırlansın! Dönüt (Geribildirim): Herkesin sıkı bir şekilde denetime hazırlanması Eğer bütün çalışanlar denetim için işlerinde hazırlığa başlamazlarsa, iletişim amacına ulaşmamış olur ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Gönderici, mesajın kaynağı, iletişimin başlatıcısıdır ![]() Gönderici iletişimi başlatan veya iletiyi gönderendir ![]() Gönderici olmadan iletişim kurulamaz ![]() sorumluluk göndericiye aittir ![]() zihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar ![]() tecrübe ve bilgilere göre mesaj olarak iletecek bir düşünce oluşturur ![]() ![]() düşünceyi formüle eder ve mesaj kanalı kullanarak alıcıya gönderir ![]() temel koşullarından biri, göndericinin uygunluğudur ![]() Gönderici mesajı, alıcının zihinsel algı yeteneğine göre kodlamalıdır ![]() bir gürültüdür ![]() Kaynağın Taşıması Gereken Özellikler İletişim, kaynağın mesajı göndermeye başlaması ile ortaya çıkar ![]() ileten kişi veya mesajın çıkış noktası olarak tanımlanabilir ![]() taşıması gereken özellikler vardır ![]()
1 ![]() ![]() ![]() Mesaj, alıcı için uyaran olarak işlev gören bir sinyal, ya da sinyaller birleşimidir ![]() İletişim, kaynağın gönderdiği mesajın alıcı tarafından algılanmasıdır ![]() bilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimi olarak tanımlanan mesaj, bir duygu veya düşünceyi aktarmayı isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel ve işitsel simgelerden oluşan somut bir üründür ![]() ![]() konuşma ise ?duyulan?, mesaj yazılı ise ?okunan? ![]() bir mesajdır ![]() müdür, bir selamın ötesinde bir şeyler söylemektedir ![]() tanıyamıyorsa iletişim gerçekleşmez ![]() Mesajın taşıması gereken özellikler:
1 ![]() ![]() ![]() Kanal, sinyalleri taşıyan herhangi bir fiziksel araçtır ![]() alıcıya iletildiği yoldur ![]() sistemi olabilir ![]() ![]() Güzel şekilde inşa edilmiş bir karayolu, bir otomobil için önemlidir; ancak bir tren açısından hiçbir anlam ifade etmez ![]() mesajın uygun kanalla gönderilmesi önemli bir unsurdur ![]() Örgütlerde iletişim kanalları, resmi ve gayri resmi olabilir ![]() iletişim kanalları; emir-komuta zinciri, öneri-şikayet kutuları, şirket dergisi ya da işletme toplantıları olabilir ![]() ![]() İşletme dışı iletişim ise, iletişim ağları ile birbirine bağlı olan milyonlarca bilgisayar, insanlara ve örgütlere çok gelişmiş bir iletişim olanağı sağlamıştır ![]() Ana kural, iletişimin etkili ve verimli olabilmesi için kullanılan aracın mesaja uygun olması gerekir ![]() ![]() olduğu kadar çok çeşitli kanal birlikte kullanılmalıdır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Vericinin mesajını algılayan kişi alıcıdır ![]() çok kişi olabilir, belirli ve belirsiz olabilir ![]() ulaşmamışsa iletişim olayı gerçekleşmemiş demektir ![]() Kodlanmış mesajı alan ve kodunu açan kişi alıcıdır ![]() mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi sonlandırır ya da kendisi bir mesaj göndererek gönderici konumuna geçer ![]() gerçekleşmesi için en az iki kişiye ihtiyaç vardır ![]() ![]() kendisiyle kurduğu iletişimin dışında, tek başına bir iletişim kuramayacağına göre, (düşünme ve hayal kurma, kişinin kendi kendisiyle kurduğu iletişimdir) mutlaka alıcı veya alıcılar gerekir ![]() bulunduğu gibi, bir çok alıcısı da bulunabilir ![]() göndericisi de olabilir ![]() başlangıçta arzu edilen amaç gerçekleşmez ![]() Alıcıların, aktif dinleyici olmasını engelleyen unsurlar ise, alıcının göndericiye karşı olan tutumu, güveni ve inancıdır ![]() ![]() Etkin iletişim için alıcının taşıması gereken özelikler ise şunlardır:
1 ![]() ![]() ![]() Kodlama, basit bir el hareketinden, karmaşık bir matematik formülüne kadar çok geniş bir anlamı kapsayabilir ![]() getirilmesine Kodlama denir ![]() Mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekilde algılanması sürecine Kod-açma denir ![]() Kodlamada anlam birliğine dikkat etmek gerekir ![]() vereceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır ![]() ?hayır? anlamına sağa sola sallamak ?evet? anlamına gelir ![]() insanların ülkemize turist olarak gelmeleri halinde yanlış anlaşılmaların oluşması kaçınılmazdır Alıcının mesajı yorumlayıp anlamlı bilgilere dönüştürme süreci kod çözmeyi oluşturur ![]() yorumlardan, beklentilerden ve anlam birliğinden etkilenir ![]() yazılmamışsa alıcı bunun kodunu çözemez ![]() başka anlam ya da anlamlarda kullanılan sözcük veya cümleler vardır ![]() bir kişiye, ?Hayır, yalamam? demek mesajın anlaşılmadığını gösterir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Dönüt, hedef alıcının kaynağın ilettiği mesaja verdiği cevap olarak adlandırılır ![]() İletişim sürecinin son aşamasıdır ![]() besleme aracılığıyla kaynak, iletişimin etkin olup olmadığı konusunda bilgi edinir ![]() besleme ile iletişim süreci tersine döner ve bu sefer hedef kaynak, kaynak hedef durumuna geçer ![]() besleme alırız ki, buna Gecikmesiz Geri Besleme denir ![]() sürecinde geri besleme almak belirli bir zaman sonra olduğu için buna da Gecikmeli Geri Besleme denir ![]() Olumlu ve olumsuz olmak üzere iki tür geri beslemeden söz edilebilir ![]() besleme, kaynağın amaçlamış olduğu etkiye ulaşıldığını kaynağa bildirirken olumsuz geri besleme, kaynağa alıcı üzerinde amaçlanan etkinin sağlanmadığını söyler ![]() noktada amaçladığı etkiyi elde etmek istediğinde, davranışını ve mesajını, aldığı olumsuz geri beslemeye göre yeniden düzenler ![]() Ancak, bireyler ve kurumlar arasında çoğu kez tek yönlü iletişim uygulandığı izlenir ![]() Daha doğrusu iletişim sürecinin gerçekleştirdiği düşünülürken ileti süreci gerçekleştirilir ![]() İletişim süreci iki perdelik oyun gibidir ![]() ise, mesajın kaynağına dönüşüdür ![]() Geri Besleme İletişim Sürecine Ne Kazandırır?
