Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Edebiyat / Dil Bilgisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
günlük, türünün, özellikleri

Günlük Türünün Özellikleri

Eski 10-09-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Günlük Türünün Özellikleri





Günlük Türünün Özellikleri

(Tarihi Gelişimi ve Temsilcileri)

Günlük türünün ne olduğu üzerine kafa yormak, aslında biraz da edebiyatın ne olduğunu düşünmektir Düzenli olarak tutulmuş, tarih atılmış notlardan mı ibarettir günlükler yoksa bundan fazla bir şey mi?

Bu konuda en genelleyici tanımı usta günlükçü, romancı André Gide yapmıştı: ?Günlüğün anıdan tek farkı, günü gününe tutulmuş olmasıdır? Edebiyatın toplardamarlarından biri olarak her günlük bir portre, bir öykü, bir anı, bir tarih yazısıdır Yayımlanmak için yazılsın yazılmasın, her günlüğün bir kurgusu vardır Paris?teki Bir Yabancının Günlüğü yazarı Malaparte?nin dediği gibi, ?Günlüklerin, tüm öyküler gibi, bir başı, bir entrikası ve bir sonu vardır?

Günlük türünün kökeni üzerine

Öteki edebiyat türlerinin kökeniyle karşılaştırıldığında, günlüklerin çıkış noktası, yanıtı daha belirsiz bir soru olarak karşımıza çıkıyor Türün geçmişini irdelemek, günlük yazmanın doğası üzerine düşünmek anlamına da geliyor Batı?da günlüğün, Doğu?ya göre daha gelişmiş bir edebiyat türü olduğuna kuşku yok Ama örneğin Japon edebiyatında da 10 yüzyılda yazılmış günlükler bulmak mümkün Dolayısıyla günlük türünün hem Doğu hem Batı kültürlerinde, kendine özgü şartlar altında biçimlendiği söylenebilir Peki, nedir günlük yazmak? Başlı başına, bir ömür adamayı gerektiren bir yazı uğraşı mı? Öyküden, şiirden kesilince başvurulan bir teselli mi? Yoksa yazın kuramlarını, yaşanan dönemin olaylarını taslak halinde sunan birer belge mi? Sağlıklı saptamalar yapabilmek için günlükleri farklı başlıklar altında değerlendirmek en doğrusu

Edebiyat günlükleri

Bir edebiyat günlüğü, yalnızca bir edebiyatçının elinden çıkmış günlük değil, edebiyat olaylarına, kişilerine ve sorunlarına yönelmiş günlüktür Özellikle Batı?da, 20 yüzyılda yaygınlaşan bu tür günlükler, ?özel günlük? olma niteliğini de taşır Aynı zamanda başka türlerde yapıtlar veren André Gide, Julien Green, Max Frisch, Stefan Zweig gibi yazarlar, geride edebiyat günlüklerinin seçkin örneklerini bıraktılar Örneğin Gide, Kalpazanlar adlı romanını yazdığı süreçte bir günlük tutmuş ve yapıtının aşamalarını, kuramını apaçık ortaya koymuştu Öte tarafta, Gide?in bu ?edebiyat? günlükleri, en özel günlüklerden de sayılır, onu, yazarın kendi iç dünyasına vurduğu bir neştermiş gibi ürpertiyle okuruz Edebiyat günlüklerinin iki unutulmaz örneği de, Katherine Mansfield ve Virginia Woolf?un günlükleridir Mansfield, henüz 16 yaşındayken yazmaya başladığı Bir Hüzün Güncesi?nde, yazarlık tutkularını, hırslarını, kıskançlıklarını, kırgınlıklarını içtenlikle ortaya serer Bu hüzünlü günlük, Mansfield?ın erken ölümünden sonra yayımlanmıştır Virginia Woolf da, Bir Yazarın Günlüğü?nde, adından da anlaşılabileceği gibi, yapıtını ve yazarlığını merkeze alır Bir Yazarın Günlüğü türünden metinler, bugün edebiyat tarihçileri ve meraklı okurlar için hazine değeri taşıyor

