![]() |
Kompozit Malzemeler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kompozit Malzemeler![]() Kompozit Malzemeler Kompozit malzemeler; belirli bir amaca yönelik olarak en az iki farklı malzemenin bir araya getirilmesiyle meydana gelen malzeme gurubudur ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozit malzemede genelde dört koşul aranmaktadır: İnsan yapısı olmaması, dolayısıyla doğal bir malzeme olması, Kimyasal bileşimleri birbirinden farklı belirli ara yüzeylerle ayrılmış en az iki malzemenin bir araya getirilmiş olması, Farklı malzemenin üç boyutlu olarak bir araya getirilmiş olması, Bileşenlerin hiç birinin tek başına sahip olmadığı özellikleri taşıması ![]() Buna göre malzeme, mikroskobik açıdan heterojen bir malzeme özelliği göstermekte, ancak makroskobik açıdan homojen bir malzeme gibi davranmaktadır ![]() Tarihçe Günümüzde gemi yapımından bina yapımına, ev aletleri üretiminden uzay teknolojisine kadar hemen hemen her alanda çok yaygın bir kullanımı bulunan kompozit malzemenin üretimi son birkaç yüz yıla mal edilmiş gibi görülse de ilk örnekleri çok eskilere dayanmaktadır ![]() ![]() Çok bileşenli malzemenin ilk örnekleri, doğada bulunan malzemeye yapılan müdahalelerle onun kullanılır hale getirilmeye başlandığı aşamadır ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan, günümüzde kompozit malzemenin donatılmasında yaygın olarak kullanılan liflerle ilgili uygulamanın da çok yeni olmadığı eldeki bulgulardan anlaşılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan, liflerle donatılı sentetik reçineler 1950'li yılların ortalarından itibaren endüstride kullanılmaya başlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Cam lifleriyle donatılı sentetik reçine motrisli malzemeler için dilimizde ?Cam Takviyeli Plastik (CTP)? adı yerleşmiştir ![]() ![]() Kompozit Malzemelerin Genel Özellikleri Uygulamada, kompozit malzeme üretiminde genellik aşağıdaki özelliklerden birinin veya bir kaçının geliştirilmesi amaçlanmaktadır ![]() Mekanik dayanım, basınç, çekme, eğilme, çarpma dayanımı, Yorulma dayanımı, aşınma direnci, Korozyon direnci, Kırılma tokluğu, Yüksek sıcaklığa dayanıklılık, Isı iletkenliği veya ısıl direnç, Elektrik iletkenliği veya elektriksel direnç, Akustik iletkenlik, ses tutuculuğu veya ses yutuculuğu, Rijitlik, Ağırlık, Görünüm, ve benzeri özellikler şeklinde sıralanabilir ![]() Ayrıca özellikle dolaylı olarak malzemenin birim maliyeti de düşürülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozit Üretiminde Kullanılan Malzemeler Matris Malzemeleri Kompozit yapılarda matrisin üç temel fonksiyonu vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Epoksi Reçine Matrisler Epoksiler iki yadad daha fazla epoksit içeren bileşenlerden oluşurlar ![]() ![]() ![]() ![]() Avantajları: Kapma mukavemetleri yüksektir ![]() Elyaf yapılarda yüksek bağ mukavemeti sağlarlar ![]() Yüksek aşınma direncine sahiptirler ![]() Uçucu değildirler ve kimyasal dirençleri yüksektir ![]() Düşük ve yüksek sıcaklarda sertleşebilme özelliğine sahiptirler ![]() Dezavantajları: Polyesterle karıştırıldığında pahalıdırlar ![]() Polyestere oranla yüksek viskoziteye daha az uygundur ![]() Epoksiler avantajlarının çokluğu ve tüm elyaf malzemelerde kullanılabilme nedeniyle, uçak yapısında da yaygın bir kullanım alanına sahiptirler ![]() ![]() Polyester Reçine Matrisler Polyester matrisler dibazik asitlerin, dihidrik alkoller (glikol) yada dihidrik fenollerle karışımının yoğuşması ile şekil alırlar ![]() ![]() ![]() Avantajları: Takviyelerin nemini dışarı kolayca atabilmesini sağlayan düşük vikozite ![]() Düşük maliyet İyi çevresel dayanım Vinylester Reçine Matrisler Polyester benzerler ![]() En önemli avantajları elyaf ve matris arasında iyileştirilmiş bir bağ mukavemetine sahip olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Fenolik Reçine Matrisler Bu yüzyılın başından beri yaklaşık yüz yıldır kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Silikon Reçineler Silikon reçineler, diğerlerinden farklı olarak yapılarında karbon yerine inorganik esaslı silikonlar bulunan malzemelerdir ![]() ![]() ![]() Metal Matrisler Kompiziti sürekli bir arada tutan ve bu bütünlük içinde lifle birlikte malzemenin özelliklerini