![]() |
Tasarım Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasarım Nedir?TASARIM NEDİR Dilimize tasarlama sözcüğü, İngilizce ve Fransızca da ki “desing” kelimesi karşılığı olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() Tasarım, algı ile kavram arasında bir bağlama aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarım bilgi edinme öğesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Güzel sanatlar alanında tasarım, yaratıcı sürecin kendisi olup, bir faaliyet için gerekli olan eskiz ve planların hazırlanması süreci çalışmalarını kapsar ![]() Tasarım: Bir şeyi zihinde biçimlendirme kurma, tasarımlanan biçim , tasavvur ![]() Bilgisayar alanında ise: Bilgisayar destekli tasarım: Araştırma bürolarında, yeni bir ürünün tasarımı için kullanılabilen bilişim tekniklerinin tümü ![]() TASARIMIN OLUŞUMU VE TASARIMIN DALLARI Bir tasarım kendi içinde bir yapıya ve bu yapı arkasında bir planlamaya sahip olmalıdır ![]() Bütün sanatların temelinde bir tasarım olgusu bulunmaktadır ![]() ![]() Uygulamalı tasarım dallarını üç ana başlıkta toplamak mümkündür: Endüstri tasarımı, Çevre tasarımı ve Grafik tasarımı ![]() Endüstri tasarımı üç boyutlu nesnelerin tasarlanması ve geliştirilmesiyle ilgilidir ![]() ![]() Çevre tasarımcısı ise bina, peyzaj ve iç mekan tasarımını kapsayan oldukça geniş bir çalışma alanıdır ![]() ![]() Grafik tasarımcı ise genel olarak, okunan ve izlenen görüntülerin tasarımında sorumludur ![]() ![]() ![]() ![]() Bir tasarım problemi daima iletişim ile ilgilidir ![]() ![]() Tasarım Süreci; 1)PROBLEMİN TANIMI 2)BİLGİ TOPLAMı 3)YARATICILIK VE BULUŞ SÜRECİ 4)ÇÖZÜM BULMA 5)UYGULAMA 1)Problemin tanımlanması: Bir tasarım problemini çözümündeki ilk aşama , problemi tanımlamaktır ![]() ![]() ![]() 2)Bilgi toplama: Yapılacak tasarımda bir hareket noktası bulabilmenin tek yolu, problem hakkında mümkün oldukça çok bilgi toplaya bilmektir ![]() 3)Yaratıcılık ve Buluş: Tasarımcı yada tasarım öğrencisi, konu ile ilgili araştırmalar yapıp gerekli bilgi ve verileri toplamışsa ve bunları değerlendirebiliyorsa yaratıcılığa ulaşılabilir ![]() ![]() Yaratıcılıkta iki aşama olduğu söylene bilir ![]() ![]() ![]() 4)Çözüm bulma: Yaratıcılık ve buluş süreci, problemin ortaya konması ve olasılıkların araştırılmasına yönelik çalışmaları içerir ![]() ![]() ![]() 5)Uygulama: Tüm aşamalardan geçmiş olan tasarımın hazır hale getirilmesi işlemidir ![]() TASARIM İLKELERİ Bir tasarımın hammaddeleri şunlardır: 1)Çizgi: Düz yada kıvrımlı, sürekli yada kesik, grenli yada keskin özelliklere sahip olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2)Ton 3)Renk : İzleyicide bir çok duygular uyandırabilir ![]() ![]() 4)Doku: Bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir düzen bulunuyorsa orada bir dokunun varlığından söz edilebilir ![]() 5)Biçim: Birçok çizginin bir arada bulunuşu, tek bir çizgi içerisindeki dönüş ve kıvrımlar ile değişik tonların oluşturduğu yüzeyler, bir tasarımda biçimi oluşturan unsurlardır ![]() 6)Ölçü: Tasarım daima değişik ve belirli ölçülere sahip görsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur ![]() 7)Yön: Bir tasarım üzerindeki çizgiler ve noktalar değişik noktalara yönelerek bir hareket oluştururlar ![]() ![]() Bir tasarımın beş temel ilkesi bulunmaktadır ![]() 1)Denge 2)Orantı ve görsel hiyerarşi 3)Görsel devamlılık 4)Bütünlük 5)Vurgulama Tasarım çalışmalarında bu beş temel ilke göz önünde tutulmalıdır ![]() ![]() TASARIMIN GÖRSELLEŞTİRİLMESİ Taslaklar: Görselleştirmenin ilk basamağı olan taslaklar, yaratıcı düşünceleri yalınlaştırarak aktaran görsel notlar yada kararlamalardır ![]() ![]() ![]() Taslak aşamasında yaratıcılığın bütün sınırları zorlanmalı, bu çalışmalar belirli bir olgunluğa erişmeden herhangi bir seçme yoluna gidilmemelidir ![]() ![]() ![]() Taslak çalışmasının gelişim evresi: Taslaklar ilk önce karalamalardan yola çıkılarak hazırlanır yani taslak hazırlamanın ilk aşaması karalamalardır ![]() ![]() ![]() ![]() TASARIMIN OLUŞTURULMASI Mümkün olduğu kadar basit ve net bir tasarım yapabilmek için, tasarımın çözümünde üç boyuta geçerken çizgi, yön, doku, oran- orantı ve renkten oluşan görsel öğeler kullanılır ![]() ![]() Tasarım doğrultusunun, ulaşacağı kitlenin farkında olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca özetlenen tasarım ilke ve yöntemleri, seramik tasarımı konusunda irdelendiğinde, ele alınan görsel yöntem ve ilkelerin bilinmesi, biçim kaygısı kadar malzeme yani sır, ve boya maddeleri ve yapıları, uygun şekillendirme ve kurutma yöntemleri, fırın ve ısı faktörü kullanılabilir dekor yöntemlerinin de bilinmesi gerekir ![]() ![]() ![]() alıntıdır ![]() |
![]() |
![]() |
|