1 ![]() ![]() ![]() Filtre, göndericinin ve alıcının kendine ulaşan mesajları değerlendirmeleriyle ilgilidir ![]() Burada devreye algılama girer ![]() farkına varması ve onları yorumlaması sürecidir ![]() ve değerlendirme sürecidir ![]() Kişinin içinde bulunduğu durum kişinin beklentilerini, geçmiş yaşamını, toplumsal ve kültürel unsurları algılama sürecini etkilemektedir ![]() farklı yorumlamasına sebep olmaktadır ![]() olmak üzere iki unsura bağlayabiliriz ![]() Algılamada dışsal faktörler; farklılık, yoğunluk, sıklık, hareketlilik, tekrarlama, kontrast, yenilik, benzerlik gibi faktörlerdir ![]() Algılamada içsel faktörler; kişilik, ihtiyaçlar, amaçlar, motivasyon, inançlar, değerler ve tutumlar, umutlar, beklentiler, arzu ve istekler, geçmiş tecrübeler ve alışkanlıklar gibi faktörlerdir ![]() Mesajın tam olarak algılanabilmesi için, kaynak ve hedefin mesajı kodlayacak ve kodu çözecek düzeyde bilgi birikimine sahip olması gerekir ![]() bil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır ![]() belirtmektedir ![]() Eğer gönderici ve alıcı, sembollere aynı anlamı vermiyorlarsa, iletişim süreci kusurlu olur, bazen aynı uyarı farklı kişiler tarafından değişik şekilde algılanabilir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İş Hayatında İletişim |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İş Hayatında İletişim1 ![]() ![]() Her dönemde ve ortamda organize olmanın ve işleri yoluna koymanın en önemli unsurlarından biri, yaygın ve etkili iletişim sağlayabilme yeteneğidir ![]() zaman yönetimi unsurudur ![]() etkin bir biçimde, alıcıya ulaşmış olur ![]() olurlar ![]() Toplum yaşamı iletişimle daha güzel hale getirilir ![]() kendi aralarında kurdukları çeşitli ilişkileri düzenleyen kuralları, mevkileri gereğince tanıyıp onlara uygun davranışta bulunabilmeleri, kendi aralarında etkin bir iletişimin bulunmasına bağlıdır ![]() İletişim sürecimizin etkin iletişim olmasını isteriz ![]() üzerinde şu üç ana iletişim etkisinin oluştuğu görülür:
Yukarıda sayılan unsurlar dikkate alındığında, iletişimin asıl amacının kaynağın gönderdiği mesajın, alıcı tarafından kodunun çözülüp algılanması değil, mesajın içeriği doğrultusunda alıcının mesaja göre olumlu geri bildirimde bulunmasını sağlamaktır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Etkili bir iletişim, iletişime engel olan faktörlerin ortadan kaldırılmasıyla mümkün olur ![]() ![]() Algılama farklıları Dildeki farklılıklar Gürültü engeli Duygusal faktörler Sözlerle mimikler arasındaki uyumsuzluk Güvensizlik Alıcının duygu dünyasını ayarlayamamak Yetersiz bilgi Eksik pekiştirme Karmaşık ve aşırı teknik bir dil Yüz yüze iletişim olanağı bulamamak İletişimde farklı ve yetersiz kanal kullanmak gibi faktörler iletişimin engelleridir ![]() kaldırılması etkin iletişim olanağı sağlar ![]() 1 ![]() ![]() ![]() İletişimi kolaylaştırmak için ?DİAA? formülünü kullanınız ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
İş Hayatında İletişim |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İş Hayatında İletişim2 ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Önce işletme ile aynı anlamda kullanılan diğer terimleri belirtelim ![]() kuruluş, teşebbüs ve kurumdur ![]() İşletme; bilgi, fikir, teşebbüs, emek, para, makine, malzeme gibi iş unsurlarından hepsinin veya birkaçının bir araya getirilerek planlı olarak kurulmuş bir düzen içinde, bunlardan bir üretim veya hizmetin elde edildiği, sistemlerdir ![]() birlikler, hastaneler, oteller, restaurantlar, okullar, nakliye şirketleri, turizm şirketleri, sigorta şirketleri, matbaalar, yayın evleri, inşaat şirketleri, maden ocakları, devletler, ithalat ve ihracat firmaları, pazarlama şirketleri, devlet kuruluşları birer işletmelerdir ![]() pazarlamacısından otomobil fabrikasına kadar değişik türde, değişik özellikte ve büyüklükte olan birimler hep birer işletmedir ![]() Çalışanlar, işletmenin hayatlarında oldukça fazla önem taşıması nedeniyle şu soruların cevaplarını bilmek isterler: İşletmenin temsil ettiği ayırt edici ya da temel inançlar nelerdir? DEĞERLER İşletme bu gün ne durumdadır ne duruma gelmeye çalışmaktadır? AMAÇ İşletme nasıl