![]() |
Edebiyat Terimleri 3 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri 3H HÂBNAME Bir olay, bir kişiyle ilgili düşünceleri sanki rüyada görmüş gibi anlatarak yazılmış eserler ![]() ![]() ![]() HÂCİB İki ya da daha fazla kafiyeli olan manzumelerdeki bazı sözcük ya da sözcükler ![]() ![]() ![]() Âlem esir-I dest-I meşiyyet değil midir Âdem zebun-I penç-I kudret değil midir Avnî HÂFIZ-I KÜTÜB Kitapları koruyan kişi ![]() ![]() HANE Divan ve halk edebiyatında dörtlüklerden kurulu nazım türlerinin her bir dörtlüğü ![]() HASASET Sözcük anlamı cimrilik ![]() ![]() ![]() HAŞİYE Bir metnin altına ya da kenarına konuyla ilgili açıklayıcı bilgiler yazmak ![]() ![]() ![]() HAŞV ya da HAŞİV Yazıda gereksiz söz bulunması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahd ü peyman, bey ü füruhi, ceng ü harb, etraf ü cevanib, feth ü küşad, ferid ü yekta, ilm ü irfan, medh ü sitayiş, sehl ü asan, vak ü zaman ![]() ![]() ![]() Şeyh Galib’in şu beyti haşvin açık bir örneğidir: Var mı hele söylenmedik söz Kalmış mı meğer denilmedik söz Haşv müfsid ve gayr-i müfsid olmak üzere ikiye ayrılır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() ![]() Bir beytin iki mısrasının baş ve son parçaları arasında bulunan parçalara da haşiv denir ![]() HATIRAT Bir kimsenin kendi hayatını, yaşadığı devrede gördüğü veya duyduğu olayları anlattığı yazılardır ![]() ![]() ![]() ![]() HAYFA "Yazık, eyvah!" anlamlarına gelen bu kelime Arap harfleri ile bir kelime, noktalı, bir kelime noktasız düzenlenen yazıların adıdır ![]() ![]() HÂYÎDE Ağızdan ağıza dolaşmış, herkes tarafından kullanılmış, çok duyulmuş söz ![]() ![]() Hâyîde edâya sanma kim el Bir kerre daha demişler evvel Şeyh Galib HAZF "Giderme, kaldırma" anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİCVİYE Kişilerin veya toplumun kötü yönlerini, kusurlarını, gülünç durumlarını alaylı bir dille ortaya koyan manzum yazılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİKMET Doğadaki nesnelerin mahiyetini, asıllarını anlatan bilgi, ahlaki ve öğüt verici sözdür ![]() ![]() ![]() HİLYE Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HİTABET Söz söyleme sanatı ![]() ![]() HÜSN-İ TA’LİL Anlamla ilgili edebi sanat ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aceb bi bağ kenârında dursa lâle hacil Ki lâlezâr-ı cemâlinde hûr u zârındır Ahmet Paşa (Lale bağ kenarında utungaç dursa şaşılır mı? Çünkü o lale bahçesine benzeyen yüzünün güzelliği yanında senin bir düşkünündür ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Terimleri 3 |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri 3İBDA Yaşanılan dönemin sanat anlayışı içinde olağanüstü bir eser yaratma ![]() ![]() ![]() İBHAM Bir edebi eserde isteyerek ve bilinçli olarak yapılan kapalılıktır ![]() ![]() ![]() Nasıl istersen öyle dinle, bakın: Dalların zirvesindeyiz ancak Yarı yoldan ziyade yerden uzak Yarı yoldan ziyade mâha yakın Ahmed Haşim İCAZ Bir düşünceyi çok az sözcükle özlü bir şekilde anlatmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir pâreye bini âferinin Pâpûşu atıldu Gevherî’nin Ziya Paşa Şair burada "papucu dama atıldı’yı "papucu atıldı" diye kısaltmış ![]() İcaz, cümle çıkarılarak yapılırsa icaz bi’l cümel adını alır ![]() Örnek: "Ahmet ders çalışsaydı…" Burada "başarılı