|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
atatürkün, çalişmalari, dönemi, nediratatürk, tarih, tarihine, türk, verdiği, önem |
![]() |
Atatürk'ün Türk Tarihine Verdiği Önem Nedir?Atatürk Dönemi Tarih Çalişmalari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk'ün Türk Tarihine Verdiği Önem Nedir?Atatürk Dönemi Tarih ÇalişmalariAtatürk'ün Türk tarihine verdiği önem nedir?ATATÜRK DÖNEMİ TARİH ÇALIŞMALARI Atatürk'ün Türk tarihine verdiği önem nedir?ATATÜRK DÖNEMİ TARİH ÇALIŞMALARI ATATÜRK DÖNEMİ TARİH ÇALIŞMALARI VE ÖĞRETİMİ Doç ![]() ![]() Giriş Tarih milletlerin dolayısıyla insanlığın hafızasıdır ![]() ![]() ![]() Tarih bize geçmişteki olayların nasıl cereyan ettiğini öğreterek hali dolayısıyla kendimizi ve insanlığı tanıtır böylece geleceğin nasıl olabileceğine dair ipuçları verir ![]() ![]() ![]() Tarih insanlara sağladığı ahlakî faydanın yanında pratik faydalar da temin eder ![]() ![]() ![]() ![]() Kısacası “Tarih ilminin kıymet ve mahiyetini anlayan onu rasyonel ve metodik bir surette vesaik üzerinde işleyip bu yolda kendi mesaisini diğer milletlere de tanıtabilen milletler reşid ve olgun milletlerdir ![]() ![]() Tarihe baktığımız zaman tarih şuuru dolayısıyla millî şuurun zayıf olduğu dönemlerde hem siyasî hem de sosyal alanlarda meselelerin hat safhaya çıktığını görüyoruz ![]() ![]() ![]() a ![]() Tarihimiz insanlık tarihi kadar eski olmasına rağmen Atatürk’e kadar gerektiği gibi araştırılıp ortaya konulamamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batılılara göre; Türkler medenî kabiliyete sahip değillerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Batının önyargılarla ileri sürdüğü bu iddiaların bir kısmı ülkemizde de tesirini göstermiştir ![]() ![]() ![]() Tabii ki Atatürk millî tarihimizin araştırılıp öğretilmesine sadece söz konusu iddialara cevap vermek amacıyla önem vermiş değildir ![]() ![]() Atatürk son yüzyıllarda Türk milletinin geçirdiği badireler sonucunda oluşan kendine güvensizlik duygusunu ortadan kaldırmanın yegane yolu olarak millî tarih şuurunun canlandırılması gerektiğini “Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır ![]() “Türk kabiliyet ve kudretinin tarihteki başarıları meydana çıktıkça büsbütün Türk çocukları kendileri için lâzım gelen hamle kaynağını o tarihte bulabileceklerdir ![]() ![]() ![]() Atatürk ilmî esaslara göre Türk Tarihinin araştırılması ve ortaya çıkan sonuçların öğretilmesi çalışmalarını bizzat başlatmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk’ün Türk Tarih aaai’nde araştırılmasını işaret ettiği hususlar şunlardır : 1 ![]() ![]() ![]() Orta Asya medeniyetin beşiğidir ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Bu konularda ilmî metotlarla araştırma yapmak araştırmaları organize etmek üzere Türk Tarihini Tetkik Cemiyeti kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() Tarih aaaindeki konularda araştırma yapmak ortaya çıkan sonuçları yayınlamak üzere Türk Tarih Kurumu’nun kurulup çalışmalarına başlamasından sonra 2-11 Temmuz 1932 tarihinde tarih araştırmalarında ve öğretiminde takip edilecek metodun tartışıldığı I ![]() ![]() Kongrenin açılış konuşmasını Maarif Vekili Esat Bey yapmış tarih öğretiminin önemi Cumhuriyete kadarki tarih öğretimimiz ve kongrenin amaçları hakkında değerlendirmelerde bulunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kongrede Afet Hanım “Tarihten Evvel ve tarih Fecrinde” başlıklı konuşmayı yapmıştır ![]() ![]() ![]() Türk Tarihinin ilk dönemlerine ait konuşmalardan birini de Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti Umumî Kâtibi Dr ![]() ![]() ![]() Reşit Bey’e göre Türklerin dışındaki ırklar kendi başlarına değil Türklerle temasa geldikten sonra medenî mahsuller verebilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Türk milletinin gerek İslâm Medeniyetine gerekse dünya medeniyetine katkılarını ele alan