bir bağlılık taşımaktadır ve nereye doğru gitmektedir? HEDEFLER 2 ![]() ![]() ![]() Organizasyon terimi Yunanca organon yani uzuv kelimesinden gelmektedir ![]() bütünün veya canlı bir varlığın yaşamını sürdürebilmek için ihtiyaç duyduğu bir fonksiyondur ![]() belirli faaliyetler yapmak üzere kurulmuş bir kısım veya parçasıdır ![]() olgunlaştırma sisteminin amacına ulaşmak için çeşitli, görevleri yapmak üzere oluşturduğu ve diğer kısımlarla ahenkli bir şekilde iş gören bölümlerinin oluşturulmasıdır ![]() Organizasyon, işletmelerde yapılacak işleri, bu işleri yapacak kişileri ve çeşitli ilişkileri kağıt üzerine döker ve bu unsurları belirli bir sistem içinde işletme amaçlarına yöneltir ![]() devredilir ![]() Bu aşamaların belirlenmesi beklenen verimin gerçekleşmesi için yeterli olmayabilir ![]() Çalışanların beklentilerini önemseyerek örgüt işleyişini sağlamak gerekir ![]() alacakları maaşın ötesinde bir başka beklentileri daha vardır: Saygınlık ![]() veriminin artması insan gücü ile sağlanır ![]() hizmet ile horlanan, tepeden bakılan bir bireyin götüreceği hizmet arasında önemli farklılıklar bulunmaktadır ![]() İş yapana değer vermek ve verilen değeri göstermek motive edici olacaktır ![]() araştırmaların bazıları, amaçların belirlenmesinde çalışanların dahil edilmesinin en güçlü motivasyon faktörü olduğunu göstermiştir ![]() daha iyi çalışmaya ittiğini anlamaktır ![]() çalışma arzusu gösterecekleri çalışma koşullarını yaratmakla mümkün olur ![]() Bir firmada örgütsel yönetim söz konusu ise orada yüksek motivasyondan ve sinerjiden bahsedilebilir ![]() ![]() çalışanların birlik ve beraberlik içinde bir takım halinde hareket etmesidir ![]() enerji ise asinerji oluşturur ![]() Yüksek Motivasyon: Tüm çalışanların gülümseyen bakışları, Diğer çalışanlara ve müşterilere içtenlikle yardımcı olma, Sorumluluk alma ve paylaşma isteği, Çalışanlar arasında sağlıklı bir iletişim, Katılım ve işbirliği, Problem çözümünde işbirliği , Birbirine pozitif yaklaşma ve destek olma, Olumlu bakış açısı, Sevgi ve saygı, İşe adapte olma ve başarıyı paylaşma, İşe isteyerek gelme,16 Düşük Motivasyon Asık suratlar, Birbirini engelleme, İşten kaçma, birbirine sorumluluk atma, Hiyerarşi, gerginlik, yapay iletişim, Yardımdan kaçınma, Gereksiz problemler yaratma, Her konunun olumsuz yönlerini görmek, Nedensiz çatışmalar, ?Mesai bitse de gitsek? düşüncesi, İşe gelirken isteksizlik 2 ![]() ![]() ![]() Başkalarının aracılığıyla amaca ulaşma ve başkalarına iş gördürme faaliyeti şeklindeki tanımda; yönetimin esas itibariyle insan ilişkilerine dayanan bir süreç olduğu anlaşılmaktadır ![]() Yönetim: İşletme amaçlarının etkili ve verimli olarak gerçekleştirilmesi amacıyla planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol fonksiyonlarına ilişkin, kavram, ilke teori, model ve tekniklerin, sistematik ve bilinçli bir biçimde maharetle uygulanması ile ilgili faaliyetlerin tümüdür ![]() faaliyetlerdir ![]() Günümüzde özellikle özel işletmeler, artık tek kişi tarafından kurulan ve işletilen bir ekonomik model olmayı çoktan aşmış ve çok kişi tarafından kurulan, işletilen ve yönetilen yapılar olarak gelişmektedir ![]() ![]() Yöneticilik: Daha çok belirlenen amaçlar doğrultusunda gücünü yetkiden alan başkalarına iş yaptırma sanatıdır ![]() İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikleri klasik bir şekilde saymak yerine şu örnek olayı aktarmak, görevin önemini daha etkin bir şekilde kavratacaktır ![]() tarihte yayınlanan ve bütün dünyanın ilgisini çeken bir dialogtan alınmıştır ![]() Bir gün ,odama giren bir memur bana: -Efendim, siz birlikte çalıştığım arkadaşların birini bir derece terfi ettirdiniz ![]() kademe bakımından aramızda bir fark yoktur ![]() ![]() da değil ![]() ![]() ![]() İşe dalmış şekilde mırıldandım: -Sokakta gürültüler var, duyuyor musunuz, nedir acaba? Memur can sıkıntısı ile cevap verdi : -Gidip sorayım efendim ![]() Biraz sonra döndü, -Bir arabaymış efendim, -Yükü neymiş? -Gidip bakayım efendim ![]() Mesai bitse de gitsek17 Döndüğünde: -Arabanın yükü bir sürü çuval efendim ![]() -Çuvallarda ne varmış? -Gidip bakayım efendim ![]() Biraz sonra döndüğünde: -Çuvallarda çimento varmış efendim ![]() -Bu araba nereye gidiyormuş? -Gidip bakayım efendim ![]() Biraz sonra dönüp cevap verdi ![]() - X ve Y inşaat şirketinin merkez şantiyesine gidiyormuş efendim ![]() - Çok güzel ![]() eden arkadaşınız ![]() Diğeri geldi ![]() - Sokakta bir takım gürültüler oluyor ![]() - Gidip bakayım efendim ![]() Döndüğü zaman şöyle cevap verdi ![]() - Kırk çuval portland çimentosu yüklü bir araba ![]() ![]() ve Y inşaat şirketinin merkez şantiyesine gidiyormuş ![]() çuvalları istasyondan almış, çuvallardan biri yolda patladığı için şimdi bunun yerini değiştirmeye çalışıyorlarmış ![]() 2 ![]() ![]() ![]()
2 ![]() ![]() ![]() Yönetimin Temel Fonksiyonları: Planlama Organizasyon (örgütleme) Yöneltme (emir- kumanda) Koordinasyon (uyumlaştırma-düzenleştirme) Denetim (kontrol) Yönetimde Destekleyici Fonksiyonlar: İletişim Bütçe Karar verme İşletmelerde Denetim (Kontrol) Kontrol, yönetim sürecini tamamlayan ve tüm sürecin geri beslenmesini alan öğedir ![]() bir planın olmasını gerektirir ki, süreç sonunda hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı kontrol edilsin ![]() değerlendirmesi demek üstlendiği görev açısından uygun olacaktır ![]() geri bildirim önemli ise, yönetim sürecinde de en önemli öğenin kontrol olması gerekir ![]() Kontrol, planlama, organizasyon, yöneltme görevlerinin nasıl ve hangi ölçüde başarıldığının belirlenmesi, gerektiğinde düzeltici önlemlerin alınmasıdır ![]() kontrol; belirli hale getirilmiş bir istek, bir karar, bir planın uygulamaya konması sırasında, uygulamanın söz konusu istek veya plana uygunluğunu temin etme çabasıdır ![]() uygulanması sırasında, kontrol faaliyetleri bu planı düzeltici fonksiyon olarak vardır ![]() Denetim fonksiyonu, birbirini izleyen aşamalardan oluşur ![]() Denetimin yapılması sırasında 4 aşama belirlenir ![]() Denetimin standartlarının belirlenmesi Gerçekleşen durumun ölçülmesi Gerçekleşen durum ile hedeflenen durumun karşılaştırılması Farklılıkların (sapmaların) nedenlerinin belirlenerek düzeltici önlemlerin alınması Denetim Çeşitleri: Dört çeşit denetim vardır: Önleyici denetim: İşletmeyi olumsuz yönde etkileyen faktörlerin hangi şartlarda ne zaman, nerede meydana gelebileceğini tahmin etme ve bunlara karşı tedbir almaktır ![]() Düzenleyici denetim: Belirli bir dönem sonunda, belirli bir standarttan ne kadar sapıldığını araştırmak ve sapmaların belirli bir sınırı aşmışsa gelecek dönem için gerekli düzeltmeleri yapmaktır ![]() Bütçe denetimi: Bütçelerin, belirli dönemlere ilişkin işletme amaçlarını rahatlıkla anlamaktır ![]() tespit edilmiş rakamlarla karşılaştırılır ve böylece bütçe denetimi gerçekleştirilir ![]() Proje denetimi: Uygulamaların belirlenen süre ve fiyat ölçülerine göre gerçekleşmekte olup olmadığını gösteren bir denetim türüdür ![]() Denetimde dikkat edilmesi gereken husus, denetimin sürekli bir baskı haline getirilmemesidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İş Hayatında İletişim |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İş Hayatında İletişim2 ![]() ![]() Bir iş yerinde çalışan insanların birbirleriyle ve çalıştıranlarıyla olan ilişkilerini ifade eder ![]() ![]() arasında veya kişilerle; gruplar arasında veya gruplarla gerçekleşir ![]() hedeflenen başarıya ulaşabilmesi, iç ilişkilerinde astların ve üstlerin bulundukları konumda görevlerini en iyi şekilde yapabilmelerine ve birbirleriyle olumlu ilişkilerine bağlıdır ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Liderlik, örgütlenmiş bir grubu, belli bir amacı yerine getirmek amacıyla insan davranışlarını etkileme faaliyetidir ![]() Bu tanımları çoğaltmak mümkündür ![]() aynıdır ![]() Belli bir amacın olması Belli bir grup insanın olması Bu grubu yönlendirecek bir liderin bulunmasıdır ![]() Aslında, bir kişiye bir şeyi yaptırmak o kadar zor değildir ![]() bir sicil vaat ederek iş yaptırılabilir ![]() işten kovmayla tehdit etme gibi yöntemlerle de kişiye iş yaptırabilir ![]() çoğu da bunları yapmaktadır ![]() ![]() isteyerek yaptırmaktır ![]() istekle yaptırabilme sanatıdır ![]() Lider; zekası, bilgisi, becerisi ile kendisini izleyen grup üyelerinden daha