Günlüğün intihar yüzü

Edebiyat günlükleri, geçen yüzyılda yaygınlaşırken bir özellik daha kazanmıştı: Yazarı hayattayken yayımlanmak Bu durum, günlüklerin ne kadar içten olduğunu sorusunu getirse de Cocteau, Maugham, Maurois, Gide, Green gibi birçok yazar günlüklerini sağlıklarında yayımladılar Belki biraz da bu yüzden, günlüğünü hayattayken yayımlamayanların yazdıkları daha ?içten? bulundu Hele bir de yazarının müntehir olması, günlüklere ayrı bir çekicilik ve sahihlik katıyordu İntihar eden iki yazarın, Cesare Pavese ve Sylvia Plath?ın günlükleri, bunun en iyi iki örneğidir Cevat Çapan?ın dilimize Yaşama Uğraşı adıyla kazandırdığı Pavese?nin günlüğü, edebiyat tarihinin en sarsıcı metinlerinden biri belki de Çok iyi bir edebiyat günlüğü sayılabilecek Yaşama Uğraşı, adım adım intihara giden bunalımlı bir yazarın iç dünyasını, hiçbir ?özel? günlüğün yapamayacağı kertede ustalıkla yansıtır Pavese, bir otel odasında canına kıydıktan sonra kitaplaşan ve uzun yılları kapsayan bu günlük, neredeyse yazarının öteki yapıtlarını gölgede bırakmıştır Sylvia Plath?ın günlükleri de intiharından sonra kocası Ted Hughes?un ?müdahale?siyle yayımlanmıştı Başyapıtı Sırça Fanus kadar olmasa bile, Plath?ın günlüğü yıllardır ona yakın bir ilgiyle okundu, okunuyor

Okuma günlükleri, eleştiri günlükleri, sanatçı günlükleri?

Zaman içinde edebiyat günlüklerinin de alt kolları oluştu Eleştiri günlükleri, okuma günlükleri yazılmaya başlandı Bunun Türkçede yayımlanan son örneği, Alberto Manguel?in Okuma Günlüğü adlı yapıtıydı Öte yandan, günlük, modern romanda da bir imkân olarak belirdi, bir anlatım tekniğine dönüştü Örneğin, çağdaş edebiyatın büyük yapıtları Sartre?ın Bulantı?sı, Rilke?nin Malte Laudris Bridge?nin Notları ya da Martin Walser?in Jocob Von Gunten?ı, günlük biçimiyle yazılmıştır Fernando Pessoa?nın başyapıtı Huzursuzluğun Kitabı, niçin okurun karşısına hep farklı kimliklerle çıkan şairin günlüğü olarak okunmasın? Yalnızca yazın türleri değil, öteki sanatlar da geride günlük edebiyatı için hatırı sayılır metinler kalmasını sağlamıştır Kierkegaard?ın günlüğü, felsefe tarihinin en önemli yapıtlarından biri olarak önümüzde duruyor Marcel?in günlüğü ve Camus?nun Defterler?i de hem günlük edebiyatı hem de felsefe tarihi için önemli metinler Rousseau?nun İtiraflar?ı ise olsa olsa günlük türüyle akraba sayılabilir Ressamlar bu konuda felsefecilerden daha üretken: Dali?nin, Delacroix?nın, Klee?nin günlükleri iyi birer sanatçı günlüğü olduğu kadar resim sanatı üzerine ilginç düşüncelerin gelişmesinde etken olmuşlardır Sinemacılardansa Cocteau?nun, Zavattini?nin, Tarkovski?nin günlükleri unutulmamalı Özellikle, Türkçeye Zaman Zaman İçinde adıyla çevrilen Andrei Tarkovski?nin günlüğü, sadece sinema tarihi için değil, edebiyat tarihi için de eşsiz bir eser olarak nitelendirilmeyi hak ediyor

Batı edebiyatının, günlük türünün kökleşmesini iyi şair ve yazarlara borçlu olduğunu söylemek, herhalde yanlış olmaz Victor Hugo?dan Charles Baudelaire?e, Goethe?den WB Yeats?e, Dostoyevski?den Whitman?a kadar birçok soy şairin, yazarın yolu günlüğe uğramış Kafka?nın günlüğünü okuduğunuzda, bunu ancak Kafka?nın yazabileceğini sezersiniz Marcel Proust, Stendhal, Gombrowicz, Romain Rolland, Batı?dan ilk akla gelen öbür günlükçüler Bir de, bizim edebiyatımızda hiç olmayan, bütün ömrünü günlük yazma işine vermiş Thoreau, Léataud, Anais Nin, Amiel (tam 174 defter doldurmuştur!) gibi isimler var ki, onlara yalnızca saygı duyulur!

Türk edebiyatında günlük?