belirleyen matris malzemesi olarak metaller, taşıyıcılık açısından, özellikle polimer matris malzemesine kıyasla yüksek dayanıma sahiptirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elyaflar Matris malzeme içerisinde yer alan elyaf takviyeler kompizit yapının temel mukavemet elemanlarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cam Lifleri Cam lifleri veya diğer bir deyişle cam elyafları kompizitlerin üretiminde en çok kullanılan donatı malzemelerindendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asbest Lifleri Asbest, lifli yapılı bir doğal mineraldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çelik Teller Çelik teller özellikle beton ve harçların donatılmasında kullanılabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Karbon Lifleri Liflerde donatıl kompozitlerin üretiminde kullanılan önemli bir lif türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aromid Lifler Aromid ?aromatik polyamid? in kısaltılmış adıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bor Lifleri 1960'lı yıllarda üretilmeye başlanan bir malzemedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Silisyum Karbür Lifleri Yüksek sıcaklıktaki özellikleri bor liflerinden daha iyidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozit Malzemelirinin Sınıflandırılması ve Özellikleri Yapılarında çok sayıda farklı malzeme kullanılabilen kompozitlerin gruplandırılmasında kesin sınırlar çizmek mümkün olmamakla birlikte, yapıdaki malzemelerinin formuna göre bir sınıflama yapmak mümkündür ![]() Elyaflı Kompozitler Parçacıklı Kompozitler Tabakalı Kompozitler Karma Kompozitler Elyaflı Kompozitler Bu kompozit tipi ince elyafların motris yapıda yer almasıyla meydana gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Parçacıklı Kompozitler Bir matris malzeme içinde başka bir malzemenin parçacıklar halinde bulunması ile elde edilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabakalı Kompozitler Tabakalı kompozit yapı, en eski ve en yaygın kullanım alanına sahip olan tiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karma Kompozitler: Aynı kompozit yapıda iki yada daha fazla elyaf çeşidinin bulunması olasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tabakalı Kompozitlerin Örnekleri ve Uygulamaları Katmanlı kompozitlerin sayısı öylesine fazla ve uygulamaları, amaçları öylesine çoktur ki davranışları hakkında genelleme yapılması mümkün değildir ![]() Katmanlar: Katmanlar organik bir yapıştırıcı ile yapıştırılmış malzeme katmanlarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sert yüzey oluşturma: sert, aşınmaya dirençli yüzeyler, sert yüzey oluşturma olarak bilinen ergitme kaynağı teknikleri daha yumuşak ve sünek malzemeler üzerinde biriktirilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Giydirilmiş Metaller: Metal ? metal kompozitleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkili Metaller: Sıcaklık göstergeleri ve kontrol edicileri, katmanlı kompozitteki iki metalin ısıl genleşme katsayısındaki farklılıktan yararlanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elyaf Takviyeli Kompozit Malzemelerinin Üretim Yöntemleri arzu edilen performansa uygun kompozit malzemelerinin üretiminde maliyet unsuru ilk düşünülmesi gereken en önemli parametrelerden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Elyaf Sarma Sürekli elyafın bir bağlayıcı ortamından geçirildikten sonra, dönel madrenle, önceden belirlenmiş sarım geometrisine uygun sarılması yöntemine elyaf sarma adı verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sürekli elyaf ağı ile yüksek mukavemet sağlar ![]() Ardarda sarılan elyaflar mukavemeti arttırır ![]() İmalatı kolaydır ![]() Oldukça büyük yapılar elde edilebilir ![]() Yüksek elyaf yoğunluğuna ulaşılabilir ![]() Avantajlı üretim maliyetine sahiptir ![]() Çeşitli simetrik malzemelerin üretildiği elyaf sarma yönteminin bazı dezavantajları aşağıda verilmiştir ![]() Mandrelin çıkartılabileceği şekilde tasarlanması Konveks yüzeylerin elde edilememesi Sarım yolunun kolaylıkla değiştirilememesi Kompleks ve pahalı mandrellerin kullanılması Zayıf bir dış yüzeye sahip bulunması Bu olumsuzluklara rağmen, boru, fittings, tüp, basınçlı kaplar, küresel ve silindirik