yeteneklidir ![]() Bu yetenekleri ile grubun güvenini kazanır, grubun kendisine inanmasını sağlar ve grubun hakları adına hareket ederek onları temsil eder ![]() Yapılan bir araştırmada bir liderde bulunması gereken ve çoğunluk tarafından istenen özellikler şunlardır: Dürüst, doğru söyleyen, güvenilir, karakterli, inançlı Rekabetçi, yetenekli, üretken Teşvik edici, kararlı, yönlendirici olarak sıralanmaktadır Uygulamada çok değişik özellikler taşıyan lider tiplerine rastlanır ![]() yönetim anlayış ve felsefesine bağlı olarak orta çıkar ![]() araştırma sonucu şöyledir: Otokratik lider: İş görenler üzerinde baskı ve katı denetim uygulayarak sadece üretim amacını taşıyan lider tipi ![]() Liberal lider: İnsana ve üretime pek değer vermeyen sadece özgürlüğü savunan lider tipi ![]() Hümanist lider: İnsana aşırı önem veren ?her şey insan için ? diyen ve üretimi ikinci plana iten lider tipi ![]() Tatlı-sert lider : İnsana ve üretime eşit şekilde önem veren ve biraz da orta yolu benimsemiş lider tipi ![]() Demokratik lider: Kişiye maksimum düzeyde önem verilmesini savunan lider tipidir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Yetki, başkalarına iş yaptırma gücü, işin yapılmasını başkalarında isteme hakkıdır ![]() Yetki karar alma ve uygulama hakkıdır ![]() davranışlarını yönlendirme hakkına sahiptir ![]() Tanımı incelediğimizde, yetkinin üç özelliği ortaya çıkmaktadır: Birincisi, yetki bir haktır ![]() İkincisi, yetkili kişi hakkın kullanılması ile dolaysız olarak kendi davranışları üzerinde, dolaylı olarak da başkalarının davranışları üzerinde söz sahibidir ![]() Üçüncüsü ise, çalışana istediği davranışları yaptırabilmesi için yetkili kişinin ödüllendirme ve cezalandırma gücüne sahip olmasıdır ![]() Üst'ün (yöneticinin) verdiği bir emri ast'ın (yönetilenin) yerine getirmesi ya da reddetmesi mümkündür ![]() önce düşünecek, kabul ya da reddetmekle sağlayacağı üstünlüklerden hangisi ağır basıyorsa, ast o yönde bir davranış gösterecektir ![]() Astlar, üstlerin yetkilerini şu nedenlerden dolayı kabul edecektir: İyi olduğuna inandıkları bir amacın gerçekleşmesine yardımcı olmak, İş arkadaşlarının onayını almak Üstleri tarafından ödüllendirilmek Ahlak standartlarına uygun hareket etmek Sorumluluk kabul etmekten sıyrılmak Üstlerin liderliklerini beğendikleri Yetki ile görevi karıştırmamak gerekir ![]() oldukları işlerdir ![]() ![]() Örneğin, okul müdürünün öğretmenden derse girmesini istemesi müdürün yetkisi, öğretmenin derse girmesi onun görevidir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Maddi örgütsel faktörlerde olağan ve olağanüstü koşullardan dolayı meydana gelen kayıp ve zararlar kolayca giderilebileceği halde, insan alışkanlık ve davranışlarından dolayı ortaya çıkan zarar ve kayıpları gidermek ve arzu edilen alışkanlık ve davranışları kazandırmak son derece güç bir iştir ![]() çalışmayan bir makine veya tezgah tamir edildikten ya da bakımı yapıldıktan sonra istenen biçimde çalışabilmektedir ![]() işe geç gelen veya devamsızlık yapan, işyeri koşullarına uygun hareket etmeyen bir kişiyi bu uygunsuz davranışlardan vazgeçirmek ve bunların yerine o kişiye uygun alışkanlık ve davranışlar kazandırmak son derece güçtür ![]() Disiplin, Latince ?birini izleyen' ya da ?birinin peşinden giden' anlamına gelen ?disciple? kökünden türetilmiş ![]() yetenekli ve becerikli bir yönetici yapabilir ![]() personelin inanarak ve arzu ederek iş yeri kurallarına ve düzenine uygun davranış göstermesini sağlayan güç olarak tanımlayabiliriz ![]() bir husus, personelin inanarak ve arzu ederek işyeri kurallarına ve örgüt düzenine uyması gerektiğidir ![]() süre içinde etkili olabilir ![]() davranış gösteriyorlarmış gibi hareket ederler ![]() küskünlük belirli bir zaman sonra yerini bilinçaltı kırgınlık ve kine bırakacaktır ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Yetki devri, işletmenin büyüklüğüne ve verilen yetkinin genişliğine bakılmaksızın büyük önem taşır ![]() devredilmesidir ![]() belirlenmesi ve gerektiğinde yetkinin planlı bir şekilde alt kademelere devredilmesi ile yakından ilgilidir ![]() Bir kuruluşta başarılı insan ilişkilerinin gelişebilmesi