Evliya Çelebi Seyahatnamesi, Yirmisekiz Çelebi Sefâretnamesi ya da Silahdâr Tarihigibi kimi eserlerde bazı olayların günlük biçiminde anlatılmasını saymazsak, edebiyatımıza Batı?daki anlamıyla günlük Tanzimat?tan sonra girmiştir Ancak neredeyse romanla yaşıt olan bu türün edebiyatımızda yeterince geliştiğini söylemek zor Türkçede yayımlanmış ilk günlük, Ali Bey?in Seyahat Jurnali?dir Ali Bey?in, eserinin adında jurnal (Fransızca ?journal?) sözcüğünü tercih etmesi, günlüğün bize pek çok başka tür gibi Batı kanalıyla geldiğini gösteriyor Jurnal sözcüğü, Cemil Meriç gibi birkaç istisna dışında, fazla tutunamamış, yerini ?günce? ve ?günlük? sözcüklerine bırakmıştır Ataç?ın savunduğu ?günce?nin de bugün ?günlük? kadar yaygın olmadığı söylenebilir Zaten günce?yi savunan Ataç?ın, Fournier?den yaptığı Adsız Köşk çevirisinde günce yerine ?ruzname? ve ?hatıra defteri? sözcüklerini kullandığını da unutmamak gerekiyor

Ali Bey?in Seyahat Jurnali?nden sonra Batılı anlamıyla aslında ilk edebiyat günlüğü sayılabilecek Şair Nigar Hanım?ın günlüğü geliyor Bu eserin bir kısmı, şairin ölümünden 40 yıl sonra Hayatımın Hikâyesi adıyla yayımlanmıştı Ahmet Refik?in Kafkas Yollarında adlı seyahat günlüğünden başka, Sultan Reşad ve Vahdettin dönemlerinde sarayda başmabeyncilik yapan Lütfi Simavi?nin notları da günlük olarak nitelenebilir Yine günlük sayabileceğimiz İbnülemin Mahmut Kemal İnal?ın defterleri ise yayımlanmadı Atatürk?ün Anafartalar Savaşı sırasında tuttuğu günlükler, ölümünden sekiz yıl sonra Türk Tarih Kurumu?nca basılmıştır Cumhuriyet öncesinin önemli yazarlarından Ömer Seyfettin?in Ruznameler?i de kitap olarak yayımlanmamış günlükler arasında yer alıyor

İki öncü: Salâh Birsel ve Ataç

Ruşen Eşref Ünaydın, Falih Rıfkı gibi Cumhuriyet dönemi yazarlarının günlüklerinden bazı parçalar kimi kitaplarında yer alsa da, edebiyatımızda hâlâ dolaşımda olan günlükler denince iki isim akla geliyor: Ataç ve Salâh Birsel Ataç, Günce?siyle hem bir edebiyat günlüğü ortaya koymuş hem de devrinin edebî eğilimlerine yön vermişti Salâh Birsel ise Kuşları Örtünmek, Nezleli Karga, Bay Sessizlik, Aynalar Günlüğü, Yaşlılık Günlüğü gibi kitaplarıyla çağdaş edebiyatımızın öncü günlükçüsü oldu Onun kuşakdaşları sayılabilecek Nuri Pakdil ve Orhan Burian?ın günlükleri de bu iki edebiyat adamını tanımak için eşsiz metinler Burian?ın günlüğü geçen yıl YKY tarafından yeniden yayımlanmıştı

Şair günlükleri

Cumhuriyet?ten bugüne doğru günlük yazarlarının beklendiğince çoğalmadığı görülüyor Şairlerin değil de daha çok düzyazıyla uğraşanların Türk edebiyatında günlük tutmuş olduğunu saptamak mümkün Bir öykücünün, Tomris Uyar?ın Gündökümleri adıyla yayımlanan günlükleri, hem niteliği hem niceliği düşünülünce, Türkçenin sayılı günlüklerinden biri olarak adlandırılmayı hak ediyor Cemil Meriç?in iki cilt halinde yayımlanan Jurnal?i ise sadece Türkçede değil, dünya edebiyatında benzerine zor rastlanacak bir yapıt Romancılardan ilk akla gelen, Oğuz Atay?ın Günlük?ü Atay?ın hastalığı sürecinde kaleme getirdiği bu günlük daha çok kendi yapıtları üzerinden şekilleniyor Şairlerden ise akla gelen, elbette, Cemal Süreya?nın Günler?i; tıpkı şiirleri gibi, dönüp dönüp okunacak bir kitap Cahit Zarifoğlu?nun Yaşamak adlı, ?Ne çok acı var? kült cümlesiyle başlayan günlüğü de Türkçenin benzersiz yapıtlarından biri olarak kalacak İlhan Berk?in günlüğü El Yazılarına Vuruyor Güneş ise şairin unutulmaz düzyazı kitapları arasında yer alıyor Hilmi Yavuz?un Geçmiş Yaz Defterleri, felsefe-edebiyat arasında, parçalı yazı?lardan oluşan ve edebiyatımızda türünün tek örneği olan bir günlük sayılabilir Yavuz?un 30 defteri bulan öteki günlüklerinin yayımlanıp yayımlanmayacağını ise zaman gösterecek Hulki Aktunç da defter dolusu günlük tutan gizli günlükçü şairlerden Bunları yayımlamayacağını söylese de, bir ara, Kitaplık dergisinde yayımladığı Kediler Günlüğü?nden bir parça ile okurlarını umutlandırmıştı Bir başka şair Turgut Uyar?ın günlükleri ise ne yazık ki kitap olarak yayımlanmadı Sezai Karakoç?un gerçekten Kırmızı Horoz - Doğulu Bir Werther adlı bir günlüğü var mı? Güven Turan vakti gelince günlüklerini yayımlayacak mı? Zaman gösterecek