olacaktı" cümlesi çıkarılmış ![]() Tazammum yoluyla icaz: İfadeden sözcük ve cümle atılmadan yapılan icazdır ![]() ![]() İcaz bi’t-takdîr: Amaç az sözcükle anlatılırken ihatalı anlam da çıkar ![]() ![]() İvaz bi’l-kasr: Hiçbir sözcük atılmadan anlamca zengindir ![]() ![]() İDGAM Birbirine yakın iki harfi tek yazarak vurgulu okumak ![]() ![]() İDİL Eski Yunan şiirinde mitolojik, epik ve pastoral şiirlerin genel adı ![]() ![]() İDMAC Sözcük anlamı sıkıştırmak ![]() ![]() ![]() Sadrında seni eyleye Hak dâim ü bâki Hep âlemin etdikleri şimdi bu duâdır Nedim Şair sadrazama dua ediyor ama bu duanın herkes tarafından yapıldığını belirterek övgü içinde övgü yapıyor ![]() İFRAT Bir sıfatı aşırı ölçüde şiddetlendirmektir ![]() ![]() İGARE Bir şairin şirinin bir başka şair tarafından benimsenmesi anlamındaki sirkat’ın türü ![]() ![]() ![]() Rıza Tevfik’in 1925’te yazdığı Cüniye başlıklı şiirin ilk dörtlüğü: O gece ne kadar güzeldi kâinat Havvâda bir safâ cereyânı vardı Dağlardan taşlardan taşıyordu hayat Guyibâr-I aşkın fezeyânı vardı Nihal Atsız’ın 1933’te yazdığı Dün Gece başlıklı şiirin ilk dörtlüğü: Dün gece ne kadar güzeldi âlem Göklerin şanlı bir mehtâbı vardı Sevdânın topraktan taştığı bu dem Günâh-I aşkın da sevabı vardı İHAM Anlamla ilgili edebi sanat ![]() ![]() ![]() Sahn-ı çemende durma saalınsun sabâ ile Azâdedir nihâl bugün berg ü bârdan Bakî ("Fidan bugün yaprak ve bardan kurtulup serbet kaldı, artık bahçenin ortasında rüzgarla salınsın ![]() ![]() ![]() ![]() İHTİRA Daha önce hiçbir şairin kullanmadığı sözcük, deyim ve üslupları tanımlar ![]() İHTİSAR Bir düşüncenin az sözle anlatılmasıdır ![]() ![]() ![]() İKMAL Bir cümledeki anlamı, ardından gelen cümleyle tamamlamak ![]() ![]() Merd olan kizbe tenezzül etmez Zillet-i kizbe tahammül etmez Nabî İKSAR Kusur sayılan sanatlardandır ![]() ![]() ![]() İKTİBAS Anlamı güçlendirmek için söze ayet ve hadisler katılmasıyla yapılan sanat ![]() ![]() Örnek: Zalimlere bir gün dedirtir kudret-i Mevlâ "Tallahi lekad âsereke’llahü aleyna" Ziya Paşa (Yusuf Suresi ayet 91: Tanrı hakkı için Allah seni bize üstün kıldı ![]() İLMAM Bir şairin, başka bir şairin şiirini biraz değiştirerek sahiplenmesi ![]() Şâdî-i vuslat niçin tahammîl-i nâz eyler bana Rind-i şâdî-düşmenim ben gam niyâz eyler bana Nâil-î Kadîm Tiğ-ı istisnâ çekip gamzen ne nâr eyler bana Afet-i aşkın kazâ arz-ı niyâz eyler bana Namık Kemal İLTİFAT Sözü konuyla ilgili bir başka yöne çevirme şeklindeki edebi sanat ![]() ![]() İLTİZAM Şiirde kafiyeyi sağlayan ya da düzyazıda "seci" olarak kullanılan sözcükten önce gelen ve kafiye ile aynı sayıda harf içeren benzer sözcükler kullanarak yapılan sanattır ![]() ![]() İNSİCAM Sözün düzgün, tutarlı ve birbirine bağlanak söylenmesi ![]() ![]() İNŞA Divan edebiyatında edebi sanatlarla yüklü, süslü düzyazılara verilen isim ![]() ![]() ![]() İNTİHAL Başkasına ait eserlerden parçalar alıp kendisininmiş gibi gösterme ![]() ![]() ![]() Sirkat-ı şi’r edene kat’i zeban lâzımdır Böyledir şer-i belâgatle fetâvâ-yı sühan ![]() İRSAL-I MESEL Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek: Tok olanlar bilemez çektiğini aç kalanın Sırtı pek kimseye ahvâl-i şita yaz görülür Samî İSTİDRAD Uygun bir yerde konu dışında bir şey