Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Siyasal Bilgiler / Hukuk

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
sendikalaşma, yönetim

Sendikalaşma Ve Yönetim

Eski 10-09-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Sendikalaşma Ve Yönetim



Sendikal faaliyetlerin Türkiye’deki tarihçesini kısaca incelediğimizde; Fransa’daki işçi hareketleri Osmanlı İmparatorluğunda bulunan azınlıkların kendi haklarını arama hareketine başlamalarına neden olmuş Bu, işçi olarak çalışanlarda da aynı etkiyi göstermiştir Osmanlıda, o vakte kadar yabancı sermaye tarafından boğaz tokluğuna çalıştırılan işçilerde de bu hareket başlamıştır Nitekim 1776’ da Kütahya’ da çini ve seramik işinde çalışanlar için imzalanan Sözleşme de bu anlamda dünyadaki ilk örnek olarak gösterilmektedir
Daha sonra maden, tersane vs yerlerde çalışan Türk işçilerin hak arama vs faaliyetleri, çıkarılan polis nizamnamesi ile kısıtlanmıştır 1866’lı yıllarda ise Ereğli Maden’de çalışan işçiler için maden nizamnaesi çıkarılarak, teşkilatlanma fikri ortaya çıkmıştır 1871’de Amele Perver Cemiyeti kurulmuştur Bu cemiyet, 1872’de eylem yaparak hak arama arayışına gitmiştir 1906 yılında uyuşmazlık manasında ilk grevi, İstanbul’daki tütün ameleleri çıkarmıştır Bu olaylar daha sonra grevin yasaklanmasına neden olmuştur Ancak çeşitli iş kolları bu duruma direnerek mücadele etmişlerdir Birinci Dünya Savaşı ve ardından İstiklal Harbi, bütünleşmek için gerekli ortamı sağlamış, 17 Şubat 1923’te İzmir İktisat Kongresine işçiler bir bildiri sunmuşlar, bu bildirinin bazı maddeleri kabul edilmiştir Böylece işçilerin varlıkları da kabul edilmiştir 1946 lı yıllarda İşçi Sigortaları Kanu’nun kabulü ile işçilerde ilk genel kurula çağrılarak sorunlarını dile getirmede önemli bir adım atmışlardır
Çok partili döneme geçildikten sonra 20 Şubat 1947’de ilk Sendikalar Kanunu olan 5018 sayılı “İşçi ve işveren sendikaları ve sendika birlikleri” kanunu çıkarılmıştır Bu kanun; grev hakkı olmayan toplu sözleşmesiz, siyaset yapmaktan yoksun bırakılan yalın bir yasa idi Tüm bu olumsuz şartlara rağmen, sendikacılık faaliyetleri hızla gelişiyordu 1952 yılında da ilk federasyon kurularak faaliyetler profesyonel boyuta taşınmıştır ( Türk – İş Yayınları, ANKARA, 1997 ) ve 1963 tarihli sendikalar yasası oluşmuştur

2SENDİKALAR YASASI(2821)
İKİNCİ KISIM
Üyelik
BİRİNCİ BÖLÜM
Sendika Üyeliği

Sendika üyeliği şartları:
Madde 20 - Onaltı yaşını doldurmuş olup da bu Kanuna göre işçi sayılanlar, işçi sendikalarına üye olabilirler Onaltı yaşını doldurmamış olanların üyeliği kanuni temsilcilerinin yazılı iznine bağlıdır
Bu Kanun anlamında işveren sayılanlar işveren sendikalarına üye olabilirler
Sendika üyesi olamayacaklar:
Madde 21 - İşçi veya işveren sendikalarına;
1 Askeri şahıslar (Milli Savunma Bakanlığı ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı işyerlerinde bu Kanun anlamında işçi olarak çalışanlar hariç),
2 (Mülga: 4/4/1995 - 4101/15 md)
3 (Mülga: 25/5/1988 - 3449/17 md)
4 (Mülga: 25/5/1988 - 3449/17 md)
5 (Mülga:4/4/1995 - 4101/15 md)
Üye olamazlar ve sendika kuramazlar
Üyeliğin kazanılması:
Madde 22 - (Değişik birinci fıkra: 25/5/1988 - 3449/6 md) Sendikaya üye olmak serbesttir Hiç kimse sendikaya üye olmaya veya olmamaya zorlanamaz İşçi veya işverenler aynı zamanda ve aynı işkolunda birden çok sendikaya üye olamazlar Birden çok sendikaya üye olunması halinde, sonraki üyelikler geçersizdir
Bir işyerindeki işçiler yardımcı işte çalışsalar bile ancak işyerinin bağlı olduğu işkolunda kurulu sendikaya üye olabilirler
İşçi sendikasına üyelik, işçinin beş nüsha olarak doldurup imzaladığı ve notere tasdik ettirdiği üye kayıt fişini sendikaya vermesi ve sendika tüzüğünde belirlenen yetkili organın kabulü ile kazanılır Üyelik başvurusu, sendika tarafından en çok otuz gün içinde reddedilmediği takdirde üyelik istemi kabul edilmiş sayılır Haklı bir sebep gösterilmeden üyeliği kabul edilmeyen işçinin, bu kararın kendisine tebliğinden itibaren otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemede dava açmak hakkı vardır Mahkemenin kararı kesindir
(Değişik: 25/5/1988 - 3449/6 md) Üyeliği kesinleşen işçinin üye kayıt fişinin birer nüshasının sendikaca onbeş gün içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına ve işçinin çalıştığı işyerinin bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne gönderilmesi zorunludur Üye kayıt fişinin bir nüshası da işçinin kendisine verilir
İşveren sendikası üyeliği, üç nüsha üye kayıt fişinin doldurulup imzalanması ve sendikaya verilmesi ve sendika tüzüğünde belirlenen yetkili organın kabulü ile kazanılır Üyelik başvurusu sendika tarafından en çok otuz gün içinde reddedilmeyen işverenin üyelik istemi kabul edilmiş sayılır Haklı bir sebep gösterilmeksizin üyeliği kabul edilmeyen işverenin üçüncü fıkradaki usule göre dava açmak hakkı vardır Üye kayıt fişinin birer nüshası, sendikaca onbeş gün içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına ve işverenin işyerinin bağlı bulunduğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bölge Müdürlüğüne gönderilmesi zorunludur
Üyelik aidatı:
Madde 23 - Faaliyeti durdurulmayan sendika ve konfederasyonlara üyelerince ödenecek aidatın miktarı tüzüklerinde belirtilir
İşçi sendikasına işçinin ödeyeceği aylık üyelik aidatı tutarı, bir günlük çıplak ücretini geçemez
İşveren sendikasına işverenin ödeyeceği aylık üyelik aidatı tutarı, işyerinde işçilere ödediği bir günlük çıplak ücretleri toplamını geçemez
Sendika tüzüklerine, üyelik aidatı dışında, üyelerden başka bir aidat alınacağına ilişkin hükümler konamaz
Üyeliğin devamı ve askıya alınması halleri:
Madde 24 - İşçi sendika veya konfederasyonlarının yönetim, denetleme ve disiplin kurullarında görev almalarından dolayı işyerinden ayrılan işçilerin bu göreve getirildikleri anda üyesi bulundukları sendikalardaki üyelik sıfatları devam eder
Sendikalara üye olmak hakkına sahip olanlardan mevzuat gereğince bir işletme veya kurumun yönetim kurullarında veya benzeri kurullarında işveren, işveren vekili ve işçi temsilcisi sıfatıyla bulunanların da sendika üyeliği devam eder
