|  | İdeal Olan Ve İdeal Olmayan İmparator Fikirleri |  | 
|  10-07-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   İdeal Olan Ve İdeal Olmayan İmparator FikirleriÇin mitolojisinde ve genel olarak kültüründe ideal yönetici fikri büyük önem taşımaktadır  Bu sebeple mitin ve tarihî gerçeklerin karışık olduğu  ideal yöneticilerin hikâyeleri Çin mitolojisinda önemli bir yere  sahiptir   Antik Çin tarihçilerinin kaydettiği önemli üç imparatora (San Huang) "Üç Hükümdâr" veya "Üç İmparator" dendiği de olur; bunlar aynı zamanda kutsal figürlerdir de  Bu Üç Hükümdârdan ilki Fu Xi, Tai Haodur ve  kendisine atfedilen zaman dilimi yaklaşık olarak MÖ 2900 civarıdır   Tanrıça Nü Wa'nın eşi ve veyahut kardeşi olarak çeşitli birçok kendine yer bulan Fu Xi'nin insanlara nasıl yemek pişirildiğini öğreten tanrısal hükümdâr olduğuna inanılırdı  Sıklıkla bir yılanın vücuduna sahipmiş  gibi betimlenen bu hükümdâr aynı zamanda eski tarihçiler tarafından ilk  kez ağla balık tutmayı keşfeden kişi olarak da kaydedilmiştir   İkinci hükümdâr ise sabanı icat ettiğine ve insanlara ekin yetiştirmek için nasıl tarımsal alan açabileceklerini öğrettiğine inanılan, tarımın babası, Shen Nong, Yan Didir  Kendisine atfedilen dönem yaklaşık olarak  MÖ 2800 olan bu hükümdâr da tanrısal kökene sahipti ve bir insanın  bedenine sahip olmakla birlikte bir kuşun kafasını barındırdığına  inanılırdı  Bu üç hükümdârdan sonuncusu, MÖ 2700 civarında yaşadığı  atfedilmiş olan, Xian Yuan, Huang Didir    Sarı İmparatoru gösteren bir betimleme   Sarı İmparator olarak da anılan hükümdârın Çin halkının atası olduğuna inanılırdı  Genellikle hikmet sahibi bir kişi olarak tanımlanan Huang  Di'nin insanlara nasıl kayık, ok ve yay yapılacağını mucidi olmasının  yanı sıra yazının da babası olduğuna inanılırdı  Her ne kadar genellikle  bu isimler Üç Hükümdâr olarak anılsa da, farklı isimleri barındıran Üç  Hükümdâr listelerine de rastlamak mümkündür  Bazı kaynaklarda Üç  Hükümdârın sırasıyla Fu Xi, Nü Wa ve Shen Nong olduğu kaydedilirken bir  başka kaynakta Üç Hükümdârdan ikincisinin Suiren olduğu kaydedilmiştir   Çin mitolojisindeki ideal yönetici fikri açısından önem taşıyan bir başka kavram da Beş İmparator (Wu Di) kavramıdır  Buna göre adı anılan  Beş İmparatorun ilki Sarı İmparatorken diğer dördü şu isimlerdir: Gao Yang, Zhuan Xu (MÖ 2500 dolayları): Sarı İmparator lakaplı Huang Di'nin torunu olduğuna inanılan bu imparatorun cennet ile dünya arasındaki bağlantının yok edilmesini emrettiğine inanılır ve kendisi sert bir yönetici olarak tanımlanırdı   Gao Xin, Di Ku (MÖ 2400 dolayları): Yeni birçok çalgının icat edilmesini emrettiğine inanılır ve Zhuan Xu'nun kuzeni olarak tanıtılır   Yao, Tang Di Yao (MÖ 2300 dolayları): Sade ve mütevazi bir yaşam yaşadığı düşünülen Yao, özellikleri hasebiyle Konfüçyüs tarafından örnek bir yönetici olarak anılmıştır  Mitlere konu olan bir başka yönü de,  yönetmeye uygun olmayan oğlu yerine oğlu olmayan birisini kendisine  varis ilan etmesidir   Shun, Yu Di Shun (MÖ 2300 dolayları): Konfüçyüs taraftarları tarafından övgüye mazhar olan bir başka