anlatmak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İSTİDRÂK Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Ali Paşa’nın Girit’teki başarısızlığını dile getiren Ziya Paşa’nın Zafernâme’sinden alınan şu beyitler bu sanatın en güzel örneklerinden ![]() Bârek-Allah zehî kevkebe-i âlel’al Levhaş-Allah, aceb nusret-i feyz ü ikbâl! Hak bu kim görmedi ağaz edeli devre elek Böyle bir tefh ü zafer böyle şükûh ü iclâl ![]() ![]() ![]() Lerze saldı feleğe nâre-i "Hayyâk Allah" Râşe verdi küre’yi gulgule-i "Ya Müteâl" Kimseler olmadı bu feth-i mübîne mazhar Ne Skender ne Hülâgâ ne Sezar ü Anibal ![]() Âferin himmetine âsaf-ı âli-kadrin, Oldu şâyeste-I tevfik-i Cenâb-I Müteâl Girid’I aldı geri himmet-i seyf ü kalemi Hakkına gelmiş iken dâiye-i istiklâl Devleti eyledi bir öyle belâdan âzâd Yoksa pek müşkil olurdu şu zamânda ahvâl ![]() ![]() ![]() İhtiyar eyledi bu kışda şu müşkil seferi, Yoksa kim etmiş idi kendisini istiskâl! 2 ![]() ![]() ![]() Dehrde anlamayup bilmediği varsa meğer Tama’u buğz u nifak u hased u gadr u sitem Nabî İSTİFHAM Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şakaklarıma kar mı yağdı ne var? Benim mi Allah’ım bu çizgili yüz? Ya gözler altındaki mor halkalar? Neden böyle düşman görünürsünüz, Yıllar yılı dost bildiğim aynalar? Cahit Sıtkı Tarancı İSTİHDAM Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() Bahar erdi açıldı sevdiğim hem fasl-ı dey hem gül Bir sahn-i gülistandan biri fasl-ı gülistanda ![]() Muallim Naci Bu beyitte açıldı fiili birinci mısrada fasl-ı dey (kış mevsimi)nin uzaklaşması, sona ermesi; ikinci mısrada ise, çiçeğin açılması anlamına geliyor ![]() İSTİHLAF Türkçedeki sesli harfleri bazı durumlarda uzatmak ![]() Verseydi âh-ı mecnûn feryadumun sedâsın Kuş mı karâr iderdi bâşımdaki yuvâda Fuzûlî "başındaki" ve "yuvadaki" kelimelerinde "a"lar uzun okunur ![]() İŞTİKRAR Sözle ilgili sanatlardandır ![]() ![]() Kılmagıl muhkem gönül dünyaya akd-i irtibât Sen bir avâre müsafirsen bu vîrân ribât Fuzûlî Ribât ve irtibât aynı kökten gelir ![]() ÎTİLÂF Uygunluk ![]() ![]() İTNAB Sözü, gerektiğinden fazla kelime veya cümle ile uzatma ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() "Yalıların en tabii ve en lüzumlu gezinti vasıtası sandallar! Sade yalıların mı? Boğaziçi’nde herkesin her an, en çok, onlar işine yarıyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ruşen Eşref Ünaydın 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Duâ ile sözü hatmedelim, zîrâ hakikatte Sözün gevher olursa yeğdir itnâbından îcâze Nef’î |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Terimleri 3 |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri 3K KALB Sözle ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Mûr gibi emrine kılmış itâat halk-ı Rûm Râm olupdur nitekim Mûsâ’ya ey şeh şihr-i mâr Sururî Kadim Mûr: Karınca, Rûm: Anadolu, Râm: İtaat etme, Mâr: Yılan anlamına gelir ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Tahlîsine yok mu duâcı Câniler içinde kaldı Nâcî Muallim Naci Câni: Katil, Nâci: Şairin adı ![]() KARAVELLİ Asıl hikaye arasına katılan küçük, müstakil hikayeler ![]() ![]() ![]() ![]() KAT’ Anlamla ilgili sanatlardandır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dağın çilesi dolmaz, Bu dağın çilesi solmaz, Bu dağ bir ![]() ![]() ![]() Sus şair, Hepsini demek olmaz! Halide