Askerliği meslek edinmemiş bulunan askeri şahısların bu Kanuna göre sahip bulundukları hak ve yükümlülükler silah altında bulundukları süre için askıda kalır
İşçi sendikası üyesi işçinin geçici olarak işsiz kalması veya sendikanın faaliyet alanı içinde kalmak şartı ile başka bir işe geçmesi sendika üyeliğini etkilemez
Üyeliğin sona ermesi:
Madde 25 - İşçi veya işveren, sendikada üye kalmaya veya üyelikten ayrılmaya zorlanamaz
(Değişik: 4/4/1995 - 4101/6 md) Her üye önceden bildirimde bulunmak suretiyle üyelikten çekilebilir Çekilme bildirimi noter huzurunda münferiden kimliğin tespiti ve istifa edecek kişinin imzasının tasdiki ile olur Çekilme bildiriminin birer örneği noterlikçe en geç üç işgünü içinde ilgili işverene, sendikaya, işyerinin bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına gönderilir Çekilme notere başvurma tarihinden itibaren üç ay sonra geçerlidir Çekilenin bu üç aylık süre içerisinde başka bir sendikaya üye olması halinde yeni sendika üyeliği bu sürenin bitimi tarihinde kazanılmış sayılır
Üyenin sendika veya konfederasyondan çıkarılma kararı genel kurulca verilir Çıkarma kararı çıkarılanlara ve ikinci fıkrada gösterilen yerlere yazı ile tebliğ edilir Çıkarma kararına karşı üye veya işyerinin bağlı bulunduğu Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bölge Müdürlüğü kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemeye itiraz edebilir Mahkeme iki ay içinde kesin olarak karar verir Üyelik çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar devam eder
İşveren veya işveren vekili sıfatını kaybedenlerin işveren sendika veya konfederasyonlarındaki üyelikleri ve görevleri,bu sıfatı kayıp ettikleri tarihte kendiliğinden sona erer Ancak, tüzelkişiliği temsilen işveren vekili sıfatı ile işveren sendikalarına üye olanların bu sıfatı kaybetmeleri halinde tüzelkişiliğin üyeliği düşmez, işveren vekilinin sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri sona erer
(Değişik: 4/4/1995 - 4101/6 md) Bağlı bulundukları, kanunla kurulu kurum ve sandıklardan yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı veya toptan ödeme alarak, işten ayrılan işçilerle, işkolunu değiştiren işçilerin sendika üyeliği sona erer Çalışmaya devam edenler hakkında bu hüküm uygulanmaz Ancak, sendika şubesi, sendika veya konfederasyonların yönetim ve denetim kurullarındaki görevleri sırasında yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı ya da toptan ödeme alan yöneticilerin sendika üyeliği, görevleri süresince ve yeniden seçildikleri sürece devam eder

ALTINCI KISIM
Çeşitli, Geçici ve Son Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler

İşkolları:
Madde 60 - (Değişik: 28/8/1983 - 2882/3 md)
İşçi ve işveren sendikalarının kurulabilecekleri işkolları aşağıda belirtilmiştir
1 Tarım ve ormancılık, avcılık ve balıkçılık,
2 Madencilik,
3 Petrol, kimya ve lastik,
4 Gıda sanayii,
5 Şeker,
6 Dokuma,
7 Deri,
8 Ağaç,
9 Kağıt,
10 Basın ve yayın,
11 Banka ve sigorta,
12 Çimento, toprak ve cam,
13 Metal,
14 Gemi,
15 İnşaat,
16 Enerji,
17 Ticaret, büro, eğitim ve güzel sanatlar,
18 Kara taşımacılığı,
19 Demiryolu taşımacılığı,
20 Deniz taşımacılığı,
21 Hava taşımacılığı,
22 Ardiye ve antrepoculuk,
23 Haberleşme,
24 Sağlık,
25 Konaklama ve eğlence yerleri,
26 Milli savunma,
27 Gazetecilik,
28 Genel işler
Bir işyerinde yürütülen asıl işe yardımcı işler de, asıl işin dahil olduğu işkolundan sayılır
Bir işkoluna giren işlerin neler olacağı, işçi ve işveren konfederasyonlarının görüşü de alınarak ve uluslararası normlar da göz önünde bulundurularak bir tüzükle düzenlenir
Her işkolunda çalışan, sendikalara üye olan ve olmayan işçilerin sayıları ile bunların sendikalara dağılımı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca her yıl Ocak ve Temmuz aylarında çıkartılacak istatistiklerde gösterilir (wwwtsgorgtr)

3Sendikalaşma ilkeleri
İşçi ve işveren kuruluşlarının(sendika ve konfederasyonlar),işkoluna ya da mesleğe göre sendikalaşama ilkesine uygun olarak kuruldukları görülmektedir(Nuri ÇELİK İşhukuku dersleri,istanbul 1985)
İşkolu ilkesine göre sendikalaşmada,ülkede yapılan işler belirli sayıda gruplandırılmakta ve herbir gruba işkolu denmektedirSendikalar yasası(2821 madde 60) görede ülkemizde 28 tip işkolu benimsenmiştir

Meslek ilkesine göre sendikalaşmada ise,aynı meslekten olan kişiler(marangoz,tornacı,metal işkolları gibi),birleşerek sendika kurmakta ya da kurulmuş olanlara kayıt edilmektedir
Türkiye’deki yasal düzenlemelerde işkolu ilkesine göre sendikalaşma benimsenmiştir
Sendikaların yönetim ile olan ilişkilerini belirlemek için sendikaların yapısal özelliklerini de bilmek gerekir
4Sendikaların Yapısı
Madde 10- Sendikanin Organlari :
A- Zorunlu Organlar :
a) Merkez Genel Kurulu,
b) Genel Yönetim Kurulu,
c) Merkez Denetleme Kurulu,
ç) Merkez Disiplin Kurulu,
d) Şube Genel Kurulu,
e) Şube Yönetim Kurulu,
f) Şube Denetleme Kurulu,
g) Şube Disiplin Kurulu,
B- Danışma Organları :
a) Başkanlar Kurulu,
b) Genel Temsilciler Kurulu,
c) Şube Temsilciler Kurulu,
Madde 11- Sendika Merkez Genel Kurulunun Oluşumu :
Sendika Merkez Genel Kurulu, sendikanın en üst ve en yetkili karar organıdır Şube Genel Kurullarından seçilen (250) iki yüz elli delege ile doğal delegelerden oluşur
a) Genel Yönetim Kurulu ile Merkez Denetleme Kurulunun asıl üyeleri, bu sıfatları devam ettiği sürece kendi genel kurullarına delege olarak katılırlar
b) Öncelikle her şubeye birer delegelik verilir
c) Yukarıdaki (a) ve (b) fıkralarında belirlenen delegeler toplamı, delege tam sayısından çıkarılır Sendikanın toplam üye sayısı geri kalan delege sayısına bölünür Böylece bir delege seçmek için gerekli anahtar üye sayısı bulunur Her şubenin toplam üye sayısı anahtar üye sayısına bölünerek, o şubenin en son genel kurulunda delege olarak seçilenlerden, yukarıdaki hesaplama ile bulunacak kadarı asıl delege olur