imparatordur ve İmparator Yao'nun halefidir  Dongyi olarak geçen imparatorun Çin'i 12 eyalete böldüğü  belirtilir  Mitlere göre cennettekiler tarafından korunurdu Bunların dışında, Yu Di Shundan sonra geldiğine inanılan ve Xia HanedanlığınınDa Yu (Büyük Yu, MÖ 2200 dolayları), Beş İmparatorun son iki imparatoru olan (ve zaman zaman da İki İmparator olarak anılan) Tang Di Yao ve Yu Di Shun ile birlikte Konfüçyüs tarafından övülmüş, Bilge Krallar olarak anılmış ve bu fikriyatta örnek yöneticiler olarak addedilmişlerdir  Bazı kaynaklardaysa Sarı İmparator yerine Shaohao, Beş  İmparatordan biri olarakgeçer    İmparator Yao'yu gösteren bir betimleme   İdeal imparatorun yanı sıra Çin mitolojisi kötü imparator fikrini betimleyecek isimleri de içermektedir  Kötü imparatorlara dair mitler  genelde hazin sonlara sahiptirler ve böylece ilâhî güçlerin kötü  imparatorları cezalandıracağı ve bozunmanın, ahlâkî tahrifin  hanedanların, imparatorların sonu olacağı fikri mitolojide kendisine yer  edinir  Bilge Krallardan sayılan İmparator Yao'nun oğlu ile ilgili mit  imparator olmaya uygun olmayacak karakter ve bu karakterdeki veliahtlara  dair önemli bir mittir  Mite göre oldukça mütevazi ve bilge olan  Yao'nun oğlu ve veliahtı Dan Zhu babasından farklı olarak çok kötü bir  ahlâka sahipti, bencil ve müsrifti  Hizmetkârlarını çok çalıştırır,  ölçüsüz davranırdı  Onun davranışlarına örnek olarak garip bir hikâye  anlatılır: Yao oğluna satranç oyununu öğrettiğinde, Dan Zhu normal bir  satranç tahtasında taşlarla oynamak yerine, büyük bir araziyi satranç  tahtası olarak kurmuş, satranç taşları yerine de canlı filleri ve  gergedanları kullanmıştır  Babası İmparator Yao onun uygunsuz  hareketlerinden bıkarak onu güneye sürgüne gönderir, veliaht prens ise  buna çok kızar ve babasına karşı ayaklanır  Bununla birlikte, mitlere  göre savaş konusunda da çok yeteneksiz olduğu için ordusunu kaybeder ve  yenilgisi üzerine intihar eder  Yine mitlere göre Dan Zhu'nun ruhu bir  kuşa dönüşmüştür ve artık Zhu olarak isimlendirilen bu kuş kötü  yönetilen ülkelerde bir işaret olarak görünür  Yao ise kendine veliaht  olarak, asilzade olmayan Shun'u seçer  Çin mitolojisindeki hakim  yönetici ve yönetim vurgularında, kötü yöneticiler veya yönetici  adayları ve ahlâkî bozunma sadece yöneticinin veya yönetici adaylarının  sonunu getirmekle kalmaz, tüm bir hanedanın sonunu getirebilecek şekilde  yer alır  Eğer ahlâkî bozunma ve ilgili yöneticinin uygunsuz  hareketleri belirli bir seviyeyi aşarsa, mitlere göre ilâhî güçler  devreye girer ve tüm bir hanedanın sonunu getirirler  Bu bağlamdaki en  önemli mitlerden biri Shang Hanedanlığının son imparatoru Zhou Xin  hakkındadır  Mitlere ve tarihî bilgilere göre Zhou Xin bir tiran ve  zalimdir  Zalimliklerine dair yazınlarda farklı örnekler verilmiştir;  örneğin insanları canlı canlı kestirip anatomilerini incelediğinden  bahsedilmiştir  Kaynaklara göre sonunda halk ve Zhou Prensi imparatora  karşı ayaklanır ve muzaffer olurlar; bu Zhou Xin'in yanı sıra Shang  Hanedanlığının da sonu olur ve Zhou Hanedanlığı başa geçer   | 
|   | 
|  | 
|  |