Nusret Zorlutuna KATAR Halk edebiyatında alt alta sıralanan dörtlüklerin hepsine birden katar denir ![]() KAYABAŞI Halk edebiyatımızda bir koşma türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KELAM-I KİBAR Ulu söz demektir ![]() ![]() KEREM HAVALARI Saz, bağlama, bozuk düzenler eşliğinde özel bir ezgiyle söylenen türkülerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KESİK Halk edebiyatımızda hece sayısı 7 ve 8 olan şiirlerin genel adı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Terimleri 3 |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri 3L LÂEDRİ Arapça sözcük anlamı "bilmiyorum" demek ![]() ![]() LEBDEĞMEZ İçinde "dudak sessiz harfleri" (yani b, f, m, p, v) diye tanımlanan harfler bulunmayan sözcüklerle yazılmış şiirlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarik-i aşka gir ehl-i Hüdâ ol Gönül gel layık-i her itilâ ol Dilersen dehrde âzâde serlik Gurur-i câhı terk eyle gedâ ol Cidâl-i kîl ukale yok nihâyet Ricalû’llah ile hâl-âşina ol Çekil izzetle uzlet gûşesine Azîz ol derd-î şöhretten cûda ol Dokunmaz leb lebe Remzi okurken Dehân-i dil-bere nükte nümâ ol Ahmet Remzi Dede (Sadece son beyitte dudak sessiz harfleri var) LİRİK ŞİİR Din, doğa, aşk, özlem, gurbet, vatan, ölüm gibi konularda kişisel duygulanımların dile getirildiği, çoşkulu bir anlatımın kullanıldığı şiirlerdir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Terimleri 3 |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri 3M MAKLUB Harfleri tersten sıralandığında yine aynı sözcük çıkan sözcükler ![]() ![]() MAZMUN Bir dizenin bir ifadenin taşıdığı ve onlardan herkesin anladığı gerçek ya da mecaz anlama, asıl anlamı yanında taşıyan bir isme, bir atasözüne, âyete, hâdise, olaya, bir şeyi onun özelliklerini çağrıştıracak sözcük ya da sözcük gruplarının veya dizelerin içine yerleştirmeye mazmun denir ![]() Çıhma yârim giceler ağyar te’nından sakın Sen meh-i evc-i melâhatsin bu noksândır sana Fuzulî (Sevgilim, gece yarıları dışarı çıkma, yabancıların ayıplarından sakın ![]() ![]() Fuzuli’nin bu beytinde sevgili, güzelliğin doruğundaki aya benzetiliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEKTUP Birbirinden uzakta bulunanların haberleşmesini sağlayan bir yazı türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MELHAME Divan edebiyatında gelecek olayları anlatan nazım ya da nesir eserlerin ortak adı ![]() MENKUT Divan edebiyatında sözcüklerinin tümü noktalı harflerden oluşan şiirler ![]() MENSURE (Mensur şiir) Duygu, düşünce, yaşam ya da hayalleri şiir inceliğinde anlatan düzyazı türü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MESEL Atasözleri, öğretici, ahlaki özellikleri bulunan küçük hikayelerdir ![]() MEŞTÜR Divan edebiyatında dört cüzlü (yani 4 mefâ’ilün 4 müstef’ilün) ile yazılmış vezinleri ikişer cüze indirerek yazılmış şiirlerdir ![]() MONOGRAFİ Bir kişi ya da bir konu ile ilgili özel bir görüşle yazılmış incelemeler ![]() ![]() MONOLOG Tek kişinin konuşması, tiyatro oyunlarında kahramanlardan birinin sahnede kendi kendine yaptığı uzun konuşmaların tamamı ![]() ![]() MUAMMA Başta Esmâ’yı Hüsnâ (Allah’ın doksan dokuz güzel ismi) olmak üzere konusu insan ismi olan manzum bilmeceler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bende yok sab-ü sükun sende vefadan zerre