Adalet Ağaoğlu?nun ?dert dökme defterleri?

Usta romancımız Adalet Ağaoğlu?nun geçtiğimiz haftalarda iki kitap halinde yayımlanan günlükleri, hem yayın dünyasındaki en ?taze? günlükler olması hem de yakın entelektüel tarihimize ışık tutması bakımından önem taşıyor Damla Damla Günler başlığıyla yayımlanan eser, 1969 yılından, Adalet Ağaoğlu?nu TRT?den istifaya doğru götürecek ?karar zamanı?ndan başlıyor; 22 Temmuz 1996 tarihinde yazarın uğradığı ?trafik saldırısı?yla sona eriyor Günlüğün ilk cildinde yazarın Ölüme Yatmak adlı romanını nasıl zihninde kurguladığını, ?karnında taşıdığını? okurken, bir yandan da entelektüel çevrelerde kimlerin cunta yanlısı olduğunu, hangi yazarların özgürlükçü bir tutum sergilediğini öğreniyoruz Damla Damla Günler, Sevgi Soysal?dan Muhsin Ertuğrul?a, Orhan Kemal?den Behçet Necatigil?e kadar isimlerin yer aldığı bir yakın edebiyat tarihi resmigeçidi Adalet Ağaoğlu?nun, kendi deyişiyle, bu ?dert dökme defterleri?, tıpkı romanları gibi edebiyatımızın seçkin bir burcunda hep var olmayı sürdürecek

Oktay Akbal, Anılarda Görmek, Geçmişin Kuşları ve Yeryüzü Korkusu adlı üç günlüğünde öykülerindeki sıcak dünyayı yansıttığı kadar edebiyat dünyasına dair birçok anekdot da aktarıyordu Muzaffer Buyrukçu?nun uzun günlükleri içinse ?anekdot günlükçülüğü? demek daha yerinde olur Fethi Naci?nin eleştiri günlükleri, Türkçede başka örneği olmayan yapıtlardır Naci?nin günlüklerini okurken kuram bilgisinin yanında edebiyat lezzeti ve yaşanmışlığın sıcaklığını da buluyor insan Memet Fuat?ın son yıllarını anlattığı günlüklerinin hayatı boyunca tutulmuş olması, kuşkusuz, edebiyatımız için büyük kazanç olurdu

Günlük, yayımlanmak için mi yazılır? Yazanın kendini temize çıkarma çabası mıdır yoksa bir iç döküş mü? Kişi, günlük yazarken ne kertede içten olabilir? Bu soruların, yazılmış günlükler kadar çok cevabı var Ne olursa olsun, günlük bir edebiyat türüdür Sabır işidir Yaşanmışlığın tadı kadar gündeliğin ayrıntılarıyla da güzelleşir günlükler Kimisi, içtiği çayı yazar günlüğüne, bu bile güzeldir Çünkü bir yazardır o çayı içen? Günlüğün olduğu yerde herkes sustuğundan, yazan devleşir Bazen de bütün çaresizliğiyle okurunun karşısındadır Salâh Birsel, günlüklerinden birinde, ?Ölmeden bu günlük güzelleşmiş olamaz? yazmıştı Günlük tutmak, işte bu duygudadır Günlük, gelecekte bir gün en çok okunan tür olabilir mi? Bir şey söylemek zor Ancak günlüklerin, edebiyat var oldukça yaşayacağı kuşku götürmez Çünkü edebiyat, ayrıntı demektir

?Her gün not tutun; açık, okunaklı Tarih atmayı da unutmayın Hayatımın günlüğünü günü gününe tutmuş olsaydım, şimdilerde bir Larousse sözlüğü olurdu elimde Duyulmuş, derlenmiş bir kelime, yeniden karşılaşılan bir dünyadır Ah, neler yitiriyoruz! Bütün o yitirdiğimiz incileri düşünün! Hayatınızın günlüğünü yazın!?Max Jacob, Genç Bir Şaire Öğütler, çev Salâh Birsel