ç) Yukarıdaki (a), (b), (c) fıkralarında belirlenen delegeler toplamı ile delege tam sayısı arasındaki fark kadar delege (c) fıkrası uyarınca yapılan bölme işlemleri sonucu en çok artık üyesi bulunanlardan başlamak üzere şubelere birer delege daha olmak üzere bölüştürülür Bu bölüşümden sonra da eksik delege kalırsa, işbu eksik delege sayısı en çok üyeli şubelerden başlayarak her şubeye birer delegelik daha verilmek suretiyle delege tam sayısı tamamlanır
Ancak, şubeye bağlı üye sayısı, anahtar sayısının altında ise bu şubeler eksik delegeliğin tamamlanma işlemi dışında bırakılır
d) Her şube genel kurulunda, genel kurula karar alındığı tarihteki aidat ödeyen şube üye sayısının anahtar üye sayısına bölünerek bulunacak sayının %50 fazlası kadar sendika merkez genel kurul delegesi, şube genel kuruluna katılma hakkı bulunanlar arasından gizli oyla seçilir
İşbu delegeler, her şube genel kurulunda yenilenir ve seçilen delegeler bir sonraki şube genel kuruluna kadar geçen süre içerisinde toplanan bütün merkez genel kurullarının delegeleridirler
Şube genel kurullarındaki delege seçiminde oy alanlar, aldıkları oy sayısına göre sıralanırlar ve asıl ve yedek olarak ayrı gruplar halinde gösterilemezler
e) Toplu İş Sözleşmesi yürürlükte iken işyeri geçici olarak tatil edildiğinden iş akdinin devam etmesine rağmen aidat ödemeyenler, bir önceki dönem için TİS imzalanan işyerlerinde yetki için başvurulmuş olmasına rağmen henüz Toplu İş Sözleşmesi imzalanamadığından ötürü aidat ödemeyenler, yeni örgütlenilen ya da bir önceki dönem toplu sözleşme imzalanmamış işyerlerinde yetki belgesi gelmiş olmasına rağmen henüz toplu sözleşme imzalanmadığı için aidat ödemeyenler , Grev ya da lokavt nedeniyle aidat ödeyemeyenler, Aidat ödeyen üye gibi delege tespitinde göz önüne alınırlar
f) Merkez Genel Kuruluna katılacak delegeler, genel kurul çağrı tarihindeki üye durumuna göre yukarıdaki hesaplama ile ve şube genel kurulları seçim tutanakları esas alınarak Genel Yönetim Kurulu ve Şube Başkanlarının ortak kararıyla belirlenir
Tesbit edilen delegelerden herhangi bir nedenle delegelikten düşmüş olanlarla delegelikten ayrılanların yerine ilgili şube genel kurulu seçim tutanaklarındaki oy sırasına göre en çok oy alandan başlanarak delege olarak çağırılır Delege sıfatı bir sonraki genel kurulda yeni delege seçimi yapılıncaya kadar devam eder
g) Seçilen delegeler, daha sonra kapsamında bulunduğu şubeden ayrılıp başka bir şube kapsamı içine girerlerse, yeni şube genel kurulunda delege seçimi yapılıncaya kadar eski şube delegeliğini korurlar Şubeler arası kapsam değişikliğinin sendika yetkili organlarınca yapılması halinde, işyeri başka şube kapsamına dahil olan delege, eski şubesinin genel kurulunda delege seçimi yapılıncaya kadar, eski şubesinin delegeliğini korurlar
Herhangi bir sebeple işinden ayrılmış olan delege, sendika üyeliğini yitirmediği ve başka bir iş koluna geçmediği sürece, şube genel kurulunda yeni delege seçimi yapılıncaya kadar delegeliğini korurlar
Madde 12- Sendika Merkez Genel Kurulunun Toplanma Ve Çalişma Yöntemi :
Merkez Genel Kurulu üçüncü yıl içinde sendika genel merkezinin bulunduğu ilde Genel Yönetim Kurulunun saptayacağı yer, gün ve saatte toplanır Genel Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan genel kurul toplantısının gündemi, yer, gün ve saati en az onbeş gün önce o mahalde yayınlanan iki gazete ile ilan edilir Ayrıca mahallin en büyük mülki amirine yazı ile bildirilir
İki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet ve hesap raporu ile denetleme kurulu raporu ve gelecek döneme ait bütçe teklifi genel kurula katılacaklara, toplantı tarihinden onbeş gün önce gönderilir
Genel kurul toplantı nisabı delege tam sayısının salt çoğunluğudur
İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, ikinci toplantı en çok onbeş gün sonraya bırakılır Yine mülki amire bildirilir ve mahallinde yayınlanan iki gazetede ilan edilir Ancak, ikinci toplantıya katılanların sayısı, delege tam sayısının üçte birinden az olamaz
Genel kurullarda delege olmayanlar nisapta nazara alınmazlar ve oy kullanamazlar
Genel kurula çağrı Genel Yönetim Kurulu tarafından yapılır
Genel kurul toplantısı mülki amire bildirilen yer, gün ve saatte hükümet komiseri gelmese dahi yapılır Bu halde keyfiyet derhal mülki amire bildirilir
Genel Kurul toplantısında yalnız gündemdeki konular görüşülür
Gündeme madde eklenmesi genel kurula katılan delegelerin onda birinin yazılı teklifi ile mümkündür
Genel kurul çalışmalarını, Genel Yönetim Kurulu üyelerinden biri başlatır ve Divanın seçimini yönetir
Genel Kurul Divanı açık oyla seçilen bir başkan, iki başkan yardımcısı ve yeteri kadar yazmandan oluşur Genel kurulca alınan bütün kararlar, genel kurul defterine yazılarak Divan üyelerince imzalanır
Merkez Genel Kurul karar nisabı, toplantıya katılan delege sayısının salt çoğunluğudur Ancak, bu sayı, delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz
Sendika Ana tüzüğünün değiştirilmesi, konfederasyona üye olma ve çekilme ile sendikanın feshi kararlarının alınabilmesi için delege tamsayısının üçte ikisinin kabul oyu zorunludur Ancak, kanunla zorunlu kılınan hallerde ve yetkili merciin talebi üzerine yapılacak tüzük değişikliğinde nisap, toplantıya katılan delege sayısının salt çoğunluğudur
Madde 13- Merkez Genel Kurulunun Görev Ve Yetkileri :
a) Gizli oyla Genel Yönetim, Merkez Denetleme ve Merkez Disiplin Kurullarının asıl ve yedek üyelerini seçmek,
b) Tüzük değişikliği yapmak ,
c) Genel Yönetim ve Merkez Denetleme Kurulu raporlarını görüşmek ve ibra etmek,
ç) Genel Yönetim Kurulunca hazırlanan tahmini bütçeyi görüşüp aynen veya değiştirerek karara bağlamak,
d) Gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda Genel Yönetim Kuruluna yetki vermek,
e) Konfederasyona üye olma veya çekilme kararı almak,
Üye olma ve çekilme ilan edilir ve resmi makamlara bildirilir
f) Şube açma veya bu konuda Genel Yönetim Kuruluna yetki verme, şubeleri birleştirme veya kapatma kararı vermek,
g) Aynı işkolunda olmak şartıyla bir başka sendika ile birleşme veya katılmaya karar vermek,
h) Sendikanın uluslararası işçi kuruluşlarına üye olması veya üyelikten çekilmesine karar vermek,