konuşmalardan birini de Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti üyelerinden Şemsettin Bey yapmıştır ![]() ![]() ![]() “Bu velût ve mütekâmil dimağlara varis olan bir millet çocuklarının harikalar yaratmağa namzet olduklarına hiç şüphe edilir mi ? Elverir ki kafaları irfan ve kültür kaynağı olan atalarımız gibi; ilmî metodlara tevfikan sarsılmaz bir imanla irfan dünyasını fethe azmetmiş olalım ![]() Dün ümitsiz ve perişan Türk’e ‘Toplan yürü zafer ve istiklâl senindir’ diyen lâhutî ses bugün de bize ve yarınki nesle ‘Mazini hatırla ! Beşeriyete nurlar saçan medeniyeti yaratanlar senin atalarındır ![]() Tarih Metodolojisi ve Tarih Öğretimi açısından Sadri Maksudi Bey’in yapmış olduğu konuşma da çok önemlidir ![]() ![]() Yukarda bahsedilen amiller tek tek incelendikten sonra şu sonuca varılıyor: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() Birinci Türk Tarih Kongresinde Tarih Metodolojisi ve Tarih Öğretimi konularında son olarak Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti Başkanı Yusuf Akçura bir konuşma yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Hatip konuşmasının devamında Tanzimat döneminde yazılan tarih kitaplarını değerlendirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() Atatürk’ün direktifi ile okullarda okutulmak üzere dört ciltlik bir ders kitabı yazılmıştır ![]() ![]() “Atatürk devri gençliğinin sağlam bir millî şuurla yetişmesinde Türk tarih aaainin işlendiği bu kitapların okutulmasının büyük payı olmuştur ![]() Birinci cilt; Türklerin Anayurdu göçler ve sonuçları ile eski Çin Hint Mısır İran ve Anadolu Tarihlerini ele almaktadır ![]() Tarih; ” insan cemiyetlerinin zaman ve mekân gösterilerek ve sahih olarak hayatını harsını tetkik ve nakleden bir ilimdir ![]() ![]() Türklerin Anayurdu; Asya’dadır ![]() ![]() ![]() İkinci cilt ; Orta Asya ve Doğu Avrupa’daki Türk Devletleri İslâm Tarihi İlk Müslüman Türk Devletleri Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçukluları tarihlerini ihtiva etmektedir ![]() Büyük Selçuklu Devleti’nin Tarihteki Yeri : İlk Müslüman Türk Devletlerinden Karahanlılar ve Gazneliler daha ziyade kuruldukları bölgelerde etkili olmalarına rağmen Selçuklu Devleti kısa sürede Şarkî Türkelinden Marmara ve Akdeniz kıyılarına Kafkasya’dan Hint Denizi’ne kadar büyük bir Müslüman Türk Devleti şeklinde ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü cilt ; Osmanlı Tarihidir ![]() ![]() Osmanlıların Menşeî ve Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu : Bu ders kitapları kaleme alındığı tarihlerde Osmanlı Devleti’ni kuran ve “sonradan Osmanlı namını alan Türklerin nereden ve ne zaman Anadolu’ya geldikleri henüz ilmî bir surette tespit edilmiş değildir ![]() Mevcut bilgilere göre Osmanlı Devleti’ni kuran aşiret de bütün Türkler gibi Orta Asya’dan İran yoluyla batıya ilerleyerek aşiret reisi Ertuğrul Bey’in emri altında Anadolu’ya gelip yerleşmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Selçukluları iç ve dış sebeplerle günbegün çökerken Osman Bey’in başında bulunduğu Osmanlı Beyliği gelişmeye ve güçlenmeye başlamıştır ![]() ![]() Ayrıca İstanbul’un fethi ile Rumeli ve Anadolu’daki Türk ülkeleri birleşmiş ve Osmanlı Devleti kuvvetlenerek Avrupa’da ilerlemesi kolaylaşmıştır ![]() ![]() Osmanlı Devleti’nin Duraklaması ve Çöküşü : Osmanlı Devleti Kanunî Sultan Süleyman zamanında her sahada inkişafın en yüksek derecesine erişmiştir ![]() ![]() Osmanlı Devleti’nin duraklama devresine girmesinin başlıca sebepleri şunlardır : 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() I ![]() II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dördüncü cilt; iki kısımdan oluşmaktadır ![]() ![]() Eserin birinci kısmının başlığı “Türk Milletinin Yeni Bir Devlet Daha Kurması”dır ![]() ![]() Büyük Harp sonunda (1918) Osmanlı İmparatorluğu yıkılıp parçalanırken Türk kudreti yeni bir