yapılarda oldukça tercih edilen bir yöntemdir ![]() Açık ? Kalıp Yöntemleri Takviye elemanının reçine yüzeyine yerleştirilmesi, reçine sıvama veya elyaf dokuma ile kalıp formuna uygun yüzeylerin elde edilmesi genelde açık-kalıp yöntemi ile şekillendirme adı verilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kompozit Malzemeler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kompozit MalzemelerBu itibarla açık kalıp kompozit üretim yöntemi üç kategoride incelenmektedir ![]() Püskürtme yöntemi Ara yüzey ayırma elemanı olarak buharlaşan bir çözücüde çözülmüş fluorokarbon türevleri kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çekme Yöntemi Elyaf – reçine karışımı şekillendirilmiş kalıptan geçirilirken aynı zamanda da sertleştirilerek çeşitli profieller ve özel kesitli kompozit malzemelerin eldi edilmesi mümkündür ![]() Cam elyaf ve yüksek mukavemetli elyafların uygun reçine matrisi ile çekilmesi gelecekte alüminyum ve çelik türevlerini ikame edecek boyutlara ulaşacaktır ![]() Örgülü veya gelişigüzel dağılmış elyaf termoset reçine ortamında çekilmektedir ![]() Presleme Termoset veya termoplastik matris içine dağılmış takviye elemanları belli basınç altında sıkıştırılarak sertleştirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pres şekillendirme yöntemi Preslemede kullanılan hamura çeşitli dolgu ve renk verici malzemeler katılarak arzu edilen yüzey özellikleri elde edilebilir ![]() Döküm Yöntemi Genellikle partikül şeklindeki takviye fazı, sıvı reçine veya metalle birlikte hidrostatik veya pres basıncı altında dökülebilir ![]() Özellikle aşınmaya dayanıklı kompozit malzemeler bu yöntemle üretilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Sinterleme Bazı elyaf ve seramik malzemelerin matris tarafından ıslatılması mümkün olmadığından bağlayıcı ara yüzey oluşamamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laminasyon En az iki ayna veya farklı elyaf veya refrakter tabakasının önceden tasarlanmış konfigrasyonla birbirine bağlanması ile ilde edilen yapıya lamine kompozit yapısı adı verilir ![]() ![]() Laminasyon doğruları Örgülü, dokunmuş veya demet elyaf laminasyon yönteminde genellikle birbirine dik bağlanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sandviç Kompozitler İki laminat arasına, ince ince metal folyodan yapılan bal petekli bir yapının yerleştirilmesi ile elde edilen kompozit malzemelere sandviç kompozitler ada verilir ![]() Hafif, üstün mekanik özelliklere sahip, üretimi oldukça basit ve bu malzemelerin geniş uygulamaları mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozit Malzeme Kullanımında Tasarım Esasları Makine ve yapıları imal ederken anizotropik malzeme kullanımının belli bazı avantaj ve dezavantajları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarımda dikkat edilecek faktörleri tek tek incelersek Yükleme Durumu klasik malzemelerden farklı olarak, kompozit malzeme üzerine gelecek kuvvetin doğrultusu, şiddeti ve tesirleri çok büyük önem arzeder ![]() ![]() Isıl ve Elektriksel Yükleme ısı ve elektrik akımı direncin düşük olduğu yerlerden geçme eğiliminde olduğundan ısıl ve elektriksel iletim özellikleri cam, aramid ve seramik fiber kullanılması durumunda matris malzemeninkine yakındır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yorulma, Çarpma ve Tokluk Kompozitlerde yorulma izotrop malzemelerden oldukça farklı bir şekilde oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çarpma, genellikle makine elemanlarında genellikle beklenmeyen ve hesaba katılmayan ani yüklemelere verilen addır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kimyasal Yükleme ve Çevre Şartları Matris malzemeleri kompizitin nem, ısı ve kimyevi maddeler gibi çevre etkilerine maruz kalan kısmı olduğundan korozyon dayanımı, nem absorbsiyonu gibi çevre etkilerine karşı özelliklerini de belirlemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozit Malzemelerin Kullanım Alanları Otomotiv Sanayiinde Kompozit Malzeme Kullanımı Otomobilin ağırlığını azaltmak; yakıt tüketiminde hatırı sayılır tasarruflara yol açtığından, otomobil üretici¬leri ağırlığı azaltacak yeni malzeme arayışlarına girmiş bulunuyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozit malzemeler arasında