ı) Sendikanın feshine karar vermek:
Sendikanın feshi halinde 2821 sayılı Sendikalar Yasasının 46'ıncı maddesi uygulanır
i) Merkez Disiplin Kurulu raporlarını incelemek, ihraç edilecek üyeler hakkında karar vermek
j) Geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tesbit etmek,
k) Sendika organlarında görev alan yöneticilere verilecek ücretler ile ödenek, yolluk ve tazminatları tesbit etmek,
l) Üst kuruluş genel kuruluna gidecek delegeleri seçmek,
m)Delege seçiminde uyulacak esasları, kanuna aykırı olmamak üzere düzenlemek,
n) Mevzuat veya tüzük gereğince Merkez Genel Kurulu tarafından yapılması belirtilen diğer işlemleri yerine getirmek ve başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlamak
Madde 14- Olağanüstü Genel Kurul :
Sendika Genel Yönetim Kurulunun veya Merkez Denetleme Kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya Genel Kurul delegelerinin 1/5'inin yazılı isteği üzerine Merkez Genel Kurulu olağanüstü olarak toplanır
Bu istemde, toplantının ne için yapılmak istendiği gerekçeleri ile belirtilir
Genel Kurula çağrı Yönetim Kurulu tarafından yapılır
Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve teklifte bulunulamaz
Madde 15- Sendika Yöneticilerinde Aranacak Nitelikler :
Sendika Yöneticilerinde aşağıda belirtilen nitelikler aranır:
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Medeni hakları kullanmaya ehil olmak,
c) Kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş bulunmak,
ç) Türkçe okur-yazar olmak,
d) Yukarıdaki fıkralarda belirlenenler dışında 2821 sayılı Sendikalar Yasasında yöneticilik için öngörülen koşullara ve niteliklere sahip olmak,
e) Sendika ilke ve amaçları doğrultusunda üretken olmak,
Madde 16- Genel Yönetim Kurulu :
Sendika Genel Yönetim Kurulu, Merkez Genel Kurulu tarafından, genel kurulu oluşturan delegeler arasından seçilecek bir Genel Başkan, dört üye olmak üzere beş asıl üyeden oluşur
Asıl üye sayısı kadar da yedek üye seçilir
Madde 17- Genel Yönetim Kurulunun Çalişma Esaslari :
Genel Yönetim Kurulu onbeş günde bir Genel Başkanın başkanlığında olağan olarak toplanır Kurul üyelerinden birinin Genel Başkana başvurusu ve Genel Başkanın çağrısı ile olağanüstü toplantı yapar
Genel Yönetim Kurulunun toplantı ve karar yeter sayısı, üye tam sayısının salt çoğunluğudur
Oylamanın gizli veya açık yapılması, Yönetim Kurulunun kararına bağlıdır
Genel Yönetim Kurulu üyelerinden bir veya birkaçının herhangi bir nedenle kurul üyeliğinden ayrılması halinde, Genel Yönetim Kurulu yedek üyeleri arasından en çok oy almış bulunandan başlayarak oy sırasına göre Genel Yönetim Kurulu üyeliğine çağrı yapılır Genel Yönetim Kurulu üye tam sayısı tamamlanır
Genel Yönetim Kurulu üye sayısı bu suretle tamamlandıktan sonra yapacağı ilk toplantıda üyeler kendi aralarında boşalan yerlere aday olanlar arasından görev bölümünün gerektirdiği seçimi yaparlar
Madde 18- Genel Yönetim Kurulunun Görev Ve Yetkileri :
Genel Yönetim Kurulu, sendikanın Merkez Genel Kurulundan sonra en yetkili karar ve yönetim organıdır
Sendikayı temsil, görev ve yetkisi Genel Yönetim Kurulu adına Genel başkan tarafından kullanılır
Genel Yönetim Kurulunun Görev Ve Yetkileri :
1- Üyeleri adına toplu iş sözleşmesi bağıtlamak, toplu iş uyuşmazlığı çıkarmak,
2- Grev kararı almak, uygulamak ve kaldırmak,
3- Ana tüzük değişiklik önerilerini hazırlayıp Merkez Genel Kuruluna sunmak, Anatüzüğü yorumlamak ve uygulamak,
4- Kurulların kararlarını yerine getirmek, Merkez Genel Kurulunca verilen görevleri yapmak, yetkileri kullanmak,
5- Merkez Genel Kurulunun gündemini hazırlamak ve toplantıya çağırmak,
6- Çalışma ve mali raporları, tahmini bütçeyi hazırlayıp Merkez Genel Kuruluna sunmak,
7- Sendika gelir-gider bütçesini uygulamak, yıllık bütçeler, bütçe fasılları ve bütçe maddeleri arası aktarmalar yapmak, Gelir ve giderlere ilişkin işlemleri yürütmek ve karara bağlamak,
8- Yurt içinde ve dışında sendikanın üyesi bulunduğu işçi kuruluşlarının ve diğer resmi ve özel kuruluşların toplantılarına temsilci seçmek, yurt içinde ve dışında düzenlenecek eğitim ve inceleme gezilerine katılacakları tesbit etmek,
9- Sendika üyeliğine başvuruları karara bağlamak,
10- Yönetim Kurulu üye sayısının toplantı nisabının altına düşmesi veya diğer herhangi bir sebeple fesh olmuş şube yönetim kurulu yerine yönetim kurulunun seçilebilmesi için gerekli işlemleri yapmak, seçime kadar gerekli tedbirleri almak,
11- Kanun, toplu iş sözleşmesi ve uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanan kurullara girecek işçi üyeleri seçmek ve göndermek,
12- İş anlaşmazlıklarında ilgili makam, merci, uzlaştırma, arabulucu ve hakem kurullarına, iş mahkemelerine, yargı mercilerine kanun hükümlerine göre başvurmak, mütalaa bildirmek ve onlardan talepte bulunmak,
13- Üyelerini temsilen çalışma hayatından, mevzuattan, toplu iş sözleşmesinden, hizmet akitlerinden, örf ve adetten doğan hakları ile sigorta haklarından kaynaklanan uyuşmazlıklarda işverenle, diğer şahıs ve kuruluşlarla görüşmelerde bulunmak, anlaşmalar, akitler yapmak, mahkemelerde dava açmak, bu sebeple açtığı davalarda husumete ehil olmak, sulh olmak, ibra etmek, gerekirse davadan ve temyizden vazgeçmek,
14- Ana tüzükte belirlenen sendika amaçlarını gerçekleştirebilmek için gerekli uzmanlık daireleri ve bürolar kurmak, sendika ve şubelerde çalışacakları atamak ve bunların ücretlerini, çalışma şartlarını saptamak,
15- Üyelerin mesleki, kültürel ve sosyal yönden gelişmelerine katkıda bulunacak çalışmalar yapmak, kurs, konferans, panel, eğitim, seminer gibi etkinlikler düzenlemek, sağlık, spor, eğitim dinlenme, kütüphane, basım ve yayım işleri için gerekli tesisler kurmak,
16- Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla evlenme, doğum, hastalık, ihtiyarlık, ölüm, işsizlik gibi hallerde yardım ve eğitim amacıyla sandıklar kurulmasına yardımcı olmak ve nakit mevcudunun %5'inden fazla olmamak kaydıyla bu sandıklara kredi vermek,
17- Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla üyeleri için kooperatifler kurulmasına yardım etmek ve nakit mevcudunun %10'undan fazla olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi vermek,
18- Nakit mevcudunun %20'sinden fazla olmamak kaydıyla sınai ve iktisadi kuruluşlara yatırımlar yapmak,
19- Gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda alınan Merkez Genel Kurul kararı uyarınca gerekli işlemleri yapmak ve bu işlemlerin yapılması hususunda görevlendirilecekleri tesbit etmek,
20- Başkanlar Kurulunun ve Genel Temsilciler Kurulunun gündemini hazırlamak ve toplantıya çağırmak,
21- Yasaya ve genel kurul kararlarına, ana tüzük ve yetkili kurul kararlarına aykırı hareket eden şube yöneticilerini Merkez Disiplin Kuruluna sevk etmek, ilgililerin göreve devamlarının sendika ve üyelerin çıkarına aykırı olduğu görüşünde olursa, haklarında kesin karar verilinceye kadar Merkez Disiplin Kurulundan geçici ve önlem olarak işten el çektirilmeleri isteminde bulunmak,
22- Tüzük hükümleri gereğince şube olağanüstü genel kurulunun toplanmasına karar vermek,
23- Şubelere bağlı olarak bölge temsilcilikleri veya irtibat büroları kurmak ve ilgili şube yönetim kurulunun önerisi de dikkate alınarak bu temsilciliklere ve irtibat bürolarına bölge temsilcisi ile yeterli eleman atamak,
24- Şube Disiplin Kurullarınca verilen kararları gerekli gördüğü hallerde Sendika Merkez Disiplin Kuruluna sevk etmek, acil durumlarda bizzat inceleyip gereğini yapmak,
25- Şubelerin, bölge temsilciliklerinin ve irtibat bürolarının idari ve mali denetimini yapmak,
26- Merkez Genel Kurul kararları doğrultusunda şube açmak, birleştirmek, kapatmak ve Başkanlar Kurulunun önerisi dikkate alınarak şubeye bağlanacak işyerlerini saptamak ve değiştirmek,
27- İşyerlerinden seçilen sendika temsilcilerini atamak, gerektiğinde temsilcilik görevini askıya almak, görevlerine son vermek veya bu konularda Şube Yönetim Kurullarına yetki vermek,
28- Genel Yönetim Kurulunun belirleyeceği iki kurul üyesi ve konusuna göre ilgili bir sendika personeli tarafından hazırlanan tesbit ve öneri tutanağını inceleyerek demirbaşların terkinine (satış-imha vs) veya şubelere devrine karar vermek,
29- Merkez Denetleme Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırmak,
30- Merkez Genel Kurulunun yetki alanına giren hususlar dışındaki görevleri yerine getirmek ve yasa ve mevzuattan doğan tüm yetkileri kullanmak,
Madde 19- Genel Yönetim Kurulu, Görev Bölümü Yetkiler Ve Sorumluluklari
1- Genel Başkan :
a) Sendika tüzel kişiliğini yurt içinde ve yurt dışında Genel Yönetim Kurulu adına Genel Başkan temsil eder
Sendika adına yazılı ve sözlü açıklamalarda bulunur
Genel Yönetim Kurulu, Başkanlar Kurulu, Genel Temsilciler Kurulu ve sendika bünyesinde genel hükümler içesinde kurulacak tüm komisyonlara başkanlık eder, gerektiğinde bu komisyonların başkanlığını Genel Yönetim Kurulu üyelerinden herhangi birisine devreder
b) Diğer Genel Yönetim Kurulu üyelerince yürütülmekte olan işleri yakından izler, gerektiğinde bunları inceler, bilgi alır, gerekli uyarıda bulunur, görev verir
c) Merkez Denetleme Kurulu raporunu ilk Genel Yönetim Kurulu toplantısı gündemine aldırır
ç) Sendika Genel Başkanı, acil ve gerekli hallerde önceden alınmış bir yönetim kurulu kararı olmaksızın yasal asgari ücretin bir aylık brüt tutarının 2 (iki) katına kadar harcama yapmaya yetkilidir Harcama ve belgeler ilk yönetim kuruluna getirilir ve karara bağlanır
d) Sendika yayın organının sahibidir
Genel Başkan çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
2- Genel Başkan Vekili :
a) Genel Başkanın yokluğunda onu temsil eder, görevlerini yerine getirir ve yetkilerini kullanır
b) Genel Başkanın ve sendika organlarının vereceği görevleri yerine getirir
c) Sendikanın ve üyelerin karşılaşacağı hukuki ve adli sorunların çözümü için hukuk çevreleri ve en başta avukatlarla birlikte çaba gösterir, bu konuda gerekli girişimlere bulunur,
d) Ulusal ve uluslararası hukukla ilgili mevzuat araştırmaları yapar, yaptırır
Mevzuatta, sendikal hakların gelişmesine yönelik değişiklikler yapılması için görüş ve raporlar hazırlar, hazırlatır ve girişimlerde bulunur
e) Dünya, ülke, işkolu, işyerleri ve üyelerin sorunlarıyla ilgili araştırmalar yaptırır ve bunlara ilişkin çözüm önerileri üretilmesini sağlar, Genel Başkan Vekili, çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
3- Genel Sekreter :
a) Genel Başkan ve Genel Başkan Vekilinin bulunmadığı zamanlarda onun görevlerini yerine getirir ve yetkilerini kullanır
b) Genel Sekreter, Genel Yönetim Kuruluna ilişkin her türlü yazışmanın yapılması, gerekli dosyaların tutulması, kararların karar defterine yazılması ve dağıtımının sağlanması ile görevli ve sorumludur
c) Sendikanın tüm organlarının, teknik daire ve bürolarının yönetmeliklerinin hazırlanmasını sağlayarak Genel Yönetim Kuruluna sunar, kurulca kabul edilen yönetmeliklerin uygulanmasını sağlar ve denetler
ç) Sendika Merkez Genel Kurulu, Yönetim Kurulu, Başkanlar Kurulu ve Genel Temsilciler Kurulu toplantılarının gündemini hazırlayarak yönetim kuruluna sunar, görüşülmesini sağlar
d) Merkez Genel Kurulu, Başkanlar Kurulu, Genel Yönetim Kurulu ve Genel Temsilciler Kurulu kararlarının yerine getirilmesini sağlar
e) Sendikanın uluslararası kuruluşlarla ilişkilerini yürütür
f) Sendika personelinin düzenli çalışmasını sağlar, özlük işlerini düzenler, sendika yöneticileri ve personeli için yıllık izin çizelgeleri hazırlar ve yönetim kuruluna sunar
g) Daireler arası koordinasyonu sağlar
h) Sendika Genel Yönetim Kurulu üyelerinin sendikalar kanununun 42 maddesi uyarınca düzenleyip notere verecekleri mal bildirimine ait noterden aldıkları belgeleri Genel Yönetim Kurulu karar defterinin özel bir sayfasına yazar ve bu belgeleri denetçilere vererek Genel Yönetim Kurulu karar defterini denetçilere imzalatır Genel Sekreter çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
4- TOPLU-İŞ SÖZLEŞMESİ DAİRE BAŞKANI :
a) Toplu iş sözleşmesi ile ilgili araştırma çalışmaları yapar ve toplu iş sözleşmesi görüşmelerini yürütür