devlet daha meydana getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu haksız uygulamalar karşısında Türk milleti tepkisini ortaya koyarak yeni bir Türk Devleti kurmak üzere harekete geçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti’nin Parçalanması ve Millî Mücadele’nin BaşlamasıMevcut idareyi ve idarecileri itaat altına almak mümkün olmuştur ![]() ![]() ![]() Mustafa Kemal Paşa Samsun’a çıkar çıkmaz milleti ve resmî makamları “millî hakların müdafaası millî istiklâlin elde edilmesi için mücadeleye davet etti ![]() ![]() Yine daha ilk günden itibaren “teşebbüslerini ve icraatını şahsî mahiyetten çıkarmak millî müdafaa teşkilâtını hukukî bir esasa istinat ettirerek bütün milletçe kabul ve itaat edilecek bir hale getirmek için Türk milletinin mümessillerinden mürekkep bir meclis toplayarak o meclisin mukarreratını esas tutmak istiyordu ![]() Mustafa Kemal Paşa bir taraftan milleti teşkilâtlandırırken diğer taraftan da Meclis-i Mebusan’ın bir an önce toplanması için girişimlerde bulunmuş ve nihayet Meclis toplanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabın İstiklâl Harbi başlıklı ikinci kısmının girişinde İstiklâl Harbinin Mahiyeti üzerinde durulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Zaferler: Sakarya ve akabinde Başkumandanlık Meydan Muharebesi ve Zaferi yakın dönem Türk Tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır ![]() Sakarya Zaferi ile Yunan taarruzu kırılmıştır ![]() ![]() ![]() Başkumandanlık Meydan Muharebesi ve Zaferi ise işgalcilere ve destekçilerine nihaî darbeyi vurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Milleti bu kat’î zafer sayesinde üç asırdır kaybettiği siyasî ve iktisadî istiklâlini istirdat edecek ve sağlam esaslar üzerine kurduğu yeni devleti bütün dünyaya tanıtacaktır ![]() Lozan : Lozan Barış Antlaşması “yeni Türk Devleti’nin tam istiklâl ve hakimiyetini bütün cihana tasdik ettiren beynelmilel bir vesika ve senettir ![]() ![]() ![]() “Mondros-Mudanya ! Sevr-Lozan ! Türk tarihinin yaşadığımız safhasında bu dört kelime Türkler için üzerinde çok düşünülmeğe değer kelimelerdir ![]() ![]() İnkılâplar : Atatürk’ün İnkılâpları gerçekleştirirken takip ettiği metot; Tatbikatı birtakım safhalara ayırmak ve vakayi ve hadisattan istifade ederek milletin hissiyat ve efkârını hazırlamak ve kademe kademe yürüyerek hedefe vâsıl olmağa çalışmak” şeklindedir ![]() “Gazinin bu birkaç cümlesi Millî Mücadele’nin zafere varan yürüyüş ve tekâmül safhalarının hazırlanmasında güdülen usulü gösterdiği kadar siyasî içtimaî inkılâp hareketlerinin de nasıl önceden hazırlanmış bir sıra ve tertip ile yürüdüğünü ve her biri için ancak en elverişli sayılan zaman gelince tatbik sahasına geçildiğini açıkça gösterir ![]() ![]() Milliyetçilik : Türk milliyetçiliği “ancak millî iradeden sonra her sahada bütün vuzuh ve şümulile hakikî mana ve delâletini bulmuş siyasî iktisadî harsî bir devlet sistemi halini almıştır ![]() Türk milliyetçiliğine göre; Türk Milleti insanlık ailesinin şerefli bir üyesidir ![]() ![]() ![]() Eserde dış Türkler ile ilgili olarak da şu kısa değerlendirme yer almaktadır: “Bizim milliyetçiliğimiz gerek müstakil gerek başka devletlerin tebaası halinde yaşayan bütün Türkleri hangi dinden olurlarsa olsunlar derin bir kardeşlik hissiyle candan sevmek onların refah ve inkişafını candan dilemekle beraber kendisine siyasî iştigal hududu olarak Türkiye Cumhuriyeti hudutlarını kabul etmiştir ![]() Lâiklik : Türk Tarihi’nin ilk devirlerinde Türk Milleti din ve devlet işlerini birbirinden ayırmıştır ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi yapılan bütün inkılâpların ortak özelliklerinden bir tanesi de lâik karakterli olmalarıdır ![]() ![]() ![]() Fırka devlet idaresinde bütün kanunların nizamların ve usullerin ilim ve fenlerin muasır medeniyete temin ettiği esas ve şekillere ve dünya ihtiyaçlarına