|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
durum, emniyet, faydaları, kemeri, nelerdiremniyet, takmada, takmanın, yaşanabilecek |
![]() |
Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet Kemeri Takmada Yaşanabilecek Durum |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet Kemeri Takmada Yaşanabilecek DurumEmniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet kemeri takmada Yaşanabilecek Durum Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet kemeri takmada Yaşanabilecek Durum Trafik Kazaları ve Emniyet Kemeri Doç ![]() ![]() Emniyet Genel Müdürlüğü İnterpol Daire Başkanı Karayolu trafik kazalarının azaltılması etkin tedbirlerin alınmasıyla mümkündür ![]() ·Yeni araba ve güvenli donanımı, ·Emniyet kemeri ve çocuk koltuğu kullanımı, ·Şoför ve yolcu hava yastığı, ·Tüm arabalarda yan hava yastığı, ·Tüm araçlarda ABS freninin olması, ·Gündüz araba farlarının yakılması da vardır ![]() Pasif güvenlik sistemleri içerisinde yer alan emniyet kemeri, ölüm ve yaralanma riskini en aza indiren bir düzenektir ![]() Ülkemizde değişik yerlerdeki şehir dışı ve şehir içindeki emniyet kemeri kullanımıyla ilgili sayımlar, Lyon /Fransa’da yapılan sayımlar, Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığının ilgili değerlendirmeleri, Belçika Karayolu Trafik Araştırma Enstitüsü verileri, Birleşmiş Milletler Karayolu Trafik güvenliği Çalışma Grubu verileri, yabancı uzmanlarla yapılan mülakatlar, yurtiçinde ve yurtdışında yapılan gözlemler bu incelemenin ana materyalini oluşturmaktadır ![]() Yukarıda belirtilen materyal durum tespiti, karşılaştırma ve örnekleme yolu ile incelenip yorumlanmakta ve uygulamanın içinden kazanılmış tecrübelerin de yardımı ile emniyet kemeri takmanın gerekliliği ve faydaları belirtilmektedir ![]() Emniyet Kemeri Neden Takılmalı? 2002 yılında ülkemizde meydana gelen 80 ![]() ![]() ![]() Emniyet Kemeri Takanların 100 km/s hızına kadar olan kazalarda kurtulma şansı vardır ![]() ![]() 2002 yılında Avrupa Birliğinde araçta ölenlerin toplam sayısı 25000 kişidir ![]() ![]() Ülkemizde 2003 yılındaki trafik kazaları sonucunda ölenlerin %37’sini sürücüler,%40’ını yolcular ve %23’ünü ise yayalar oluşturmaktadır ![]() ![]() Emniyet Kemeri Takma Zorunluluğu: Ülkemizde ilk kez, 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 78’inci maddesi ile; “belirli sürücülerin ve yolcuların, araçların sürülmesi sırasında koruyucu tertibat kullanması zorunludur ve emniyet kemerinin hangi araçlarda kullanılacağı yönetmelikte belirtilmiştir ![]() ![]() Kanunumuza göre ( md ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 150’nci maddesinin “b” bendi ile de konu detaylandırılmış ve; ·Otomobil ve tescil bakımından otomobil gibi işlem gören arazi taşıtlarında sürücüsü ile ön ve arka yolcu koltuklarında, ·Minibüs, kamyon, kamyonet ve çekicilerde: sürücü ve sürücü yanındaki koltuklarda, ·Şehirlerarası otobüslerde: ara koltuklar hariç olmak üzere, sürücüsü dahil en ön ve önünde boşluk olan kapı önü koltuklarında, İki katlı şehirlerarası otobüslerde: merdiven önü, en ön ve önünde boşluk olan Arka koltuklarda, masa etrafında bulunan koltuklardan aracın gidi yönüne doğru Olanlarda oturan yolcular için emniyet kemeri bulundurulması ve kullanması mecburidir ![]() Çocuklar ve Emniyet Kemeri: Özel otomobillerde 12 yaşına kadar çocukların ön koltukta oturmalarına izin verilmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4-10 yaş grubu çocuklar için, arka koltuk güvenlik kemerinin bağlandığı yere bağlanabilen enli kayışların kullanılması, yani bu kemerler ile bu yaş grubundaki çocukların bağlanmaları