için yetki devrinde şu kurallara uyulması gerekir: Devredilen yetki, işin yapımı için uygun olmalıdır, sınırlı yetki işin başarılmasını engeller ![]() Devredilen yetkinin kötüye kullanılmaması için yetki güvenilir, yetenekli, başarılı olanlara devredilmelidir ![]() Devredilen yetkilerin sınırları belirlenerek başkalarının yetkilerine müdahale önlenir ![]() Devredilen yetki ile birlikte kişiye sorumluluk da yüklenmelidir ![]() sorumluluk denk olmalıdır ![]() Devredilen yetki kişinin makamına uygun olmalıdır ![]() Üst düzey yönetici, yetkileri alt kademelere aktarırken makam atlamamalıdır ![]() makama onun üstü olan makamdan daha fazla yetki devredilmemelidir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() İnsan yaptığı şey ne olursa olsun, öğrenmeyi sürdürürse kendisini geliştirebilir ![]() benzeri bir durum geçerlidir ![]() inanılarak konuyla ilgili her şeyin öğrenildiği sanılıp mücadele bırakıldığı takdirde, rakipler sizin önünüze geçeceklerdir ![]() ![]() Başarı için, doğru zamanda, doğru yerde, doğru bilgi ve beceriye sahip insanların bulunması gerekir ![]() ise eğitimle kazandırılabilir ![]() Eğitim, başkalarının deneyimlerinden bir şeyler öğrenmenin yolu olarak tanımlanabilir ![]() kalkıştıklarında olabilecekleri düşünün ![]() Her şeyden önce işe adam alırken öğrenmeye doymayan; sınıfta, büroda yada evde olsun öğrenmenin yaşam boyu sona ermeyen bir süreç olduğunu düşünen insanlar alınıp istihdam edilmelidir ![]() geçmektedirler ![]() Çalışanların eğitimi şu şekillerde gerçekleştirilebilir: Personel giderleri karşılanarak çalışanlar okula, kursa gönderilmelidir ![]() İşletmede bir kütüphane kurularak kütüphane kitaplarla, kasetlerle doldurulmalıdır ![]() Bilgisayar kurslarına personel gönderilmeli, onların yaptıkları işi daha ucuz ve daha kaliteli yapmalarında bu teknolojik imkanlardan yararlanılmalıdır ![]() İnsanlara görev vererek ve projeler hazırlatarak insanlar daha fazla sorumluluk testinden geçirilmelidir ![]() sağlanmalıdır Eğitici video programları veya kendini yetiştirme kitapları insanların kendilerini geliştirmeleri konusunda faydalı olmaktadır ![]() sürekli okumaları nedeniyle kendi sanayileri ve rakipleri konusunda bilgiye sahiptirler İnsanları, kendilerine daha fazla iş vererek müşteri ve bayileri ziyaret ederek ya da işyerinde görev değişiklikleri yaparak daha büyük görevlere hazırlayabiliriz 2 ![]() ![]() ![]() Çalışanların işe teşvik edilmeleri için ödüllendirilmeleri ve gerektiği zaman disiplin kurallarının işletilmesi, onları verimli çalışmaya itecektir ![]() tüm çalışanların ödüllendirilmesi de kendilerinin önemli olduğu hissini vermek adına gereklidir ![]() Başarılı olanlara verilecek ödülleri şu şekilde sıralayabiliriz: Teşekkür, takdir ve başarı belgesi vermek -Para ikramiyesi vermek, ücretine zam yapmak, kardan pay vermek Masrafları iş yeri tarafından karşılanmak üzere tatile göndermek Terfi ettirmek, başarılı yöneticileri ortak etmek( Örneğin,ülkemizin büyük iş adamlarından Vehbi Koç, başarılı bulduğu yöneticileri şirkete ortak etmiştir ![]() Başarısı hakkında konuşmasını sağlamak, fikirlerine ve görüşlerine değer vermek İş yerinde çıkan yayınlarda ilan etme (gazete, dergi vb) Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus gerçek anlamda başarılı olanların ödüllendirilmesidir ![]() gibi iş yerindeki olumlu ilişkileri de zedeler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İş Hayatında İletişim |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İş Hayatında İletişim2 ![]() ![]() Bir iş yerinde çalışanların birbirleriyle olan olumlu ilişkileri iş yerinin başarısını etkileyen önemli unsurlardandır ![]() Huzurlu bir ortamda çalışanlar işlerinde beklenen başarıyı gösterebilecekleri için kaynaklar daha etkin kullanılacaktır, kalite ve üretim miktarı artacaktır, dolayısıyla karda artacaktır ![]() ilişkileri aşağıdaki hususlarla ilgilidir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() İnsanların, bir amacı gerçekleştirmek için karşılıklı olarak yardımlaşma, duygu, düşünce ve çıkar birliği içinde olmalarına Dayanışma denir ![]() yerine iş birliğini tercih eden grupların daha başarılı