göre yapılmasını ve tatbik edilmesini prensip kabul etmiştir ![]() 3 Mart 1924 tarihi dinin devletten ayrılmasında Cumhuriyetin lâikleşmesinde en büyük adımın atıldığı gündür ![]() İç Politika : Türkiye Cumhuriyeti’nin iç politikadaki temel amaçları; Bütün inkılâp sonuçlarını korumak vatandaşların emniyet ve millî nizamını korumak bu esasların temini için her zorluğu aşabilecek bir hükümet otoritesi kurmaktır ![]() Ancak devletin yanında vatandaşın da vazifeleri vardır ![]() ![]() Millî birliğin kuvvetlendirilmesi Türkiye Cumhuriyeti’nin iç politikadaki temel hedeflerinden biridir ![]() ![]() ![]() Dış Politika : Türkiye Cumhuriyeti’nin 1920 yılından itibaren başlayan dış politikasını iki döneme ayırmak mümkündür : 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin dış politikada göz önünde bulunduracağı özellikle iki devletten Rusya ve Amerika’dan bahsedilmektedir ![]() Millî Mücadele döneminde Türkiye-Sovyet Rusya yakınlaşması ve işbirliğinin sebepleri üzerinde de durulmuştur ![]() ![]() Millî Türkiye Bolşevik ihtilâlinin kendi memleketine sirayetine müsaade edemezdi ![]() ![]() ![]() Amerika Birleşik Devletleri’nin I ![]() ![]() ![]() Millî Eğitim : Cumhuriyet millî eğitiminin genel amacı; “Türk Milletini medeniyet safında en ileri götürmek ve yeni nesilleri Türk olmak haysiyetinin istilzam ettiği bu gayeye en kısa zamanda varmayı mümkün kılacak aşk irade ve kudretle yetiştirmektir ![]() Tarih : Tarih “her şeyden evvel bir millete bütün fazilet ve meziyetleri hata ve nakiseleriyle kendini tanıtarak yarın için yol ve hedef gösteren bir mürşittir ![]() Türk Tarihi Türk Milletine insanlığa büyük ufuklar açan medeniyetlerin kendi ırkı tarafından kurulduğunu anlatır ![]() ![]() Fakat Türk Tarihi Türk Milletine aynı zamanda ulaştığı medenî seviyeyi kaybettiğini taassup ve cehalet bataklığına sürüklendiğini de hatırlatır ![]() Sonuç Türk milleti en köklü ve zengin tarihe sahip milletlerin başında gelmesine rağmen çeşitli sebeplerden dolayı Atatürk’e kadar bunu gerektiği gibi öğrenme şansından mahrum kalmıştır ![]() ![]() ![]() Türk Tarihini belgelere dayalı olarak tarih metodolojisinin ilkeleri çerçevesinde araştırmak yapılan çalışmaları desteklemek sonuçları yayınlamak gibi amaçlarla Türk Tarih Kurumu kurulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Gerek tarih öğretiminde uygulanacak metodun tartışıldığı Birinci Türk Tarih Kongresi’ndeki konuşmalara gerekse dört ciltlik ders kitaplarına baktığımız zaman; Türk çocuğunun millî kimliğini tekrar kazanabilmesi kendine güven duyması kazanacağı millî şuur ile birlik ve beraberliğe katkı sağlaması ve medeniyet yolunda ilerlememizde rol alabilmesi kendisine verilecek tarih bilgisiyle yani tarih öğretimi ile yakından alakası olduğunu görmekteyiz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürk'ün Türk Tarihine Verdiği Önem Nedir?Atatürk Dönemi Tarih Çalişmalari |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk'ün Türk Tarihine Verdiği Önem Nedir?Atatürk Dönemi Tarih ÇalişmalariAtatürk'ün Türk Tarihi ve Türk Dili konularına ne denli önem verdiği, ölümünden kısa bir süre önce yazdığı vasiyetname ile, mal varlığını Türk Dil Kurumu ile Türk Tarih Kurumu'na bırakmış olmasından anlaşılır ![]() ![]() Bir insanın milli değerlerine sahip çıkması için milletini sevmesi; milletini sevmesi için ise onu tanıması gerekir ![]() ![]() Türk Milleti’nin büyüklüğüne bütün Türklerin inanmasını arzulayan Atatürk, bu fikri savunmayı hayatı boyunca amaç edinmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk kültürünü ve Türk tarihini bilimsel yoldan araştırmak, tanıtmak ve yaymak amacıyla, Atatürk kurumun çalışmalarına önderlik etmiş, çalışma planını kendisi çizmiş; Türk ve Türkiye tarihini aydınlatacak araştırmacılara yol gösterici nitelikte aşağıdaki direktifleri vermiştir: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|