09-20-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Domenico Di Bartolomeo da Venezia / Rönesans Ressamı.
Domenico di Bartolomeo da Venezia

Domenico VENEZİANO,tam adı DOMENİCO Dİ BARTOLOMEO DA VENEZİA ( ü 1438-ö 15 Mayıs 1461,Floransa) 15 yüzyıl Floransa okulunun kurucularından erken Rönesans ressamı
Eğitimini Venedik'te ,uluslararası gotik üslubun yaygın olduğu bir dönemde yaptığı,orada Kuzey Avrupalı ressamların yapıtlarını da ilk kez gördüğü sanılmaktadır 1439'da Floransa'ya yerleşti ve yaşamının sonuna değin ,bazı kısa aralıklar dışında çalışmalarını hep orada sürdürdü

Günümüze imzalı iki yapıtı ulaşmıştır Bunlardan Carnesecchi Tabernaculumu'nun bir parçası olan ve tahtta oturan Meryem'in Çocuk İsa'nın ve iki azizin betimlendiği,bugün çok harap durumda bulunan fresk ( Ulusal Müze,Londra),büyük bir olasılıkla Domenico'nun Floransa'da gerçekleştirdiği ilk üründür Resimdeki kusursuz perspektif kullanımı ve figürlerdeki heykelsi hava Massacchio'nun etkilerini gösterir İkinci yapıt Sta Lucia dei Magnoli Kilisesi için yaklaşık 1445'te yapıldığı sanılan bir altar panosudur Genellikle Magnoli ya da Sta Lucia Altar Panosu adıyla anılan bu yapıtın Meryem'le Çocuk İsa'nın dört azizin ortasında betimlendiği orta parçası ( Uffizi Galerisi,Floransa) o dönemde Flaronsa'da yapılmış en önemli resimlerden biri sayılır ve figürlerinin yumuşak dış çizgileri canlı ve tatlı renkleri ,ustalıkla ışık kullanımı,kesin ve incelikli mekan kuruluşuyla dikkati çeker Bu altar panosunun beş parçasından öbür üçü bugün Cambridge,Washington ,D C ve Berlin'deki müzelerdedir Ama Beşinci ve en ünlü parça,Domenico'nun gün ışığına betimleme deneylerinin en başarılı ve yektin örneği olan " Meryem 'e Müjde''dir ( Fitzwilliam Müzesi,Cambridge ) Resimde avluyu bütünüyle dolduran soluk sabah ışığı mekanı belirlemekte,beyaz duvarın geniş yüzeyine düşen soğuk ışık da canlandırılan iki figürün içinde bulundukları anın önemini ve yalnızlık duygusunu artırmaktadır
" Müneccim Krallarının Tapınması" (Prusya Kültür Varlıkları Devlet Müzesi,Batı Berlin) adlı tondo'nun ( yuvarlak resim ) hangi tarihte yapıldığı belli değildir Ölçülü bir gerçekçiliğin canlı renklerle birleştirildiği resim fonunda özenli bir manzaraya yer verilmiştir
Domenico'nun Matteo ( Ulusal Sanat Galerisi,Washington ,D C ) ve Michele Olivieri'yi ( Rockefeller Koleksiyonu,New York ) konu aldığı iki portresi de,Pisanello'nun geleneğini sürdüren resimlerdir
Kaynak;AnaBritannica cilt 10 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|