İki yoktan ne çıkar fikr edelim bir kerre Nâbi MUAŞŞER Onar mısralık bendlerle kurulan musammatlar ![]() ![]() MUCEM Arap alfabesindeki noktalı harfler ![]() ![]() ![]() MUHAMMES Beş mısralık bendlerden oluşan divan edebiyatı nazım şekli ![]() ![]() ![]() MUKABELE Aralarında tezat ve karşıtlık bulunan kelime, tamlama ve sözleri birarada kullanmak ![]() Örnek: Safa-yı aşkın dide gamınla pürnem Bir evde ayş u şâdî bir evde ye’s ü mâtem (Safa ile gam, ayş u şâdi ile ye’s u mâtem arasında karşıtlık bulunmasına rağmen birarada kullanılmıştır ![]() MUKATTA Arap alfabesinde kendisinden sonra gelen harfle bitişmeyen harfler (elif, dal, zel, rı, ze, vav) kullanılarak söylenen söz ![]() MUKTEZA-YI HÂL Uslûpta zamana, yere, duruma ve hitâp edilen kişilere göre dili ayarlama, sözün söylendiği yerin, zamanın gerçek ve gereklerine uygun olması ![]() ![]() MURAFAKAT Üslûbun, ele alınan konuya göre düzenlenmesi, dile getirilen düşünce, duygu ve hayallare uygun düşmesine, üslûp ile içerik arasında bir ilişki kurulması ![]() ![]() MURASSA Nesirde iki ibarenin, nazımda ise iki mısranın kelimelerinin sayıca denk, karşılıklarıyla vezin ve kafiye bakımından birlik olması ![]() Şâh melekût arş-pâye Mâh-ı ceberût perş-sâye Şeyh Gâlib MUSARRA Mısraları birbiri ile kafiyeli olan beyitler ![]() ![]() ![]() ![]() MUTABAKAT Anlatım içinde kullanılan kelime ve deyimlerin içeriğe uygun seçilmesi ![]() ![]() MUVAFAKAT Kelimenin anlamla, kelimenin vezinle, kelimenin kelimeyle, anlamın vezinle, anlamın anlamla uygunluğu ![]() MUVAZENE Nesirde seci, nazımda kafiye yerindeki sözcüğü yalnız vezin bakımından eşit olması ![]() Münderic nüsha-i zâtında kemâlat-i vücûd Mündemic tıynet-i pâkinde havass-i icâd Nâdî (Münderic ve mündemic kelimeleri arasında muvazene vardır ![]() MÜLEMMA Bir şiirin bazı mısraları, bölümleri veya bir mısranın bazı sözcüklerin değişik dillerde yazılması ![]() ![]() ![]() Örnek: Eyyüha’r-rağibûne fi’l-evkat! Edrikûhâ fe-mâ madâ kad fât ![]() Fevt-i fursat me-kün çü vakt-i safâst, Ki besî hestder-cihân âfât ![]() İrdi bir dem ki behcetinden anın Sekiz Uçmâğ’a döndü Altı Cihât ![]() İş ke-mâ âşe âşikun va’lem! Tâvet in-nefsü tâbet il-evkat ![]() MÜZDEVİC Murabba, muhammes, müreddes benzeri nazım şekillerinde bendlerin sonundaki mısraların birinci bend ile kafiyeli olması ![]() MÜNAKKAHİYET Gereksiz sözlerden arındırılmış özlü ifade, konuyu gerektiği kadar işleme; anlamlı sözcükler arasında eşitlik bulunması ![]() MÜNŞEÂT Mensur yazı veya mektupların bir araya getirdiği dergiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MÜNŞÎ Sanatlı düzyazı yazan kişiler ![]() ![]() MÜNTEHABÂT Seçilmiş şeyler ![]() ![]() MÜSTEŞRİK Doğulu milletlerin tarih, din, dil, edebiyat ve kültürlerini araştırıp inceleyen Batılı bilginler ![]() ![]() MÜŞAARE Karşılıklı şiir söyleme ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() MÜŞAKELE Birden fazla anlamı olan sözcüklerin art arda gelecek şekilde, iki anlamı ile kullanılması, birinin söylediği bir sözü bir başkasının değişik anlama gelmek üzere tekrarlaması ![]() ![]() ![]() "Tezer Yine mi kanmıyorsunuz sözüme Ne için bakmıyorsunuz yüzüme Beni bir kere okşasanız ne çıkar? Melik Sen çıkarsın ![]() ![]() ![]() Abdülhak Hâmid Tarhan MÜTAKARRİN Kafiyeleri birbirinin peşinden gelen ve iki