Okumadan ölmeyin

Yaşama Uğraşı, Cesare Pavese, çev Cevat Çapan

Günlükler, Franz Kafka, çev Kâmuran Şipal

Günlük, Andre Gide, çev N Alsan

Huzursuzluğun Kitabı, Fernando Pessoa, çev Saadet Özen

Apaçık Yüreğim, Charles Baudelaire, çev Sait Maden

Zaman Zaman İçinde, Andrei Tarkovski, çev Seda Kervanoğlu

Jurnal 1-2, Cemil Meriç

Yaşamak, Cahit Zarifoğlu

Bir Hüzün Güncesi, Katherine Mansfield, çev Şadan Karadeniz

Günlükler, Soren Kierkegaard, çev İbrahim Kapaklıkaya

Bulursanız okuyun

Bir Yazarın Günlüğü, Virginia Woolf, çev Fatih Özgüven

Sylvia Plath?ın Günceleri, çev Şadan Karadeniz

Hastane Günlüğü, Hervé Guibert, çev Tahsin Yücel

Tutsaklık Güncesi, Louis Althusser, çev Esra Özdoğan

Günlükler, Stefan Zweig, çev İlknur Özdemir

Defterler, Albert Camus, çev Ümit Moran Altan

Gündökümü, Tomris Uyar

Günler, Cemal Süreya

Aynalar Günlüğü, Salâh Birsel

El Yazılarına Vuruyor Güneş, İlhan Berk

Keşke günlükleri Türkçeye çevrilse

Hermann Melville

Victor Hugo

J W Goethe

Witold Gombrowicz

Romain Rolland

Novalis

Walt Whitman

Henry James

Stendhal

WB Yeats

Keşke günlük tutsalardı

Oscar Wilde

Behçet Necatigil

Immanuel Kant

Şeyh Galib

Thomas Bernhard

Vüs?at O Bener

Arthur Rimbaud

Bilge Karasu

JD Salinger

Ahmet Hâşim

Günlükler arasında bir zaman yolculuğu

CEMAL SÜREYA?DAN

543 Gün

Milliyet Sanat?a uğradım Fethi Naci Eleştiri Günlüğü?nü yollamış

TV?de, sekiz otuz haberlerinde, birden, Edip Cansever?in ölüm haberi verildi Bu haber inanılmaz ölçüde sarstı beni Rastlanmadık bir biçimde ve yüksek sesle ağlamaya başladım Oğlum fazla kaygılanmış, gelip avutucu şeyler söyledi Turgut?ta bunca sarsılmamıştım Üst üste gelişte bir şey var belki Otuz yıllık arkadaşımdı Yalnız sanat serüvenimizi değil, haya serüvenimiz de iç içe durumlar yaşamıştır

544 Gün

Sabah altıda evden çıktım Bomboş sokakları dolaştım durdum Başımda bir uğultu Tuhaf da bir heyecan Rıhtımda yürüdüm 1 Haziran 1986?

(Günler)

***

FERİT EDGÜ?DEN

Degerndorf, aralık, 58

Duygusuz Yola çıktığımdan beri duygusuz, her şeyin önünde ve her yerde Her şey yabancı; her şey ilgimin dışında Az önce balkona çıkıp ap ak çevreye bakarken yeniden anladım bunu Kar burada her şeyi örttü Olduğum yerden hiçbir şey görünmüyor; ne bir ağaç, ne bir ev, hiçbir şey Her yer ap-ak Gözyorucu bir aklık (boşluk?)

(?)

Yazmayı denemiyorum bile Bu boşlukta yazmak? Niçin? Kimin için? Nasıl? Ordan oraya bocalıyordum Şimdi biraz duruldum Yazmak diye bir sorunum yok Giderek belki okumak diye bile Yanımda getirdiğim kitapların hemen hiçbirine el sürmüyorum Bir çukur oluşuyor çevremde, bu çukura gün geçtikçe daha bir gömüldüğümü duyuyorum

Acı çekme isteği Kendini yeniden bulma

(Bir Günlüğün Günlüğü-kitaplaşmamıştır)

***

TURGUT UYAR?DAN

30011956

Az konuşur olmayı, suskun olmayı erdem saymıyorum artık Kendini kaçırmak, kendini gizlemek gibi geliyor bana

27021956

İzinliyim Boşum İlgisiz dolaşıyorum sokaklarda Bu boşluk, bu kayıtsızlık ürküntü veriyor bana Doğaya uygun, yapmacıksız bir yaşama özlüyorum Kurtuluşumuz şiirden falan gelmeyecek, yaşamamızdan gelecek gelecekse

311956

Nigâr Hanım?ın şiirlerini okudum Elbette ilkel şiirler birçoğu Ama birden düşünüyorum ?Gücenme, aslı harâbım senin firâkında? dizesi, bir bakıma, bir şiir geleneğinin yenilenmesi döneminde, yeni bir duygu, yeni bir söyleyiş sayılamaz mı?