olduklarını ve daha fazla haz aldıklarını ispatlamıştır ![]() üretimi azalttığı yapılan uygulamalar sonucunda anlaşılmıştır ![]() Günümüzde çağdaş işletmelerin üzerinde çok sık durduğu bir terim, Takım ruhu'dur, bu konuyla ilgili birçok isim kullanılmaktadır ![]() dinamiği, ekip ruhu, kurumdaşlıktır ![]() vardır: Tüm işletmenin bir bütün olarak çalışması, bütünlüğün oluşması için etkileşim paylaşım ![]() Dayanışmanın en iyi örneğini doğada? V? şeklinde uçan kuşlar sergilemişlerdir ![]() Dayanışma ruhunu ve sonuçlarını bu örneğin aşamalarında yaşayarak öğrenelim ![]() Kuşlar ?V? şeklinde uçuş sayesinde; doğa bilimciler tarafından en doğru yere, en kısa sürede, en az fire vererek göç eden canlılar olarak saptanmıştır ![]() Her kuş, kanatlarını çırparken kendisini izleyen diğer kuşu yukarı kaldıran bir güç oluşturur ![]() oranında fazla bir uçuş mesafesi kat eder ![]() havanın sürtünme kuvvetini hisseder ve hemen önündeki kuşun kuvvetinden yaralanabilmek için diğer kuşların temposunu yakalar ![]() geçerler, diğer kuşlar öne doğru yol alırlar ![]() kuşlar dinlenme hakkını kazanırlar Arkadaki kuşlar, öndekileri, hızlarını koruma konusunda cesaretlendirmek ve yüreklendirmek için öterler ![]() oluşumunun dışında kalırsa, başka bir kuş onunla birlikte gruptan ayrılarak havalanmasına yardın etmek ve onu korumak için aşağıya doğru takip eder ![]() ![]() kuş uçabilecek duruma gelinceye kadar onunla kalır, yalnızca o zaman başka bir takımla bütünleşmek ve kendi sürülerine yetişmek için havalanırlar ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Davranış, kişinin yaptığı ve herhangi bir yolla ölçülebilen her şeyini kapsar ![]() sevinmek birer davranıştır ![]() görülebilen eylemlerinin yanı sıra, doğrudan gözlenemeyen içsel olaylarını da kapsar ![]() de davranış tanımının kapsamı içinde yer alır ![]() Karşımızdaki bir insanının ne zaman nasıl davranacağını tahmin edebilmek için o insanı çok iyi tanımamız gerekir ![]() tanıdığımız arkadaşlarımızın davranışlarını az çok tahmin edebiliriz ![]() yerinde birbirlerini çok iyi tanıyan çalışanlar arasında da ast'larla üst'ler arasında da olabilmektedir ![]() tahmin edebilmek, insan psikolojileri konusunda bilgi sahibi olabilmeyi ve ?insan sarrafı? dediğimiz kişilikte olmayı gerektirir ![]() olacaktır düşüncesi insanları ön yargılı yapar ![]() engelleyen unsurlardandır ![]() ![]() İş yerinde çalışanlar, izin konusunda, ücret konusunda, disiplin kuralları konusunda, amirlerinin nasıl davranacaklarını çok iyi tahmin ederler ![]() personelin emirler, komutalar konusunda, iş yerinden beklenen disiplin konusunda onların ne kadar duyarlı, titiz ve dikkatli davranacakları konusunda çok rahatlıkla tahminlerde bulunabilirler ![]() bilgilerin toplanmasıdır; bu tecrübelerin olumlu yönde kullanılması iş yerinde barışı artıracaktır ![]() kalmayacaktır ![]() Davranışları anlayabilmek ve önceden kestirebilmek durumunda olanların, içinde bulundukları yerin değer yargılarını, kültürünü, doğrularını yanlışlarını, inançlarını, duygu ve düşüncelerini eğitim düzeyini araştırmaları gerekir ![]() sağlayan önemli bir unsurdur ![]() ve alışkanlıkları da davranışlarına etki eden faktörlerdendir ![]() daha isabetli davranış tahmininde bulunması mümkündür ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Çalışma yaşamına ilk kez başlayanlar için kuruluşun ortaya koyduğu kurallara uygun davranışlar gösterme, diğer çalışanlarla iyi ilişkiler kurabilme; işletmede görev yeri değişikliği yapan personel için bilgi ve beceri eksikliğini giderme, işletmeye bağlılık duygusunu geliştirme, işten ayrılmayı azaltma, yanlış anlamaları önleme amacıyla yapılan faaliyetlerin tümü işe ve çevreye uyum olarak ifade edilir ![]() İşe yeni alınan personeli işe ve çevreye alıştırırken kendilerini rahat hissetmelerini sağlamak gerekir, onları sıkıştırmak gergin olmalarına sebep olur ![]() olduklarında öğrenemezler ![]() hissetmeden sormaları için teşvik etmek gerekir ![]() de yeni işini öğrenmesi amacıyla bu personele eğitim vermeyi unutmamak gerekir ![]() işletmeyi tanımaları gerekmeyecektir; ama yeni bölümü ve işi tanımaları gerekir ![]() yapan başka bir işetmeden