en yaygın olarak polimer matrisli kompozitler kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Polimer kompozitler matrisi, termoset veya termoplastik olmak üzere ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otomotiv sanayiinde şu ana kadar termosetler, termoplastiklere nazaran daha fazla kullanım alanı bulmuştur ![]() ![]() ![]() Son zamanlarda giriş manifoldları ekseriyetle alüminyumdan imal edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Chrysler gibi otomobil üreticileri de valf kapaklarını termoset kompozitlerinden yaparak maliyetleri %15-20 indirebilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozitlerin sanayii de yoğun olarak kullanılmasının önündeki ikinci önemli engel, kompozitlerin tasarımı ve imalatı konusunda tecrübeli ve bilgili mühendis ve teknisyen sayısının yetersizliğidir ![]() ![]() Uçak Yapılarında Koımpozit Malzeme Kullanımı Havacılıkta son yıllarda yapılan temel bir atılım metal malzeme yerine kompozit malzeme kullanımı konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uçak tasarımında ilk olarak kullanılan kompozitler cam elyaf kompozitlerdir ![]() ![]() Cam elyaflı kompozitler, mukavemetlerinin ağırlıklarına oranı metallerden yüksek olmasına rağmen ana yapı elemanlarında kullanılmamaktadır ![]() ![]() Kompozit yapıların uçak tasarımındaki yaygın kullanımı 1960′larda başlamıştır (A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İngiltere’de grafit epoksinin gelişimi çok yavaş olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AV-8B uçaklarında ise tüm kanat kaplaması ve yapısal elemanlar grafit/epoksidir ![]() ![]() Avrupa’da üretilen askeri uçaklar ele alındığında, İtalyan-İngiltere-Almanya yapımı Tornado uçaklarında grafıt/epoksi yatay kuyruk kumanda yüzeylerinde kullanılmıştır (Schwartz, 1984) ![]() ![]() Gelişmiş kompozitlerin sivil uçaklardaki uygulaması askeri uçaklardan daha sonra gerçekleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uçak tasarımında ağırlık kazancı önemli miktarda yakıt kazancıda sağladığından NASA’nın Uçak Enerji Verimliliği programları çerçevesinde uçak yapısı için Uompozit malzeme geliştirimine gidilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka gelişmiş kompozit tipi ise Kevlar (aramid)/epoksidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küçük bir yolcu uçağı olan Lear Fan 2100′de grafit/epoksi ağırlıklı olmak üzere tüm yapı kompozittir ![]() ![]() Lockheed-California tarafından üretilen L-1011 yolcu uçaklarında kanatçık yapısı alüminyum alaşımı yerine kompozit malzemeden üretilerek %26 ![]() ![]() ![]() Aerospatiale yapımı süpersonik yolcu uçağı Concorde’da grafityepoksi kompozit, iniş takımı kapaklarında kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Sürekli elyaf takviyeli kompozitleriıı uçak tasarımında geniş bir kullanım alanı söz konusudur ![]() ![]() Kompozitlerin Basınçlı Gaz Kabında Kullanımları Basınçlı gaz kapları konusunda, değişik malzemeler ile çok sayıda alternatif çözüm bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Gaz ile çalışan otobüs ve kamyonlarda Hidrojen, Helyum gibi sıkıştırılmış sanayi gazı taşıyan treylerde ![]() kullanılması ön görülmektedir ![]() Bu kaplar aynı büyüklükteki bütünü ile çelik olan kaplara göre çok daha hafif olup, bu hafiflik kompozit malzeme ile sağlanmıştır ![]() ![]() Bu kombinasyon alüminyum ve cam elyafın optimum malzeme özelliklerinin kullanılmasına imkan vermektedir ![]() Bu kapların avantajları şu şekilde gösterilebilir: Gaz ile çalışan otobüs ve kamyonların şase ağırlığı azaltılır ![]() ![]() Bu şekildeki gaz tankeri, çelik gövdeli bir tankere oranla yaklaşık 2 kat daha fazla gaz taşıyabilmektedir ![]() Bu kaplar yüksek işletme performansı sağlayan kaliteli ürünlerdir ![]() ![]() Diğer kullanım alanları Motorlar Spor malzemelerinin üretimi (kayak, tenis raketleri) Dişli çarklar Özel takımlar Kamyon yaprak yayları Karoseri elemanları Boru tesisatları Depolar Yapı işleri Deniz araçları yapımında Elektrik kontak malzemeleri Nükleer reaktörler Sürünme dirençli manyetik malzemeler Batarya ızgaraları Elektrik elemanları, ısıtıcılar Sonuç Kompozit malzemeler belirli avantajlar sağlayan özel ürünlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|