Geçmiş ozanları, duygularının, söyleyişlerinin cılızlığı yüzünden küçümsemek doğru mu? Duygular yeni, biçimler, duyarlanma yeni Bugün bu şiirleri, dolayısıyla bu duyguları, ancak eski şiirler öyle yazıldığı için daha iyi anlıyoruz Öyleyse, iyi kötü bütün geçmiş ozanlara selam

(Günlük-kitaplaşmamıştır)

***

ALİ CANİP YÖNTEM?DEN

Cuma, 5 Mart 1920

Bugün öğleye kadar evde uyudum Sonra sokağa çıktım Arkadaşlardan diş tabibi Şevki Bey?le Cafer, Ömer?i ziyarete gelmişlerdi Fakülteye götürdüğümüzü söyledim Oraya gittiler

Cumartesi, 6 Mart 1920

Öğle üzeri fakülteye gittim Doğru Ömer?in odasına girdim Bitap yatıyordu Elini elime aldım Ter içindeydi Burnunun delikleri kararmış gibiydi Nefesi de intizamsızdı Hizmetçi kadınlara sordum Gece çok sayıklamış, ?Burası hastane değil, tımarhane? Ben Canip?e gideceğim!? demiş Dalgındı, ?Ömer! Ömer!? diye seslendim Gayet fersiz gözlerle bana baktı: ?Tanıdın mı?? dedim Kendine mahsus çabuk ifadeyle kafasını sallayarak ?Canip!? dedi, yine daldı Kâğıdına baktım: hararet ?39,2? şeker litrede 28 Bir müddet bekledim Sonra tekrar seslendim: ?Ömer, konsültasyon günü yarınmış, erkenden gelirim Artık gideyim mi?? Kafasını salladı ?Git, git!? dedi Yeis içinde ayrıldım Fakat hâlâ ümit ile doluydum Çünkü Ömer ve ölüm birbirine tamamıyla yabancı iki şeydi Eve gelirken deniz kenarında hizmetçime rasgeldim Bana doğru koşuyordu ?Ne var?? dedim ?Sizi Tıbbiye?den istiyorlarmış Rıdvan Beyler?de bekliyorlar? cevabını verdi Soluk soluğa komşumuza gittim Ortada bir fevkalâdelik vardı Nihayet anlaşıldı: Ömer ölmüş!

(Ömer?in Ölüm Hastalığına Dair Notlarım-Ömer Seyfettin, 1947)

***

ŞAİR NİGAR HANIM?DAN

31101917

İleride, bu satırlar bir kimsenin gözüne değerse, defterin güzelliğine şaşılmasın! Onu, bugün, Mahmutpaşa?da satın aldım, ama, az kaldı canım pahasına Aman Yarabbi! İstanbul?umuza böyle ne oldu? Kalabalıktan tramvaylara girmek kabil değil ki! Toptan gülle çıkar gibi zorla bir vagona attım Bu, tramvaya girmek değil, ezilmek, üst baş parçalamak? Ne oldu halkımıza Yarabbi? Bu her yeri dolduran kifayetsiz, kaba, kötü dilli insan kalabalığı nereden geldi? Evde yalnızlığıma, sokakta bu kalabalığa dayanamıyorum, ağlayacak hale geliyorum İşte böyle, avunmak için, avare bir kuş gibi çırpınıyorum Şu defterle de dertleşmesem çıldıracağım

821918

Dün Naciye Sultan?a telefon edip ?Pek göreceğim geldiyse de vasıta bulunmadığı için mehcur kaldığımı? söylemiştim Lütfen araba gönderdi Havanın şiddetine rağmen pek rahat gittim Beşe kadar birlikte vakit geçirdik, çay içtik Sultan Efendi pek ziyade iltifat etti,

-Bu harb ne zaman bitecek?

diye benden sordu Halimiz ne olacak Yarabbi? Acıklı insanlık daha ne zamana kadar böyle inleyecek?