gelen birinin de işini sizin işletmenizin yöntemleriyle yapması için eğitilmesi gerekir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Ortak amaçlı kuruluşlar, üyelerinin ortak amaçlarını gerçekleştirmek için faaliyette bulunan kuruluşlardır ![]() yapı kooperatifleri, sendikalar, dernekler ve yardımlaşma sandıkları gibi kuruluşlardır ![]() çalışanların iş yeri tarafından karşılanamayan bazı ihtiyaçları için kendi gayret ve harcamalarıyla oluşturdukları kuruluşlardır ![]() ![]() amaçlı kuruluşlar, üyelerinin ihtiyaçları dışında, çeşitli sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve ailevi ilişkilerinin kurulmasını da sağlar ![]() 2 ![]() ![]() Bir işletmenin faaliyetlerini sürdürebilmesi için diğer kişi ve kuruluşlara ihtiyaç vardır ![]() ![]() önemli kısmını müşterilerle olan ilişkiler oluşturur ![]() ![]() çok büyük işletmenin ortakları birbirlerini tanımadıkları gibi, çalışanlarda ortakları tanımayabilir ![]() ortak sayısı az olan küçük işletmelerin ortaklarıyla ilişkileri, çalışanları daha rahat tanıma imkanı verdiğinden iç ilişkiler olarak kabul edilir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() İşletmelerin ürettikleri mal veya hizmeti satın alan kişilere Müşteri denir ![]() ve hizmetlerden dolayı müşteri olarak isimlendiririz ![]() İş hayatı, pazar için, bölgeler için, hepsinden çok daha önemlisi müşteri için her zaman rekabete sahne olmaktadır ![]() kendilerine sunulan seçenek genişliği her zamankinden fazladır ![]() müşterilerin umdukları ile buldukları arasında büyük bir uçurum olduğunu göstermiştir ![]() Müşteri hizmeti bu uçurumu kapatmayı amaçlar ![]() Müşteri sadece bir kere aldatılır ![]() bir daha uğramayacaktır ![]() Birçok iş kolunda müşterilerle en çok teması olanların, en az eğitimli, en düşük ücretli, motivasyonu eksik ve deneyimsiz kimselerden oluşması şaşırtıcı bir durumdur ![]() götürmek, sandviç götürmek, müşterilerle ilgilenmek sanki kirli bir iş de, insanlar bir an önce bundan kurtulmak istiyorlar gibi ![]() Müşteriye hizmet bu lekenin kaldırılması için, bulunmuş modern bir deyimdir ![]() teknolojisinde çalışıyorum, şirket bankacılığındayım ![]() ![]() insanlara göre, hizmet, kölelikten bir basamak yukarıda, bayağı bir şey olarak görülüyor ![]() Fakat bir an durun ve en gözde kuru temizlemeciden, en gözde lokantanıza, en gözde manavınıza kadar ilişkilerinizi zevkle sürdürdüğünüz iş yerlerini düşünün ![]() yerlerine sadık kılan nedir? Bir işletmeye devamlı müşteri olan birine, neden her zaman buradan alış veriş yaptığını sorsanız size: ?Burası uygun, hep buradan alıyorum, başka bir yerden mi almalıyım?? diyecektir ![]() almadığım zaman bile benimle ilgileniyorlar ![]() ![]() yapıyorlar ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bir işletmenin birden çok sahibi varsa, ortaklar ifadesi kullanılır ![]() ![]() Ortaklar şirketlerin sahipleridir ![]() işleteme demektir ![]() Küçük işletmelerde, ortaklarla ilişkiler iç ilişkiler olarak ifade edilirken halka açık bir anonim şirkette ortak sayısı çok olduğundan ortaklarla ilişkiler dış ilişkiler olarak ifade edilir ![]() aynı amaç doğrultusundaki faaliyetlerini yönlendirmeleri aralarında kurdukları olumlu insan ilişkileri ve istekli çalışmalarıyla mümkün olacaktır ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Rekabet, aynı amaca ulaşmak isteyenlerin aralarında yaptıkları mücadelelerden oluşmaktadır ![]() neye karşı rekabete girildiğinin bilinmesi zorunludur ![]() edebilmek için kendimizin ve rakiplerimizin, pazardaki rekabetin güçlü ve zayıf noktalarını bilmek gerekir ![]() bir müşterinin tanınması kadar önemlidir ![]() mantığı yerini, iletişim çağının aşırı karmaşıklığına bırakmıştır ![]() Artık rakiplerin en ince ayrıntılarına kadar incelenmesi gerekmektedir ![]() İşletmeler faaliyette bulundukları sektörlerde başarılı olabilmek için rakiplerinin gücünü ve zayıflıklarını bilmek zorundadırlar ![]() Rakipler kimlerdir? Faaliyet alanları nelerdir? Kuvvetli ve zayıf tarafları nelerdir? Mal ve hizmet ve fiyat kalitesi nasıldır? Bu soruların cevaplarının verilmesi işletmenin başarısında etkili ve yardımcı olacaktır |
![]() |
![]() |
|