güvenlik açısından uygundur ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklar, hava yastığı olan ön koltuklarda kesinlikle oturtulmamalıdır ![]() Emniyet Kemeri Takılmasını Nasıl Artırabiliriz: ·Evde, okulda, işyerinde, kışlada vb ![]() ![]() ·Takılmasına yönelik eğitim kampanyaları yapılmalıdır ![]() ·Sözkonusu eğitim ve bilgilendirme faaliyetlerinde mümkün olduğunca basın ve yayın organlarından faydanılmalıdır ![]() ·Teknolojiden faydalanılmalıdır ![]() ![]() ·Polis ve Jandarma tarafından kontrol edilmelidir ![]() ·Takanları ödüllendirmek gereklidir ![]() SONUÇ: Emniyet kemeri, kazalarda mağduriyeti azaltan en ucuz ve en basit gereçtir ![]() ![]() Genel anlamda kaza halinde, emniyet kemeri takılınca %50 oranında ölüm ve yaralanma riski, %41 oranında beyin travması geçirme riski azalmaktadır ![]() İster şehir içinde ister şehir dışında olsun emniyet kemeri takmamız başta kendi güvenliğimiz için çok gereklidir ![]() ![]() Teşekkür ederim ![]() Tarihçesi 1903 -Fransız Gustave LİEBAU ilk emniyet kemerini tasarladı ve patentini aldı 1930'larda birçok Amerikalı hekim arabasına iki noktalı (araca iki noktadan bağlı) emniyet kemeri yerleştirdi ve araba üreticilerinin yeni modellere bunları yerleştirmesi için ısrar etti ![]() 1953 Colorado Eyaleti Tıp Birliği iki noktalı emniyet kemerlerinin bütün otomobillere yerleştirilmesi için bir bildiri yayınladı ![]() 1955 Kaliforniya Araç Kanunu araç kullanmak için emniyet kemeri takmayı mecbur tuttu ![]() 1956 Volvo firması iki noktalı çapraz göğüs emniyet kemerini aksesuar olarak pazara sundu ![]() ![]() ![]() 1957 Volvo firması iki noktalı çapraz emniyet kemerlerine kilit ekledi ![]() 1958 İsveç'teki Volvo Fabrikasında mühendis olan Nils Bohlin Üç noktalı emniyet kemeri olarak bilinen sistemin patentini aldı ![]() 1959 İsveç'te Volvo firması ön koltuk için üç noktalı emniyet kemerini standart olarak sundu ![]() New York 'ta, eyalette satılacak olan yeni araçlara emniyet kemeri takılmasının maliyeti incelendi ve reddedildi ![]() 1960 New York eyaleti aldığı kararı tekrar inceledi ve reddetti ![]() 1961 SAE (Otomobil Mühendisleri Birliği) Amerika'da emniyet kemerinin standart olmasını önerdi ![]() ![]() ![]() ![]() 1962 Altı Amerikan Eyaleti ön koltukta emniyet kemeri bulunmasını şart koydu ![]() ![]() 1963 A ![]() ![]() ![]() 1964 Amerikan eyaletinin yarısı ön koltukta emniyet kemeri kullanımını mecbur tuttu ![]() ![]() ![]() 1965 A ![]() ![]() ![]() ![]() 1966 İsveç kanunları kapı kenarında bulunan iki noktalı göğüs emniyet kemerlerini ve "Y" tipli üç noktalı emniyet kemerlerini yasakladı ![]() 1967 Amerikalı araç üreticileri arka koltuklara da emniyet kemeri yerleştirdi ![]() ![]() ![]() 1968 Volvo İsveç'te acil durum kilitlerini (ELR) ön koltuklar için standart olarak sundu ![]() 1969 İsveç'te ön koltukta 3 noktalı emniyet kemeri bulunması zorunlu tutuldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1970 İsveç'te arka koltukta emniyet kemeri bulunması mecbur tutuldu ![]() ![]() 1972 NHTSA, (A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1975 İsveç'te 15 yaş ve üstü için emniyet kemeri kullanımı mecbur tutuldu ![]() 1977 A ![]() ![]() ![]() ![]() 1979 Fransa arka koltuklarda emniyet kemerini zorunlu hale getirdi ![]() 1980 Mercedes-Benz sürücü yan hava yastığı, diz destek yastıklarını üretmeye başladı ve bütün 3 noktalı emniyet kemerlerine esneme mesafesi konuldu ![]() 1984 Avusturya 01/1984 tarihinden sonra imal edilen araçlarda arka koltuk kemerlerini zorunlu hale getirdi ![]() ![]() ![]() 1985 , Norveç 01/1984 tarihinden sonra tescil edilen araçlarda