(Hayatımın Hikâyesi)

***

CAHİT ZARİFOĞLU?NDAN

ANKARA 1978 28 KASIM

Üstad Necip Fazıl?ı Mola otelinde ziyaret ettik Büyük Doğu?yu son beş sayı çıkarıp kapayışından sonra, arkadaşlar Akif, Erdem, Rasim onunla ilk kez karşılaşıyorlar Alaeddin ve Mehmet de var Üstad:

-Büyük Doğu son çıkışında en parlak dönemini yaşadı Kapanmasında çeşitli nedenler oldu Ama en büyük amil siz oldunuz, dedi

Otelin ilk katında, lobideyiz Üstad sakin, yumuşak ve yalnız Saat 18?de beni Akabeden aradığında,

-Arkadaşlara da haber ver, gelsinler, son bir görüşme yapalım, dedi Erdemle Rasim?i görebileceğimi söyledim Bu telefondan az önce, bu ikisine Üstad?ın önceki gelişinde yine kendilerini istediğini; ancak kendilerine haber veremediğimi anlatıyordum Telefon tam o anda geldi Büroya çıktık Yine Üstad?ın telefonu Bu kez Akif?le Hasan?ı da haberdar etmemi istedi

Lobi tenha Üstad:

-Bana giran geldiniz, diyor Geçen olayları kısaca özetliyor Rapor 4?te yazdıklarını ılımlı bir dille tekrar ediyor bir bakıma

(?)

Üstad?ın söylediklerini, aradan 24 saat bile geçmediği halde hemen hemen hiç hatırlamıyorum Tek tek cümleler aklıma geliyor Mesela,

-Yalnızım, dedi

Ondan böyle bir şeyi ilk defa duydum Korkuyor insan

(?)

(Yaşamak)

***

OKTAY AKBAL?DAN

28 Aralık Çarşamba

Ocak?ın 29?unda tam on yıl olacak Ziya Osman Saba?yı karlı bir havada Eyüp?te toprağa vermiştik Yıllar çabuk mu geçiyor belirli bir yaştan sonra? Çocuklukta günler, haftalar bitmezdi bir türlü Ama yolun yarısına gelmeyegör, her şey kopuk bir film gibi akıveriyor? Ziya Osman?ı son görüşümde ince bir dosya çıkarmıştı çekmeceden ?Nefes Almak? yazıyordu üzerinde Yeni kitabıydı ?Ölümümden sonra çıkacak,? demişti ?Haydi haydi,? demiştim, ?Okurları o kadar bekletmeye hakkın var mı?? Gülümsemişti Birkaç hafta sonrasını mı düşünerek Ben düşünememiştim o günden ötesini Canlı bir insanın, hele bir dostun, bir sevilenin yok olabileceğini düşleyemiyoruz

On yıl geçip gitmiş bile Şiirlerini karıştırıyorum Bilmeyen, Ziya Osman?ı yaşamı süresince ölümü özleyerek bekleyen biri sanır Hep ölüm, hep ölüm düşünceleri O ölümü değil, dünyada bulunamayacak bir çeşit ?yaşam?ı özlüyordu

(Anılarda Görmek)

***

HİLMİ YAVUZ?DAN

Sabah, 24 Mayıs

Bu kaldırımüstü açık hava kahvesini seviyorum Sabahları güneş almıyor ve rüzgâr duyumsanabiliyor İlkyaz sabahları bu kentte, bir ağaç hışırtısıyla, işte buradayım, bu kahvede çayımı içmeye hazırlanıyorken, birden, bir kokuyla, belirsiz, geliveriyor Kağşamış gövdemi üşütmemeye çalışarak ve onunla, o yaşlı, atık gövdeyle, genç ilkyaz arasındaki karşıtlığı bilincimde kavrayarak; bilincimin, işte bir ince dilim limon koyup, gövdeyle ilkyazın bileşimi olduğunu düşünerek, içiyorum çayımı

Eskiden, çok eskiden bir öykü yazmıştım Malte gibi söyleyeyim: Ah, öyküler yazardım ben, genç kızların mavi kurdelelerinden söz açan, düz pabuçlu ve ince beyaz pardösüleri olan ve yağmurlardan; o öykülerden birinde, akşamları sokağa çıktığımda yüzüme menekşelerin atıldığını yazmıştım; -ve ?ah, cumartesiler başkadır, sokaklar başkadır? diye yazmıştım Şimdi burada, bu zarif kaldırımüstü kahvesinde, İstanbul?da, ondan asla kopamadığım için beni izlemeyen bu kentte, (şimdi neler çağrıştırıyor, bu kent, ?polis seni izliyor?lardan, polis izliyor?a) bu cumartesi sabahı, limonlu çayımı bitirmek üzereyken ve nedense bir çay daha isteyerek, gündelik yaşamımı inceltiyorum sanki

(?)