b) Toplu iş sözleşmesi görüşmeleri sonucu çıkabilecek uyuşmazlıkları, arabulucu çalışmalarını, anlaşma ya da grev kararına kadar yürütür
c) Süresi dolan toplu iş sözleşmelerinin yeniden çağrı işlemlerini yapar
ç) Toplu iş sözleşmelerinin redaksiyon ve imza işlemlerini tamamlar
d) Toplu iş sözleşmesi ve yasalarla ilgili olarak üye şikayet ve uyuşmazlıklarını izler ve sonuçlandırır Toplu İş Sözleşmesi Daire Başkanı çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
5- Mali Daire Başkani :
a) Sendikanın muhasebe işlerini ilgili yasa, tüzük, yönetmelik hükümleri gereğince yürütür, devre bütçelerinin uygulanmasını sağlar
b) Sendikanın dönem içi ve dönem sonu geçici ve kesin bilanço, gelir-gider tablosu ve mizanları ile mali raporlarını Genel Yönetim Kurulunca belirlenen sürelerde Genel Yönetim Kurulunun bilgi, onay ve kararına sunar
c) Sendika gelirlerinin toplanmasını, sarfların bütçe esaslarına göre yapılmasını, muhasebe kayıtlarının gerektiği gibi yürütülmesini sağlar ve muhasebe bürosunu yönetir
ç) Şubelere zamanında sarf avanslarının gönderilmesi ve sarfların gözetim ve denetimini yapar
d) Sendikanın taşınır ve taşınmaz mal varlığı ile ilgili belgelerin ve demirbaş kayıtlarının usulüne uygun olarak tutulmasını sağlar
e) Genel kurullara sunulacak hesap raporu, bilanço, gelir gider tablosu ve tahmini bütçeyi hazırlayarak Genel Yönetim Kurulunun onay ve kararına sunar
f) Genel Yönetim Kurulu Üyelerinden biri ile birlikte çift imza ile bankalardan para çeker, zorunlu giderleri karşılamak üzere sendika kasasında 100000000-TL para bulundurulmasını sağlar
g) Sendikalar Kanununun 61 maddesi uyarınca sendika aidatının kesilmesi için üye işçilerin listelerinin zamanında işverenlere gönderilmesini sağlar ve işverenlerce sendika aidatının üye ücretlerinden kesilip zamanında sendikaya gönderilmesini temin için her türlü işlemleri yapar
h) Sendikalar Yasasının 51 maddesi uyarınca her hesap veya bütçe devresine ait bilanço ve hesaplarıyla çalışma ve denetleme raporlarını ait olduğu dönemi izleyen üç ay içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına ve ayrıca bağlı bulunduğu konfederasyona gönderir Mali Daire Başkanı çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
6- Örgütlenme Daire Başkani :
a) Şubelerin sendikal faaliyetlerini izler ve bu faaliyetlerin gereği gibi yerine getirilmesine yardımcı olur
b) İşçilerin, üye kayıtları ve üyelikten ayrılmalarına ilişkin işlemleri gözetir, sendikanın üyelik arşivini düzenler, bu işle ilgili görevleri yönetir Üye envanterlerini çıkarır, üyeliği kesinleşen işçinin üye kayıt fişinin birer nüshasının onbeş gün içinde Çalışma Bakanlığına, işçinin çalıştığı işyerinin bağlı bulunduğu Bölge Müdürlüğüne gönderilmesini, Sendikalar Kanununun 22 maddesi esasları dahilinde sağlar
c) Şubelerin faaliyet alanlarının düzenlenmesi, yeni şubeler açılması ve bazı şubelerin kapatılması konularında incelemelerde bulunur ve bu konuda yetkili organ kararının alınması için yönetim kuruluna rapor hazırlayarak sunar
ç) Şubeler için delege seçimleri ve şube kongrelerinin zamanında ve gereği gibi yapılması ile Merkez Genel Kuruluna ilişkin her türlü işlem ve yazışmaların yapılıp-yürütülmesini sağlar,
d) Sendikanın faaliyet sahası dışında kalmış işyerlerinin sendika bünyesinde örgütlenmesini sağlar
e) Örgütlenme konusunda, şube yönetim kurullarından rapor alır, sendikadan çekilmeler varsa nedenlerini araştırır
f) Örgütlenen işyerlerindeki işçilerle gerektiğinde bizzat toplantılar düzenleyerek örgütlenmenin faydalarını anlatır, örgütlenme hususunda alınan kararların uygulanmasını sağlar
g) Ülke ve işkolundaki gelişmeleri takip ederek örgütlenme faaliyetlerini geliştirecek çalışmalar yapar Örgütlenme Daire Başkanı çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
7- Eğitim,Basin,Yayin Ve Tanitim Daire Başkani :
a) Eğitim programlarını hazırlar ve Genel Yönetim Kurulunun onayına sunar
b) Genel Yönetim Kurulunca onaylanan programın uygulanmasını sağlar
c) Eğitim seminerlerinin planlanmasını ve yürütülmesini, her türlü araştırmaların yapılarak istatistiklerin tutulmasını sağlar, sendikanın çıkaracağı veya temin edeceği dergi, broşür, kitap ve diğer yayınlar yoluyla üyelerin eğitilmesini temin eder
d) Sendikanın her türlü yayın işlerini planlar, hazırladığı programı Genel Yönetim Kuruluna sunar, onaylanan programı uygular
e) Sendika gazetesinin ve diğer süreli yayın organlarının zamanında yayınlanmasını, dağıtımını planlar, örgütler,
f) Sendikanın ulusal ve yerel basınla ilişkilerini kurar, geliştirir, kamuoyunu oluşturan çevreler nezdinde girişim ve etkinlikler planlar, Genel Yönetim Kurulunun onayı ile sendikanın tanıtımını yapar Eğitim, Basın, Yayın ve Tanıtım Daire Başkanı çalışmalarından dolayı Genel Yönetim Kuruluna karşı sorumludur
Madde 20- Yazişmalarin İmzasi :
a) Sendika yazışma ve işlemlerinin iki imza ile yapılması şarttır Genel konulara ilişkin yazışmalar Genel Başkan ve Genel Sekreter tarafından imzalanır Bunun dışındaki yazışmalar Genel Başkan ile konusuna göre ilgili yönetim kurulu üyesi tarafından imzalanır
b) Genel Başkanın yokluğunda yazışmalar, Genel Başkan yerine Genel Başkan Vekili tarafından, Genel Başkan Vekilinin yokluğunda Genel Sekreter tarafından imzalanır
Genel Sekreter de yoksa yazışmalar olanaklı ise birisi konu ile ilgili yönetim kurulu üyesi olmak üzere, iki yönetim kurulu üyesi tarafından imzalanır
Genel Sekreter veya ilgili yönetim kurulu üyesinin yokluğunda yazışmalar Genel Başkanla birlikte diğer bir yönetim kurulu üyesi tarafından imzalanır
Madde 21- Merkez Denetleme Kurulu :
a) Merkez Denetleme Kurulu, Merkez Genel Kurulu tarafından, genel kurulu oluşturan delegeler arasından gizli oyla seçilen üç asıl üyeden oluşur Asıl üye sayısı kadar yedek üye de seçilir