arka koltuk kemerlerini zorun lu hale getirdi New York arka ve ön koltuklarda emniyet kemeri kullanımını zorunlu hale getirdi (arka koltuklarda 10 yaş ve yukarısı için) ![]() TÜRKİYE: 18 ![]() ![]() ![]() 1987 'de New York, 1992'de New Jersey okul servislerinde kullanılan otobüslerde emniyet kemerini zorunlu hale getiren ilk eyalet oldu ![]() TÜRKİYE: 01 ![]() ![]() ![]() TÜRKİYE: Yukarıda söz edilen araçlar ve ülkemizde üretilen araçlar ile yurt dışından ithaline izin verilenlerine 3 aylık süre tanındı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1995 İngiltere okul taşımacılığında kullanılan minibüslerde emniyet kemeri kullanımını zorunlu hale getirdi ![]() 1996 Avrupa Ekonomik Komisyonu, minibüslerde ve 3 ![]() ![]() TÜRKİYE: 01 ![]() ![]() ![]() 1998 yılında, ABD'deki Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA) Kongre'ye "Okul Otobüsü Güvenliği: Amerika'nın Çocukları için Güvenli Yolculuk" başlığı altında, gelecekte kullanılacak ve okul otobüslerinde seyahat edenleri korumaya yönelik olarak kullanılacak sistemleri incelemek üzere bir araştırma projesi sundu ![]() 1999 yılında Florida, Louisiana ve California eyaletleri büyük okul otobüslerinde seyahat edenler için daha gelişmiş koruma sistemlerini zorunlu kılan kanunlar koydu ![]() ![]() 2001 yılında California Eyaleti Ocak 2001 yılından sonra satın alınan yeni okul otobüslerinde karın bölgesi ve omuzdan bağlanan kemerlerin uygulamasını zorunluluğunu genişletti ![]() 2002 ABD'deki Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA) Kongre'ye sunduğu ve gelecekte kullanılacak ve okul otobüslerinde seyahat edenleri korumaya yönelik sistemleri konu alan araştırmasını tamamladı ![]() 80 km/sa ![]() Çarpışmadan 26 milisaniye sonra ön tamponlar araca gömülür ![]() ![]() ![]() 39 milisaniye sonra sürücü koltuğuyla beraber 15 cm öne doğru fırlamıştır ![]() 44 milisaniye sonra sürücü göğüs kafesiyle direksiyona çarpar ![]() 50 milisaniye sonra araç ve içindekiler üzerinde etkiyen yavaşlatıcı kuvvet 80 G ye ulaşır (yani kendi ağırlıklarının 80 katı büyüklükte bir kuvvet üzerlerinde etkir) 68 milisaniye sonra sürücü 9 TONLUK bir kuvvetle gösterge paneline çarpar ![]() 92 milisaniye sonra sürücü yanındaki yolcuyla beraber aynı anda kafasını ön cama çarpar,yolcu bu çarpmayla kafasına ölümcül bir darbe alarak camdan dışarıya fırlar ![]() 100 milisaniye sonra direksiyon tarafından tutulan sürücü tekrar aracın içine düşer ![]() 110 milisaniye sonra araç yavaşça geriye çekilmeye baslar ![]() 113 milisaniye sonra sürücünün arkasında oturan yolcu sürücü seviyesine yükselir ve kafasıyla sert bir darbe yapar aynı anda kendisi de ölümcül bir darbe almıştır ![]() 150 milisaniye sonra tekrar sessizlik egemen olur cam,çelik,plastik parçaları yere düşer ![]() 200 milisaniyeden daha kısa bir süre içerisinde her şey biter ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet Kemeri Takmada Yaşanabilecek Durum |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet Kemeri Takmada Yaşanabilecek DurumEmniyet kemeri takmanın faydaları Saatte 50 kilometre hızdaki bir çarpmanın 4 ![]() ![]() Emniyet Genel Müdürlüğünün resmi internet sitesinden aldığı bilgiye göre, doğru takılmış bir emniyet kemeri insan bedenini, çarpma etkisiyle vücutta meydana gelen sarsıntının kademe kademe azalmasını sağlayıp, çarpma etkisini vücut yapısındaki en güçlü noktalara yönelterek, koltuktan fırlamayı engelleyerek, hassas ve en önemli organların yer aldığı kafa ve omuriliğin herhangi bir yere çarpmasını önleyerek koruyor ![]() Üç noktalı emniyet kemerleri, otomobilde seyahat edenlerin ağır