Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Psikoloji / Sosyoloji / Felsefe

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
ahlak, felsefeleri, günümüze, ilkçagdan

İlkçagdan Günümüze Ahlak Felsefeleri

Eski 10-09-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İlkçagdan Günümüze Ahlak Felsefeleri



Hangi eylem ve davranışlarımız doğru veya yanlıştır? Ahlaklı ya da ahlaksız olmanın kriterleri nelerdir? Eski Antik Çağ’dan günümüze değin bazı tanınmış filozofların bu türden sorulara verdikleri yanıtları şu şekilde özetleyebiliriz:[b]
Protagoras Ahlakı Protagoras (İÖ 482-323)’ın ahlak öğretisidir Pratagoras’a göre insan her şeyin ölçüsüdür Genel geçerliliğe sahip doğrular yoktur Doğrular ve yanlışlar insandan insana değişir
Kynik Ahlakı Sinoplu Diyojen’in (İÖ 412-323) ahlak öğretisidir Ahlak ve erdem peşinde koşmak doğru değildir Erdem tüm istek ve tutkulardan vazgeçerek yaşamaktır Mutlu olmak için hiç bir şeye aldırış etmeden yaşamalıdır “Gölge etme başka ihsan istemem senden” kinik felsefesinin (kinikizm) temelidir

Sinop'lu Diojen
Kirene Ahlakı Aristippos’un (İÖ 435-355) öğretisi Haz veren şey iyi, acı veren şey ise kötüdür İnsanın amacı en yüksek hazza ulaşmaktır İnsan kendisine haz vermeyen şeylerden uzak durmalıdır Kirene ahlakının bu öğretisine, Haz Ahlakı (Hedonizm) adı da verilmektedir
Sokrates Ahlakı Sokrates’in (İÖ 469-399) öğretisi İnsanın temel amacı erdeme ulaşmak olmalıdır Erdem ancak bilgelikle mümkündür
Eflatun Ahlakı Eflatun (İÖ 427-347)’a göre ahlaki davranışların temel gayesi “en yüksek iyi”dir İyilik erdem demektir İnsanlar erdeme; bilgelik, yiğitlik, ölçülülük ve adalet ile ulaşırlar
Aristo Ahlakı Aristo (İÖ 385-322)’ya göre toplumda yönetenler ve yönetilenler arasında bir ayrım yapılması ahlakidir Aristo şöyle der: “Öküz, yoksul kişinin kölesidir; yoksul köle de efendisinin” Aristo’ya göre toplumda her zaman üsttekiler ve güçlüler yönetir; alttakiler veya güçsüzler ise yönetilir
Perikles Ahlakı Perikles (İÖ 495-429) ‘e göre vatandaşlar kendi özel işlerini yaparlarken kamu işlerinden de kendilerini tamamen soyutlamamalıdırlar Vatandaşlar, toplumsal sorunlar ve devlet yönetiminde ortaya çıkan sorunlarla da ilgilenmelidirler
Stoa Ahlakı İlkçağ ahlak felsefelerinden biri olan Stoa ahlakına göre, doğru yasalar ve kurallar ancak akıl yolu ile bulunabilir Stoa ahlakına, “rasyonalist ahlak” da denilmektedir
Epiktetos Ahlakı İlkçağ düşünürlerinden Epiktetos’un ahlak öğretisi Epiktetos’un ifadeleriyle “bilge odur ki kimseyi kötülemez; kimseyi övmez; kimseden yakınmaz; kimseyi suçlamaz Bu ahlak felsefesi “sekinizm” olarak da adlandırılmaktadır
Epiküros Ahlakı Epiküros (İÖ 341-270)’un ahlak anlayışı Epiküros’a göre mutluluk “erdem” peşinde koşmakla değil, gündelik ve yalın kaygıların ötesinde sükun ve huzurla temin edilir Epikürizm ahlak öğretisinde iki temel ilke söz konusudur Ataraksia (ruh dinginliği) ve Apathos (ilgisizlik)

Konfüçyüs Ahlakı Konfüçyüs (İÖ 551-478) şöyle der: “Hiç erişemeyecekmişsin , yada yitirecekmişsin gibi çalış” Konfüçyüs, çalışma ahlakının önemi üzerinde duran düşünürlerin başında gelir Konfüçyüs’e göre çalışma, mutluluğa ve refaha ulaşmanın yoludur