kafiyeli olan şiir ![]() Hangi âkıl der ki ancak râh-i gülşenden geçin Bir de gafiller şu nâilgâh-i şîvenden geçin Muallim Naci MÜTEKERRİR Murabba, muhammes, müseddes gibi nazım şekillerinde bendlerin sonlarında tekrarlanan mısra veya beyitler ![]() MÜTELEVVİN Divan edebiyatında bir beytin okunuşu sırasında küçük bir değişiklikle veznin bir başka vezne çevrilmesi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Edebiyat Terimleri 3 |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Edebiyat Terimleri 3N NAKARAT Şiirlerde bendlerin sonunda tekrarlanan mısra veya mısralar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NÂME Mektup, kitap, risâle, ferman gibi anlamlar taşıyan Farsça bir kelime ![]() ![]() ![]() ![]() NÂT Hazreti Muhammed’i övmek için yazılan şiirler ![]() NAZIM Dizelerden oluşan vezinli ve kafiyeli anlatım şekli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NAZİRE Bir şairin şiirine başka bir şair tarafından aynı şekil, vezin, kafiye ve redifle yazılan şiir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fuzûlî’nin gazeli Hayret ey büt sûretin gördükte lâl eyler meni Sûret-i hâlim gören sûret hayâl eyler meni Mihr salmazsın mana rahm eylemezsin munca kim Sâye tek sevdâ-yı zülfün pây-mâl eyler meni Za’fı tâli mân-i tevfik olur her nice kim İltifâtın ârzû-mend-i visâl eyler meni Men gedâ şahâ yâr olmak yok ammâ neyleyem Ârzû ser-geşte-i fikr-i muhâl eyler meni Tir-i gamzen atma kim bağrım deler kanım döker Akd-i zülfün açma kim âşüfte-hâl eyler meni Dehr vakf etmiş meni nev-res civanlar aşkına Her yeten meh-veş esîr-i hatt u hâl eyler meni Ey Fuzûlî kılmazsam terk-i tarîk-i aşk kim Bu fazilet dâhil-i ehl-i kemâl eyler meni Fuzûlî Nedim’in Fuzuli’nin bu gazeline yazdığı nazire: Bûs-ı la’lin şöyle sîr-âb-ı zulâl eyler beni Kim gören âb-ı hâyât içmiş hayâl eyler beni Şâire söz bulmağa minnet yok amma neyleyim Âh kim hâyret seni gördükçe lâl eyler beni Sevdiğim câm-ı meye hâcet nedir la’l-i lebin Bir şeker handeyle mest-i bî mecât eyler beni Bağda zülf ü ruhun andıkça bu kimdür deyü Sünbül ü gül birbirinden sûal eyler beni Nükhet-î zülfünle geldikçe nesîm-i nev-bâhar Turra-i sünbül-sıfat âşüfte-hâl eyler beni Nâ-tüvânım şöyle çeşmin hasetinden kim gehî Sâye-i müjgân-ı âhü pây-mâl eyler beni Gerdişin gördükçe sâkî-mülâyım meşrebin Arzû ser-geşte-i fikr-i muhâl eyler beni Hasret-i çeşminle ben hâk-i siyâh olsam dahi Baht âhir sürme-i çeşm-i gazâl eyler beni Güldürür ya ağlatır ya lütf eder yâhud itâb Hâsılı neylerse ol ruhsâr-ı âl eyler beni Arz-ı hâlim çok efendim hak-i pây devlete Lütfun ammâ bî-niyâz-ı arz-ı hâl eyler beni Ben kulun lâyık değildir aslına ammâ yine İltifâtın ârzü mend-i visâl eyler beni Gûyyâ bilmez efendim bende-i dîrinesin Kim Nedîmâ bu mudur deyü suâl eyler beni Nedîm NESİR Duygu, düşünce ve hayallerin dilgilgisi kurallarına uygun cümleler içinde anlatılması şeklindeki edebi eser ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NİDA Divan edebiyatımızda bir sanat türü ![]() ![]() ![]() ![]() Ey mi’delerin zehr-i tekazası önünde Her zilleti bel’eyleyen efvâf kadide; Ey fazl-ı tabiatle en âmâde ve mün’im Bir fıtrata makrûn iken aç, âtıl ve âkim Her ni’meti, her fazlı, hep esbâb-ı rehâyı Gökten dilenen züll-ı tevekkül ki ![]() ![]() ![]() Mürâyî |
![]() |
![]() |
|