(Geçmiş Yaz Defterleri)

***

CEMİL MERİÇ?TEN

2621963

Ağaç her gün meyve vermez Konuşmayan ağaçlar da vardır Ne dallarında çiçekler gülümser baharları, ne çiçeklerinde arılar dolaşır Konuşmayan ağaçlar da var?

Zindanda söylenen şarkıyı kim dinler? Zindanda söylenen şarkı ölüm kokar, zincir kokar, küf kokar Ölüm açacak kapısını bir sabah o zindanın, ardına kadar

Kuşlar gibi geçiyor günler önünden, cıvıldamıyorlar Günler tren, günler mavi ufuklarda eriyen birer ümit Kanatlarından yakalayamıyorsun kuşları Tren sessiz gidiyor rüya ülkelerine

(Jurnal - Cilt 1)

***

TOMRİS UYAR?DAN

26 Aralık 1975

Öykü kitabım çıkmış Cağaloğlu?na inip alacağım birkaç tane

Hava yağmurlu, pis

Köprünün tam ortasındayken yaygın, büyük bir kızıllık aldı gözümü Şoför de şaşırdı Birilerine sorduk, Gürün Han?da yangın çıkmış Öteki hanlara da sıçramış

Halk öyle alışık ki böyle olaylara, kılı bile kıpırdamıyor Sıkışan trafiği yarıp güvercinlere yem atanlar var, kimse başını çevirip yangına bakmıyor Oysa gök ürkütücü, kara dumanlarla kaplı

İlk kitabımı basacak biri çıktığında bayağı sevinmiştim Çünkü büyük çoğunluğun çarçabuk benimseyeceği bir iş yaptığımı sanmıyorum, bunu anlamam epey vakit aldı; ama artık kimlere seslendiğimi biliyorum Bana dar, küçük gelen hiçbir şeyi kullanamayacağımı da

Üç-beş kitap alıp eve döndüm Kapağı elledim, sevdim Bütün nesneleri, varlıkları ancak dokunarak tanıyabiliyorum Bir kadının saçlarının parlaklığını, inceliğini, bir erkeğin omuzlarını ancak değince anlayabiliyorum Kitabım da artık benim sayılamayacağına göre, onu da dokunarak kavramaya çalıştım

(Gündökümü)

***

ATAÇ?TAN

17 Nisan Cuma, 1953

Baktım çocuklar uçurtma uçuruyor Her yıl, ilkyaz aylarında, uçurtmayı gördüm mü, bir üzünç duyarım içimde, ağlamaklı olurum Ben uçurtma uçurmadım ki! Çocukluğumda pek isterdim, o renk renk kâğıtlardan yapılmış uçurtmaların havalanmasına içimi çekerek bakardım Annem bırakmazdı beni uçurtma uçurmama Günah mıymış neymiş, öyle bir şey uydurmuştu

(?)

Çocukluğum olmadı benim Çocukluğu olmayanın gençliği de olmaz Bir şey söyleyeyim mi ben size? İhtiyarlığı da olmuyor böylesinin Hani güzel bir ihtiyarlık vardır, insan çocukluğunda yaptıklarını, gençliğinde yaptıklarını hatırlar, anlatır da gözlerinin içi parlar, ben kendimde değil, başkalarında gördüm onu Çocukluğu, gençliği olmamış kişinin yaşlılığında da bir tatsızlık var, yalnız ölümü düşünüyor, ölümden korkuyor, işte o kadar

(Günce: 1)

***

NECİP FAZIL?DAN

Cuma, 9 Ocak

Bugün hava yağmurlu ve puslu? Saat 2?ye 5 var? Bu âna kadar defterimi açamadım Halim bir tuhaf?

Bugün anladım ki, beni delikten çağırdıkları, meydancı gelip ?Bir isteğin var mı?? diye sorduğu, berberin tıraşa geldiği, hasılı insanlarla temas ettiğim an, üstüme acayip bir uyuşukluk, sinsi bir donukluk, anlatılmaz bir garipseme hissi çöküyor Hayret! Bir aylık yalnızlığın tesirine bakın! Hayırdır inşallah; nereye gidiyorum?

Perşembe, 15 Ocak

Şiir kitabımı bitirdim; ve güya rahat bir nefes aldım Hava suratlı?

Saat üç buçuk? Gaz sobam trampet çalıyor Yevmiyemin 40?ıncı gününe rastlayacak olan 20 Ocak Salı gününün iple çekiyorum

Cuma, 16 Ocak

Allah? Başka tek kelime söyleyemeyecek haldeyim

(Kırk Günlük Hapishane Yevmiyesi-Cinnet Mustatili)

Sayı: 19

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.