St Augustinus Ahlakı St Augustinus (İÖ 354-430)’ın ahlak anlayışı ise şu şekilde özetlenebilir “Hiç ölmeyecekmişsin gibi çalış, yarın ölecekmişsin gibi ibadet et” StAugustinus’a göre, insan Tanrı’nın egemenliğine boyun eğmeli ve Tanrı’ya ibadet etmelidir İnsanlar arasındaki eşitsizliklere isyan etmek yerine Tanrı’ya şükredilmelidir

Machiavelli Ahlakı Niccolo Machiavelli (1469-1527)’nin ahlak anlayışı: “Amaca ulaşmak için her araç meşrudur

Bacon Ahlakı Francis Bacon (1564-1626)’a dinsel inançlar ve buyruklar olmadan da ahlaklı olunabilir (Laik ahlak felsefesi)
Locke Ahlakı Siyasi liberalizmin kurucusu olarak kabul edilen John Locke (1632-1704)’a göre bireyin doğal hakları (yaşam, özgürlük ve mülkiyet hakları) asla ihlal edilemez Bireyden ya da devletten kaynaklanan ve doğal hakları ihlal eden her türlü zorlama gayri ahlakidir Locke, ahlaki meselelere “haklar” yönünden bakmaktadır
Mandeville Ahlakı Bernard de Mandeville (1670-1733)’in ahlak öğretisi Ahlak denen şey, içi boş bir kavramdır İnsanlar kendi çıkarları olmazsa, toplum yararına ve ahlaka uygun davranmazlar
Bergson Ahlakı Fransız filozof Henri Bergson (1859-1941)’un ahlak anlayışı Bergson’a göre iki türlü ahlak vardır: kapalı ahlak ve açık ahlak Kapalı ahlak, bireyin özgürlüğünü dikkate almayan ve zorlama yoluyla ya da gelenek ya da tabuların baskısıyla oluşturulmuş ahlaktır Açık ahlak ise bireyin özgürlüğünü ön planda tutan, değişik kişilikleri hesaba katan ahlak anlayışıdır
Bentham Ahlakı Jeremy Bentham (1748-1832)’ın ahlak öğretisi “En üstün iyi” faydadır İyiyi, kötüden ayırmak için faydalı olup olmadığına bakmalıdır Bentham’ın “faydacı ahlak” anlayışı Hedonizmin bir uzantısıdır Bentham şöyle der: “zevkin kendisi iyidir, tek iyidiracı kötüdür İyi ve kötünün başka bir anlamı yoktur” Bentham’a göre amaç, “en fazla sayıda insanın en fazla mutluluğudur
Nietzsche Ahlakı Friedrich Nietszche (1844-1900)’nin ahlak öğretisi İnsan doğal bir varlıktır Erdem kadar erdemsizlik de normal karşılanmalıdır Ahlaki ölçüler ve normlar koymak saçma ve gereksizdir

Kant Ahlakı Immanuel Kant (1724-1804)’ın ahlak anlayışı Her yerde ve zamanda neyi yapmamız gerektiğini değil, neyi istememiz gerektiğini savunan ahlak öğretisi “Sana yapılmasını istemediğini, sen de başkasına yapma” Kant’a göre insanlar aynı zamanda genel bir yasa ve evrensel bir kural olmasını isteyecekleri bir kurala göre hareket etmelidir

Yukarıdaki açıklamalardan anlaşılacağı üzere ahlak, filozoflar arasında farklı şekilde yorumlanmaktadır Liberal düşünür Bernard de Mandeville, ahlak denen şeyin esasen içi boş bir kavram olduğunu belirtmektedir Mandeville ahlakı, insanların “özel çıkarları” na uygun davranış motivasyonlarına sahip olduğunu, bu yüzden ahlakın hiç bir zaman sanıldığı gibi “evrensellik” ve “standart olma” özelliğine sahip olamayacağını ortaya koymaktadır Alman filozof Friedrich Nietzsche ve Mandeville insanların uyması gereken ölçüler ve normlar koymanın saçma ve gereksizliğinden sözetmektedirler Bu düşünürlere göre, insan doğal bir varlıktır İnsanın doğal davranış ve eylemleri üzerine “ahlaki” bir takım kurallar empoze etmek doğru olmayabilir
Özetle, eski Antik Çağ’dan günümüze değin ahlak konusu üzerinde her zaman tartışılmıştır Neyin iyi (kötü) ve neyin yanlış (doğru) olduğu konularında herkes tarafından her yerde ve her zamanda kabul edilebilecek normlar ve kurallar koymak zor olmuştur

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.