yaralanma risklerini yüzde 45, kamyonetlerde yüzde 60 oranında azaltıyor ![]() Ölümlü kazalarda emniyet kemeri kullananların yüzde 24 ![]() ![]() ![]() Yapılan araştırmalara göre, emniyet kemeri kullanımı, arka koltukta meydana gelen ölüm ve yaralanmaların üçte ikisini, ön koltuktaki ölümlerin yüzde 6'sını önlüyor ![]() ![]() İngiltere'de yapılan başka bir araştırmaya göre, daha düşük oranda emniyet kemeri kullanan arka koltuk yolcularının yaralanma riski 2 kat, fırlatılma riski 7 kat daha fazla oluyor ![]() ![]() KISA YOLCULUKLARDA EMNİYET KEMERİNİN ÖNEMİ Birçok sürücü, kısa yolculuklarda emniyet kemerinin hiçbir işe yaramadığını düşünüyor, ancak emniyet kemeri kullanımını en çok gerektiren aslında kısa mesafeler oluyor ![]() ![]() Ayrıca kazalardaki ölümlerin yüzde 35'i şehir içinde ve büyük olasılıkla günlük güzergahlar üzerinde meydana geliyor ![]() Emniyet kemeri kullanılmıyorsa 30 kilometre hızla çarpıldığında bile ağır yaralanma riski çok fazla oluyor ![]() Araştırmalar, emniyet kemeri takmamış yaralıların yüzde 70'inin, 50 kilometreden daha düşük bir hızda yol alırken yaralandığını, 50 kilometre hızdaki bir çarpmanın, 4 ![]() ![]() ÇARPMANIN ETKİSİ TONLARLA İFADE EDİLİYOR Bazı sürücüler düşük hızdaki çarpmalarda araç içinde sıkıca tutunup etkiyi düşüreceğine inanıyor ![]() ![]() Kol kasları 25 kilogramın üzerindeki bir güce çok fazla dayanıyor ![]() ![]() ![]() Yapılan araştırmalar, kaza anında en iyi yerin aracın içi olduğunu ortaya koyuyor ![]() ![]() ![]() ![]() Hava yastığı, yalnızca önden şiddetli çarpmalara karşı ek bir koruyucu görevi görüyor ![]() ![]() ![]() Hava yastıkları, yandan çarpma ve savrulmayı önlemede hiçbir zaman emniyet kemerinin yerini tutmuyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet Kemeri Takmada Yaşanabilecek Durum |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Emniyet Kemeri Takmanın Faydaları Nelerdir?Emniyet Kemeri Takmada Yaşanabilecek DurumBİR OTOMOBİL 80 KM HIZLA KAZA YAPARSA NELER OLUR ? OLASILIKLAR; BİR OTOMOBİL 80/KM-H SABİT HIZLA DUVARA ÇARPIYOR ![]() İŞTE OLAYIN GELİŞİMİ ![]() ![]() ![]() - Çarpışmadan 26 milisaniye sonra ön tamponlar araca gömülür ![]() - Araç kendi ağırlığının 30 kati kadar bir kuvvetle frenlenir ![]() -Sürücü ve yolcular kemer ile bağlı değillerse 80 km sürat ile araç içinde harekete devam ederler ![]() - 39 milisaniye sonra sürücü koltuğuyla beraber 15 cm öne doğru fırlamıştır ![]() - 44 milisaniye sonra sürücü göğüs kafesiyle direksiyona çarpar ![]() - 50 milisaniye sonra araç ve içindekiler üzerinde etkiyen yavaşlatıcı kuvvet 80 G ye ulaşır (yani kendi ağırlıklarının 80 kati büyüklükte bir kuvvet üzerlerinde etkir) - 68 milisaniye sonra sürücü 9 TONLUK bir kuvvetle gösterge paneline çarpar ![]() - 92 milisaniye sonra sürücü yanındaki yolcuyla beraber ayni anda kafasını ön cama çarpar,yolcu bu çarpmayla kafasına ölümcül bir darbe alarak camdan dışarıya fırlar ![]() -100 milisaniye sonra direksiyon tarafından tutulan sürücü tekrar aracın içine düşer,o anda ÖLMÜSTÜR ![]() - 110 milisaniye sonra araç yavaşça geriye çekilmeye baslar ![]() - 113 milisaniye sonra sürücünün arkasında oturan yolcu sürücü seviyesine yükselir ve kafasıyla sert bir darbe yapar ayni anda kendiside ölümcül bir darbe almıştır ![]() - 150 milisaniye sonra tekrar sessizlik egemen olur cam,çelik,plastik parçaları yere düşer ![]() - 200 milisaniyeden daha kısa bir süre içerisinde her şey biter ![]() - Ortaya çıkan enerji inanılmazdır ![]() ![]() LÜTFEN OTOMOBIL HAREKET ETMEDEN ÖNCE EMNIYET KEMERINI TAKMAYI UNUTMAYIN ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|