Merkez Denetleme Kurulu asıl üyeleri yapacakları ilk toplantıda kendi aralarından bir başkan ve bir raportör seçerler Merkez Denetleme Kurulu üç ayda bir sendika genel merkezinde toplanıp sendika çalışmalarını denetlemeye mecburdurlar Denetlemenin yapılabilmesi için kurul üyelerinden en az iki denetçinin bir araya gelmesi şarttır Merkez Denetleme Kurulu kararlarını oy çokluğu ile alır Oylarda eşitlik halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır Merkez Denetleme Kurulu toplantılarına yalnız asıl üyeler katılır Asıl üyelerden bir veya birkaçının kurul üyeliğinden ayrılması halinde Merkez Denetleme Kurulu Başkanı yedek üye seçimindeki en çok oy alandan başlamak suretiyle sırayla yedekleri göreve çağırır Denetçiler denetimlerini sendika merkezinde yaparlar, sendikaya ait evrak veya defterleri sendika genel merkezinden dışarıya çıkaramazlar
b) Merkez Denetleme Kurulu yapacağı idari ve mali denetimde yönetim ve işleyişin, gelir giderlerin, bunlarla ilgili işlemlerin kanun, tüzük ve genel kurul kararlarına uygun olup olmadığını inceler Ara raporunu sendika Genel Başkanlığına, Başkanlar Kuruluna ve Temsilciler Kuruluna verir Devre sonu raporunu da Merkez Genel Kuruluna sunar
Genel Yönetim Kurulu faaliyetlerinin, Merkez Genel Kurul kararlarına uygun olarak yapılıp-yapılmadığını denetler
Genel Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine şubelerde de gerekli denetimi yapar
c) Merkez Denetleme Kurulu yaptığı denetleme ve incelemeler sırasında sendikanın mali işlerinde usulsüzlük veya yolsuzluk gördüğü takdirde durumu Genel Yönetim Kurulu Başkanlığına bir raporla birlikte bildirir Soruşturmayı derinleştirmek üzere lüzum gördüğü takdirde yukarıda belirtilen fiili veya fiilleri işleyenlerin geçici olarak görevden el çektirilmelerini ister
Genel Yönetim Kurulunun, Merkez Denetleme Kurulunun bu isteğini kabul etmemesi, yolsuzluk veya usulsüzlük yaptığı iddia edilenlere görevden el çektirmeme kararında ısrar etmesi halinde Merkez Denetleme kurulu, Genel Yönetim Kurulundan, Merkez Genel Kurulunun olağanüstü toplantıya çağırılmasını isteyebilir
Görevden bu yolla el çektirilenlerin Merkez Genel Kurulunda görevlerine iade veya sendikadan ihraçlarına karar verilir
Görevlerine iade edilenlerin görevden el çektirildikleri süreye ait sendikadan almaları gereken ücret ve sosyal hakları sendikaca ödenir Sendikadan ihracına karar verilenler hakkında gerekiyorsa yargı mercilerine de başvurulur
Madde 22- Merkez Disiplin Kurulu :
Merkez Disiplin Kurulu, Merkez Genel Kurulu tarafından, Genel Kurulu oluşturan delegeler arasından seçilen beş asıl üyeden oluşur
Aynı sayıda yedek üye de seçilir Merkez Disiplin Kurulu asıl üyeleri yapacağı ilk toplantıda kendi aralarından bir başkan ve bir raportör seçerler Merkez Disiplin Kurulu asıl üyelerinden bir veya birkaçının kurul üyeliğinden ayrılması halinde, Merkez Disiplin Kurulu Başkanı yedek üyelerden en çok oy alandan başlamak üzere göreve çağırır
Merkez Disiplin Kurulu, Genel Yönetim Kurulunun kararı üzerine toplanır
Kurulun toplanabilmesi için en az üç kurul üyesinin bir araya gelmesi şarttır
Merkez Disiplin Kurulu kararlarını oy çokluğuyla verir
Oylarda eşitlik olması halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır
Merkez Disiplin Kurulu, ilgilinin yazılı savunmasını da aldıktan sonra, kararını gereği yapılmak üzere sendika Genel Başkanlığına sunar
Disiplin Kurulunun gerekçeli kararlarının birer sureti Genel Yönetim Kurulunca şube başkanlıklarına gönderilir
Merkez Disiplin Kurulu, sendika tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri sürülen sendika ve sendika şubesi yöneticileri hakkında soruşturma yaparak uyarı, kınama ve geçici olarak işten el çektirme cezalarından birini verir, gereğini yapar ve sonucunu Merkez Genel Kuruluna ve diğer ilgililere bildirir
Merkez Disiplin Kurulu, sendika şubesi disiplin kurulları tarafından sendika üyeleri hakkında verilen ve ilgililerince itirazen incelenmesi istenilen şube disiplin kurulu kararlarını inceler, sonucunu gereğinin yapılması için sendika şubesi başkanlığına gönderir Merkez Disiplin Kurulu, şube disiplin kurulları tarafından sendikadan ihracı gerektiren suçlar hakkında hazırlanan raporları inceler, görüşünü de belirleyerek Merkez Genel Kuruluna sunar
Madde 23- Başkanlar Kurulu :
a) Genel Yönetim Kurulu üyeleri ile şube başkanlarından oluşur
Başkanlardan birinin zorunlu nedenle katılamadığı toplantıya ilgili şube yönetim kurulunun kendi arasından seçeceği bir üye katılabilir
b) Başkanlar Kurulu ilk olağan toplantısını Merkez Genel Kurulunun bitimini izleyen onbeş gün içinde yapar Diğer olağan toplantılar ortalama iki ayda bir Genel Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine ve saptayacağı tarihlerde yapılır
Başkanlar Kurulu, kurul üyelerinin en az salt çoğunluğunun Genel Yönetim Kuruluna yazılı başvuruları halinde ya da Genel Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü her zaman yapacağı çağrı üzerine olağanüstü toplanır
c) Toplantı gündemi önceden Genel Yönetim Kurulu tarafından hazırlanır ve şube başkanlarına bildirilir
ç) Başkanlar Kurulu bir danışma organıdır Alacağı kararlar ve oluşturacağı görüşler tavsiye niteliğindedir
d) Başkanlar Kurulu, sendikal çalışmalarla ilgili değerlendirmeler yapar Dünya, yurt ve işkolu düzeyinde gelişmeleri dikkate alır inceler, görüş ve öneriler oluşturur
e) Genel Yönetim Kurulunun, gerekli görerek yapacağı öneri üzerine toplu iş sözleşmeleri, görüşme ve uyuşmazlıkları ile grev ve lokavt eylemleri hakkında görüş oluşturur, tavsiye kararı alır
f) Genişletilmiş Başkanlar Kurulu: Sendikanın Genel Yönetim Kurulu üyeleri ile Şube Yönetim Kurulu Üyelerinden oluşur
Yılda en az bir defa, Genel Yönetim Kurulunca belirlenecek yer ve tarihte toplanır
Gündem, toplantı biçimi, görevleri ve çalışmaları konularında Başkanlar Kurulu ile ilgili hükümler uygulanır
Madde 24- Genel Temsilciler Kurulu :
Genel Merkez ve Şube zorunlu organları ile işyeri sendika temsilcilerinden oluşur Yılda en az iki defa toplanır
Ayrıca Genel Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü hallerde de toplanabilir Sendika çalışmalarının değerlendirilmesini yapar Sendikal sorunların çözümü için önerilerde bulunur
Toplantı gündemi Genel Yönetim Kurulu tarafından hazırlanır(wwwbasarmcomtr)
5Sendikalarin Amaçlari Ve Faaliyet Alanları:

Günümüzde sendikaların faaliyetleri toplumun her alanındaki yşantısını önemli biçimde etkilemektedirSendikalıcılık hareketi bilindiği gibi endüstri devrimi sonrasında ortaya çıkan ekonomik ve toplumsal koşulların bir sonucu olarak ortaya çıkmış ve gelişmiştirİlk önceleri işverenlerin empoze ettiği kötü çalışma koşullarıa ve baskılarına karşı toplu bir korunma ve haklarını savunma aracı olarak ortaya çıkmış bu haraket,dah sınraları sanayileşmenin ilerlemesi ve devletin işçi-işveren ilişkilerine müdahale ederek üzenleyic bir rolü benimsemesi ile sadece ekonomik hak ve çıkarların savunulması için yapılan bir faaliyet olmaktan çıkmış,toplumsal ,kültürel ve hatta siyasal bir nitelik kazanmıştırBöylece sendikalar sadece kendi üyelerinin refahını sağlamak için faaliyet göstermekle kalmayıp bir ülkenin ekonomik,toplumsal,kültürel ve siyasal yaşamında önemli bir rol üstlenmekte,toplumun sağlıklı bir biçimde işlemesinde belirli bir sorumluluğu da yüklenmektedirÜ İşletme Fakültesi İktisadı Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı yayın No:7,2000)
Sendikaların amaçları ve faaliyetlerini şu şekilde gruplamak mümkündür:
51Üyelerinin Ortak Ekonomik Hak Ve Çıkarlarını Korumak Ve Geliştirmek:
Bu amaç aynı zamanda sendikaların varoluş nedenidirSendikaların temel görevi,üyelerinin çıkarlarını algılamaları ve bu çıkarları korumak ve geliştirmek için çaba harcalamalarıdır
Bu nedenle sendikalar öncelikle ücretler ve diğer çalışma koşulları konusunda üyelerini işverenlerin tek yönlü tutum ve politikalrına karşı koruma görevini üstlenirlerAncak bu işlevi yerine getirirken ,birinci planda üyelerinin tek tek hak ve çıkarlarının ve kişisel sorunlarının savunucusu ve takipçisi değil ,onların mesleklerinden doğan ortak hak ve çıkarlarının korunması ve geliştirilmesi için faaliyet gösteren bir örgüt olma özelliği taşırlar

Sendikacılığın ilk yıllarında bütün çabalar ücret haddinin yükseltimesine yönelmiştirAncak daha sonraları ücrete ilişkin diğer hak ve çıkarlar (örneğin ikramiye,prim ,yemek,servis, ve yakacak yardımları vb)ile emeklilik planları,sosyal sigortalar,yıllık izin ve çalışma sürelerine ilişkin hususlar sendikaların toplu pazarlık sürecinde ele aldıkları en önemli konular olmuştur
52Üyelerinin Ortak Toplumsal Hak ve Çıkarlarını korumak ve Geliştirmek:
Sendikalrın toplumsal amaçlarını,ekonomik amaç ve faaliyetlerden ayırmak oldukça zordurToplumsal hak ve çıkarlardan söz edildiğinde ,üyelerine toplumda belirli bir statü kazandırma gibi genel bir amaçtan başlayarak işyerindeki çalışma koşullarının iyileştirilmesi amacına kadar geniş bir faaliyet alanı söz konusu olabilirSendikalar işçilere işyerinde en geniş sosyal hakların ve hizmetlerin sağlanması için çaba harcadıkları gibi bu amaçların ülke çapında da gerçekleşmesi ve sosyal güvenliğin geliştirilmesi için de faaliyette bulunurlar
Sendikalar bu amaçlarının gerçekleştirilebilmesi için yardım sandıkları ve kooperatifler kurabilirler
53Üyelerinin Mesleki Ve Kültürel Yönden Gelişmelerini Sağlamak:
Sendikalar üyelerinin ekonomik ve toplumsal gelişmeye uyum sağlayabilmeleri ve bilgi,beceri ve yeteneklerini geliştirerek çalışma yaşamında olumlu davranış ve tavırlara sahip olmalrınıda amaçlarBu nedenle sendikalar üyelerinin mesleki bilgilerini arttıracak ,verimliliğin artmasına yardım edcek çeşitli mesleki faaliyetlerde bulunurlarAyrıca üyelerinin boş zamanlarını en iyi şekilde geçirmeleri için spor ve sağlık tesisleri, kütüphneler,dinlenme tesisleri ve diğer sosyal tesisleri kurarlar
54Bir Baskı Grubu Oluşturarak Hükümet Ve Parlementolarla Yakın İşbirliği Ve Haberleşmeyi Sağlamak:
Sendikalar toplumun önemli bir kesiminin çıkarlarını savunan ve onların temsilcisi durumunda bulunan kuruluşlardırSiyasal yaşamı etkileyen ve “baskı grubu” olarak adlandırılan gruplar arasında önemli bir yer işgal etmektedir
Demokrasi uygulamasında ve endüstriyel ilişkilerde belirli bir olgunluk düzeyine erişmiş bazı Batı Avrupa ülkelrinde sendikalr siyasal yaşamda önemli bir rol oynamaktadır fakat ülkemizde TC Anayasası ve 2821 Sayılı Sendikalar Yasası 37 maddesine gore sendika ve konfederasyonların siyasal amaç güdemeyeceği belirtilmiştir( İÜ İşletme Fakültesi İktisadı Enstitüsü Araştırma ve Yardım Vakfı yayın No:7,2000)

6Sonuç
Toplam Kalite Yönetiminin en önemli öğesi olan müşteri odaklık ilkesi sendikaların kuruluş amaçlarınında en önemlisidir çünkü sendikalar iç müşteriler olan çalışanların hak ve isteklerini yönetime kabul ettirebilmek amacını güderler
Sendikalar toplum yaşamında önemli bir yer edinmiştirAmaçlarına bakarsak sendikalar üyelerinin ve toplumun sürekli gelişmesi için çalışan kuruluşlardırSendikaların üyelerini eğitmesi Bu Toplam Kalite Yönetiminin sürekli gelişme ilkesiyle tamamen uyumludur
Üye olma koşullarında hiçbir zorlama yoktur ve Sendikalar Yasası madde 22’ye göre bu kaltılım tamamen gönüllü olma esasına dayanırBöylelikle üyeler yapılan çalışmalara daha istekle ve azimle katılacaktırBireysellik değil toplu sözleşme ,grev gibi hakların kullanılmasında birlik olma ve birlikte hareket etme ilkesi öne çıkacaktır Yani gelişme ve fikirler bireylerin değil sendika üyelerinin fikirleri doğrultusunda olacaktır
Sendikalara sağlanan haklar ile üyeler işverinin hatta ülkenin aldığı kararlarda etkili olabileceklerdirBöylelikle yönetimde söz sahibi olma hakkını elde etmişlerdirYani alınan kararlarda sendikalar aracılığı ile bütün üyeler söz söyleme hakkını elde etmişlerdirToplam kalite yönetiminin hedeflerinden olan kararların ortak düşünce ve sorumluluk ile birlikte tepe yönetimi ve çalışanlar tarafından alınması prensibi böylece hayata geçirilmiş olur(Doğan,2000,s38-39-40)
Kısacası sendikalar kuruluş amaçları olarak Toplam Kalite yönetimi esasları ile tamamen parallel bir doğrultuda seyrederAmaç her zaman daha iyiye gitmek,herkesin katılımını sağlamak , yönetimde söz sahibi olmak ve herkesin katılımını sağlamaktırSendikalar bu amacın gerçekleşmesine hem katkıda bulunan hem de gerçekleştiren en önemli toplumsal kuruluşların başında yer alır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.